/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Støj i biler
Fra : Ukendt


Dato : 04-10-08 18:53

Så i BT idag, en Renault støjer MINDRE end
både en 400000 kr. dyrere Mercedes
og selv en Audi A6 2.4....

Hvordan kan det nu være ?
Her gik man og troede, Mercedes
og især Audi var tyske lækkerier
med overraskende god komford..

Citroên C1 larmede mest.
Men hvad så med 107 og Aygo-go'en ?
Det er vel samme bil.



 
 
Klaus G. (04-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 04-10-08 19:28

> Så i BT idag, en Renault støjer MINDRE end
> både en 400000 kr. dyrere Mercedes
> og selv en Audi A6 2.4....
>
> Hvordan kan det nu være ?
> Her gik man og troede, Mercedes
> og især Audi var tyske lækkerier
> med overraskende god komford..
Var de monteret med samme dæk? Altså mærke, model og dimentioner? Og på
sammes type asfalt? Var det samme type brændstof på de forskellige biler?
Altså Benzin vs. Benzin. Og diesel vs. diesel? Hvis ikke alle overnævnte er
overholdt, så kan sådan en test ikke bruges jo.

Hvis overnævnte er overholdt, så lyder det sq meget mærkligt! o_O


--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Ukendt (04-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-10-08 19:36


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:48e7b5be$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Var de monteret med samme dæk? Altså mærke, model og dimentioner? Og på
> sammes type asfalt? Var det samme type brændstof på de forskellige biler?
> Altså Benzin vs. Benzin. Og diesel vs. diesel? Hvis ikke alle overnævnte
> er overholdt, så kan sådan en test ikke bruges jo.
>
> Hvis overnævnte er overholdt, så lyder det sq meget mærkligt! o_O

Ja samme testforhold.
Flere slags asfalt, flere hastigheder.
Nej det lyder rigtig godt og kan rykke
lidt ved idêen om, at større altid er bedst.
Det er de jo ikke i dette tilfælde, og da slet
ikke hvis vi ser på Applus resultater.



Frederik (04-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 04-10-08 22:57


"Eque" <-> skrev i meddelelsen
news:48e7b77a$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:48e7b5be$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Var de monteret med samme dæk? Altså mærke, model og dimentioner? Og på
>> sammes type asfalt? Var det samme type brændstof på de forskellige biler?
>> Altså Benzin vs. Benzin. Og diesel vs. diesel? Hvis ikke alle overnævnte
>> er overholdt, så kan sådan en test ikke bruges jo.
>>
>> Hvis overnævnte er overholdt, så lyder det sq meget mærkligt! o_O
>
> Ja samme testforhold.
> Flere slags asfalt, flere hastigheder.
> Nej det lyder rigtig godt og kan rykke
> lidt ved idêen om, at større altid er bedst.
> Det er de jo ikke i dette tilfælde, og da slet
> ikke hvis vi ser på Applus resultater.
>

Hvilken Renault henholdsvis mercedes var der tale om? Hvilken hastighed?


Frederik (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 05-10-08 16:37


"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i meddelelsen
news:9322d$48e7e6cb$5748ce71$9460@news.comxnet.dk...
>
> "Eque" <-> skrev i meddelelsen
> news:48e7b77a$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:48e7b5be$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Var de monteret med samme dæk? Altså mærke, model og dimentioner? Og på
>>> sammes type asfalt? Var det samme type brændstof på de forskellige
>>> biler? Altså Benzin vs. Benzin. Og diesel vs. diesel? Hvis ikke alle
>>> overnævnte er overholdt, så kan sådan en test ikke bruges jo.
>>>
>>> Hvis overnævnte er overholdt, så lyder det sq meget mærkligt! o_O
>>
>> Ja samme testforhold.
>> Flere slags asfalt, flere hastigheder.
>> Nej det lyder rigtig godt og kan rykke
>> lidt ved idêen om, at større altid er bedst.
>> Det er de jo ikke i dette tilfælde, og da slet
>> ikke hvis vi ser på Applus resultater.
>>
>
> Hvilken Renault henholdsvis mercedes var der tale om? Hvilken hastighed?

Hej Eque

Har du mulighed for at svare på ovenstående?


Ukendt (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-08 17:04

Selvfølgelig kan jeg da det.
Når jeg orker at hente BT i bilen.
Men du tror vel ikke, et svensk testforetagende
laver useriøse og urimelige og ikke sammenlignelige
tests ????


"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:aec46$48e8df0a$5748ce71$4453@news.comxnet.dk...
> Hej Eque
>
> Har du mulighed for at svare på ovenstående?



Frederik (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 05-10-08 22:10


"Eque" <-> skrev i meddelelsen
news:48e8e568$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Selvfølgelig kan jeg da det.
> Når jeg orker at hente BT i bilen.
> Men du tror vel ikke, et svensk testforetagende
> laver useriøse og urimelige og ikke sammenlignelige
> tests ????
>
>

Overhovedet ikke, jeg er bare hammernysgerrig efter data. Andet lå der ikke
i det.


Ukendt (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-08 18:52


"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:1e24d$48e92d15$5748ce71$17936@news.comxnet.dk...
>
> "Eque" <-> skrev i meddelelsen
> news:48e8e568$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Selvfølgelig kan jeg da det.
>> Når jeg orker at hente BT i bilen.
>> Men du tror vel ikke, et svensk testforetagende
>> laver useriøse og urimelige og ikke sammenlignelige
>> tests ????
>>
>>
>
> Overhovedet ikke, jeg er bare hammernysgerrig efter data. Andet lå der
> ikke i det.

Jamen jeg var ude og køre idag og læste artiklen igen:

Testet med 50, 70,90, 110 km/t.
2 asfalttyper. En jævn som oftest ses i danmark,
og en 'stenet asfalt' med sten op til 16 mm. i diameter...

Bilen var en MB C180 1.8 liter stationcar og
en Renault Megae 1.6 stationcar. MB'en larmede
mere ved alle hastigheder.
Meganen var også mere støjsvag end Audi A6 2.4 QUATTRO,
og visse SAAB og Volvomodeller.
Den mest støjsvage, en riskoger, kostede over 2 millioner...



Søren (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 05-10-08 08:04

Eque skrev:
> Så i BT idag, en Renault støjer MINDRE end
> både en 400000 kr. dyrere Mercedes
> og selv en Audi A6 2.4....


... og dermed sagt en det er en generel kvalitet at en bil er lydløs?

Min MB E290 T TD.. den kan man sgu høre motoren i - og jeg er vild med
det. Jeg ville hade at køre i en bil hvor man er i tvivl om hvorvidt den
rent faktisk har en motor eller ej.

Sådan er vi så forskellige - men den første ejer som betalte 800K for
min bil må have haft det på samme måde som mig.


>
> Hvordan kan det nu være ?
> Her gik man og troede, Mercedes
> og især Audi var tyske lækkerier
> med overraskende god komford..


Det er det dælme også. Efter at have fået Mercedes - ved jeg nu at jeg
aldrig skal have andet (altså som dagligt køretøj). Magen til
køremaskine skal man lede længe efter - trods sine 550.000 Km.

Selv min MB C220 D - som er en væsentligt billigere bil end den anden -
er bare en klasse over de fleste andre biler, og den er iøvrigt også
langt fra lydløs.

Min 1974 Gran Torino Brougham 5.8 - den er heller ikke lydløs - den
brøler derimod som et andet tordenvejr .. og det er bare skønt.

Jeg har også en 1995 Ford Escort Cabriolet. Den siger ikke en skid .. og
det er der ikke meget ved. Den er iøvrigt til salg:

http://www.streetclassics.net/showcar.street?id=1100#CONTENT

>
> Citroên C1 larmede mest.
> Men hvad så med 107 og Aygo-go'en ?
> Det er vel samme bil.


Det er det så nok ikke aligevel. Alene forskel på navnene bør få en
klokke til at ringe... og når du så kigger på logoet på fronten bør man
ikke være i tvivl om at det er forskellige biler, selvom de måske nok
umiddelbart ser ens ud.

Det er lidt det samme som når folk sige at en Skoda bare er en Passat i
forklædning.. og det er noget pjat. Der er en tydelig forskel på de 2 biler.


>
>

Fly Christensen (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 05-10-08 11:07

On Sun, 05 Oct 2008 09:03:48 +0200, Søren <spammers@die.young> wrote:

[snip]
>Det er lidt det samme som når folk sige at en Skoda bare er en Passat i
>forklædning.. og det er noget pjat. Der er en tydelig forskel på de 2 biler.

Specielt for VW-folk...

Fly

Klaus D. Mikkelsen (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-10-08 11:19

Fly Christensen skriver:
>
> Specielt for VW-folk...

Helt enig - også for andre.

En kollega havde en Octavia hjemme mens hans Sharan var til sevice.

Konen var noget overrasket over lyden i bilen, i forhold til en Passat.
(deres normale bil er en BMW diesel)

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus G. (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 05-10-08 13:18

> Konen var noget overrasket over lyden i bilen, i forhold til en Passat.
> (deres normale bil er en BMW diesel)
Overrasket hvordan?


--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Klaus D. Mikkelsen (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-10-08 13:20

"Klaus G." skriver:
>
> > Konen var noget overrasket over lyden i bilen, i forhold til en Passat.
> > (deres normale bil er en BMW diesel)
> Overrasket hvordan?

Lyden er meget tydeligere og anderledes i en Octavia.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Klaus G. (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 06-10-08 18:30

> Lyden er meget tydeligere og anderledes i en Octavia.
Okay. Det er også min opfattelse. Jeg køre selv i Octavia nemlig.


--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Ukendt (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-08 15:20


"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:48e866f0$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Eque skrev:
>> Så i BT idag, en Renault støjer MINDRE end
>> både en 400000 kr. dyrere Mercedes
>> og selv en Audi A6 2.4....
>
>
> .. og dermed sagt at det er en generel kvalitet at en bil er lydløs?

Åbenbart. Det hører jo til i luksus/komfortklassen
at bilerne er lydløse og komfortable. Det må forventes.

> Min MB E290 T TD.. den kan man sgu høre motoren i - og jeg er vild med
> det.

Jamen så passer det jo godt nok,
at et luksusmærke, i dette tilfælde, Mercedes,
ikke behøver være mere lydsvag eller komforbetonet
end en middelklassemodel.


> Jeg ville hade at køre i en bil hvor man er i tvivl om hvorvidt den rent
> faktisk har en motor eller ej.

Jeg tror du vil finde det behageligt at cruise
med 220 km/t og lyden ville være som ca.
60 i en ordinær vogn.

> Sådan er vi så forskellige - men den første ejer som betalte 800K for min
> bil må have haft det på samme måde som mig.

