Hej
Jeg prøver med et indlæg her i gruppen, da jeg nu har fået flere
forskellige meninger andre steder, så jeg håber der er et par kloge
hoveder i gruppen der kan rådgive mig hvorledes jeg griber en ret
træls situtation an.
Jeg driver et større website i DK, som er IKKE-momsregistreret al den
stund at det drives af filantropiske grunde, og vores annonce
indtjening ikke overstiger grænsebeløbet for momsreg. (men tæt på)
I februar blev jeg kontaktet af et af landets største online annonce/
mediebureauer, som vil høre om jeg er interesseret i at få en kontrakt
med dem omkring søgeordslink... Jeg takker naturligvis ja til
samarbejdet, da pengene kan finanisere en god portion af vores
stigende trafikmængde, serverleje etc.
Der udarbejdes en kontrakt med firmaet, som underskrives af en
medarbejder hos dem. Jeg skal ligeledes sende en underskrevet kontrakt
retur til dem - og samarbejdet går i gang. Deres kode implementeres på
vores site af deres udviklere, og det kører for såvist ganske fint
lige indtil i mandags hvor deres repræsentant kontakter mig, og
meddeler at de opsiger samarbejdet med 2 dages varsel pr. 1/10-2008.
Der ER bare den hage at der i kontrakten står at samarbejdet kun kan
opsiges af begge parter med 1 måneds opsigelse (!).. I mellemtiden har
jeg så en måned forinden fremsendt en faktura på 3. mdr til dem (de
foreliggende 3 måneder) som de i samme åndedrag afviser at betale .
Jeg har derefter rykket både repræsentanten, deres bogholder, samt
firmaets CEO som er den der skulle have afvist fakturaen, for at få en
plausibel forklaring - men de forbliver HELT TAVSE og svarer ikke på
mine mails... I og med at de har opsagt samarbejdet for tidligt har
jeg også tænkt mig at fasholde kravet om den resterende måneds
betaling, samt den måned som opsigelsen løber i .. Alt i alt løber
regningen op i 6000,- DKK, som jeg jo nok synes er en pæn slat penge.
Firmaet har en omsætning på over 80 mio om året, så jeg synes jo nok
det er en ret dårlig fremgangsmåde at de fører sig frem med. Jeg skal
måske i sagens natur også lige oplyse at tidligere betalinger har
været forsinket op til en måned eller mere ...
Det jeg gerne vil vide er om det rent økonomisk kan betale sig? Vil
det være dyrere at sende sagen til inkasso, og hvordan forholder jeg
mig i denne sag...En god bekendt af mig som har egen praksis anbefaler
at jeg skal sende dem et brev med bekræftelse på deres opsigelse hvor
jeg grundet den uretmæssige opsigelsesfrist fastholder mit krav på de
to ekstra måneders betaling, samt endnu engang fremsender den
forfaldne faktura, hvor i jeg skal understrege at det forfaldne beløb
ikke ses betalt, og at jeg skal bede dem indbetale det skyldige beløb
indenfor 10 dage, da sagen ellers vil blive overdraget til inkasso ..
Men jeg mener jo man skal sende 2 rykker INDEN man sender den til
inkasso... Da det er nyt for os at sende debitorer til inkasso (vore
annoncører betaler altid deres regninger normalt) vil jeg gerne have
en 100% opskrift på i hvilken rækkefølge jeg skal gøre tingene
juridisk korrekt for ikke selv at få næsen i klemme. Man må endvidere
også formode at et firma i den størrelsesorden også har kassen til at
bruge top-advokater - og i den sammenhæng kan det måske risikere at
være mig der kommer til at betale hele gildet ....
Jeg har som sagt en underskrevet samrbejdsaftale og en opsigelse fra
deres side via email
Vi har til punkt og prikke overholdt vore forpligtelser i henhold til
gældende aftale så der er ikke noget at komme efter der ... Synes bare
det er utrolig dårlig forretningsetik at de fører sig frem på den
måde, og ikke engang gider give en forklaring på hvorfor de ikke vil
betale, samt at de heller ikke gider kommentere at de har misligholdt
kontrakten både mht opsigelse og betaling af den kontraherede
serviceydelse...
Og lige til slut: er det nogen fordel at overdrage/sælge fordringen
til andre - vil jeg på den måde kunne få mine penge hjem ???
håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt på vej
På forhånd tak
|