"Skorstenshætte" eller hvad det nu hedder
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 04-10-08 13:46

Vi har købt hus og skostenen ved pillefyret har en "hætte" - sådan en der
drejer rundt alt efter vindretning - og hindrer at vinden puster og suger i
skorstenen. Sælger tager den med, da det for ham et et klenodie, som hans
far engang har lavet.

Jeg skal altså have fat i en ny og jeg forestiller mig sådan en lamelfidus
der roterer. Hvad kalder man sådan en og hvor køber man den (billigst)?
--
/ Mikkel

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-10-08 14:00

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> der roterer. Hvad kalder man sådan en og hvor køber man den (billigst)?

Vent med at købe en til du finder ud af om det er nødvendigt (det er det
sjældent)...

- Martin

Fra : Christian Jensen

Dato : 04-10-08 16:29

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> der roterer. Hvad kalder man sådan en og hvor køber man den (billigst)?

Jeg har selv et pillefyr der lugter når man starter det og en sjælden gang
imellem under særlige omstændigheder oser og stinker det. Tanken om den der
"hætte" har strejfet mig, hvis du køber en kunne du ikke lige gi os en
tilbagemelding om den giver bedre aftræk i skostenen.

Fra : Fynbo

Dato : 04-10-08 18:25

"Christian Jensen" <cjensen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg har ingen på min stålskorsten til alm. brændeovn
og har aldrig oplevet "tilbageslag" eller os i stuen, så vil tro den er
unødvendig.

Fynbo

Fra : Hauge

Dato : 04-10-08 20:05

Fynbo wrote:
> Jeg har ingen på min stålskorsten til alm. brændeovn
> og har aldrig oplevet "tilbageslag" eller os i stuen, så vil tro den
> er unødvendig.

Det afhænger *meget* af skorstenshøjde, placering og i hvilken retning
hustaget er.. Altså retning i forhold til vinden..

Er man uheldig, så kan man få et meget kraftigt overtryk på oversiden af
skorstenen, hvis skorstenen har en uheldig højde og er placeret på den
forkerte side af huset i forhold til vinden.. Pyha..

Jeg havde selv problemet med min brændeovnsskorsten i mit sommerhus, lige
indtil naboen fældede en flok høje træer i skel.. De stod så venstenvinden
gav overtryk på bagsiden af træerne, der altså er mit hus.

Mvh Hauge

Fra : Ole Larsen

Dato : 07-10-08 22:50

> [...]
> indtil naboen fældede en flok høje træer i skel.. De stod så venstenvinden
> gav overtryk på bagsiden af træerne, der altså er mit hus.

Jeg har netop lavet min egen røghætte, men da vinden på jeg tror den kom
vestfra så løb røgen ud fra bunden dvs røglemmen af skorstenen. Nu vender
min røglem ud mod haven så så der skulle ikke være nogen brandfare. Ville i
lade røglemmen stå åben for evt bedre træk i skorstenen??.

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-10-08 08:00

"Ole Larsen" <larsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> min røglem ud mod haven så så der skulle ikke være nogen brandfare. Ville
> i lade røglemmen stå åben for evt bedre træk i skorstenen??.

Hvis du lader røglemmen stå åben suger du jo al varmen fra stuen ud. Og jeg
vil vove at påstå at trækket bliver mindre i brændeovnen.

- Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-10-08 08:44

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis du lader røglemmen stå åben suger du jo al varmen fra stuen ud. Og
> jeg vil vove at påstå at trækket bliver mindre i brændeovnen.

Jamen røglemmen er jo ikke inde i stuen, den sidder på ydersiden af huset,
men mener du at trækket i ovnen bliver så stort at varmen bliver suget ud?.

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-10-08 10:07

> [...]
> Jamen røglemmen er jo ikke inde i stuen, den sidder på ydersiden af huset,
> men mener du at trækket i ovnen bliver så stort at varmen bliver suget

Jeg går ud fra du mener renselemmen? Min sidder indendørs og mit svar var
baseret på det.

Men jeg kan ikke se hvordan trækket i brændeovnen skulle blive bedre af at
åbne røglemmen. Har du prøvet?

- Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-10-08 12:53

> [...]
> baseret på det.
>
> Men jeg kan ikke se hvordan trækket i brændeovnen skulle blive bedre af at

Undskyld jeg mener renselemmen, jeg stod i går og iagttog røgen da vinden
vente begyndt røgen at drive ud af renselemmen og da jeg tog lemmen helt af
væltede det kortvarigt ud med røg.

Fra : Sluppermand

Dato : 04-10-08 20:06

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har ingen på min stålskorsten til alm. brændeovn
> og har aldrig oplevet "tilbageslag" eller os i stuen, så vil tro den er
> unødvendig.

Unødvendig for dig alene eller unødvendig generelt på skorstene?

Mvh
Kent.

Fra : Hauge

Dato : 04-10-08 20:10

Sluppermand wrote:
> Unødvendig for dig alene eller unødvendig generelt på skorstene?

Nogle steder er der brug for det, andre steder er der ikke. Så kort kan det
siges. Se min forklaing andet sted i tråden.

Mvh Hauge

Fra : Sluppermand

Dato : 04-10-08 20:24

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Nogle steder er der brug for det, andre steder er der ikke. Så kort kan
> det siges. Se min forklaing andet sted i tråden.

Det ved jeg godt . Jeg er selv indehaver af en røghætte og kan ikke
undvære den pga. røgnedslag ved vestenvind. Jeg skrev sådan fordi jeg
syntes "Fynbo" svar var ret flot.

/Kent.

Fra : Hauge

Dato : 04-10-08 20:32

Hej
Sluppermand wrote:
> Det ved jeg godt . Jeg er selv indehaver af en røghætte og kan ikke
> undvære den pga. røgnedslag ved vestenvind. Jeg skrev sådan fordi jeg
> syntes "Fynbo" svar var ret flot.

Aeh, fangede ikke helt pointen så

Hav en god aften.

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 06-10-08 00:03

Christian Jensen skrev:

> [...]
> "hætte" har strejfet mig, hvis du køber en kunne du ikke lige gi os en
> tilbagemelding om den giver bedre aftræk i skostenen.

Sådant et pillefyr, har det ikke en forbrændings-blæser?
I så fald skulle trækket i skorstenen vel være sekundært :-/

Noget andet er at man køber hus incl. alt nagelfast udstyr, hvilket
indbefatter at knagerækker, toiletrulleholdere og (som i dit tilfælde)
vindfløje ikke må fjernes af sælger!
Hvis nagelfast udstyr har så stor affektionsværdi for sælger, må han
håbe at køber lader ham bytte det ud med andet tilsvarende - Og altså
ikke bare fjerne det :-|

--
Armand.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-10-08 10:11

Armand wrote:

> Noget andet er at man køber hus incl. alt nagelfast udstyr, hvilket
> indbefatter at knagerækker, toiletrulleholdere og (som i dit tilfælde)
> vindfløje ikke må fjernes af sælger!

Jo det må - men sælger *skal* gøre opmærksom på det inden handlen. Har
sælger ikke gjort det, har du ret. Og i Mikkels tilfælde er det rimelig
klart at sælger *har* gjort opmærsom på hvad der tages med, så der er ikke
noget at komme efter.

Ebbe

Fra : Sluppermand

Dato : 04-10-08 20:01

> [...]
> der roterer. Hvad kalder man sådan en og hvor køber man den (billigst)?

Den kaldes bla. en røghætte . Du kan se forskellige modeller her:

http://www.braendeovns-shoppen.dk/articlelist.107

Hvor den er billigst ved jeg ikke, men det virker efter hensigten her hos
mig. Jeg købte den der hedder Aspirotor.

Mvh
Kent.

Fra : Morten

Dato : 05-10-08 01:17

> [...]
> der roterer. Hvad kalder man sådan en og hvor køber man den (billigst)?

Hej vi havde samme problem med nedslag i skorstenen og investerede i en med
lameller til ca 1600 kr og syntes også det hjalp en smule i starten men den
soder hurtigt til og skorstensfejeren renser jo kun skorstenen så jeg var
oppe for at rense den efter ca 1 1/2 år og da jeg rørte ved den knækkede den
(så det kan åbentbart ikke tåle at side uden at det tære eller også er det
noget skrammel jeg har ikke købt en ny efterfølgene da vi nu åbentbart
synes at der er bedre træk uden.

Morten

Fra : Christian Jensen

Dato : 05-10-08 13:20

> [...]
> der roterer. Hvad kalder man sådan en og hvor køber man den (billigst)?

Jeg har netop været i Jemogfix og købt et røgrør på tilbud 220 kr og da jeg
kom hjem viste det sig at hullet var for stort til at røret ku passe, men
220 kr kan det fås til. Jeg har nu besluttet mig til at lave mit eget
røgrør. 4 stk mursten og et stykke cementflise skulle kunne gøre det. Det
vil nok komme til at ligne noget fra familien Flintstone men sålænge det
virker.

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 05-10-08 13:48

On Sun, 5 Oct 2008 14:20:04 +0200, Christian Jensen wrote:

> [...]

> vil nok komme til at ligne noget fra familien Flintstone men sålænge det

Tak for tippet. hele fyrrummet skal alligevel flyttes på et tidspunkt, så
det lyder som en god løsning i mellemtiden. Men hav mener du helt præcist
med "røgrør"?
--
/ Mikkel

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 05-10-08 16:09

Christian Jensen skrev:

> Jeg har nu besluttet mig til at
> lave mit eget røgrør. 4 stk mursten og et stykke cementflise skulle
> kunne gøre det. Det vil nok komme til at ligne noget fra familien
> Flintstone men sålænge det virker.

Jeg lavede et i rustfast stål: en kvadratisk plade på en 40-50 cm. påsvejset
3 ben med et knæk undervejs så de ikke kom for dybt ned i hullet.

Har holdt i mange år.

Hans
www.zofiaoghans.dk