Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
køb af dslr
Fra : hamselv

Dato : 05-10-08 14:42

Hej med jer
Jeg har pt. et panasonic lumix dmc-tz5, men går i tanker om at købe et dslr.

Jeg har kik på et sony a350 og et nikon d90.
Tilbehøret skulle gerne være et objektiv på ca 70-300.

Er godt klar over at der findes et hav at dslr kameraer på markedet, men
hvilke matcher ovenstående.

Kom venligst med nogle ideer.

Krav:
-Mindst 12 mp, og gerne CF kort.
- Mindst 5-6 billeder pr. sec.
- Manuelle indstillinger.
- God makro funktion (ekstra objektiv ingen hindring).
- Skarpe billeder.
- Ikke for stort/tungt.
- Der må godt være mulighed for at sætte filtre på.
- Måske også full frame.
- Skal kunne bruges til pæn udskrift i A3 format.
- Mindst 3" skærm.

Kameraet skal ikke bruges til proff brug, men skal være lidt ud over det
sædvanlige.

Er pt. nu ganske tilfreds med mit tz5, meeen.... (i ved)

Det nye kamera skulle gerne kunne matche billederne markeret med XXXXX på
http://www.hkmk.dk/galleri.html

Ved godt at i nu kommer på en - måske umulig - opgave, men hjælp mig
venligst.

Hygge derude
Henrik

www.hkmk.dk
www.hkmk.dk/galleri.html

Fra : AS

Dato : 05-10-08 14:52

"hamselv" <nomail@mail.com> wrote in message
> [...]
> - Mindst 3" skærm.
>

> Kameraet skal ikke bruges til proff brug, men skal være lidt ud over det

Efter alt det kan jeg se, at D300 passer ca. i betegnet billedet.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 05-10-08 16:20

"hamselv" <nomail@mail.com> wrote in

> Kom venligst med nogle ideer.

Hvis du skulle prioritere din "ønske"-liste til specifikationerne hvordan
ville listen så se ud?

> Krav:
> -Mindst 12 mp, og gerne CF kort.

Efter min mening er det lidt underordnet om det er 8, 10, 12 eller flere MP
- det er mere vigtigt at det objektiv der sættes foran leverer et godt
skarpt resultat.

> - Mindst 5-6 billeder pr. sec.
Hvor ofte har du behov for 5-6 billder per sekund? Nikon D90 ligger på
4.5fps - hvor vigtigt er det relativt høje antal fps for dig?

> - Manuelle indstillinger.
Ja det er altid godt. Hvis der er knapper til de mest brugte er det endnu
bedre. (Det stinker at skulle 3 klik ind i en menu for at ændre en simpel
ting, så er motivet væk). Det plejer så også at betyde at man skal op i en
halvstor (fysisk) model - så det er lige med at finde et kompromis der
passer.

> - God makro funktion (ekstra objektiv ingen hindring).

> - Skarpe billeder.
Primært afhængigt af objektivet, og så selvfølgelig at fokus i kameraet
fungerer godt med objektivet - men primært objektivet og fotografen.

> - Ikke for stort/tungt.
Har du prøvet at holde et DSLR du syntes om? I så fald hvilket, så bliver
det nemmere for os at give dig muligheder med tilsvarende størrelse/vægt.

> - Der må godt være mulighed for at sætte filtre på.
De monteres på objektivet - så det er ikke kamera-afhængigt.

> - Måske også full frame.
Så bliver det formentlig en halvdyr model .

> - Skal kunne bruges til pæn udskrift i A3 format.
Det kan alle de DSLR jeg har prøvet.

> - Mindst 3" skærm.
Må indrømme at jeg kun bruger skærmen til at se billedet efter jeg har
taget det og sjældent benytter live-view. Men hvis det skal kunne optage
video som det D90 du selv har fundet kan, så er det selvfølgelig fint med
en rimelig stor skærm.

> Kameraet skal ikke bruges til proff brug, men skal være lidt ud over det
> sædvanlige.

Full-frame er ikke strengt nødvendigt for at levere gode billeder. Men det
forringer selvfølgelig ikke chancerne for gode billeder.

Umiddelbart bud fra mig er at kigge lidt nærmere på Nikon D90, og Canon 50D
/evt. en god deal på en Canon 40D. Jeg har ikke det store kendskab til
full-frame modellerne, de er uden for min økonomiske rækkevidde

//flemming

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-10-08 18:34

"hamselv" <nomail@mail.com> skrev i en meddelelse
> Hej med jer

Hej !

Dit indlæg hører egentlig ikke til i denne gruppe.

Prøv at kigge lidt på tilsvarende indlæg i:

News:dk.fritid.foto.indkoeb

- hvor spørgsmålet hører hjemme, og hvor der er en del indlæg i samme
stil, som man måske kunne hente tips fra ?

Jan

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 05-10-08 18:35

On 2008-10-05 15:42:11 +0200, "hamselv" <nomail@mail.com> said:

> Kom venligst med nogle ideer.

Tja... du ka' f.eks. starte med at flytte dine indkøbsovervejelser til

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 05-10-08 18:42

> [...]
> http://www.hkmk.dk/galleri.html
>
> Ved godt at i nu kommer på en - måske umulig - opgave, men hjælp mig

Du vil komme langt med enten Canon EOS 50D, Nikon D700 og Nikon D300 og den
sidste er vel Sony Alpha 700. Men du bør nok mere overveje, hvilken optik du
sætter på. Alene springet fra en TZ5 til et DSLR (uanset mærke) vil være et
kvantespring i billedkvalitet. Udfra hvad du siger, så vil jeg mene, at du
får mere ud af at gå ind i en fotoforretning og høre, men ikke mindst se og
føle kameraerne.

Det der dog undrer mig er, at du stiller som krav ikke passer overens med,
hvad de kameraer du har kig på kan præstere. Allerede i hastigheden er de
sat af, Nikon D90 har 4,5 billede i sekundet, Sony Alpha 350 har 2,5 billede
i sekundet. Jeg vil også mene, at du er bedre stillet med en god 70-200
fremfor en 70-300, du får langt skarpere optik.

MVH
Thomas
www.tsp-photo.com

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-10-08 21:45

"www.tsp-photo.com"

> "hamselv"
> Det der dog undrer mig er, at du stiller som krav ikke passer overens med, hvad de
> kameraer du har kig på kan præstere. > MVH
> Thomas

Tjae - sssssssss - -max-

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 06-10-08 07:17