Inspiration: Svinerillette, friteret persi~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-10-08 20:30

Kære gruppe!

Efter tråden om mad på 15 minutter, så gi'r jeg her et forslag til,
hvordan man kan gå i den modsatte grøft. En god rillette ta'r nok en
20-40 timer inklusiv partering af kødemnet, hakning, krydring og
saltning og efterfølgende kogning i fedt ved lav temperatur.

Men folk er vilde med det! - og det er en fremragende måde at bruge
rest-/ukurant kød på.

Kapitel 1 om Kasper og den ½ svinekam --- Svinerillete, friteret
persille, brød stegt i oksefedt & balsamicoglace:

http://www.bergholt.net/svinerillete_friteret_persille_ristet_broed_balsamicoglace.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- illustrerede
opskrifter & forslag til vine, der matcher)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-10-08 21:10

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Kapitel 1 om Kasper og den ½ svinekam --- Svinerillete, friteret
> persille, brød stegt i oksefedt & balsamicoglace:
>
> http://www.bergholt.net/svinerillete_friteret_persille_ristet_broed_balsamicoglace.html

Der er nu en vis humor i at Google Ads'ene på siden reklamerer med
slankekure og den slags. :)

På et eller andet tidspunkt må jeg smage sådan en rilette, men jeg må
indrømme at det lyder ganske skrækkeligt. Jeg er altså ikke til fede
ting.

Mvh Trine

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-10-08 21:40

On Sun, 05 Oct 2008 22:10:29 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Der er nu en vis humor i at Google Ads'ene på siden reklamerer med
>slankekure og den slags. :)

Hehe. Ja, og det firma er 500-1000 millarder værd -- for
//kontekstuelle reklamer//. ;)

>På et eller andet tidspunkt må jeg smage sådan en rilette, men jeg må
>indrømme at det lyder ganske skrækkeligt. Jeg er altså ikke til fede
>ting.

Jeg forstår. Det er en fed spise, ingen tvivl om det, men man kan så
sige, at fedtet i det mindste ikke er uærligt kamoufleret, som man
ellers ser i en lang række produkter.

Derudover, hvis du skulle have mod på at lave rilletten selv, kan der
fremstilles en "light" udgave ved at presse kødet/rilletten efter
fedtkogningen. Jeg vil skyde på, at man kan få fedtniveauet ret langt
ned ved kraftigt tryk og stadig bibeholde den gode, karakteristiske
smag -- som primært skyldes proteinopløsningen snarere end
fedtindholdet, skulle jeg mene.

Der laves fremragende versioner på glas i Frankrig -- sågar med
morkler, kantarel og trøfler, hvis det skal gå lidt hurtigere.

Baby, som snart ikke er bayb mere, her i huset var vild med retten, så
måske du skal lave en omgang for Ellens skyld. ;)

---

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-10-08 21:42

On Sun, 05 Oct 2008 22:39:55 +0200, Kasper Bergholt
<mxnxgx@tiscali.dk> wrote:

> [...]

>Jeg forstår. Det er en fed spise, ingen tvivl om det, men man kan så
>sige, at fedtet i det mindste ikke er uærligt kamoufleret, som man

Glemte -- ja, fedtniveauet i selve rilletten er højt, men smagen! For
mig handler gastronomi meget om at spise sig mæt i smag(e) -- ikke i
mængder. Og der tror jeg faktisk ikke, at retten er så slemt --
kombineret med fornuftigt tilbehør.

---

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-10-08 09:03

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Jeg forstår. Det er en fed spise, ingen tvivl om det, men man kan så
> sige, at fedtet i det mindste ikke er uærligt kamoufleret, som man
> ellers ser i en lang række produkter.

Det er ikke så meget at fedtindholdet er stort, jeg kan bare ikke
fordrage smagen af fedt. Får jeg rent fedt i munden er det næsten
værre end mælk.

> Der laves fremragende versioner på glas i Frankrig -- sågar med
> morkler, kantarel og trøfler, hvis det skal gå lidt hurtigere.

Kan man købe sådan noget nogle steder her i landet? Min første tanke
er Chas E. Er der nogen der ved om han har det?

> Baby, som snart ikke er bayb mere, her i huset var vild med retten, så
> måske du skal lave en omgang for Ellens skyld. ;)

Ja, hvad man ikke gør for de kære små. I går fik vi farserede porrer,
men vi kan godt lide dem hårdt stegte og det skulle jo ikke være så
godt til en halvårig. Så jeg kogte en god portion små kødboller til
hende af samme fars fra før jeg saltede den. De smagte godt, syntes
hun. Den anden dag var det en mild chili con carne, også et hit.
Faktisk tror jeg hun er lige så madglad som sin mor. :) Og det ses
også på hendes vægt. Hun vejer et kilo mere end den næststørste i
mødregruppen selvom hun er den yngste. 9,8 kilo baby på 6 måneder.

Mvh Trine

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-10-08 16:42

On Mon, 06 Oct 2008 10:02:42 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Det er ikke så meget at fedtindholdet er stort, jeg kan bare ikke
>fordrage smagen af fedt. Får jeg rent fedt i munden er det næsten
>værre end mælk.

Ok, det har jeg forståelse for. Men fedtsmagen minder på ingen måde om
den fedtbræmme, der fx kan findes på en traditionel flæskesteg eller
en stor, tyk & fed skaftekotelet.

>Kan man købe sådan noget nogle steder her i landet? Min første tanke
>er Chas E. Er der nogen der ved om han har det?

Chas E.? Har du et link?

Jeg tror, jeg kan huske, at Mad & Vin (Magasin) fører rillette, men
måske er det kune confit de canard, de har.

Men ellers så køb fra Frankrig over nettet. Priserne er meget
fordelagtige ift. dansk detailhandel. Andefedt koster ca. 1/3 af hvad
gourmetbutikkerne ta'r.

Bienmanger.com har jeg anbefalet tidligere. Deres forskellige
rillettes kan ses her:

http://bienmanger.com/1S_Recherche.html?mc=rillette

Fx. gåserillette til omkring 30,- kroner for 130 gram. Det rækker
langt -- og kunne faktisk være et godt bud på en hurtig gang aftensmad
(ihukommende & med respekt for 15-minutters-tråden).

Grillet brød, lidt balsamicoglace, eller æblekompot, eller
pærechutney, eller lidt sprøde salater,eller friteret persille, eller
balsamicoløg, eller æblecrudité -- og så rillette. Så er der hurtig --
og meget sæsonbetonet -- aftensmad i rn ruf.

Jeg plejer faktisk at bestille et vred forskellige produkter --
økologisk kaffe, rillettes, confit de canard o.a. kvalitetskonserves
her i midten af oktober/begyndelsen af november. Det gi'r gode, solide
basisretter i den kolde tid.

> [...]
>hun. Den anden dag var det en mild chili con carne, også et hit.
>Faktisk tror jeg hun er lige så madglad som sin mor. :)

Det er skønt, når de mindste godt kan li' go' mad, synes jeg. Det er
livsbekræftende helt ind i sjælen at se dem slubre, tykke og sanse.

> Og det ses også på hendes vægt. Hun vejer et kilo mere end den næststørste i
>mødregruppen selvom hun er den yngste. 9,8 kilo baby på 6 måneder.

Heh. Den kan jeg ikke slå. Her ligger vi på 10 kilo -- og det er ved
knap 12 måneder & der bli'r spist godt & kinderne er store, men
længden må være forskellig!

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej: Kalvefilet a la
chateaubriand, efterårskompot & sauce bordelaise)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-10-08 16:50

Kasper Bergholt wrote:

> Jeg tror, jeg kan huske, at Mad & Vin (Magasin) fører rillette, men
> måske er det kune confit de canard, de har.

Mon ikke Daniel Letz' butik osse fører den slags? Men det er selfølgelig
osse kun for køwenhavnere...

Ebbe

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-10-08 17:29

http://www.chas-e.dk/

> Bienmanger.com har jeg anbefalet tidligere. Deres forskellige
> rillettes kan ses her:
>
> http://bienmanger.com/1S_Recherche.html?mc=rillette

Det ser spændende ud. Det er sådan en butik jeg ikke skulle gå ind i i
Den Virkelige Verden(TM)!

Men når der skal betales fragt, så kan det vist bedre betale sig at gå
i Magasin efter et enkelt glas rilette i første omgang. :)

Mvh Trine

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-10-08 10:56

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Kapitel 1 om Kasper og den ½ svinekam --- Svinerillete, friteret
> persille, brød stegt i oksefedt & balsamicoglace:

Det har jo ligheder med noget der hedder "pulled pork " som jeg har lavet en
del gange, sidst lørdag til søndag.
Det var en nakkesteg der blev tilberedt i en keramisk grill godt 24 timer
ved ca 100 grader til kernetemperaturen var 94 grader.
Desværre har jeg ikke billeder men der kan findes mange her :
www.grillguru.dk

Steen.