Nemme opskrifter, der kan laves på et kvar~
Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 18:45

nu går vi jo for alvor ind i efteråret og dermed skal vi til at stå lidt
mere i køkkenet og lidt mindre på terassen med grillen... jeg tænkte derfor
det kunne være lidt sjovt at dele vores "yndlings - nem mad" opskrifter med
hinanden....

definitionen er at det skal være noget der er :
nemt at købe ind,
max 5 ingrediencer (uden krydderier og andre basisvarer)
og så skal det kunne laves på et kvarter, incl forberedelsestid....

kom frisk ;)

min er karry/kyllinge/pastasuppe ;) til ca 4 personer

ingrediensliste:

Karolines karrysuppe på brik ( 1 liter)
3 frosne kyllingefileter (eller tilsvarende inderfileter)
2 hele peberfrugter (jeg bruger rød og gul)
½ pose minut pasta

karrysuppen hældes i en stor gryde og tændes, mens kyllingefileterne smides
i microen og tør op.
når de er tøet op, skæres de i mundrette stykker, og smides i karrysuppen
der så småt er ved at koge på nuværende tidspunkt.
herefter renses og skæres peberfrugterne (efter smag og behag, jeg
foretrækker store stykker) og halvdelen smides i gryden....
den halve pose minutpasta tilføjes, og koger med til klar (normalt 3
minutter...)
lige før pastaen er klar, tilføjes det sidste peberfrugt, og får lige taget
toppen af sprødheden....

karry, salt og peber kan tilføjes efter ønske og behov, kommer også an på
kraften i peberfrugternes smag...

serveres enten som den er, eller hvis man er til det, med et drys af
forårsløg ovenpå ;)

jeg æææælsker den ret*G* og nyder når jeg kan tage den med på job dagen
derpå... den er god at smide i microen når det skal gå stærkt....
--
Knus,
Sabina

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-10-08 18:59

On Sun, 5 Oct 2008 19:44:37 +0200, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
wrote:

> [...]
>det kunne være lidt sjovt at dele vores "yndlings - nem mad" opskrifter med

Hvis vi skal bruge mere tid i køkkenenet, hvorfor er kravet så, at
maden kun må ta' et kvarter at lave?

Efteråret er da simreretternes tid. At et måltid i effektiv
tilberedelsestid ikke behøver ta' mere end 20-30 minutter at lave, det
er så en anden sag.

Jeg tror, man skal passe på med at tidsoptimere alting. Der skal være
tid til at sanse -- også råvarerne og madlavningen. Jeg siger ikke, at
der en direkte sammehæng mellem stigningen af udbudet og købet af
forskellige hel- og halvfabrikata og stress i befolkningen, men det er
en tanke værd.

Hvis jeg blot havde et kvartér, så tror jeg etmåltid ville bestå af
jordskokker a la cruditée - altså rå -- revet eller skåret i de
tyndest mulige skiver -- god olivenolie, salt og lidt citronsaft +
groftkværnet peber. Godt, solidt speltbrød til og måske et par skiver
økologisk skagenskinke.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- senest: Arme Ridder)

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 19:20

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in message

> Hvis vi skal bruge mere tid i køkkenenet, hvorfor er kravet så, at
> maden kun må ta' et kvarter at lave?

nu burde jeg måske have forklaret mig bedre*G* det gør jeg så..

> Efteråret er da simreretternes tid. At et måltid i effektiv
> tilberedelsestid ikke behøver ta' mere end 20-30 minutter at lave, det
> er så en anden sag.

du har ret i at efteråret et simreretternes tid, og i weekenderne er det da
også klart det jeg foretrækker...

> [...]
> der en direkte sammehæng mellem stigningen af udbudet og købet af
> forskellige hel- og halvfabrikata og stress i befolkningen, men det er

jeg er meget enig faktisk, mit problem er at min hverdag er lang og travl,
de fleste dage har jeg først fri fra job kl 17, og en dag om ugen kl 19 -
hvilket betyder, når man har børn i huset, at man skal skynde sig hjem , og
have maden på bordet i løbet af forholdsvis kort tid, hvis der også skal
være tid til andre ting som feks lektielæsning og lign.....

mmmm lyder lækkert ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 05-10-08 19:31

Hej Sabina

> skynde sig hjem , og have maden på bordet i løbet af forholdsvis kort
> tid, hvis der også skal være tid til andre ting som feks
> lektielæsning og lign.....

Hvorfor ikke få lavet de der lektier først og så spise bag efter ? Af en
eller mærkelig årsag syntes jeg at alle taler om hvor travlt de har,
men samtidig har alle tid til at se en utrolig masse fjernsyn. Jeg
personlig vil hellere bruge tiden i køkkenet frem for foran TV'et.
Og sjovt nok kan jeg hverken lave mad eller bage for den sags
skyld inden for de tidsrammer der opgives i opskrifterne. Og
lave aftensmad på et kvarter, ja det gider jeg slet ikke starte
på, skal det gå så stærkt, ja så kan den stå på smørrebrød.

--
Mvh Max

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 20:51

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Sabina

> Hvorfor ikke få lavet de der lektier først og så spise bag efter ?

når klokken er 19, og man har været på job i 10 timer, og er gået totalt
sukkerkold og er træt og sulten, samtidig med at man har en teenager der
skriger på mad, så bliver maden altså prioriteret over lektierne.... så skal
det helst gå stærkt, og smage rimelig godt...

> [...]
> men samtidig har alle tid til at se en utrolig masse fjernsyn. Jeg
> personlig vil hellere bruge tiden i køkkenet frem for foran TV'et.

tvkiggeri er da næppe relevant for denne tråd.... hvis du ikke har en
opskrift, og synes tråden er en dårlig ide, hvorfor så skrive?

> [...]
> lave aftensmad på et kvarter, ja det gider jeg slet ikke starte
> på, skal det gå så stærkt, ja så kan den stå på smørrebrød.

det kan da ikke passe at denne gruppe kun er til for folk der har uendelige
mængder af tid til at stå og kokkerere hver dag... jeg har personligt kun
tiden til det i weekenden, hvor jeg dog også nyder det, men min hverdag
stiller altså andre krav....

vi lever nu engang i et samfund der desværre kræver at nogle mennesker
arbejder på nogle tidspunkter, og andre på andre tidspunkter... i mit fag
kan jeg ikke arbejde på andre tider end jeg gør, tro mig, hvis jeg kunne,
gjorde jeg det gerne... men det er nu engang de færreste der gider fare til
frisøren kl 6 eller 7 om morgenen, og langt de fleste bliver sku også
skuffede hvis vi lukker inden kl 18....

--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 05-10-08 21:00

Hej Sabina

> teenager der skriger på mad, så bliver maden altså prioriteret over
> lektierne.... så skal det helst gå stærkt, og smage rimelig godt...