Ja artiklen udelukkede også debatten om
værditab på de dyre vogne.
Den mest lydsvage kostede betydelig
mere end 800.000,- Var iøvrigt en riskoger.

>>
>> Hvordan kan det nu være ?
>> Her gik man og troede, Mercedes
>> og især Audi var tyske lækkerier
>> med overraskende god komford..
>
>
> Magen til køremaskine skal man lede længe efter - trods sine 550.000 Km.

Hvordan oplever du dêt mere præcist ?


> Selv min MB C220 D - som er en væsentligt billigere bil end den anden - er
> bare en klasse over de fleste andre biler, og den er iøvrigt også langt
> fra lydløs.

Ikke for at gnide salt i nogens sår, men
var den ikke blandt dem der rustede fælt ?
HVIS, så er jeg ligeglad med dens 'klasse'
hvis den smuldrer væk, og jeg troede faktisk
ikke, MB var et mærke som, kan man næsten få
opfattelsen af, var specielt larmende at opholde sig i.


> Jeg har også en 1995 Ford Escort Cabriolet.

Nok den mest eksotiske af det du har nævnt til nu ,o)
Den er jo speciel. De andre er store, tøstige og larmende *S*.

>> Citroên C1 larmede mest.
>> Men hvad så med 107 og Aygo-go'en ?
>> Det er vel samme bil.
>
>
> Det er det så nok ikke aligevel. Alene forskel på navnene bør få en klokke
> til at ringe... og når du så kigger på logoet på fronten bør man ikke være
> i tvivl om at det er forskellige biler, selvom de måske nok umiddelbart
> ser ens ud.

Jamen er du sikker ?
Hvor er forskellen på motorer, motorophæng
og mængden og anvendelsen af lydisolering ?

> Det er lidt det samme som når folk sige at en Skoda bare er en Passat i
> forklædning.. og det er noget pjat. Der er en tydelig forskel på de 2
> biler.

Ja nu er der jo ikke stor forskel på en Seat Exeo og en Audi A4
så jeg ved ikke om du har ret:,o)
Men en C1 og en Aygo og en 107 vil være den samme,
indtil vi får flere facts på bordet. Hvorfor bilen med Toyotalogo
skulle larme mindre end den med C1 logoet må så være
spørgsmålet, som igen må være udgangspunktet.



Søren (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 05-10-08 20:31

Eque skrev:
> "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
> news:48e866f0$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Eque skrev:
>>> Så i BT idag, en Renault støjer MINDRE end
>>> både en 400000 kr. dyrere Mercedes
>>> og selv en Audi A6 2.4....
>>
>> .. og dermed sagt at det er en generel kvalitet at en bil er lydløs?
>
> Åbenbart. Det hører jo til i luksus/komfortklassen
> at bilerne er lydløse og komfortable. Det må forventes.


Tilsyneladelig ikke. Jeg ville forvente at min E290´er skulle være i
"luksus/komfortklassen" - men lydsvag er den ikke.

>
>> Min MB E290 T TD.. den kan man sgu høre motoren i - og jeg er vild med
>> det.
>
> Jamen så passer det jo godt nok,
> at et luksusmærke, i dette tilfælde, Mercedes,
> ikke behøver være mere lydsvag eller komforbetonet
> end en middelklassemodel.


Komfort er jo ikke en en fast defineret størrelse. Den nærmest svæver
hen over vejen og accelerer / bremser hårdt uden at give sig det
mindste. Den er smæk fuld af elektronisk grej og gearkassen skifter
nærmest uden man bemærker det. Alt dette er vel komfort.

Dertil kommer at motoren snakker en del.


>
>
>> Jeg ville hade at køre i en bil hvor man er i tvivl om hvorvidt den rent
>> faktisk har en motor eller ej.
>
> Jeg tror du vil finde det behageligt at cruise
> med 220 km/t og lyden ville være som ca.
> 60 i en ordinær vogn.


Sammenlignet med min Escort - som dog kun render 170 - så støjer motoren
i Mercedes´en mere hele vejen op.

>
>> Sådan er vi så forskellige - men den første ejer som betalte 800K for min
>> bil må have haft det på samme måde som mig.
>
> Ja artiklen udelukkede også debatten om
> værditab på de dyre vogne.
> Den mest lydsvage kostede betydelig
> mere end 800.000,- Var iøvrigt en riskoger.
>
>>> Hvordan kan det nu være ?
>>> Her gik man og troede, Mercedes
>>> og især Audi var tyske lækkerier
>>> med overraskende god komford..
>>
>> Magen til køremaskine skal man lede længe efter - trods sine 550.000 Km.
>
> Hvordan oplever du dêt mere præcist ?
>


Du er nødt til at prøve sådan en bil selv. Visse ting kan ikke
beskrives. Skulle man aligevel prøve at komme med en sammenligning - så
er en tur bag rattet i en E klasse omtrent lige så lækkers som en
indianerpiges inderlår.

>
>> Selv min MB C220 D - som er en væsentligt billigere bil end den anden - er
>> bare en klasse over de fleste andre biler, og den er iøvrigt også langt
>> fra lydløs.
>
> Ikke for at gnide salt i nogens sår, men
> var den ikke blandt dem der rustede fælt ?
> HVIS, så er jeg ligeglad med dens 'klasse'
> hvis den smuldrer væk, og jeg troede faktisk
> ikke, MB var et mærke som, kan man næsten få
> opfattelsen af, var specielt larmende at opholde sig i.
>

Min har kun rust omkring antennen, samt lidt på bagskærmen som dog
stammer fra en skade.

>
>> Jeg har også en 1995 Ford Escort Cabriolet.
>
> Nok den mest eksotiske af det du har nævnt til nu ,o)
> Den er jo speciel. De andre er store, tøstige og larmende *S*.


Escorte er vel næppe ret eksotisk. Den er precis magen til en med hårdt
tag... og så bruger den iøvrigt mere brændstof en begge Mercedes´er.

1995 Escort 1.6: 12 Km/l
1998 MB E290 T TD: 13 Km/l
1994 MB C220 D: 16 Km/l

... og jeg behøver vel ikke nævne at den sløveste er Escort'en.

>
>>> Citroên C1 larmede mest.
>>> Men hvad så med 107 og Aygo-go'en ?
>>> Det er vel samme bil.
>>
>> Det er det så nok ikke aligevel. Alene forskel på navnene bør få en klokke
>> til at ringe... og når du så kigger på logoet på fronten bør man ikke være
>> i tvivl om at det er forskellige biler, selvom de måske nok umiddelbart
>> ser ens ud.
>
> Jamen er du sikker ?


Ja. Sæt dig ind i dem .. og føl forskellen. Hver producent bruger sit
"plastic".


> Hvor er forskellen på motorer, motorophæng
> og mængden og anvendelsen af lydisolering ?


Det kan jeg ikke svare på. Så godt er jeg ikke inde i det.

>
>> Det er lidt det samme som når folk sige at en Skoda bare er en Passat i
>> forklædning.. og det er noget pjat. Der er en tydelig forskel på de 2
>> biler.
>
> Ja nu er der jo ikke stor forskel på en Seat Exeo og en Audi A4
> så jeg ved ikke om du har ret:,o)
> Men en C1 og en Aygo og en 107 vil være den samme,
> indtil vi får flere facts på bordet. Hvorfor bilen med Toyotalogo
> skulle larme mindre end den med C1 logoet må så være
> spørgsmålet, som igen må være udgangspunktet.
>

Fordi det IKKE er samme bil. De kommer fra 3 (eller ihvertfald 2)
forskellige transportbånd. Designet er ens - og motorene er måske også
... men resten laver hver producent selv, med deres fordele / svageheder
til følge.

Klaus D. Mikkelsen (05-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 05-10-08 20:39

Søren skriver:
>
> Ja. Sæt dig ind i dem .. og føl forskellen. Hver producent bruger sit
> "plastic".

Nu skal du da ikke til at bede manden om at tage ud i den virkelige
verden og skabe sig nogle erfaringer......



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-08 18:49


"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:48e9162b$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Tilsyneladelig ikke. Jeg ville forvente at min E290´er skulle være i
> "luksus/komfortklassen" - men lydsvag er den ikke.

Så passer den jo godt ind i MB flokken *S*.

>
> Komfort er jo ikke en en fast defineret størrelse.

Det er sandt. Men støjfraværet er i dên grad med
til at gøre forskellen på en skramlekasse og så det
man må forvente af en 'limmo'.


> Den nærmest svæver hen over vejen og accelerer / bremser hårdt uden at
> give sig det mindste.

Det at 'give sig' behøver ikke være en negativ ting,
og en bil behøver ikke være komfortabel, fordi den
kan niveauregulere sig selv.


> Den er smæk fuld af elektronisk grej og gearkassen skifter nærmest uden
> man bemærker det. Alt dette er vel komfort.

Jeg vil hellere selv skifte gearet og så ha' en
støjfri bil end en rykfri gearkasse.
Men den komfort vi snakker om i denne tråd
er støjniveauet.

>> Hvordan oplever du dêt mere præcist ?
>>
>
>
> Du er nødt til at prøve sådan en bil selv. Visse ting kan ikke beskrives.

Det er fordi, jeg kender een som har en Mercedes 5 cyl på 2.5 liter
men måske kun 90 HK. Den køer fint, men har ikke den fornemmelse,
som man ville forvente af en MB, medmindre man har sat sin forventning for
højt.


> Skulle man aligevel prøve at komme med en sammenligning - så er en tur
> bag rattet i en E klasse omtrent lige så lækkers som en indianerpiges
> inderlår.

"Hvorfor kysse pigens kind, når fissen er lavet af samme skin".


>> Hvor er forskellen på motorer, motorophæng
>> og mængden og anvendelsen af lydisolering ?
>
>
> Det kan jeg ikke svare på. Så godt er jeg ikke inde i det.

Fair nok.
Det var dêr jeg ikke mente der kunne være store forskelle.


> Fordi det IKKE er samme bil. De kommer fra 3 (eller ihvertfald 2)
> forskellige transportbånd. Designet er ens - og motorene er måske også ..
> men resten laver hver producent selv, med deres fordele / svageheder til
> følge.

Jo, du ER jo godt inde i det.



Søren (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 07-10-08 06:43

[snip]

>
>> Den nærmest svæver hen over vejen og accelerer / bremser hårdt uden at
>> give sig det mindste.
>
> Det at 'give sig' behøver ikke være en negativ ting,
> og en bil behøver ikke være komfortabel, fordi den
> kan niveauregulere sig selv.


æhh .. at en bil regulerer højden som f.eks den nyeste E klasse gør -
kan bestemt ikke sammenlignes med at bilen gir´ sig ved acceleration /
opbremsning. Her sammenligner du sovs og kartofler.

>
>
>> Den er smæk fuld af elektronisk grej og gearkassen skifter nærmest uden
>> man bemærker det. Alt dette er vel komfort.
>
> Jeg vil hellere selv skifte gearet og så ha' en
> støjfri bil end en rykfri gearkasse.
> Men den komfort vi snakker om i denne tråd
> er støjniveauet.
>

Smag og behag er forskellig.

[snip]

>
>>> Hvor er forskellen på motorer, motorophæng
>>> og mængden og anvendelsen af lydisolering ?
>>
>> Det kan jeg ikke svare på. Så godt er jeg ikke inde i det.
>
> Fair nok.
> Det var dêr jeg ikke mente der kunne være store forskelle.
>
>
>> Fordi det IKKE er samme bil. De kommer fra 3 (eller ihvertfald 2)
>> forskellige transportbånd. Designet er ens - og motorene er måske også ..
>> men resten laver hver producent selv, med deres fordele / svageheder til
>> følge.
>
> Jo, du ER jo godt inde i det.


Det er jo logik for perlehøns. Der er vel ingen der tror at Toyota og
Peugeot / Citroen fremstilles sammen sted og af samme stumper - blot
fordi de deler design på en model.

Peugeot og Citroen er en anden snak. Disse er ejet af samme koncern og
ligger i samme land, så de kan måske godt fremstilles på på samme fabrik
og dele stumper her og der.

>
>

Frederik (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 07-10-08 07:02


"Søren" <spammers@die.young> skrev i meddelelsen
news:48eaf6ec$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [snip]
>
>>
>>> Den nærmest svæver hen over vejen og accelerer / bremser hårdt uden at
>>> give sig det mindste.
>>
>> Det at 'give sig' behøver ikke være en negativ ting,
>> og en bil behøver ikke være komfortabel, fordi den
>> kan niveauregulere sig selv.
>
>
> æhh .. at en bil regulerer højden som f.eks den nyeste E klasse gør - kan
> bestemt ikke sammenlignes med at bilen gir´ sig ved acceleration /
> opbremsning. Her sammenligner du sovs og kartofler.
>
>>
>>
>>> Den er smæk fuld af elektronisk grej og gearkassen skifter nærmest uden
>>> man bemærker det. Alt dette er vel komfort.
>>
>> Jeg vil hellere selv skifte gearet og så ha' en
>> støjfri bil end en rykfri gearkasse.
>> Men den komfort vi snakker om i denne tråd
>> er støjniveauet.
>>
>
> Smag og behag er forskellig.
>
> [snip]
>
>>
>>>> Hvor er forskellen på motorer, motorophæng
>>>> og mængden og anvendelsen af lydisolering ?
>>>
>>> Det kan jeg ikke svare på. Så godt er jeg ikke inde i det.
>>
>> Fair nok.
>> Det var dêr jeg ikke mente der kunne være store forskelle.
>>
>>
>>> Fordi det IKKE er samme bil. De kommer fra 3 (eller ihvertfald 2)
>>> forskellige transportbånd. Designet er ens - og motorene er måske også
>>> .. men resten laver hver producent selv, med deres fordele / svageheder
>>> til følge.
>>
>> Jo, du ER jo godt inde i det.
>
>
> Det er jo logik for perlehøns. Der er vel ingen der tror at Toyota og
> Peugeot / Citroen fremstilles sammen sted og af samme stumper - blot fordi
> de deler design på en model.
>
> Peugeot og Citroen er en anden snak. Disse er ejet af samme koncern og
> ligger i samme land, så de kan måske godt fremstilles på på samme fabrik
> og dele stumper her og der.
>
>>


Aygo, C1 og 107 fremstilles på fælles fabrik i Tjekkiet. Og uden at lægge
hovedet helt på blokken, så er de også i stor udstrækning ens.

Mvh.

Frederik


Ukendt (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-08 08:38


"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:e70b0$48eafb75$5748ce71$15097@news.comxnet.dk...

> Aygo, C1 og 107 fremstilles på fælles fabrik i Tjekkiet. Og uden at lægge
> hovedet helt på blokken, så er de også i stor udstrækning ens.

Enig.
Derfor må støjniveauet også være ekstremt
højt i en Toyota...



Ukendt (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-08 08:37


"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:48eaf6ec$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> æhh .. at en bil regulerer højden som f.eks den nyeste E klasse gør - kan
> bestemt ikke sammenlignes med at bilen gir´ sig ved acceleration /
> opbremsning. Her sammenligner du sovs og kartofler.

Så må du forklare dig nærmere, hvad du mener med
"accelerer / bremser hårdt uden at give sig det mindste."

>>> Den er smæk fuld af elektronisk grej og gearkassen skifter nærmest uden
>>> man bemærker det. Alt dette er vel komfort.
>>
>> Jeg vil hellere selv skifte gearet og så ha' en
>> støjfri bil end en rykfri gearkasse.
>> Men den komfort vi snakker om i denne tråd
>> er støjniveauet.
>>
>
> Smag og behag er forskellig.

Men fraværet af støj er en væsentlig
del af oplevelsen af komfort.
Køber du en kostbar bil, eks. til 800.000,-,
så forventer man en vis grad af støjfravær.
Hvor meget den rykker fornemmes individuelt,
hvorimod støj kan måles.


> Det er jo logik for perlehøns. Der er vel ingen der tror at Toyota og
> Peugeot / Citroen fremstilles sammen sted og af samme stumper - blot fordi
> de deler design på en model.

Jeg tror bilerne er mere ens end du regner med.
Det er gjort for at holde prisen nede og var der
store forskelle, så var idêen væk.

> Peugeot og Citroen er en anden snak.

I forhold til en Aygo ?
Nej, det tror jeg desværre ikke.



Søren (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 07-10-08 09:19

suk .. jeg har andet at bruge tiden til. Det kan siges enkelt:

Smag og behag er forskellig!

Du mener at komfort er lig med støjsvag, og det er helt ok. Jeg vægter
anderledes, og det er også ok. Det betyder at du kommer til at elske
fremtidens lydløse brændselscelle biler - og jeg kommer til at hade dem.
Sådan er det bare.

mvh Søren

Over and out.



Eque skrev:
> "Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
> news:48eaf6ec$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> æhh .. at en bil regulerer højden som f.eks den nyeste E klasse gør - kan
>> bestemt ikke sammenlignes med at bilen gir´ sig ved acceleration /
>> opbremsning. Her sammenligner du sovs og kartofler.
>
> Så må du forklare dig nærmere, hvad du mener med
> "accelerer / bremser hårdt uden at give sig det mindste."
>
>>>> Den er smæk fuld af elektronisk grej og gearkassen skifter nærmest uden
>>>> man bemærker det. Alt dette er vel komfort.
>>> Jeg vil hellere selv skifte gearet og så ha' en
>>> støjfri bil end en rykfri gearkasse.
>>> Men den komfort vi snakker om i denne tråd
>>> er støjniveauet.
>>>
>> Smag og behag er forskellig.
>
> Men fraværet af støj er en væsentlig
> del af oplevelsen af komfort.
> Køber du en kostbar bil, eks. til 800.000,-,
> så forventer man en vis grad af støjfravær.
> Hvor meget den rykker fornemmes individuelt,
> hvorimod støj kan måles.
>
>
>> Det er jo logik for perlehøns. Der er vel ingen der tror at Toyota og
>> Peugeot / Citroen fremstilles sammen sted og af samme stumper - blot fordi
>> de deler design på en model.
>
> Jeg tror bilerne er mere ens end du regner med.
> Det er gjort for at holde prisen nede og var der
> store forskelle, så var idêen væk.
>
>> Peugeot og Citroen er en anden snak.
>
> I forhold til en Aygo ?
> Nej, det tror jeg desværre ikke.
>
>

Ukendt (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 07-10-08 09:54


"Søren" <spammers@die.young> skrev i en meddelelse
news:48eb1b72$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> suk .. jeg har andet at bruge tiden til. Det kan siges enkelt:

Tror det er dig selv du er allermest træt af.

> Smag og behag er forskellig!

Det er da en mulighed.
Men støj kan måles.
Og støjen var udgangspunktet i tråden.

> Du mener at komfort er lig med støjsvag, og det er helt ok.

Jeg mener, fraværet af støj er een af de ting
der lægges mest vægt på, når der tales luksus-vogn.
Det må man nærmest forvente, specielt i en kostbar
Mercedes, som ikke har været kendt for at være
særlig holdbar plademæssigt, og nu også viser sig
at være urimelig støjende sammenlignet med biler
der koster BETYDELIG mindre.

> Det betyder at du kommer til at elske fremtidens lydløse brændselscelle
> biler

Ikke nødvendigvis. Men skal jeg gi'
en mindre formue for noget, som viser
sig ikke at være særlig komfortabel,
så vil jeg sandelig revurdere mit køb.
Dêt at skifte gear er bare en del af
det at køre, og ikke turen i sig selv..

> - og jeg kommer til at hade dem.

Hvorfor hade noget som evt. er bedre
end det du er vant til ?
Du er fuld af fordomme.
Sådan er det bare.
Du har en holdning til et køretøj
du endnu ikke har set eller prøvet.
Dêt er jo ikke realistik.

> Sådan er det bare.

Ja. Det er nemt.

> Over and out.

Allerede ?



Frederik (07-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 07-10-08 19:46

SNIP
>
> Jeg mener, fraværet af støj er een af de ting
> der lægges mest vægt på, når der tales luksus-vogn.
> Det må man nærmest forvente, specielt i en kostbar
> Mercedes, som ikke har været kendt for at være
> særlig holdbar plademæssigt, og nu også viser sig
> at være urimelig støjende sammenlignet med biler
> der koster BETYDELIG mindre.
>

Det skal lige indskydes, at de støjmålinger, som jeg har fundet af Meganen
sætter den til 73 db ved ca. 110 km/t. Væsentlig mere end nogen nyere større
Mercedes, Audi, BMW, som gerne ligger i feltet 66-70 db ved samme hastighed.
S-klassen ligger betydeligt lavere end det. Lexus endnu lavere, men man skal
huske, at i bilindustrien er det absolut laveste ikke altid det ønskelige.
En BMW har måske (med vilje) en sportslig motorlyd, som man kvæler i
Lexusen.

Jeg er selv pjattet med stille biler, men ingen Renault som jeg har prøvet,
kan beskrives som værende det.

Mvh.

Frederik


KASO (08-10-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 08-10-08 06:35


>
> Jeg er selv pjattet med stille biler, men ingen Renault som jeg har
> prøvet, kan beskrives som værende det.

Snup en tur i en Grand Scénic 1.9 dCi - den siger mindre end de fleste
biler, jeg har oplevet - og betragteligt mindre end min nuværende MB (som
ikke er repræsentativ i denne sammenhæng (Viano Marco Polo 2.2 CDI))


Ukendt (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-08 08:14


"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse
news:6bdd2$48ebae67$5748ce71$1033@news.comxnet.dk...
> SNIP
>>
>> Jeg mener, fraværet af støj er een af de ting
>> der lægges mest vægt på, når der tales luksus-vogn.
>> Det må man nærmest forvente, specielt i en kostbar
>> Mercedes, som ikke har været kendt for at være
>> særlig holdbar plademæssigt, og nu også viser sig
>> at være urimelig støjende sammenlignet med biler
>> der koster BETYDELIG mindre.
>>
>
> Det skal lige indskydes, at de støjmålinger, som jeg har fundet af Meganen
> sætter den til 73 db ved ca. 110 km/t. Væsentlig mere end nogen nyere
> større Mercedes, Audi, BMW, som gerne ligger i feltet 66-70 db ved samme
> hastighed. S-klassen ligger betydeligt lavere end det. Lexus endnu lavere,
> men man skal huske, at i bilindustrien er det absolut laveste ikke altid
> det ønskelige. En BMW har måske (med vilje) en sportslig motorlyd, som man
> kvæler i Lexusen.
>
> Jeg er selv pjattet med stille biler, men ingen Renault som jeg har
> prøvet, kan beskrives som værende det.

Jeg kan kun forholde mig til den test, det svenske
svar på danske FDM har foretaget på ca.600 køretøjer.



KASO (08-10-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 08-10-08 06:51

> Det er jo logik for perlehøns. Der er vel ingen der tror at Toyota og
> Peugeot / Citroen fremstilles sammen sted og af samme stumper - blot fordi
> de deler design på en model.

Prøv at sætte dig ind i tingene _før_ du kommer med "dumsmarte" bemærkninger


http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/2006/2/1/1/trillingerne-duellerer-1-2-3-4-5

Jeg kunne ikke lige i farten finde den nøjagtige procentandel, de deler -
men den er _meget_ høj.

Benzinmotoren hentes iøvrigt hos Toyotas datterselskab, Daihatsu -
dieselmotoren står PSA for - i alle versioner.


Ukendt (08-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-10-08 08:16


"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:48ec4a0e$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Benzinmotoren hentes iøvrigt hos Toyotas datterselskab, Daihatsu -

Arh ja. Kan i huske Daihatsu Charade i 3 cylindret dieseludgaven ?
Hvad kørte den egentlig på literen dengang ?
Eneste jeg husker var, den var kendt for motoren
pludselig havarerede. Der kørte et par stykker
af den her i byen. I rød.



Frederik (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 06-10-08 08:41


"Eque" <-> skrev i meddelelsen
news:48e7ad66$0$56789$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så i BT idag, en Renault støjer MINDRE end
> både en 400000 kr. dyrere Mercedes
> og selv en Audi A6 2.4....
>
> Hvordan kan det nu være ?
> Her gik man og troede, Mercedes
> og især Audi var tyske lækkerier
> med overraskende god komford..
>
> Citroên C1 larmede mest.
> Men hvad så med 107 og Aygo-go'en ?
> Det er vel samme bil.
>
Taget fra BT.dk
Her er de testede biler rang-ordnet efter, hvor meget de støjer på glat og
jævn asfalt ved 90/110 km/h målt i decibel.

Den svenske undersøgelser med-tager også støjmålinger på grov asfalt, der
ikke findes i Danmark. Derfor er rangfølgen ikke helt entydig.

1. Lexus LS 600h 61,1 / 64,3
2. Mercedes S-klasse 62,9 / 65,3
3. BMW 5-serien 63,6 / 66,1
4. Volvo V70 63,7 / 66,9
5. VW Tiguan 64,3 / 67,8
6. Volvo S80 64,9 / 68
7. VW Passat 64,1 / 67,7
8. Renault Mégane 64,4 / 67,9
9. Audi A6 64,5 / 67,4
10. Citroën C5 63,7 / 65,7
11. Saab 9-3 65,2 / 67,4
12. Honda CR-V 65,7 / 68,1
13. Mercedes C-klasse 64,7 / 68,1
14. Toyota Prius 65,5 / 68,4
15 Audi A4 65,6 / 68,1
16. Mazda 6 65,3 / 68
17. Volvo V50 66,1 / 68,8
18. Saab 9-5 66,5 / 68,6
19. Ford Mondeo 66 / 69,2
20. Peugeot 207 66,5 / 69,2
21. BMW 3-serien 66,8 / 69
22. Kia Cee'd (5-dørs) 67,5 / 69,9
23. Volvo 940 67,2 / 71,4
23. VW Golf 67 / 69,7
25. Peugeot 308 67,8 / 69,2
26. Renault Clio 66,9 / 70
26. Skoda Octavia 67 / 70,4
28. Kia Cee'd (SW) 67,8 / 70,4
28. Subaru Impreza 67,3 / 70,4
30. Toyota Auris 67,7 / 70,1
31. Ford Focus 67,9 / 70,3
32. Skoda Fabia 68 / 71,2
33. Opel astra 68,5 / 71
34. Citroën C1 70,6 / 73,4
35. Nissan 350Z 72,6 / 76


Frederik (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 06-10-08 08:48


> Taget fra BT.dk
> Her er de testede biler rang-ordnet efter, hvor meget de støjer på glat og
> jævn asfalt ved 90/110 km/h målt i decibel.
>
> Den svenske undersøgelser med-tager også støjmålinger på grov asfalt, der
> ikke findes i Danmark. Derfor er rangfølgen ikke helt entydig.
>

> 8. Renault Mégane 64,4 / 67,9
> 9. Audi A6 64,5 / 67,4

Bemærk på disse to biler, at Meganen er minimalt mindre støjende ved 90, men
støjer mere ved 110. Mit bud er uden at vide det, at forskellen ved +130 er
markant større i Audiens favør.

I øvrigt er 2.4 motoren i Audien tunet til at give lidt ekstra snert i
lyden. Dette kan jo godt slå igennem på en db-måling, men vil næppe af de
fleste af os, opfattes som støj. En Ferrari ville nok score dårligt i denne
test... Ligesom 350z gør det. Der er med andre ord ingen kvalitativ vægtning
af støjen.

Uanset hvad, så er det da flot, Meganen ligger, hvor den gør.


Klaus D. Mikkelsen (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-10-08 13:35

Frederik skriver:
>
> 22. Kia Cee'd (5-dørs) 67,5 / 69,9
> 23. Volvo 940 67,2 / 71,4
> 23. VW Golf 67 / 69,7

Nej, den gik da galt i rækkefølgen her, hvis vi kun skal se på tallene


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Brian Nordahl (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Brian Nordahl


Dato : 06-10-08 16:12

Eftersom der er en volvo 940 med i undersøgelsen, kan det ikke kun være nye
biler.

Det kan vel ikke undre nogen hvis de nyere biler generelt støjer mindre.

Brian

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:48EA0600.1B521080@du.kan.finde.den...
> Frederik skriver:
>>
>> 22. Kia Cee'd (5-dørs) 67,5 / 69,9
>> 23. Volvo 940 67,2 / 71,4
>> 23. VW Golf 67 / 69,7
>
> Nej, den gik da galt i rækkefølgen her, hvis vi kun skal se på tallene
>
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe


Klaus D. Mikkelsen (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-10-08 17:12

Brian Nordahl skriver:
>
> Eftersom der er en volvo 940 med i undersøgelsen, kan det ikke kun være nye
> biler.
>
> Det kan vel ikke undre nogen hvis de nyere biler generelt støjer mindre.
>
> Brian
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
> news:48EA0600.1B521080@du.kan.finde.den...
> > Frederik skriver:
> >>
> >> 22. Kia Cee'd (5-dørs) 67,5 / 69,9
> >> 23. Volvo 940 67,2 / 71,4
> >> 23. VW Golf 67 / 69,7
> >
> > Nej, den gik da galt i rækkefølgen her, hvis vi kun skal se på tallene
> >
> >
> > Klaus
> > --
> > Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> > Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> > http://home6.inet.tele.dk/moppe

Rækkefølgen, læs tallene


Klaus (bevidst qoutefuck)
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Frederik (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Frederik


Dato : 06-10-08 17:48


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen
news:48EA38C1.5AA4AB9A@du.kan.finde.den...
> Brian Nordahl skriver:
>>
>> Eftersom der er en volvo 940 med i undersøgelsen, kan det ikke kun være
>> nye
>> biler.
>>
>> Det kan vel ikke undre nogen hvis de nyere biler generelt støjer mindre.
>>
>> Brian
>>
>> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
>> meddelelsen
>> news:48EA0600.1B521080@du.kan.finde.den...
>> > Frederik skriver:
>> >>
>> >> 22. Kia Cee'd (5-dørs) 67,5 / 69,9
>> >> 23. Volvo 940 67,2 / 71,4
>> >> 23. VW Golf 67 / 69,7
>> >
>> > Nej, den gik da galt i rækkefølgen her, hvis vi kun skal se på tallene
>> >
>> >
>> > Klaus
>> > --
>> > Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>> > Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
>> > http://home6.inet.tele.dk/moppe
>
> Rækkefølgen, læs tallene
>
>
> Klaus (bevidst qoutefuck)
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Som de skriver, er det fordi det sidste tal på ru asfalt ikke er med.


Brian Nordahl (06-10-2008)
Kommentar
Fra : Brian Nordahl


Dato : 06-10-08 17:56

> Rækkefølgen, læs tallene

Jeg er med på at rækkefølgen er forkert.

min pointe er at det ikke er biler fra samme årgang.
En volvo 940 er formodentlig mindst ti år gammel, da den er produceret fra
1990 til 1998
Renault Mégane starter i 1995 og bliver stadig produceret
en VW passat kan være en bil fra 1973
Hvorimod en Citroën C1 Højest er 3-4 år gammel
osv
VH Brian


KASO (08-10-2008)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 08-10-08 06:37


"Brian Nordahl" <virker ikke@.dk> skrev i meddelelsen
news:48ea4315$0$56769$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Rækkefølgen, læs tallene
>
> Jeg er med på at rækkefølgen er forkert.
>
> min pointe er at det ikke er biler fra samme årgang.
> En volvo 940 er formodentlig mindst ti år gammel, da den er produceret fra
> 1990 til 1998
> Renault Mégane starter i 1995 og bliver stadig produceret

Men der er _meget_ stor forskel på Mégane I og II - også mht. støj! Mégane I
var ikke specielt godt lyddæmpet - men det er efterfølgeren.

> en VW passat kan være en bil fra 1973
> Hvorimod en Citroën C1 Højest er 3-4 år gammel
> osv
> VH Brian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408848
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste