Dobbelt rukolås
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 04-10-08 18:53

Hej

Jeg har i dag, 1 garant-10 cylinder i min hoveddør, men jeg vil også have en
cylinder indenfor i steddet for en vrider. Kan man købe en ny cylinder til
mine eksisterende nøgler, og er cylinderen magen til en udendørs type?

Hvordan fastgører man 2 cylindere i samme lås?

Mvh
Hans Mouridsen

Fra : Ivar

Dato : 04-10-08 19:14

Hans Mouridsen skrev:

> Hvordan fastgører man 2 cylindere i samme lås?

Normalt kan vrideren blot fjernes og erstattes af en lås.
Den yderste lås er fastgjort med en skrue indefra, og omvendt.

Afmonter vrideren og tag den og nøglen med til din låsesmed/
en rigtigt god nøglebar. Så får du at vide om det kan gøres og
du får en cylinder, der er tilpasset din nøgle.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 04-10-08 19:31

Hej

On 04/10/08 20.14, in article mn.24be7d8a83b623ea.31159@nozpamwebspeed.dk,
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Normalt kan vrideren blot fjernes og erstattes af en lås.
> Den yderste lås er fastgjort med en skrue indefra, og omvendt.

Ja men tror du ikke der skal 2 andre cylindere til, da en enkelt normalt
fastgøres med 2 skruer, og ikke har et indhak i selve cylinderen - så man
kan komme til at skrue fra begge sider.

http://lavpris-laase.dk/lse-27/cylindre-49/ruko-cylindre-120/garant10-cylind
re-53/ovale-72/41662-dobbelt-garant10-cylinder-1190.html

Her kan man se, at hjørnet mangler på cylinderen.

Mvh
Hans

Fra : Ivar

Dato : 04-10-08 20:19

Hans Mouridsen skrev:

> Her kan man se, at hjørnet mangler på cylinderen.

Det er fordi, hver cylinder fastgøres med kun 1 skrue.
Hakket gør, at man kan fastspænde den cylinder der sidst
bliver sat på.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-10-08 08:13

Hej Ivar

On 04/10/08 21.19, in article mn.24ff7d8af1242ea8.31159@nozpamwebspeed.dk,
"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Det er fordi, hver cylinder fastgøres med kun 1 skrue.
> Hakket gør, at man kan fastspænde den cylinder der sidst
> bliver sat på.

Ja det kunne man forestille sig - så derfor skal jeg vel også bruge 2 nye
cylindere, i det den gamle ikke har indhakket.

Mvh
Hans

Fra : Hauge

Dato : 05-10-08 08:20

Hej
Hans Mouridsen wrote:
> Ja det kunne man forestille sig - så derfor skal jeg vel også bruge 2
> nye cylindere, i det den gamle ikke har indhakket.

Hvorfor ikke bare den her model:
http://lavpris-laase.dk/lse-27/cylindre-49/ruko-cylindre-120/garant10-cylindre-53/ovale-72/42603-garant10-oval-cylinder-589.html

Som jeg ser det, så skal den udvændige være en ganske normal type, og den
indenfor er med to hak så man kan skrue den udenfor fast.
Sådan her:
http://lavpris-laase.dk/lse-27/cylindre-49/ruko-cylindre-120/garant10-cylindre-53/ovale-72/42602-dobbelt-oval-garant10-cylinder-166.html

Husk at få et roset med hakkerne i til afslutning indenfor.

Mvh Hauge

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 05-10-08 09:45

Hej

On 05/10/08 09.19, in article
48e86a8c$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk, "Hauge"
<hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare den her model:
> http://lavpris-laase.dk/lse-27/cylindre-49/ruko-cylindre-120/garant10-cylindre
> -53/ovale-72/42603-garant10-oval-cylinder-589.html

Du har fuldstændig ret - det er jo bare sådan en man skal bruge :)

Mvh
Hans

Fra : brian

Dato : 05-10-08 17:42

On Sat, 04 Oct 2008 19:52:57 +0200, Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk>
wrote:

> [...]
>mine eksisterende nøgler, og er cylinderen magen til en udendørs type?
>
>Hvordan fastgører man 2 cylindere i samme lås?

Bare lige husk ALDRIG at tage nøglen ud på indersiden når der er folk
i huset. I tilfælde af Brand er det skidt at stå foran en dør og
nøglen ligger i det rum hvor det brænder.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-10-08 21:24

brian wrote:

> Bare lige husk ALDRIG at tage nøglen ud på indersiden når der er folk
> i huset. I tilfælde af Brand er det skidt at stå foran en dør og
> nøglen ligger i det rum hvor det brænder.

Jeg kan godt se årsagen til dette, men så mister man ligesom alt hvad
der er meningen med at have nøgle på begge sider af døren.

Hvis nøglen sidder på indersiden af døren når man er hjemme, så er det,
afhængig af dør-partiet, måske rimelig nemt at låse døren op ved blot at
pille en rude ud af døren eller lign.

Men sikkerhed er selvfølgelig også vigtigt, så hvis der er egnede
flugtveje andre steder i huset, så vil hoveddøren måske ikke være det
åbenlyse flugtsted alligevel

Mvh
Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-10-08 21:34

> Men sikkerhed er selvfølgelig også vigtigt, så hvis der er egnede
> flugtveje andre steder i huset, så vil hoveddøren måske ikke være det
> åbenlyse flugtsted alligevel

Der skal altid være mindst to veje ud af et rum. Personligt sætter jeg meget
pris på at den ene af dem er ud af huset, og det er faktisk også et lovkrav.
Det afskærer du ved at låse døren og fjerne nøglen, når du er hjemme.

Kan du leve med at dit barn/kone/mand mister livet på den konto?

Mvh Maria

Fra : Ivar

Dato : 05-10-08 21:45

Thomas Rasmussen skrev:

> Hvis nøglen sidder på indersiden af døren når man er hjemme, så er det,
> afhængig af dør-partiet, måske rimelig nemt at låse døren op ved blot at
> pille en rude ud af døren eller lign.

Tag den ud af låsen, og placer den et fast sted i samme rum.

Ivar Magnusson.

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-08 01:08

On Oct 5, 10:24 pm, Thomas Rasmussen <tho...@p7.invaliddk> wrote:
> Men sikkerhed er selvfølgelig også vigtigt, så hvis der er egnede
> flugtveje andre steder i huset, så vil hoveddøren måske ikke være det
> åbenlyse flugtsted alligevel

Det ved du jo ikke før det brænder.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-10-08 01:10

On Oct 5, 10:45 pm, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Tag den ud af låsen, og placer den et fast sted i samme rum.

Men:
- så er den der ikke lige præcist den dag hvor det brænder,
- eller man glemmer det i skyndingen med at redde børnene ud,
- eller man er selv kommet til skade og gæsterne kan ikke komme ud for
de ved ikke hvor nøglen er.

Fra : Ivar

Dato : 06-10-08 22:29

Christian B. Andresen skrev:

> Men:

Så har man lige brækket begge arme, og kan derfor ikke nå den,
efter at der lige er blevet antændt 50 liter æter i ens stue.

Jo, der er mange tilfælde, hvor det ikke er godt!

Ivar Magnusson

Fra : Armand

Dato : 06-10-08 00:07

Hans Mouridsen skrev:
> [...]
> cylinder indenfor i steddet for en vrider. Kan man købe en ny cylinder til
> mine eksisterende nøgler, og er cylinderen magen til en udendørs type?

Er du sikker på at din lås ikke kan spærres for indvendig brug ved at
isætte nøglen udvendig og dreje mod normal retning?
Prøv det med et familie-medlem indenfor til at forsøge at låse op efter
at du har "spærret-drejet" med nøglen, og spar besværet hvis min
mistanke kommer til rette!

--
Armand.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 06-10-08 06:04

He

On 06/10/08 01.06, in article
48e94856$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Er du sikker på at din lås ikke kan spærres for indvendig brug ved at
> isætte nøglen udvendig og dreje mod normal retning?

Det kan man ikke...

Grunden til at vi skal have indvendig lås også, er pga. At vi skal have en
kattelem nederst i hoveddøren. Tror godt man kunne låse døren op, med det
rette udstyr så. Det gør det også mere besværligt for tyven, at komme ud med
tyvekosterne.

Kan kan godt se problemstillingen mht til flugtveje, men vi har et vindue i
samme rum. Desuden har vi også serieforbundne røgalarmer i alle rum, som
larmer nok til at vække hele nabolaget - det har været testet ;)

Mvh
Hans

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 06-10-08 00:26

On 6 Okt., 07:03, Hans Mouridsen <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> [...]
> rette udstyr så. Det gør det også mere besværligt for tyven, at komme ud med

Så har jeg en meget nemmere og tilmed billigere løsning. Vi købte i en
autoriseret ruko-butik en kappe, som sidder ud over vrideren og er
monteret på døren. Den kan let med et klik (og med én hånd) "klikkes
op", så vrideren kommer til syne. Vi har monteret den i kælderdøren,
hvor der netop har kattelem. Tyveknægteudstyr "glider af" på kappen,
ligesom man på ingen måde kan betjene klik-knappen via kattelemmen.
Den kostede så vidt jeg husker mellem 100 og 200 kroner.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang