Film om konspirationsteorier?
Fra : isteen

Dato : 04-10-08 15:47

Sidder og ser DR2 Tema om konspirationsteorier, og kom til at tænke på
hvilke spillefilm der egentligt er lavet om emnet.
Der er selvf. JFK, en om månelandingen (som jeg ikke kan huske titlen
på), det samme med Watergate, og en med Mel Gibson der vist bare hedder
Conspiracy Theory

Er der andre?

--
Fjern rygeloven
http://isteen.wordpress.com

Fra : Robert Eriksen

Dato : 04-10-08 16:20

isteen wrote:
> [...]
> Der er selvf. JFK, en om månelandingen (som jeg ikke kan huske titlen
> på), det samme med Watergate, og en med Mel Gibson der vist bare hedder

Der er vel ihvertfald Hoffa og vel det meste af Michael Moores
bagkatalog

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 04-10-08 16:41

On Sat, 4 Oct 2008 16:46:48 +0200, isteen@gmail.rygeloven.com (isteen)
wrote:

> [...]
>Der er selvf. JFK, en om månelandingen (som jeg ikke kan huske titlen
>på), det samme med Watergate, og en med Mel Gibson der vist bare hedder

"Capricorn One" (http://www.imdb.com/title/tt0077294/) handler om en
rejse til Mars, som ikke er en rejse til Mars, men i virkeligheden fup
og svindel filmet i et studie.

Det er muligvis den du tænker på som "en om månelandingen".

Watergate? det må være "Alle Præsidentens Mænd"/"All the President's
Men" med Robert Redford og Dustin Hoffman fra 1976
(http://www.imdb.com/title/tt0074119/).

"The Net" med Sandra Bullock, "Enemy of the State" med Will Smith og
"The Philadelphia Experiment" hører måske ikke helt hjemme i
kategorien konspirationsteori-film ... hm ... eller gør de?

Og så er der jo The X-Files/Strengt Fortroligt.

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Just Johnny

Dato : 04-10-08 18:46

isteen posted the following:

> [...]
>Der er selvf. JFK, en om månelandingen (som jeg ikke kan huske titlen
>på), det samme med Watergate, og en med Mel Gibson der vist bare hedder

"The Parallax view" fra 1974.
http://www.imdb.com/title/tt0071970/

Der var iøvrigt også en interessant artikel om emnet på videnskab.dk
for et par uger siden:
http://videnskab.dk/content/dk/samfund/derfor_opstar_konspirationsteorier

Fra : isteen

Dato : 04-10-08 22:51

Just Johnny <just.johnny@your.service> wrote:

> Der var iøvrigt også en interessant artikel om emnet på videnskab.dk
> for et par uger siden:
> http://videnskab.dk/content/dk/samfund/derfor_opstar_konspirationsteorier

Fint link, tak for det
--
Fjern rygeloven
http://isteen.wordpress.com

Fra : Zeki

Dato : 05-10-08 11:32

"Just Johnny" <just.johnny@your.service> skrev i en meddelelse
> isteen posted the following:

> "The Parallax view" fra 1974.
> http://www.imdb.com/title/tt0071970/

Enig! Den ultimative konspirationsfilm!

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 04-10-08 19:20

isteen <isteen@gmail.rygeloven.com> declared in:
1ioaopn.w2zlph1hq9m82N%isteen@gmail.rygeloven.com :
> [...]
> Der er selvf. JFK, en om månelandingen (som jeg ikke kan huske titlen
> på), det samme med Watergate, og en med Mel Gibson der vist bare

"Expelled: No Intelligence Allowed"
http://www.imdb.com/title/tt1091617/

Fra : Zeki

Dato : 05-10-08 11:39

"isteen" <isteen@gmail.rygeloven.com> skrev i en meddelelse
> Sidder og ser DR2 Tema om konspirationsteorier, og kom til at tænke på
> hvilke spillefilm der egentligt er lavet om emnet.

-Kandidaten fra Manchuriet
-Enemy of the State
-Eagle Eye
-No Way Out
-Spartan
-Bourne Trilogien

....der er sikkert mange flere.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-10-08 15:44

Zeki wrote:
> -Spartan

Hvori består den store konspiration?

(Bemærk at alle svar på dette indlæg kan indeholde spoilers for filmen
"Spartan"!)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Zeki

Dato : 06-10-08 16:19

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvori består den store konspiration?

Setuppet med præsidentens kidnappede datter.
En klassisk intet-er-hvad-det-ser-ud-til film.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-10-08 19:52

Zeki wrote:

> Setuppet med præsidentens kidnappede datter.

Hvad for et setup? Der er nogle mellemøstlige rigmænd der skal have en
lækker vestlig blondine til deres slavetøsebordel. Det er *fuldstændig*
*utilsigtet* at de kommer til at snuppe frøken POTUS.

> En klassisk intet-er-hvad-det-ser-ud-til film.

Nej! Det er ganske almindelig stor-skala-kriminalitet.

Eller du tænker måske på systemets modvilje mod rent faktisk at forsøg
at redde frøken POTUS? For så har du vel alligevel delvist ret.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Zeki

Dato : 06-10-08 22:07

> Eller du tænker måske på systemets modvilje mod rent faktisk at forsøg at
> redde frøken POTUS? For så har du vel alligevel delvist ret.

Nu kan David Mamet film godt være svære at gennemskue, men lige i dette
tilfælde er filmen jo markedsført som en konspirationsfilm, og med al det
hemmelighedskræmmeri i filmen vedr Det Hvide Hus kan jeg da ikke se at man
kan klassificere den som andet.

"In the process, he stumbles upon a sinister conspiracy that originates with
the White House"
http://www.hollywoodvideo.com/movies/movie.aspx?MID=138788

Fra : N/A

Dato : 07-10-08 08:10

Fra : N/A

Dato : 07-10-08 08:10

Fra : Tue Sørensen

Dato : 06-10-08 15:52

On 6 Okt., 23:07, "Zeki" <zeki@hvadtrorduselv?> wrote:

> [...]
> hemmelighedskræmmeri i filmen vedr Det Hvide Hus kan jeg da ikke se at man

Var det ikke præsidenten selv der, af hensyn til sin karriere, ville
skaffe sig af med sin datter, hellere end at få det offentliggjort at
hun havde været involveret i slavehandel?

- Tue

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-10-08 08:10

Tue Sørensen wrote:

> Var det ikke præsidenten selv der, af hensyn til sin karriere, ville
> skaffe sig af med sin datter, hellere end at få det offentliggjort at
> hun havde været involveret i slavehandel?

Jo, det er sådan jeg husker plottet.

Kan man kalde det en reaktiv sammensværgelse, altså i modsætning til de
fleste andre konspirationsfilm hvor der er tale om proaktiv sammensværgelse?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : N/A

Dato : 07-10-08 08:10

Fra : Tue Sørensen

Dato : 07-10-08 05:40

On 7 Okt., 09:10, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

> Jo, det er sådan jeg husker plottet.
>
> Kan man kalde det en reaktiv sammensværgelse, altså i modsætning til de
> fleste andre konspirationsfilm hvor der er tale om proaktiv sammensværgelse?

Man kan vel kalde det et cover-up, men det er også en slags
sammensværgelse.

- Tue

Fra : Michael

Dato : 08-10-08 20:53

Har du sett 50-talls orginalen til Invasion of The Bodysnatchers? Den er
relativt paranoid, selv om det ikke handler om en "politisk" konspirasjon.
Jeg liker 50-talls versjonen av denne filmen best.

"isteen" <isteen@gmail.rygeloven.com> skrev i melding