Så kan sådan en teenager da vel komme igang med at lave
noget mad og afhjælpe sin mor lidt.

> tvkiggeri er da næppe relevant for denne tråd.... hvis du ikke har en
> opskrift, og synes tråden er en dårlig ide, hvorfor så skrive?

Det her er usenet, du kan starte de tråde du lyster og jeg kan svare
i dem som jeg lyster. Det står dig frit at læse mine indlæg.

> jeg kunne, gjorde jeg det gerne... men det er nu engang de færreste
> der gider fare til frisøren kl 6 eller 7 om morgenen, og langt de
> fleste bliver sku også skuffede hvis vi lukker inden kl 18....

Egentlig sjovt du nævner det, har i prøvet at åbne kl 7:00 ? Jeg
vil tro at mange gerne ville kunne komme til frisør om morgenen
da det kniber med tid om eftermiddagen. Jeg har en tandlæge
der starter kl: 7:00 med aftaler, og det benytter jeg mig da af.
Og kunne jeg bestille en frisør jeg kunne besøge på vej på job
istedet for på vej hjem, ja så valgte jeg da det.

--
Mvh Max

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 21:42

> Hej Sabina

> Så kan sådan en teenager da vel komme igang med at lave
> noget mad og afhjælpe sin mor lidt.

hvad har det med sagen at gøre?

> [...]
> Og kunne jeg bestille en frisør jeg kunne besøge på vej på job
> istedet for på vej hjem, ja så valgte jeg da det.

nu taler beliggenheden TEMMELIG meget imod åbningstiderne, det har jo altså
også lidt at have sagt, og nej, vi har ikke forsøgt, men det har været
forespurgt som en del af et projekt, og ærlig talt, ville det ikke økonomisk
kunne hænve sammen, for ikke at tale om det faktum at det rent
overenskomsmæssigt ikke må ske....

--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 05-10-08 22:01

Hej Sabina

> hvad har det med sagen at gøre?

Vel en hel del hvis denne teenager skriger på mad og mor
bliver frustreret over det.

> det ikke økonomisk kunne hænve sammen, for ikke at tale om det faktum
> at det rent overenskomsmæssigt ikke må ske....

Hvad i alverden har overenskomsten med det at gøre, hvis den
forhindre nogen i at få forbedrede arbejdsbetingelser, ja så må
den da bare laves om.

--
Mvh Max

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 22:27

> Hej Sabina

> Vel en hel del hvis denne teenager skriger på mad og mor
> bliver frustreret over det.

hvorfor??

> Hvad i alverden har overenskomsten med det at gøre, hvis den
> forhindre nogen i at få forbedrede arbejdsbetingelser, ja så må
> den da bare laves om.

overenskomsten tillader tidligst arbejdsdagen at starte kl 8....
--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 05-10-08 22:29

Hej Sabina

> hvorfor??

Glem det.

> overenskomsten tillader tidligst arbejdsdagen at starte kl 8....

Så er det da på tide at skippe den, eller få den lavet om.

--
Mvh Max

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 22:56

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Sabina

> Glem det.

> Så er det da på tide at skippe den, eller få den lavet om.

man kan godt høre du intet kender til frisører og det der foregår i vores
"verden".... måske du skulle have lidt mere viden, inden du drager
tolkninger ud fra en enkelt lille delinformation......

--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 06-10-08 18:39

Hej Sabina

> man kan godt høre du intet kender til frisører og det der foregår i
> vores "verden".... måske du skulle have lidt mere viden, inden du
> drager tolkninger ud fra en enkelt lille delinformation......

Måske det var frisørene der trængte til at kikke lidt ud i verdenen.

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-10-08 21:32

On Sun, 5 Oct 2008 21:51:12 +0200, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
wrote:

> [...]
>skriger på mad, så bliver maden altså prioriteret over lektierne.... så skal
>det helst gå stærkt, og smage rimelig godt...

Jeg forstår, hvis du tolker dette spørgsmål polemisk, men det er ikke
hensigten. Hvornår har teenageren fri? Kunne teenageren lave mad den
dag, hvor du/I har fri kl. 19.00?

@ Max.

De tal, jeg umiddelbart kunne finde, siger 120-180 minutter --
DAGLIGT. Det er tankevækkende.

http://mediesekretariatet.statistikbank.dk/statbank5a/SelectVarVal/Define.asp?MainTable=FOR4215&PLanguage=0&PXSId=0&ShowNews=OFF

>tvkiggeri er da næppe relevant for denne tråd.... hvis du ikke har en
>opskrift, og synes tråden er en dårlig ide, hvorfor så skrive?

Max er polemisk, og det skal der være plads til, synes jeg.
Gennemsnitsdanskeren har for travlt til at lave mad, men der ses TV i
2-3 timer hver dag. Der er noget, der ikke hænger sammen, hvis folk er
ærlige.

Det pudsige er, at tidligere var der langt færre hjælpemidler til
rådighed. Tøj skulle koges, opvaskemaskiner, støvsugere, blendere osv.
fandtes ikke, mange genveje i form af halvfabrikatereksisterede heller
ikke , men der kom alligevel solid sæsonbaseret mad på bordet. Der
blev syltes, presset saft & fedtkogt.

> [...]
>mængder af tid til at stå og kokkerere hver dag... jeg har personligt kun
>tiden til det i weekenden, hvor jeg dog også nyder det, men min hverdag

Naturligvis er det også plads til forslag til og diskussion af
lynretter.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- senest: svinerillette
med balsamicoglace & friteret persille)

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 21:48

> [...]

> Jeg forstår, hvis du tolker dette spørgsmål polemisk, men det er ikke
> hensigten. Hvornår har teenageren fri? Kunne teenageren lave mad den

teenageren har også job, og nej, jeg forventer ikke at han skal stå og lave
mad til sin mor på hverdage på nuværende tidspunkt, måske om et par år eller
tre.... teenager er jo mange ting.....

> [...]
> Gennemsnitsdanskeren har for travlt til at lave mad, men der ses TV i
> 2-3 timer hver dag. Der er noget, der ikke hænger sammen, hvis folk er

ja, "gennemsnitsdanskeren".... men er de tal beregnet på hvor længe tv'et
står tændt, eller hvor længe man i rent fysisk tilstand sidder foran det?
jeg indrømmer blankt mit tv står tændt hele aftenen, men jeg sidder der nok
max ½-1 time fordi jeg har andre pligter der også skal ordnes på daglig
basis....

> [...]
> fandtes ikke, mange genveje i form af halvfabrikatereksisterede heller
> ikke , men der kom alligevel solid sæsonbaseret mad på bordet. Der

jamen lad os da bare komme tilbage til kvindeundertrykkelsen... jeg kender
sku de færreste mænd fra den æra der stod og syltede, pressede sagt og
fedtkogte, og samtidig passede et fuldtidsjob......

hvorfor er det så svært at erkende at vi i dag lever helt anderledes?? der
er stadig mennesker der finder tid til al den slags, jeg er ikke en af dem,
beklager... jeg nyder at lave mad, men jeg nyder også at kunne tage mig af
andre ting, og at være brødvinder for min familie....

tak da..

--
Knus,
Sabina

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-10-08 22:28

On Sun, 5 Oct 2008 22:47:34 +0200, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
wrote:

>ja, "gennemsnitsdanskeren".... men er de tal beregnet på hvor længe tv'et
>står tændt, eller hvor længe man i rent fysisk tilstand sidder foran det?

Godt spørgsmål. Jeg kan ikke finde noget om det.

>jamen lad os da bare komme tilbage til kvindeundertrykkelsen...

Kvindeundertrykkelse? Hvor kom det fra? Det kan lige så vel være den
mandlige part af husstanden, der står for at forberede solide ting (fx
i weekenden). Det er på ingen måde umuligt at kombinere med
fuldtidsarbejde for to personer.

> jeg kender sku de færreste mænd fra den æra der stod og syltede, pressede sagt og
>fedtkogte, og samtidig passede et fuldtidsjob......

Jeg argumenterer på ingen måde for, at vi skal skrue
kønsrollefordelingen tilbage. Jeg siger bare, at man tidligere kunne
lave fremragende mad uden særlig mange industrielle produkter og
automatiserede hjælpemidler. Nu -- med teknologisk hjælp -- burde det
kunne lade sig gøre at lave mindst lige så god mad på mindre tid.

>hvorfor er det så svært at erkende at vi i dag lever helt anderledes??

Jeg føler lidt, du fægter mod stråmænd nu. Jeg skrev oprindeligt, at
jeg så en fare i at tidsoptimere alting, særligt madlavning. Du skrev,
at der var begrænset tid i løbet af ugen til at lave mad. Så kom jeg
med et par forslag til, hvordan man kunne lave hurtig mad i løbet af
ugen -- ved at investere noget tid i weekenden. Det handler ikke om at
skrue tiden tilbage, skærme kvinderne af i køkkenet og den
slags.Tværtimod. Det handler om at vælge. At vælge at prioritere
madlavning -- som familie! Hvis man har lyst til det. Hvis man ikke
har, så er det helt fair.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- illustrerede
madopskrifter & forslag til vine, der matcher)

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 23:03

> Godt spørgsmål. Jeg kan ikke finde noget om det.

netop ;)

> [...]
> mandlige part af husstanden, der står for at forberede solide ting (fx
> i weekenden). Det er på ingen måde umuligt at kombinere med

det var en hentydning til sylteriet og saftpressen og lign....

> [...]
> automatiserede hjælpemidler. Nu -- med teknologisk hjælp -- burde det
> kunne lade sig gøre at lave mindst lige så god mad på mindre tid.

ja, men stadig ikke på den korte tid der er i en hverdag.... men på den
anden side, vi bestemmer jo selv, jeg er personligt glad for halvfabrikata,
og kunne ikke klare hverdagen uden, ihvertfald ikke uden at falde ned med
stress.....

> Jeg føler lidt, du fægter mod stråmænd nu.

undskyld, jeg blev vist en smule opkørt, det var ikke meningen det skulle gå
ud over dig...

> [...]
> med et par forslag til, hvordan man kunne lave hurtig mad i løbet af
> ugen -- ved at investere noget tid i weekenden.

nu er det jo sådan, at jeg også arbejder i weekenden..... og har også andre
ting der skal laves uden for normal arbejdstid...

> [...]
> slags.Tværtimod. Det handler om at vælge. At vælge at prioritere
> madlavning -- som familie! Hvis man har lyst til det. Hvis man ikke

jeg har personligt rigeligt at se til, og kan ikke investere halve dage på
madlavning, for at forberede til den kommende uge, det er simpelthen
upraktisk, og jeg er næppe den eneste familie der har det sådan....

hvilket jo egentlig var bevæggrunden til mit oprindelige spørgsmål....

--
Knus,
Sabina

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-10-08 14:03

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> [...]
> dage på madlavning, for at forberede til den kommende uge, det er
> simpelthen upraktisk, og jeg er næppe den eneste familie der har det

Det kræver ikke halve dage. Det er faktisk slet ikke så slemt at lave lidt
grundting, der kan både lette og tidsoptimere den daglige madlavning.

Bevares de tager da tid, men arbejdsindsatsen er ganske ofte indenfor de 15
min du oprindeligt opstillede som et krav. Resten af tiden passer tingene
stortset sig selv.

I min fryser ligger der som minimum fond i isterningebakker, grundkødsovse
og blendede grøntsagssupper.

Ting der i en håndevending kan bruges til at fremstille smagfulde måltider
på kort tid.

Men hvis du har en rest af din karrysuppe tilovers, så køb din
favoritmedister, tryk den ud i simrende bouillon i passende kugler, mens du
koger minutris, og vupti du kar boller i karry på notime.

Fra : Sabina H.

Dato : 06-10-08 18:28

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message
> [...]
> 15
> min du oprindeligt opstillede som et krav. Resten af tiden passer tingene

det er det der "stort set", jeg ikke kan bruge til så meget*G* når jeg er i
køkkenet, så er jeg i køkkenet....jeg er erfaringsmæssigt ikke god til at
forlade mit køkken og lave andre ting, da min opmærksomhed indimellem kan
distraheres, og så er al det fine forarbejde spildt, når det er kogt ind til
en sort slimet masse i bunden af gryden....
jeg er voldsomt imponeret over de mennesker der kan, men jeg forlader kun
køkkenet i få minutter af gangen når jeg først går i gang....

> I min fryser ligger der som minimum fond i isterningebakker, grundkødsovse
> og blendede grøntsagssupper.

jeg har aldrig yndet at koge fond selv, dels fordi jeg ikke kan fordrage
lugten af kogende kød, dels fordi jeg faktisk synes at der findes mange gode
varianter på markedet....

> Ting der i en håndevending kan bruges til at fremstille smagfulde måltider
> på kort tid.

nu er det ikke de "smagsfulde måltider" der er problemet her... det er tiden
til at bruge på at virkelig hygge om det... jeg har haft en årrække hvor jeg
gik hjemme, og i den tid fik jeg mange af mine "faste retter" 100% ind på
rygraden, sådan at jeg i dag kan lave en smagsfuld og lækker middag på
omkring 1 time, med lækkert tilbehør og lign..... nu er det dog ikke hver
dag jeg har 1 time til at lave mad, og ærlig talt, jeg indrømmer blankt at
hvis man får "god mad" (underforstået mad man laver til gæster, og eller
specielle lejligheder) for ofte, så bliver jeg træt af det....

> [...]
> du
> koger minutris, og vupti du kar boller i karry på notime.

hehe se, der var faktisk en god ide, jeg ikke lige havde forestillet mig....
ville nok kaste mig over farsen og blande den selv, samt lave sovsen fra
bunden....

--
Knus,
Sabina

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-10-08 23:21

> hehe se, der var faktisk en god ide, jeg ikke lige havde forestillet
> mig.... ville nok kaste mig over farsen og blande den selv, samt lave
> sovsen fra bunden....

Jamen så ryger tidsgrænsen på de 15 min? Skal den holdes skal der tænkes
alternativt.

Skræl og riv gamle kartofler ned i kogende grøntsagsbouillon. Smag til med
timian og/eller oregano, blend når kartoflerne er møre. Riv evt. gulerødder
i den blendede suppe og lad dem trække et par minutter.

Kan gøres mere cremet og lækker med en sjat fløde.

Kan serveres med drys af purløg, forårsløg og/eller sprøde bacon/skinketern
eller crouton, der steges mens suppen simrer.

Byd godt brød og en klat creme fraiche til.

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-08 06:59

> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> Jamen så ryger tidsgrænsen på de 15 min? Skal den holdes skal der tænkes
> alternativt.

jaja, men så er det jo at jeg rent faktisk ikke ville kaste mig over at lave
boller i karry sådan en dag, hvor tidsgrænsen skal holdes....

--
Knus,
Sabina

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-10-08 19:42

On Mon, 6 Oct 2008 00:02:33 +0200, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
wrote:

> [...]
>og kunne ikke klare hverdagen uden, ihvertfald ikke uden at falde ned med

Lige præcis -- det er et valg. Og det var også noget af det første,
jeg skrev. Det handler om prioritering, ikke hvad der faktisk er
muligt.

Jeg læste den anden dag at Francis Cardenau, som er køkkenchef på Le
Sommelier & Umamu har valgt at få fremstillet en del af basisfonden i
udlandet, fordi det er for dyrt at have én eller to kokkeelever til at
passe & skumme gryden på fuldtid. Det er også et valg.

Fra en anden vinkel læste jeg -- også for nyligt -- om en ung &
stræbsom kokkeelev, som havde 6 kilo kalveskank med til Bocuse d'Or
(VM for kokke), som han straks smed i fondgryden ved startfløjt.

>undskyld, jeg blev vist en smule opkørt, det var ikke meningen det skulle gå
>ud over dig...

Helt i orden. Jeg forstår. Når man sender sit hjerteblod (en opskrift)
i offentlig cirkulation kan man godt blive lidt prikken, hvis den
mødes af kritik og fordomme.

>jeg har personligt rigeligt at se til, og kan ikke investere halve dage på
>madlavning, for at forberede til den kommende uge, det er simpelthen
>upraktisk, og jeg er næppe den eneste familie der har det sådan....

Det er jo så et valg; og det er et valg jeg på al mulig måde forstår.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://ww.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej : Kalvefilet,
sauce bordelaise, persillerod, gulerod, peber & persille)

Fra : Sabina H.

Dato : 06-10-08 21:12

> [...]
> stræbsom kokkeelev, som havde 6 kilo kalveskank med til Bocuse d'Or
> (VM for kokke), som han straks smed i fondgryden ved startfløjt.

altså ikke for noget, men det er en LIDT anden situation og indgangsvinkel,
end mad på 15 minutter efter en travl dag ;)

> Helt i orden. Jeg forstår. Når man sender sit hjerteblod (en opskrift)
> i offentlig cirkulation kan man godt blive lidt prikken, hvis den
> mødes af kritik og fordomme.

nu gik det jo desværre ret stærkt med ikke længere at handle om opskriften,
men om de valg og prioriteter man har i sit liv, og ærlig talt, jeg bliver
mere prikken over det, end jeg nogensinde kan blive over en opskrift....

jeg har også en smule svært ved at fårstå at en gruppe der er så fuld af
madentusiaster, ikke kan focusere på maden, og emnet, uden at skulle finde
ting der er galt med hele konceptet.... ville det egentlig ikke bare være
nemmere helt at ignorere tråden så?

--
Knus,
Sabina

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-10-08 22:16

On Mon, 6 Oct 2008 22:12:12 +0200, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
wrote:

>"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> wrote in message

>altså ikke for noget, men det er en LIDT anden situation og indgangsvinkel,
>end mad på 15 minutter efter en travl dag ;)

Det er en perspektivering, ja. En perspektivering, der viser, at selv
folk, der har hevet 2 micheletinstjerner hjem til en dansk restaurant
-- for første gang i Danmarks historie -- kan føle sig presset på tid
& økonomi.

> [...]
>ting der er galt med hele konceptet.... ville det egentlig ikke bare være

Jeg synes da i høj grad, at fokus har været på mad tråden igennem. Jeg
gav indledningsvist et bud på én hurtig og sæsonægte ret, der kunne
klares på 15 minutter.

Andre har budt ind med bud på, hvordan det kan lade sig gøre at lave
mad på 12-30 minutter på hverdage.

Hvilken type repsons satsede du på?

---

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-08 07:11

> On Mon, 6 Oct 2008 22:12:12 +0200, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
> wrote:
..

> [...]
> klares på 15 minutter.
>
> Andre har budt ind med bud på, hvordan det kan lade sig gøre at lave

ærligt, jeg håbede på helt straight up opskrifter, eller ideer... alt det
andet fnidder om at man skal forberede i weekenden, at det handler om
prioritering, at børn har bedst af at mor er hjemme, og den slags, kunne jeg
sagtens have undværet....

givet, ideer også kommet hen ad vejen, jeg synes bare at mit oprindelige
formål med tråden er blevet en del forplumret.....

af i alt 46 indlæg er der 7 mulige opskrifter, incl min egen...

--
Knus,
Sabina

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-10-08 10:06

> givet, ideer også kommet hen ad vejen, jeg synes bare at mit
> oprindelige formål med tråden er blevet en del forplumret.....

Langt hen ad vejen har du selv båret ved til bålet. Jeg kan anbefale ikke
at besvare den type indlæg (eller skribenter) man ikke ønsker i tråden.

> af i alt 46 indlæg er der 7 mulige opskrifter, incl min egen...

Det er altså slet ikk så ringe endda. De opskrifter der er kommet er
markant forskellige og kan sagtens varieres til en hel måneds menu, uden
man føler man får det samme at spise flere gange.

Kaspers råmarinerede jordskokker kan variere med andre grøntsager eller
bruges som tilbehør, Max' smørrebrød er en klassiker, boller i karry kan
blive boller i tomat, frikadeller eller farspandekage, grøntsagssuppe kan
varieres med andre grøntsager, grød findes i et utal af varianter og
Kaspers ugegryde er en genial måde at spare tid på uden at gå væsentlig
på kompromis med kvalitet og smag.

Jeg synes da responsen har været ganske god

At du så har fået lidt venligt mente råd til hvordan du evt. kunne gøre
tingene anderledes, synes jeg da blot er en bonus. Hvad du bruger af det
hele er jo alene op til dig.

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-08 22:28

> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> Langt hen ad vejen har du selv båret ved til bålet. Jeg kan anbefale ikke
> at besvare den type indlæg (eller skribenter) man ikke ønsker i tråden.

som sagt andetsteds ;) så er jeg opdraget med at man svarer når man bliver
talt til... det er en ren instinktiv reaktion, beklager....

> [...]
> varieres med andre grøntsager, grød findes i et utal af varianter og
> Kaspers ugegryde er en genial måde at spare tid på uden at gå væsentlig

jeg synes det er fantastisk du kan se så mange ideer ud af det begrænsede
udvalg, den evne har jeg desværre ikke, hvilket jo egentlig også er en af
grundende til at jeg frekventerer denne gruppe.... jeg kan nogle enkelte
retter på finderspidserne som er ganske velsmagende, men desværre også
velsignet med en forholdsvis kræsen familie (og nej, det er ikke barnet der
er kræsen), hvilket begrænser mit udvalg af blandt andet grøntsager i
retterne...

> [...]
>
> At du så har fået lidt venligt mente råd til hvordan du evt. kunne gøre
> tingene anderledes, synes jeg da blot er en bonus. Hvad du bruger af det

jeg har blot en smule svært ved at forstå hvorfor man absolut behøver give
"venlige råd" der ikke er efterspurgte, eller ønskede for den sags skyld...
hvis man ville gøre det anderledes, gjorde man det nok, eller hvis det gik
helt galt, spurgte efter en metode der kunne hjælpe med at gøre det
anderledes....
det var ikke hvad jeg gjorde, jeg efterspurgte en metode til hvordan jeg
kunne lette min hverdag, med ret specifikke retningsliner, fordi det er det
parametre jeg ofte står med i min hverdag, når det brænder på....

--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 05-10-08 21:56

Hej Kasper

> [...]
> fandtes ikke, mange genveje i form af halvfabrikatereksisterede heller
> ikke , men der kom alligevel solid sæsonbaseret mad på bordet. Der

Du glemmer bare at der dengang var en hjemmegående husmoder
der ikke havde andet at lave. Jeg tilhøre selv en generation der var
så priviligeret at have en mor derhjemme, noget man allerede dengang
kunne se fordelen ved. Rent økonomisk led vi afsavn på den konto,
men det vandt vi så ved at have en mor at komme hjem til efter
skole, noget andre "mindre priviligerede" børn var meget misundelig
over :)

--
Mvh Max

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 22:28

> [...]
> men det vandt vi så ved at have en mor at komme hjem til efter
> skole, noget andre "mindre priviligerede" børn var meget misundelig

nogle børn føler måske det er et privilegie, men nogle synes faktisk det er
ret belastende...
Ikke alle børn synes det er superfantastisk at have mor hjemme altid....
--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 05-10-08 22:30

Hej Sabina

> Ikke alle børn synes det er superfantastisk at have mor hjemme
> altid....

Ikke alle børn har en ordentlig mor og børn ved generelt ikke selv
hvad der er godt for dem.

--
Mvh Max

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 23:03

> Hej Sabina

> Ikke alle børn har en ordentlig mor og børn ved generelt ikke selv
> hvad der er godt for dem.

du ved liiiiiige hvordan du skal prikke til folk, ikk?
--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 06-10-08 18:40

Hej Sabina

> du ved liiiiiige hvordan du skal prikke til folk, ikk?

Det kommer vel an på indsparket, ikke ?

Forøvrigt er hurtig mad f.eks. havregrød, det smager godt
og så har man så godt af det.

--
Mvh Max

Fra : Sabina H.

Dato : 06-10-08 21:13

> Hej Sabina

> Det kommer vel an på indsparket, ikke ?
>
> Forøvrigt er hurtig mad f.eks. havregrød, det smager godt
> og så har man så godt af det.

om det smager godt, kan vist diskuteres*G*

--
Knus,
Sabina

Fra : Max

Dato : 06-10-08 21:31

Hej Sabina

> om det smager godt, kan vist diskuteres*G*

Nej det kan ej, det er fakta, hvis du ikke kan lide det
er det ikke havregrødens skyld.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-10-08 23:00

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in news:48ea713b$0$90263$14726298
@news.sunsite.dk:

> om det smager godt, kan vist diskuteres*G*

Smag og behag er ihvertfald forskellig. Jeg laver en havregrød som mine
unger foretrækker fremfor risengrød.

Imidlertid kræver den iblødsætning og dermed er vi langt udover tidsgrænsen
på 15 min.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-10-08 09:32

Kent Oldhøj wrote:

> [...]
> unger foretrækker fremfor risengrød.
>
> Imidlertid kræver den iblødsætning og dermed er vi langt udover tidsgrænsen

Når vi får havregrød om morgenen, er den sat i blød aftenen før. Skulle
det være som aftensmad (så jeg lige kommer tilbage til trådens egentlige
emne ) ville jeg så sætte grynene i blød om morgenen.

Ebbe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-10-08 11:55

Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk> wrote in

> Når vi får havregrød om morgenen, er den sat i blød aftenen før.
> Skulle det være som aftensmad (så jeg lige kommer tilbage til trådens
> egentlige emne ) ville jeg så sætte grynene i blød om morgenen.

Nemlig. Iblødsætning i usaltet vand, piskning under kogning, og
smagssætning lige inden servering giver en fantastisk blød og lækker
havregrød som ihvertfald mine unger er vilde med.

Skulle der være en rest tilovers, så er den genial at bage koldhævet
morgenbrød af til dagen efter. Giver en saftig og smagfuld krumme, selv i
mel-vand-og-gær brød.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-10-08 18:22

Kent Oldhøj skrev:

> Skulle der være en rest [havregrød] tilovers, så er den genial
> at bage koldhævet morgenbrød af til dagen efter.

Jeg laver forholdsvis ofte mysligrød, da jeg er ret pjattet med
smagen. Bliver der noget til overs, laver jeg mysliklatter dagen
efter:

· http://knoter.zone237.dk/2008/07/mysliklatter.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 07-10-08 17:34

Hej Kent

> Smag og behag er ihvertfald forskellig. Jeg laver en havregrød som
> mine unger foretrækker fremfor risengrød.

Egentlig syntes jeg at grød er forsømt i dagens danmark, det er
jo både sundt, nemt og billigt, alle tre faktore burde appelere
til alle husholdninger.

Der er jo utrolig mange variationsmuligheder og der burde kunne
lave noget for enhver smag.

Jeg kan da godt lide at putte lidt solsikkekerne og rosiner i
havregrøden,
eller abrikoser eller andre tørrede frugter. Eller vandgrød med henkogte
pærer, en klassiker.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-08 11:05

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> nogle børn føler måske det er et privilegie, men nogle synes faktisk
> det er ret belastende...
> Ikke alle børn synes det er superfantastisk at have mor hjemme
> altid....

Vrøvl. Det er ren efterrationalisering, du dér disker op med.

Alle børn vil nyde at have en mor derhjemme. Lev med, at dine og mine valg
går ud over vore børn, og lad være med at bortforklare og undskylde alting.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Sabina H.

Dato : 06-10-08 17:20

> [...]
>
> Alle børn vil nyde at have en mor derhjemme. Lev med, at dine og mine valg
> går ud over vore børn, og lad være med at bortforklare og undskylde

jeg HAR skam været hjemme ved mine børn i flere år.....
--
Knus,
Sabina

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-08 18:21

> jeg HAR skam været hjemme ved mine børn i flere år.....

Det er jeg sikker på, dine børn sætter MEGET stor pris på.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Sabina H.

Dato : 06-10-08 18:38

> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jeg sikker på, dine børn sætter MEGET stor pris på.

ærlig talt, de satte mere pris på det, at jeg startede på arbejde igen.....
jo, det er da hyggeligt at mor er hjemme, kan hente og bringe, hygge og alt
det der, men indimellem er det altså også rart at man kan være lidt som alle
de andre...... efter jeg startede med at arbejde igen, nyder han så meget
desto mere de dage jeg kan være hjemme..... men der er stadig dage, hvor
jeg egentlig bare er en pest der går i vejen....

som sagt, det er ikke alle børn der betragter det som et priveligie at mor
er hjemme... burde de det? ganske givet.... men vi er nu engang alle
forskellige og uanset hvor gerne du vil, så kan du ikke skære alle over en
kam....

--
Knus,
Sabina

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-08 18:58

> [...]
> at mor er hjemme... burde de det? ganske givet.... men vi er nu
> engang alle forskellige og uanset hvor gerne du vil, så kan du ikke

Jeg taler ikke om, hvad børn umiddelbart betragter som et privilegie. Jeg
taler om, hvad der umiddelbart er bedst for børn.

Og jo - man kan langt henad vejen skære alle børn over en kam. Børns helt
basale behov er veldokumenterede, selvom vi i vor evige jagt på penge og
status vælger at vende det blinde øje til og i stedet bilde os selv ind, at
vi rent faktisk gør det for børnenes skyld, når vi egentlig forsømmer dem.

Nu er det ikke for at prikke til dig, men du har selv ytret lidt om en
teenager, der angiveligt skriger på mad. Måske du skulle have brugt lidt
mere tid med denne teenager, så knægten/tøsen havde lært, at sådan spiller
klaveret ikke i en familie, hvor alle tager del i arbejdsopgaverne? Jeg har
selv teenagebørn og jeg kan love dig, at de ikke fik lov til at "skrige på
mad". Når man er 13 år og derover ved man udmærket, hvor køkkenet er, og det
er ikke raketvidenskab at lave mad til resten af familien. Og det behøver
ikke tage meget mere end 15 minutter...

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Sabina H.

Dato : 06-10-08 21:16

> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg taler ikke om, hvad børn umiddelbart betragter som et privilegie. Jeg
> taler om, hvad der umiddelbart er bedst for børn.

hvorfor tager du så udgangspunkt i mit indspark om at ikke alle børn
betragter det som et privilegie?? det var det der var udgangspunktet... hvad
der er bedst for dem, har slet ikek været på tale...

dit udsagn var "Alle børn vil nyde at have en mor derhjemme.", hvilket jeg
så mener ikke er sandt...

> [...]
> status vælger at vende det blinde øje til og i stedet bilde os selv ind,
> at vi rent faktisk gør det for børnenes skyld, når vi egentlig forsømmer

er det et basalt behov at have mor hjemme?
og i så fald, hvorfor er der så ikke flere mødre der ER hjemme?

> [...]
> køkkenet er, og det er ikke raketvidenskab at lave mad til resten af
> familien. Og det behøver ikke tage meget mere end 15 minutter...

nu kender du intet til min familie, og korte sætninger i en debattråd
definerer ikke hvordan vi fungerer i dagligdagen, det er brugt som eksembel,
i en madtråd, der slet ikke har noget med familieliv at gøre, men af en
eller anden årsag mener du åbenbart at dette emne er mere spændende end det
der reelt var på bordet.... then so be it....

--
Knus,
Sabina

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 06-10-08 19:50

On Sun, 5 Oct 2008 22:56:18 +0200, "Max"
> [...]

>men det vandt vi så ved at have en mor at komme hjem til efter
>skole, noget andre "mindre priviligerede" børn var meget misundelig

Jeg kan godt se, at der var lidt nostalgisk farveskær over det, jeg
skrev, men idéen var egentlig mere at påpege, at alting (eller i hvert
fald meget) foregik manuelt dengang (hvad angår børnefamilier: kogning
af bleer fx) -- opg det må dæl'me ha' taget tid.

Min mormor skulle fyre op med koks hver morgen -- og det krævede
kordination med under- og overbo for at få træk i skorstenen at så
ilden i gang. Og sådan var det hele vejen igennem. Og ja, jeg ved
godt, at slagteren, grøtnhandleren og mange andre handelsdrivende
dengang bragte ud.

Så jo, der var én, der gik hjemme. Det jeg, mente, var, at i dag --
hvor mange af tidligere tiders tidskrævende opgaver kan klares langt
simplere & hurtiger (vaskemaskinerr, tørretumblere, opvaskemakiner,
blendere, food-processoren, dej-æltere, whaver!), så burde det være
muligt -- i fællesskab -- at for- og tilberede gode ting i køkkenenet.

---

Fra : Max

Dato : 06-10-08 20:17

Hej Kasper

> [...]
> fald meget) foregik manuelt dengang (hvad angår børnefamilier: kogning
> af bleer fx) -- opg det må dæl'me ha' taget tid.

Forøvrigt undre jeg mig den dag i dag over at min mor egentlig kunne
nå det hele. 4 børn og kun koldt vand i hanerne. Kakkelovn i stuen
og så vidre. Faktisk fik hun først varmt vand og vaskemaskine da vi
alle 4 var flyttet hjemmefra. Men på trods af at hun var hjemmegående,
ja så lavede min far faktisk meget mad. F.eks. alt der havde med
jul at gøre var hans job og opvasken tog han også hver dag.

> [...]
> blendere, food-processoren, dej-æltere, whaver!), så burde det være
> muligt -- i fællesskab -- at for- og tilberede gode ting i køkkenenet.

Jeg har forøvrigt også en teenager dreng i huset, han klare tøjvasken
og plænen. Madlavning vil han også gerne være med til. Faktisk er
madlavningen og spisningen noget af det mest sociale jeg kender.

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-10-08 21:19

On Sun, 5 Oct 2008 20:20:21 +0200, "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk>
wrote:

>nu burde jeg måske have forklaret mig bedre*G* det gør jeg så..

Jeg siger mange tak for uddybningen!

>du har ret i at efteråret et simreretternes tid, og i weekenderne er det da
>også klart det jeg foretrækker...

Her i husstanden, som bl.a. udgøres af en lille & often meget sulten
pige på knap et år, laver vi mange af basistingene i weekenden. Dels
med det formål at hygge sammen i køkkenet. Dels med det formål at
producere nogle basisting, der gør madlavningen i løbet af ugen
nemmere, mere fleksibel, men også hurtigere.

> [...]
>have maden på bordet i løbet af forholdsvis kort tid, hvis der også skal
>være tid til andre ting som feks lektielæsning og lign.....

Ja -- det er vilkårene for mange, mange mennesker i dag. På godt og
ondt. Dels handler madlavningen under sådanne vilkår om prioritering,
dels om hvad der faktisk er muligt. Men jeg vil vove den påstand, at
det ikke er nødvendigt at købe færdigsaucer & frossent kød for at få
enderne til at mødes.

Vi har tidligere haft Mammas sugo-gryde oppe og vende som en måde at
lave god, solid & velsmagende mad til en fornuftig pris. Det kræver
nogle timer til at brune kød og snitte om søndagen/mandagen, men så er
der også solid kost, der kan varieres med friske grøntsager efter
årstiden hver dag hele ugen. Uden at gå på kompromis.

Om ugegryden:

http://www.bergholt.net/mad_til_en_uge.html

>mmmm lyder lækkert ;)

Tak! Jordskokker har det med at skille vandene, men det er sæson - og
de har en fornem & særgen sprødhed & sødme.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Senest: Rillette af svin med balsamicoglace,
sprødt brød & friteret persille)

Fra : Sabina H.

Dato : 05-10-08 21:55

> [...]
> producere nogle basisting, der gør madlavningen i løbet af ugen
> nemmere, mere fleksibel, men også hurtigere.

fornuftigt ;) især med et barn i den alder*G* det gjorde jeg også i sin
tid....

> [...]
> dels om hvad der faktisk er muligt. Men jeg vil vove den påstand, at
> det ikke er nødvendigt at købe færdigsaucer & frossent kød for at få

jamen det har du da ret i... jeg kunne vælge at lave min ret fra bunden,
meeeen nu kan jeg godt lide den som den er... og er ikke sikker på at jeg
kunne få en nær så god karrysuppe frem på den begrænsede tid.....

jeg vil da også indrømme og sige at dette typisk vil være en ret jeg laver
når det skal gå stærkt og jeg ikke har haft tid til at handle samme dag,
hvilket ikke sker ofte, men indimellem....

en anden ting jeg har observeret er at i takt med at barnet går fra barn til
teenager, så skrider behovet for "mors mad" også lidt i svinget.... pizza og
alt andet som mor IKKE har lavet, er naturligvis meeeeget bedre.. derfor har
jeg i perioder følt mig tvunget til at finde på nytænkning og lave nogle
retter jeg måske for bare 3-4 år siden ikke kunne drømme om at lave, blot
for at få lidt mad i ungen, sådan at jeg i det mindste ved der kommer noget
rimeligt fornuftigt indenbords, og ikke kun chips og kager....
også det med at hive rotten i køkkenet, kan være en kamp, hvis det er til
det mad han har været med til at spise de seneste 13 år.... det er 100 gange
sjovere og mere inspirerende både for ham og mig, at finde på noget sammen,
ud fra det der nu engang er at finde i køleskabet den dag....

> Tak! Jordskokker har det med at skille vandene, men det er sæson - og
> de har en fornem & særgen sprødhed & sødme.

overset grøntsag*G* selv har jeg dog også en svaghed for helt almindelig
broccoli...

--
Knus,
Sabina

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 07-10-08 11:28

On 7 Okt., 08:10, "Sabina H." <sab...@mandezonen.dk> wrote:

> [...]
> prioritering, at børn har bedst af at mor er hjemme, og den slags, kunne jeg

Helt ærligt, jeg troede egentlig, du var for erfaren en usenetter til
at smide sådan en svada af. Du ved, som vi plejer at skrive: Velkommen
til usenet ;)

> af i alt 46 indlæg er der 7 mulige opskrifter, incl min egen...

Ja, og knap halvdelen af indlæggene er dine egne. Du spørger et sted,
om det ikke netop var i en gruppe som denne, man kunne forvente at få
nogle opskrifter og "no bullshit". Jeg vil vende den om og sige, at
finder du ikke forsvarere for den gode mad hér, hvor er vi så henne?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Sabina H.

Dato : 07-10-08 22:16

<edelvang@gmail.com> wrote in message

>Helt ærligt, jeg troede egentlig, du var for erfaren en usenetter til
>at smide sådan en svada af. Du ved, som vi plejer at skrive: Velkommen
>til usenet ;)

bemærk jeg skrev "jeg håbede"..... jeg forventede skam helt at der ville
være en smule, men at der trods alt stadig er så lidt respekt for fundatser
som deet har vist sig på usenet, igennem de seneste år, syens jeg er lidt
trist....

>Ja, og knap halvdelen af indlæggene er dine egne.

ja, det indrømmer jeg gerne, jeg er opdraget med at man svarer når man
bliver talt til....

> [...]
>nogle opskrifter og "no bullshit". Jeg vil vende den om og sige, at
>finder du ikke forsvarere for den gode mad hér, hvor er vi så henne?

gruppens fundats indbyder ikke kun til "forsvarerne for den gode mad" men
netop "Alt vedroerende mad og drikke"....

en forholdsvis stor bestanddel af denne tråd har ikke handlet om mad og
drikke, det har end ikke været en diskussion om madkultir eller
ernæringspolitik....

--
Knus,
Sabina

Fra : Emil

Dato : 05-10-08 22:30

"Sabina H." wrote:

>definitionen er at det skal være noget der er :
>nemt at købe ind,
>max 5 ingrediencer (uden krydderier og andre basisvarer)
>og så skal det kunne laves på et kvarter, incl forberedelsestid....

Her kommer jeg til at tænke på de tyske 'kochtopf', som egentligt er
en programerbar gryde.

Man kommer ingredienserne i om morgenen, indstiller ventetid,
kogetid/temperatur og 'holde varm' tid.

De er naturligvis mest til sammenkogte retter, men der findes mange
tyske opskrifter på nettet.
Og Google oversætter på morsomste vis de tyske hjemmesider
<http://translate.google.com/translate_t#>

Gryderne findes næsten ikke herhjemme, så man skal søge på de tyske
sider.
Jeg søgte for et par år siden; men jeg opgav p.g.a.
sprogvanskeligheder, manglende spesifikationer o.lign.

Man skal nok spørge i den tyske mad+drikke-gruppe, så hvis nogen har
sprogkundskaberne, er jeg gerne med på en lytter.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 05-10-08 22:34

Hej Emil

> Her kommer jeg til at tænke på de tyske 'kochtopf', som egentligt er
> en programerbar gryde.

De er også meget kendt i usa, og var på et tidspunkt midtpunkt for
en større debat her i gruppen.

> Jeg søgte for et par år siden; men jeg opgav p.g.a.
> sprogvanskeligheder, manglende spesifikationer o.lign.

Hvad hedder denne tyske gruppe ? Kunne være sjovt at
kikke lidt med i en sådan madgruppe.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 06-10-08 00:10

"Max" wrote:

>Hej Emil

>De er også meget kendt i usa, og var på et tidspunkt midtpunkt for
>en større debat her i gruppen.

Har du et par stikord, som jeg kan søge efter?

>Hvad hedder denne tyske gruppe ? Kunne være sjovt at
>kikke lidt med i en sådan madgruppe.

Tyskerne har mange mad-grupper. Jeg har droppet dem, da 95% af
indsparkene er egnsretter, som ikke har min interesse.

De norske og svenske grupper har ringe trafik; men til gengæld har jeg
fået stor respons derfra, specielt om bagning af brød.

De øvrige EU-landes grupper focuserer mest på egnsretter, som jeg ikke
har en jordisk chance for at udforske, før jeg bliver til støv.
Undtagelsen er de spanske grupper, hvor jeg fik stor respons fra især
Columbia, hvor der - overraskende nok - findes et højt udviklet
internationalt køkken, som er med på de nyeste trends.

m.v.h. Emil

Fra : -=JF=-

Dato : 05-10-08 22:52

Sabina H. skrev:

> kom frisk ;)

Here comes

Vi havde på et tidspunkt en dag hver 14. dag hvor vi kom hjem fra
arbejde, og begge skulle ud af døren en lille time senere... Det skulle
gå tjep med affodringen Som regel tog vi bare rugbrød til aften de
dage, men ind i mellem lavede vi nedenstående stunt:

Vi varmede et par brikker Karoline tomatsuppe, tilsatte et par håndfulde
3-minutters nudler og en pakke skinkestrimler. Ofte også et par
håndfulde frosne ærter. Som regel fik suppen et drys karry eller chilli.

Mens suppen varmedes lagde vi ost på toastskiver på en bradepande, og
varmede til osten var smeltet. Som regel kom der også et lille drys
karry oven på osten.

Havde vi ikke pizzatopping i huset kunne en skive mellemlagret på hver
skive også gøre det.

Nok hverken vildt spændende eller voldsomt nærende, men nemt, hurtigt og
velsmagende.

Mvh John

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-10-08 17:02

Sabina H. skrev:

> nemt at købe ind,
> max 5 ingrediencer (uden krydderier og andre basisvarer)
> og så skal det kunne laves på et kvarter, incl forberedelsestid...

Jeg har to bud: mysligrød og pitabrød med sardiner.

Mysligrød (1 pers.)

2 dL mysli
4,5 dL vand
kanel & salt, evt. lidt sukker
1 æble
piskefløde

Vand, mysli, kanel (1/2 - 1 tsk), salt (1/2 tsk) og evt. sukker
gives 3 × 1,5 minutter i en skål med låg på i mikrobølgeovnen.
Der røres mellem hver af gangene.

Mens grøden passer sig selv i mikroen, skæres æblet i tern.

Grøden serveres med æbletern og så meget piskefløde man vil være
sig selv bekendt.

Mums!

Pitabrød med sardiner (1-2 pers.)

1 ds. sardiner med skind og ben
2 grovpitabrød
1/2 - 1 løg
2 store håndfulde rucola
lime- eller citronsaft
groft salt

Pitabrødene varmes på brødristeren og åbnes. I hvert brød
lægges 1 håndfuld rucola, 2 sardiner (der er 4 i en dåse),
1/4-1/2 løg i skiver. Lidt limesaft dryppes på og der
drysses groft salt på fiskene inden brødet lukkes.

Mums!

:)

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 07-10-08 11:44

On 5 Okt., 19:44, "Sabina H." <sab...@mandezonen.dk> wrote:

> definitionen er at det skal være noget der er :
> nemt at købe ind,
> max 5 ingrediencer (uden krydderier og andre basisvarer)
> og så skal det kunne laves på et kvarter, incl forberedelsestid....

Hvis jeg virkelig har så kort tid, hvilket sker fra tid til anden, tyr
jeg som regel til mit elskede romerske køkken. Og da idealet altid må
være at diske op med to retter, kunne et bud være:

Vand sættes over til spaghetti. Et helt hvidløg pilles og smides i
minihakkeren. Olivenolie varmes til "middel varme" i en stor pande. I
med hvidløg og chilipeber (frisk eller tørret) efter smag. Men
hvidløgene langsomt opvarmes (de må ikke blive brune på kort tid, så
det er vigtigt, olien ikke er for varm), skæres en fennikel i skiver
og lægges på et fad. Dryppes med god olie og citronsaft og pyntes med
de grønne "fimrehår". En pakke bresaola spredes som en blomst på et
andet fad og dryppes med citronsaft og krydres godt med friskkværnet
peber (ikke salt!). Et godt brød skæres i skiver. Masser af salt i
spaghettigryden. Nu koges spaghettien al dente og dryppes let af,
hvorefter den smides i panden til hvidløg mv, nu for fuld blus og med
krydring af salt og peber. Spaghettien skal lige op at "knitre", dog
absolut uden at tage farve. Portionsanret og kast en ordentlig
håndfuld parmesanost over hver tallerken. Først spises spaghetti.
Dernæst bresaola med fennikel og brød til som "fingermad".

Jeg tør æde min gamle hat på, at jeg kan gøre det her på under et
kvarter og måske endda få en dessert med ;)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang