Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bøde for at fotografere
Fra : Søren Friberg

Dato : 06-10-08 06:57

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 06-10-08 07:11

Søren Friberg wrote:
> http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=10872
>
> Er vel ok?

Absolut.

Han skulle havde hjulpet hende i stedet for at fotografere hende.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Robert Piil

Dato : 06-10-08 08:53

Soren 'theDiver' Reinke skrev:

> Absolut.
>
> Han skulle havde hjulpet hende i stedet for at fotografere hende.

Hun har vel ikke haft akut behov for hjælp, hvis hun har været i stand
til at protestere og få tilkaldt politi.

Det er helt klart en mangel på etik at fotografere folk i den situation,
og jeg kan godt forstå hun blev sur, men jeg ved ikke helt om en bøde
egnetlig er rimelig i den situation. Hvis billedet var blevet
offentliggjort, er det selvfølgelig en helt anden sag.

--
Robert Piil

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 06-10-08 09:51

Robert Piil wrote:

> [...]
> egnetlig er rimelig i den situation. Hvis billedet var blevet
> offentliggjort, er det selvfølgelig en helt anden sag.

Når hun ikke ville fotograferes, skal han dælme respektere det, og den
situation hun var i gør det bare endnu værrere.

Jeg synes det er fedt han blev straffet, så kan det langsomt være
fotografer begynder at respektere andre mennesker og de situationer de
eventuelt er i.

Fra : Robert Piil

Dato : 06-10-08 10:13

> [...]

> Jeg synes det er fedt han blev straffet, så kan det langsomt være
> fotografer begynder at respektere andre mennesker og de situationer de

Jeg synes det er mere nuanceret end som så. Jeg kan i vhert fald godt
opfinde et par situationer, hvor jeg synes det ville være helt ok at
fotografere folk, selvom de helst var fri. Og så bliver det en debat om
grænserne. Man kunne også vende den om, og spørge om det er i orden ikke
at kunne styre sin brandert, så man er nødt til at brække sig offentligt
(det var vel noget i den stil der var tale om).

Med mit kendskab til det britiske samfund, er jeg overbevist om at han
ikke ville have fået den bøde, hvis det havde været en mandlig
fodboldsupporter, han havde fotograferet. Jeg synes altså ikke der er
noget rationelt til grund for den bøde.

--
Robert Piil

Fra : /Peter

Dato : 06-10-08 10:34

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke ville have fået den bøde, hvis det havde været en mandlig
> fodboldsupporter, han havde fotograferet. Jeg synes altså ikke der er

Uanset hvad du måtte synes er relevant at fotografere,
må du ikke i offentlig rum, fotografere genkendelige personer,
dvs. personer "trukket" ud af mængden, fx. i et gadebillede, uden deres
samtykke.

Fra : Robert Piil

Dato : 06-10-08 10:38

/Peter skrev:

> [...]
> må du ikke i offentlig rum, fotografere genkendelige personer,
> dvs. personer "trukket" ud af mængden, fx. i et gadebillede, uden deres

Nu kender jeg ikke de relevante regler (for her er der vel tale om de
britiske regler), men i Danmark må man netop godt fotografere i
ovenstående situationer. Der er dog ganske rigtigt en regel mod at
offentliggøre den slags billeder på *internettet*, men faktisk ikke i
trykte medier eller på en plakat fx. Reglens gyldighed i praksis er også
noget omdiskuteret - bla. herinde i utallige indlæg. Prøv at kigge
tilbage i gruppen.

--
Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 11:42

On 2008-10-06 11:37:43 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> [...]
> trykte medier eller på en plakat fx. Reglens gyldighed i praksis er
> også noget omdiskuteret - bla. herinde i utallige indlæg. Prøv at kigge

Ja... og netop det forhold, at aviserne også udkommer på Internettet,
gør at reglen står for fald, da der ikke er nogen myndighed/politiker,
som tør lægge sig ud med pressen...

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 06-10-08 11:53

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Ja... og netop det forhold, at aviserne også udkommer på Internettet,
> gør at reglen står for fald, da der ikke er nogen myndighed/politiker,
> som tør lægge sig ud med pressen...

Den udlægning er nok lige stram nok. Persondataloven er stadig gældende
lov, uanset om man måtte synes den er tåbelig eller ej. Der er dog en
formulering i presseloven, der gør at registrerede medier i praksis kan
gøre næsten som de vil (i forhold persondataloven) i offentlighedens
interesse. (Sidstnævnte har jeg fået oplyst i jura-gruppen, hvor
indlæget sikkert kan genfindes).

Så for medierne er den nok presseloven og i praksis pressenævnet der
sætter grænserne.

--
Robert Piil

Fra : Robert Piil

Dato : 06-10-08 12:01

Robert Piil skrev:
> (Sidstnævnte har jeg fået oplyst i jura-gruppen, hvor
> indlæget sikkert kan genfindes).
>
> Så for medierne er den nok presseloven og i praksis pressenævnet der
> sætter grænserne.

Jeg fandt det så lige selv:
Tråden starter med: <news:47f3263b$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>

De relevante svar er her:

=============
> Jeg kan ikke sen nogen som helst mulighed i Persondataloven for at medier
> skulle være undtaget.
> De må derfor være omfattet.
>
> Der er dog denne bagdør i loven:
> §2, Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse, hvis det vil være i strid med
> informations- og ytringsfriheden, jf. Den Europæiske
> Menneskerettighedskonventions artikel 10.
>
> Den er nu ikke særligt forbeholdt for medierne, - det er måske bare som
> oftest dem, der kan få brug for den.
=============
og

=============
=============

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 12:11

On 2008-10-06 12:53:21 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Så for medierne er den nok presseloven og i praksis pressenævnet der
> sætter grænserne.

Ja... og pressenævnet består jo af folk som er udnævnt af pressen, så
det er i praksis ræven der vogter gæs...

Fra : AS

Dato : 06-10-08 16:59

"/Peter" <pgh@wer.nn> wrote in message

> [...]
> må du ikke i offentlig rum, fotografere genkendelige personer,
> dvs. personer "trukket" ud af mængden, fx. i et gadebillede, uden deres

Så, hvis man overvejer lidt mere, det kan godt være fulstandigt umuligt at
fotografere gadebilleder. Man skal jo spørge først....

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-10-08 17:25

AS skrev:
> "/Peter" <pgh@wer.nn> wrote in message

> Så, hvis man overvejer lidt mere, det kan godt være fulstandigt umuligt at
> fotografere gadebilleder. Man skal jo spørge først....

Kommer an på om det er et situationsbillede eller et portræt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 17:50

On 2008-10-06 18:25:06 +0200, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> Kommer an på om det er et situationsbillede eller et portræt.

Sludder og vrøvl... grundloven sikrer, at enhver har ret til frit at
fotografere i det offentlige rum, det gælder også de personer som
befinder sig i der.

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-10-08 17:58

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Sludder og vrøvl... grundloven sikrer, at enhver har ret til frit at
> fotografere i det offentlige rum, det gælder også de personer som
> befinder sig i der.

Jeg svarede nu i relation til offentliggørelse, men jeg kan godt se, at
det ikke fremgår klart.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 06-10-08 20:27

On Mon, 06 Oct 2008 18:57:37 +0200, Søren Friberg wrote:

> Jeg svarede nu i relation til offentliggørelse, men jeg kan godt se, at
> det ikke fremgår klart.

Det fremgår faktisk slet ikke af dit indlæg. Og da ingen andre indlæg før
dit i tråden har omtalt offentliggørelse på noget tidspunkt. Andre dele
har dog lidt om det.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-10-08 20:36

Jens Stadsgaard skrev:

> Det fremgår faktisk slet ikke af dit indlæg. Og da ingen andre indlæg før
> dit i tråden har omtalt offentliggørelse på noget tidspunkt. Andre dele
> har dog lidt om det.

Ja, det skriver jeg vist også:

"men jeg kan godt se, at det ikke fremgår klart."

og endelig er det ikke længe siden, at jeg havde en lang nytteløs debat
i en anden gruppe med Niels om samme emne, så jeg regner faktisk med at
både Niels's og nu dit indlæg skal opfattes som ordfnidder.

EOD

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 06-10-08 20:38

On Mon, 06 Oct 2008 21:35:37 +0200, Søren Friberg wrote:

> [...]
> i en anden gruppe med Niels om samme emne, så jeg regner faktisk med at
> både Niels's og nu dit indlæg skal opfattes som ordfnidder.

Jeg for stod nu heller ikke helt din kommentar og så den som direkte
forkert.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 21:01

On 2008-10-06 21:35:37 +0200, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> ...cut... så jeg regner faktisk med at både Niels's og nu dit indlæg
> skal opfattes som ordfnidder.

Du ka' selv være en fnidderbasse...

Fra : Leif Frandsen

Dato : 06-10-08 21:07

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Du ka' selv være en fnidderbasse...

Har du prøvet med "KLAPHAT"?

mvh
Leif

Fra : Leif Frandsen

Dato : 06-10-08 21:15

Leif Frandsen <frandsen@stofanet.dk> wrote in news:Xns9B2FE129085D3Leif@
62.243.74.163:

> Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Har du prøvet med "KLAPHAT"?
>
> mvh
> Leif

Eller, for at udvide dit ordforråd, BÅTNAKKE.

mvh
Leif

Fra : KsK

Dato : 07-10-08 16:13

> EOD
>
> --
> Venlig hilsen
> Søren Friberg, http://fotofriberg.dk

ja drop du bare den debat med Jens S ,, han skriv ,det han tror folk gener
vil høre

KsK

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 08-10-08 17:30

On Tue, 7 Oct 2008 17:12:56 +0200, KsK wrote:

> ja drop du bare den debat med Jens S ,, han skriv ,det han tror folk gener
> vil høre
>
> KsK

Hvad mener du med det? Jeg skriver og siger lige præcis hvad jeg mener og
jeg har jeg skrevet det før. Du kan åbentbart ikke forstå hvad man
skriver. Eller forveksler du mig også bare den her gang.

Fra : KsK

Dato : 07-10-08 16:15

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> Sludder og vrøvl... grundloven sikrer, at enhver har ret til frit at
> fotografere i det offentlige rum, det gælder også de personer som befinder
> sig i der.

uanset Love .... så vægter Menskelig hensyn højere ,, men du er jo metal
forstyrret , så det fatte du ikke

tror sgu Klaphatte stram !!!!

KsK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-10-08 07:26

Søren Friberg skrev bl.a.:

> http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=10872
> Er vel ok?

Ikke destomindre er det den slags ulækre billeder medierne efterspørger, og
som Hr. og Fru. frikadelledanmark lapper i sig dagligt!

Så dybest set har han ikke gjort andet end det, medier og en stor del af
befolkningen forventer ......

Claus

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 06-10-08 07:32

Claus Tersgov wrote:

> Ikke destomindre er det den slags ulækre billeder medierne efterspørger, og
> som Hr. og Fru. frikadelledanmark lapper i sig dagligt!

Netop han håbede på han kunne score penge på sådanne et uselt foto.

> Så dybest set har han ikke gjort andet end det, medier og en stor del af
> befolkningen forventer ......

Og det skulle være et brugbar undskyldning ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-10-08 14:45

Soren 'theDiver' Reinke skrev bl.a.:

> Og det skulle være et brugbar undskyldning ?

Hvor ser du, at det er min opgave at undskylde hans gerninger?

Jeg forkler blot, hvordan tingene hænger sammen.

Der er i dag millioner af hans slags, så der er intet ualmindeligt ved det
mere.

Claus

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 11:47

On 2008-10-06 07:57:19 +0200, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=10872
>
> Er vel ok?

Næh... hvis folk opfører sig dumt eller uanstændigt i det offentlige
rum, så har de inddirekte accepteret, at der er risiko for, at deres
eskapader bliver set og fotograferet, og at billederne kan havne i
medierne.

Fra : /Peter

Dato : 06-10-08 14:13

> Næh... hvis folk opfører sig dumt eller uanstændigt i det offentlige rum,
> så har de inddirekte accepteret, at der er risiko for, at deres eskapader
> bliver set og fotograferet, og at billederne kan havne i medierne.

Og det er med samme ret du giver lov til en lårkort blondine kan voldtages
efter behag
- det er hendes egen skyld?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 14:57

On 2008-10-06 15:12:32 +0200, "/Peter" <pgh@wer.nn> said:

> Og det er med samme ret du giver lov til en lårkort blondine kan voldtages
> efter behag
> - det er hendes egen skyld?

sludder og vrøvl...!

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 06-10-08 15:35

Niels Riis Ebbesen wrote:

> sludder og vrøvl...!

Øh nej, det er jo præcist det du antyder.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 15:56

On 2008-10-06 16:34:53 +0200, Soren 'theDiver' Reinke
<soren@REMOVEreinke.dk> said:

> Øh nej, det er jo præcist det du antyder.

Nej jeg har ikke antydet noget, og den pågældne analogi holder jo ingen steder.

I Danmark har vi en grundlovssikret ret, som gør, at vi frit kan
fotografere i det offentlige rum, og der vil opstå et juridisk kaos,
hvis enkeltpersoner helt efter eget skøn skulle ha' ret til at forbyde
fotografering af udvalgte steder og situationer i det offentlige rum.

Men der findes ikke nogen lov som tillader, at vi må voldtage alle
kvinder de som bevæger sig ud i det offentlige rum...

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-10-08 23:54

Niels Riis Ebbesen skrev den 06-10-2008 16:55:

> Nej jeg har ikke antydet noget, og den pågældne analogi holder jo ingen
> steder.
>
> I Danmark har vi en grundlovssikret ret, som gør, at vi frit kan
> fotografere i det offentlige rum,

grundlovssikret ovenikøbet...... fortæl fortæl.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk
Hjerne, Hjerte, Indkøbskurv - ting, der skal til for at opnå vægttab.

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-10-08 04:37

Carsten Riis skrev:

> grundlovssikret ovenikøbet...... fortæl fortæl.

Det er først nyere generationer, der får grundloven i 18 års
fødselsdagsgave.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-10-08 08:59

On 2008-10-07 00:54:22 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> grundlovssikret ovenikøbet...... fortæl fortæl.

§ 77
Enhver er berettiget til på tryk, i skrift og tale at offentliggøre
sine tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre
forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-08 11:33

Niels Riis Ebbesen skrev den 07-10-2008 09:58:

> [...]
> tanker, dog under ansvar for domstolene. Censur og andre forebyggende
> forholdsregler kan ingensinde på ny indføres.

hehehe, .....under ansvar for domstolene.

mon ikke, at du strækker din forståelse af ytringsfriheden lidt længere
end den er tænkt i grundloven?

HVIS din forståelse var rigtig, hvorfor er der så forholdsregler mod at
fotografere militære anlæg og andre steder, hvor fotografering ikke er
velset (læs: forbudt).

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-10-08 12:15

On 2008-10-07 12:32:35 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> hehehe, .....under ansvar for domstolene.

Ja, og ikke henhold til hvad enkeltpersoner synes og mener...

> mon ikke, at du strækker din forståelse af ytringsfriheden lidt længere
> end den er tænkt i grundloven?

Næ, der er jo netop en masse detaillovgivning, der har §77 som fundament.

> HVIS din forståelse var rigtig, hvorfor er der så forholdsregler mod at
> fotografere militære anlæg og andre steder, hvor fotografering ikke er
> velset (læs: forbudt).

Sludder og vrøvl, en hemmeligholdelse af forsvarets installationer er
ikke i strid med ytringsfrihedden, men bort set fra det, så har tingene
efterhånden udviklet sig derhen, hvor forsvaret er ret ligeglade med om
deres anlæg bliver fotograferet.

Jeg var for nylig på flådestationen i Korsør, og der måtte jeg
fotografere alt det jeg orkede, den admiral som gav mig tilladelse til
at fotografere sagde, at der ikke var noget synligt, som var hemmeligt.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-08 13:25

Niels Riis Ebbesen skrev den 07-10-2008 13:14:

> Ja, og ikke henhold til hvad enkeltpersoner synes og mener...

den i england var jo netop også en dommer som mente noget andet.

Ok, jeg kender så heller det engelske ytringsfriheds-begreb.

> Næ, der er jo netop en masse detaillovgivning, der har §77 som fundament.

fortæl fortæl.

> [...]
> fotografere alt det jeg orkede, den admiral som gav mig tilladelse til
> at fotografere sagde, at der ikke var noget synligt, som var hemmeligt.

så er de altså ikke ligeglade, men bare med påpasselige med hvad de
viser frem

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-10-08 14:46

On 2008-10-07 14:25:17 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> så er de altså ikke ligeglade, men bare med påpasselige med hvad de
> viser frem

Næh... det hemmelige er blot indeni de ting som man kan se, og ved at
udstille alt isekrammet, der projekterer forsvaret dets potentiale
overfor mulige fjender - de fleste kan sikkert huske historien om
Tordenskjolds soldater, den er netop et historisk eksempel på, at man
faktisk kan vinde bare ved at eksponere slagkraft.

Lige nu kan du gå på www.politiken.dk - de har dagligt nye artikler og
video'er fra Absalon's piratjagt, der kan du se hvordan der spilles med
de militære "muskler", og det er i høj grad rettet imod, at somalier
der befinder sig her i Europa, skal vidergive informationer til deres
slægtninge i Somalia.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-08 15:06

Niels Riis Ebbesen skrev den 07-10-2008 15:45:

> Næh... det hemmelige er blot indeni de ting som man kan se,

som sagt: påpasselige med at vise hvad man har.

> [...]
> Tordenskjolds soldater, den er netop et historisk eksempel på, at man
> faktisk kan vinde bare ved at eksponere slagkraft.

Det bliver rigtig rigtig træls den dag, at man møder en bølle som vil
afprøve den eksponerede slagkraft.

Hvordan tror du, at det ville have gået tordenskjold, såfremt man
afprøvede bluff-nummeret?

> [...]
> de militære "muskler", og det er i høj grad rettet imod, at somalier der
> befinder sig her i Europa, skal vidergive informationer til deres

Og der findes rigtig mange somaliske pirater som har en dagligdag, hvor
de gerne læser politiken eller kender nogen som læser politiken?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 07-10-08 16:08

On 2008-10-07 16:06:21 +0200, Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> said:

> Og der findes rigtig mange somaliske pirater som har en dagligdag, hvor
> de gerne læser politiken eller kender nogen som læser politiken?

Tja... dengang det danske skib Danica White var tilbageholdt af
pirarter, der forhandlede rederiet med pirarterne gennem somalier, som
er bosat her i landet, så der går ganske givet en strøm af
informationer gennem den type forbindelser...

Fra : Brian Lund

Dato : 07-10-08 16:50

> HVIS din forståelse var rigtig, hvorfor er der så forholdsregler mod at
> fotografere militære anlæg og andre steder, hvor fotografering ikke er
> velset (læs: forbudt).

Fordi det ikke er en del af det offentlige rum?

Så vidt jeg er orienteret kan de ikke gøre noget hvis du f.eks. står udenfor
et hegn og tager billeder ind igennem eller over hegnet...

Brian

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 06-10-08 19:10

/Peter skrev:

> Og det er med samme ret du giver lov til en lårkort blondine kan voldtages
> efter behag
> - det er hendes egen skyld?

Tjae det er der jo nogle rabiate mennesker der mener. Og for at der ikke
skal være nogen tvivl. Jeg er ikke en af dem.

Mvh.
Benjamin R. Giversen
Esbjerg

--
Frivillig organdonation? JA TAK. Tvungen stillingtagen til
organdonation? NEJ TAK

Nu med hjemmeside: www.brgiversen.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-10-08 15:01

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbemmsen.net> skrev i en meddelelse

> Næh... hvis folk opfører sig dumt eller uanstændigt i det offentlige rum,
> så har de indirekte accepteret, at der er risiko for, at deres eskapader
> bliver set og fotograferet, og at billederne kan havne i medierne.

Hej

Du tænker ikke ret langt, ovenstående tyder også på at du ikke har læst
artiklen, i overskriften står der at damen fik et "ildebefindende", og det
har hun så "selv været ude om", og hun har så automatisk selv "indirekte"
accepteret at der tages billeder, du er langt ude, igen!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 06-10-08 15:31

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> har hun så "selv været ude om", og hun har så automatisk selv "indirekte"
> accepteret at der tages billeder, du er langt ude, igen!

Jeg læser det som om hun har fået for meget at drikke, også på den lidt
længere version, der er at finde her:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scotland/edinburgh_and_east/7651107.stm

--
Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 15:37

On 2008-10-06 16:30:34 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Jeg læser det som om hun har fået for meget at drikke, også på den lidt
> længere version, der er at finde her:
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scotland/edinburgh_and_east/7651107.stm

Ja... det er også den version som jeg har læst, og jeg kan altså ikke
se, at en person der får et ildebefindende af druk, har krav på der
bliver taget etiske hensyn...

Fra : Robert Piil

Dato : 06-10-08 15:49

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Ja... det er også den version som jeg har læst, og jeg kan altså ikke
> se, at en person der får et ildebefindende af druk, har krav på der
> bliver taget etiske hensyn...

Det kan jeg nu godt, men det er jo ikke det samme som at man absolut
skal have en bøde for at optræde uetisk.

--
Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 16:02

On 2008-10-06 16:49:05 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk> said:

> Det kan jeg nu godt, men det er jo ikke det samme som at man absolut
> skal have en bøde for at optræde uetisk.

Hmm... jeg kan altså ikke se, at det er uetisk, at ta' et billede af
fulderik...

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-08 16:36

> Hmm... jeg kan altså ikke se, at det er uetisk, at ta' et billede af
> fulderik...

Rent hypotetisk ville du nok se anderledes på det hvis det var dig selv der
blev fanget i sådan en situation!?!
Den gode gamle om, at behandle andre som du gerne selv vil behandles, gælder
vel også her? - Og det kan vel ikke være i almenvældets interesse at hun
blev udstillet sådan?

med venlig hilsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 18:00

On 2008-10-06 17:35:35 +0200, "Tonni" <hauge*snabel*hardware*dryp*dk> said:

> Rent hypotetisk ville du nok se anderledes på det hvis det var dig selv der
> blev fanget i sådan en situation!?!

Jeg indtager kun alkoholiske drikke til højtiderne, og kun i
forbindelse med god mad, og det er højst et par genstade, så det er
faktisk ret utænkeligt, at jeg skulle komme i en sådan situation...

Så jeg må beklageligvis sige, at jeg ikke kan sætte mig ind i hvordan
det er, når man ikke kan styre sit forbrug af alkohol...

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-08 18:06

> [...]
>
> Så jeg må beklageligvis sige, at jeg ikke kan sætte mig ind i hvordan det
> er, når man ikke kan styre sit forbrug af alkohol...

Og så blev den glorie pudset...
Men det galdt sikkert også i dine unge dage...

Men på den anden side skrev jeg jo også "rent hypotetisk"

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 18:19

On 2008-10-06 19:05:32 +0200, "Tonni" <hauge*snabel*hardware*dryp*dk> said:

> Men det galdt sikkert også i dine unge dage...

Jow... det gjaldt også dengang jeg var ung, jeg har faktisk altid haft
det sådan, at jeg ikke bryder mig om øl og vin, og spiritus kan jeg
slet ikke fordrage...

Fra : KsK

Dato : 06-10-08 19:42

> Jow... det gjaldt også dengang jeg var ung, jeg har faktisk altid haft det
> sådan, at jeg ikke bryder mig om øl og vin, og spiritus kan jeg slet ikke
> fordrage...

Ja men det forklare jo en hel del !!!!!

KsK

Fra : Søren Friberg

Dato : 07-10-08 06:16

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jow... det gjaldt også dengang jeg var ung, jeg har faktisk altid haft
> det sådan, at jeg ikke bryder mig om øl og vin, og spiritus kan jeg slet
> ikke fordrage...

En lille anekdote: To ansatte på en større virksomhed nyder hver en
frokostøl. Herefter tager de elevatoren op til 3'de. Imidlertid skal
chefen med. Alkoholikeren tør ikke trække vejret hele vejen af frygt for
at blive afsløret. Kollegaen beskriver åbentlyst den dejlige frokost.

Fra : Michael

Dato : 06-10-08 17:01

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... jeg kan altså ikke se, at det er uetisk, at ta' et billede af
> fulderik...

Jeg er fuldstændig uenig.

Sebastião Salgado har en gang sagt: "Jeg har den hovedregel i min
fotografering, at hvis jeg ikke kan vise et menneskes værdighed,
så er det bedre ikke at fotografere"

Det er kloge ord fra fotografen.

Mvh.
Michael

Fra : Søren Friberg

Dato : 06-10-08 17:31

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... jeg kan altså ikke se, at det er uetisk, at ta' et billede af
> fulderik...

Alkoholisme står nu øverst på WHO's sygdomsliste, som den mest
lidelsesfulde for de berørte. Selom en "fulderik" på gaden ikke
nødvendigvis er en alkoholiker, er det dog sandsynligt. Mao. kan du
altså ligeså godt skrive: "Hmm... jeg kan altså ikke se, at det er
uetisk, at ta' et billede af en dødsyg..."

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 06-10-08 18:08

On 2008-10-06 18:30:49 +0200, Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> said:

> [...]
> altså ligeså godt skrive: "Hmm... jeg kan altså ikke se, at det er
> uetisk, at ta' et billede af en dødsyg..."

Hmm... du mener så også, at de lokale kroer, værtshuse, bodegaer,
o.s.v. er en slags behandlingssteder, og at øl og vinafdelingen i den
lokale Brugs er at sidestille med et apotek.

Jeg vil sige, at så længe man straffer spirituskørsel og andre
kriminelle handlinger der er begået i beruset tilstand, så er det ikke
samfundets holdning, at fuldskab er en sygdom...

Fra : Leif Frandsen

Dato : 06-10-08 18:17
Fra : Søren Friberg

Dato : 06-10-08 18:17

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... du mener så også, at de lokale kroer, værtshuse, bodegaer, o.s.v.
> er en slags behandlingssteder, og at øl og vinafdelingen i den lokale
> Brugs er at sidestille med et apotek.

Hvordan får du det ud af mit indlæg?

> Jeg vil sige, at så længe man straffer spirituskørsel og andre
> kriminelle handlinger der er begået i beruset tilstand, så er det ikke
> samfundets holdning, at fuldskab er en sygdom...

Nej, Danmark er mig bekendt det eneste land i europa, hvor det ikke er
en officiel sygdom. Sandsynligvis fordi Danmark er et land, hvor
problemet er meget massivt, og det ville derfor være ganske
omkostningskrævende at tilbyde alle en god behandling. Det er i dag
stort set begrænset til den personkreds, der har en virksomhed i ryggen
til at betale de ca. 75000 kr, som det som udgangspunkt koster. I USA
indgår sådanne beløb i forsikringer, som mange har. I Danmark er det
modsat netop undtagelsen der bevirker at ex. Sygeforsikringen Danmark
IKKE dækker noget som helst. Mht. til straffe bliver der rent faktisk
givet ganske mange behandlingsdomme eller domme betinget af behandling,
og det anser jeg da for særdeles fornuftigt ligesom man ikke
nødvendigvis straffer andre, der under sygdomsanfald laver ulykker.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-10-08 18:21

Robert Piil skrev:

> Jeg læser det som om hun har fået for meget at drikke, også på den lidt
> længere version, der er at finde her:
>
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/scotland/edinburgh_and_east/7651107.stm

Der er fortsat ingen henvisning til hvilke bestemmelser som er overtrådt.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-10-08 13:26

Erik Olsen skrev den 06-10-2008 19:20:

> Der er fortsat ingen henvisning til hvilke bestemmelser som er overtrådt.

mon ikke dommeren i den aktuelle sag ved hvilke paragraffer han skal
dømme efter

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-10-08 17:40

Carsten Riis skrev:

> mon ikke dommeren i den aktuelle sag ved hvilke paragraffer han skal
> dømme efter

Det tør jeg ikke udtale mig om, men det ville være interessant at vide
efter hvilke regler bøden er idømt. Især hvis man ved lejlighed skulle
finde på at rejse derover for at studere og fotografere folkelivet og
andet interessant.

Fra : celeborn

Dato : 06-10-08 19:24

On Mon, 06 Oct 2008 07:57:19 +0200, Søren Friberg
<hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

>http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=10872
>
>Er vel ok?

Nej det er ikke OK.

Det mest videoovervågede land i verden giver folk bøder for at
fotografere i det offentlige rum!! Latterligt.
Du bliver fotograferet i hoved og røv i det britiske, bare du træder
ud af døren!

Det handler mere om etik end lovlighed. Hvis man diskuterede om det
var uetisk og man derfor havde udleveret en reprimande, kunne det til
nød accepteres, men en bøde...nej!

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-10-08 20:18

celeborn havde fået den ide at fortælle:

> [...]
>
> Det handler mere om etik end lovlighed. Hvis man diskuterede om det
> var uetisk og man derfor havde udleveret en reprimande, kunne det til

Enig det grænser til hysteri, hun var fuld ikke syg.. der er sgu forskel.
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Leif Frandsen

Dato : 06-10-08 20:48
Fra : Martin Vollert

Dato : 06-10-08 21:42

Leif Frandsen havde fået den ide at fortælle:
> Dette er en genudsendelse.
>
> http://imageload.dk/files/d776e596c38ed1662c310938051b03eb.jpg
>

> mvh Leif

Hmm er det et selvportræt eller formår du ikke at stave ??