Hvordan får man sprødt svær på spæk
Fra : Villy Erichsen

Dato : 05-10-08 09:58

Jeg har tidligere prøvet at stege spæk med svær til en rigtig gammeldags
æggekage.
Jeg fulgte opskriften helt præcist fra Restaurant Carlslund i Odense.
http://www.restaurant-carlslund.dk/page.asp?contentsection=contentsection
..dk&objectid=25BA84E92F954F1780BDE60581522911&zcs=&framecheck=true

Men sværen blev hård og ikke boblende sprød som den skal være.
I det hele taget synes jeg ikke at det er til at få sværen sprød på
saltet/røget flæsk.
Vil det være en løsning at bestille fersk spæk med svær hos slagteren?
Nogen der har erfaring med det?
På forhånd tak.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-10-08 10:28

On Sun, 05 Oct 2008 10:57:49 +0200, Villy Erichsen <wottle@wottle2.dk>
wrote:

> [...]
>saltet/røget flæsk.
>Vil det være en løsning at bestille fersk spæk med svær hos slagteren?

Hej Villy!

Jeg har tidligere sprødstegt spæk & svær i andefedt, når jeg har købt
en hel nakkekam og tilberedt filet, ben og det mere ukurante kød på
ben siden separat. Andefedtet er velegnet, fordi det kan tåle højere
temperaturer samtidig med det tilføjer en ekstra smagsdimension.

Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle virke på saltet &/røget spæk,
men det kan være, jeg overser noget.

---
Mvh.
Kasper Bergholt