Okra til Gumbo
Fra : Ukendt

Dato : 04-10-08 18:39

Jeg har været en tur i Houston, og der har jeg købt Wichita Falls Gumbo Mix.
Og til at lave det skal jeg bruge Okra.
Hvor finder jeg det, og har det evt. et dansk navn ?

Fra : Max

Dato : 04-10-08 18:46

Hej Suede

> Hvor finder jeg det, og har det evt. et dansk navn ?

De bør kunne findes hos bl.a. etnitiske gartnere/købmænd.

--
Mvh Max

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 04-10-08 18:50

"Suede" <-----> skrev i en meddelelse

> Og til at lave det skal jeg bruge Okra.
> Hvor finder jeg det, og har det evt. et dansk navn ?

Her i Odense har de dem nede på den lokale basar.
Så en indvandre butik er nok et godt bud på hvor man kan købe dem , jeg
mener bestemt jeg har set dem syltet også.
På skiltet i basaren stod bare Okra , men om der er et andet navn på dansk
ved jeg ikke.
En "dansk" søgning på Google giver rigtig mange
hits på navnet Okra .
Jeg ved der er flere sorter og at de er meget brugt i det sydelige USA.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-08 18:50

"Suede" <-----> skrev i meddelelsen
> Jeg har været en tur i Houston, og der har jeg købt Wichita Falls Gumbo
> Mix.
> Og til at lave det skal jeg bruge Okra.
> Hvor finder jeg det, og har det evt. et dansk navn ?

Jeg skal også bruge 'Gumbo file'.
Og det skulle være sassafras blade der er knuste, så vidt jeg lige kan se.
Har det evt. et dansk navn?

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 05-10-08 11:36

Suede wrote:
> "Suede" <-----> skrev i meddelelsen
>
> Jeg skal også bruge 'Gumbo file'.
> Og det skulle være sassafras blade der er knuste, så vidt jeg lige
> kan se. Har det evt. et dansk navn?

Sassafras, tror jeg. Har aldrig fundet det herhjemme, så giv endelig besked,
hvis du finder det.

Okra går sommetider under navnet 'laies fingers'.

Fra : Nina

Dato : 05-10-08 15:52

Hvis du bor i Kbh. eller omegn, så bør du tage en tur op og ned ad
Nørrebrogade - i langt de fleste grønthandlere der, vil du kunne få okra.

- Nina

Fra : Max

Dato : 05-10-08 16:59

Hej

> Sassafras, tror jeg. Har aldrig fundet det herhjemme, så giv endelig
> besked, hvis du finder det.

Ægte sassafras er jo blevet erklæret kræftfremkaldene, så det er
nok ikke så nemt at finde.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-08 15:39

> Ægte sassafras er jo blevet erklæret kræftfremkaldene, så det er
> nok ikke så nemt at finde.

Stegt kød er også blevet erklæret kræftfremkaldende. Det er stadig let at
finde.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 05-10-08 18:42

"Suede" <-----> skrev i en meddelelse

> "Suede" <-----> skrev i meddelelsen
>
> Jeg skal også bruge 'Gumbo file'.
> Og det skulle være sassafras blade der er knuste, så vidt jeg lige kan se.
> Har det evt. et dansk navn?

Gumbo filé(sassafras) blev oprindeligt brugt til at jævne gumboen med som
erstatning for okra, når disse ikke kunne fås. Så selvom visse opskrifter
bruger begge dele, kan den sagtens undværes.

Anders

spisdrik.blogspot.com