®ggekage eksperiment
Fra : Villy Erichsen

Dato : 03-10-08 17:48

F¿rst opskriften til 2 personer:
5 ¾g
1/2 dl. m¾lk
1 spsk. mel
1 lille dŒse tomatpasta (70 g.)
1 tsk. paprika
1 tsk. basilikum
Masser af purl¿g.
salt og peber.
2 tomater i bŒde (8 bŒde pr. tomat)
12 skiver r¿get bacon - fra "R¿geriet" - du skal selv sk¾re det ud.

Bacon i ca. 2 mm tynde skiver steges i en 225 grader varm ovn i en
lille bradepande i10 min - vendes 1 gang efter 5 min.
Fedtet h¾ldes fra.
S¾nk varmen til 200 grader.
®ggemassen der er pisket godt sammen med krydderier, m¾l og mel, h¾ldes
i bradepanden og bager 10 - 15 min.
NŒr ¾ggekagen begynder at kunne b¾re - fordeles tomatstykkerne henover
og der bages videre i 5 min.
Sk¾r ¾ggekagen i brede strimler og l¾g dem taglagt pŒ en varm tallerken
- pynt med bacon og purl¿g.

Jeg kan godt lide at eksperimentere lidt med traditionelle retter.
Og ved at ¾g og tomat smager godt sammen - tomat og parika kl¾der
hinanden ligesΠbasilikum.
Tomatpasta fordi det mΠikke blive for sjasket - sΠgem pureen til en
anden gang.

Det smagte virkelig godt - og min kritiske kone samtykker.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Emil

Dato : 04-10-08 04:02

Villy Erichsen wrote:

>salt og peber.

>Æggemassen der er pisket godt sammen med krydderier, mæl og mel, hældes
>i bradepanden og bager 10 - 15 min.

For det første, er det en dødssynd at komme salt i æggemassen, som kun
skal smage af æg. Saltsmagen kan tilføjes bagefter, enten som bacon
eller soya/tomatketchup.

Det er selve smagsoplevelsen af de forskellige komponenter, som gør et
måltid nydelsesværdigt. Ellers kunne vi blot blende det hele sammen og
spise med et sugerør, som sombier på et plejehjem.

For det andet er bagetiden for kort. Dels fordi æggemassen ikke når at
opnå en temperatur som vil fjerne melsmagen helt (kernetemperatur > 75
grader i mindst 17 minutter) og
dels fordi der ikke kan nå at dannes en passende tyk lysebrun skorpe,
som er et væsentligt bidrag til smagsoplevelsen.
Skal det være i ovn, er 1 - 2 timer ved 100 grader bedre.
Bedst er på en pande (med låg) ved 75 grader i 1 - 2 timer, så der
opstår en lysebun, smagsgivende bund.
De 75 grader sikrer også et saftigt (må ikke forveksles med sjasket)
resultat. Højere temperaturer kan give et tørt smagsindtryk.

>Jeg kan godt lide at eksperimentere lidt med traditionelle retter.

®ggekage eksperimentet er sikkert udmærket, hvis man ellers elsker
sammenkogte retter og nye varianter. Navnet (®ggekage) er, omend ikke
velvalgt, så dog en advarsel om, at det ikke drejer sig om en rigtig
æggekage.

>Og ved at æg og tomat smager godt sammen - tomat og parika klæder
>hinanden ligeså basilikum.

Så kan det undre mig, at du bruger en tsk. basilikum, for hvor mange
blade er det? Eller gram frosne? For du har vel ikke brugt det
smagsløse, indtørrede hø, som sælges som krydderiet basilikum?

Selv om du ikke skriver noget om det, går jeg ud fra, at du mener
tomaterne (de friske) skal være afskindede, så man ikke skal kæmpe mod
skindet under måltidet,

>Tomatpasta fordi det må ikke blive for sjasket - så gem pureen til en
>anden gang.

Tomatpasta, i denne sammenhæng, er en direkte fornærmelse mod
menneskers smagsløg. Og at komme det i selve dejen til en æggekage
nærmer sig gudsbespottelse.

I stedet kan en færdigbagt æggekage krydres med en smule tomatketchup
fra Heins eller Beauwais, som begge i deres nye varianter har
reduseret sukkeret og tilført konsentreret smag af friske tomater,
økologiske. Begge deler toppen i en smagstest, da de, i modsætning til
de andre, faktisk smager af tomat.

>Det smagte virkelig godt - og min kritiske kone samtykker.

Kærlighed gør blind.
Sult er den bedste kok.

Det var så min mening, og jeg har slet ikke berørt emnet 'bacon', som
i sig selv er et kapittel udenfor emnet; men som nok er værd at vide
noget om. Start en ny tråd om Bacon, for her er der virkeligt noget at
tage fat om.

m.v.h. Emil

Fra : Villy Erichsen

Dato : 04-10-08 05:24

In article <0iade4pe1696dsq8pkiod8i6gva20atb39@4ax.com>, Emil
<emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> For det andet er bagetiden for kort. Dels fordi ¾ggemassen ikke nŒr at
> opnΠen temperatur som vil fjerne melsmagen helt (kernetemperatur > 75
> grader i mindst 17 minutter) og
> dels fordi der ikke kan nΠat dannes en passende tyk lysebrun skorpe,
> som er et v¾sentligt bidrag til smagsoplevelsen.

Det er rent faktisk det der skete - massen h¾ldt ud i bradepanden g¿r
at laget ikke bliver mere end ca. 1,5 cm.

Navnet (¨ggekage) er, omend ikke
> velvalgt, sΠdog en advarsel om, at det ikke drejer sig om en rigtig
> ¾ggekage.

Det er sŒm¾nd noget Newsreaderen har lavet det om til - pr¿v at se i
headeren nŒr dokumentet er Œbent

> SΠkan det undre mig, at du bruger en tsk. basilikum, for hvor mange
> blade er det? Eller gram frosne? For du har vel ikke brugt det
> smagsl¿se, indt¿rrede h¿, som s¾lges som krydderiet basilikum?

Jeg bruger altid t¿rrede krydderurter fra Gr¾kenland - urternes
naturlige voksested. De smager virkelig af noget i mods¾tning til de
slatne blade man kalder friske krydderurter herhjemme.

> Selv om du ikke skriver noget om det, gŒr jeg ud fra, at du mener
> tomaterne (de friske) skal v¾re afskindede, sŒ man ikke skal k¾mpe mod
> skindet under mŒltidet,

Nej, nej og atter nej. Brug ordentlige tomater, hvor skindet ikke er
hŒrdt og sejt. F. eks Katrine og Alfreds tomater.

> Tomatpasta, i denne sammenh¾ng, er en direkte forn¾rmelse mod
> menneskers smagsl¿g. Og at komme det i selve dejen til en ¾ggekage
> n¾rmer sig gudsbespottelse.

SŒ mŒ jeg v¾re t¾t pŒ at v¾re gudsbespotter.

> I stedet kan en f¾rdigbagt ¾ggekage krydres med en smule tomatketchup
> fra Heins eller Beauwais, som begge i deres nye varianter har
> reduseret sukkeret og tilf¿rt konsentreret smag af friske tomater,
> ¿kologiske. Begge deler toppen i en smagstest, da de, i mods¾tning til
> de andre, faktisk smager af tomat.

Tomatpasta er koncentreret tomat - ketchup er noget sjask der er tilsat
eddike, krydderier og tomatsmag - og b¿r kun spises sammen med p¿lser
og br¿d - personligt spiser jeg kun sennep og rŒ l¿g til p¿lserne.

> Det var sŒ min mening, og jeg har slet ikke ber¿rt emnet 'bacon', som
> i sig selv er et kapittel udenfor emnet; men som nok er v¾rd at vide
> noget om. Start en ny trŒd om Bacon, for her er der virkeligt noget at
> tage fat om.

Dejligt med en anden mening end min.
Der er sŒm¾nd ingen grund til at starte en trŒd om bacon - der er nok
ligesŒ mange meninger som l¾sere her i gruppen. Og et hav af
forskellige m¾rker - nogle er fyldt med vand og salt samt tilsat
"r¿gsmag".
Bacon skal v¾re moderat saltet, ikke pumpet og r¿get over b¿geflis,
ikke papirstynde skiver.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 04-10-08 08:48

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> Jeg bruger altid tørrede krydderurter fra Grækenland - urternes
> naturlige voksested. De smager virkelig af noget i modsætning til de
> slatne blade man kalder friske krydderurter herhjemme.

Måske Emil har forsøgt sig med frysetørret basilikum? Det smager
rigtignok af hø. Måske er det billigere at tørre de smagsløse blade af
helt spæde planter.

Billig tørret basilikum fra Netto er der mere smag i (men den er
selvfølgelig anderledes end frisk basilikum).

Fra : Emil

Dato : 04-10-08 23:52

Villy Erichsen wrote:

>Det er såmænd noget Newsreaderen har lavet det om til - prøv at se i
>headeren når dokumentet er åbent

Problemet er nok, at der også står:

>Jeg bruger altid tørrede krydderurter fra Grækenland - urternes
>naturlige voksested. De smager virkelig af noget i modsætning til de
>slatne blade man kalder friske krydderurter herhjemme.

Jeg dyrker selv mine krydderurter, og overskuddet bliver vacumpakket
og nedfrosset, så de smager som friske efter optøning.

Tørring af krydderurter vil altid miste en god del af smagen. Det
optimale er, først at blancere urterne, før de tørres, da de ellers
vil smage af hø.
Du har så været heldig med at finde en leverandør, som har forstand på
håndteringen af krydderurterne før tørring.

>eddike, krydderier og tomatsmag - og bør kun spises sammen med pølser
>og brød - personligt spiser jeg kun sennep og rå løg til pølserne.

Jeg havde samme holdning som dig, indtil jeg smagte de nye varianter,
som faktisk smager af tomat, ikke af eddike, sukker og
tilsætningsstoffer.

>Bacon skal være moderat saltet, ikke pumpet og røget over bøgeflis,
>ikke papirstynde skiver.

Skivetykkelserne helliger formålet; men ellers er vi enige. Heldigvis
er der nu flere slagtere, som har set lyset.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 04-10-08 07:55

Hej Emil

> For det første, er det en dødssynd at komme salt i æggemassen, som kun
> skal smage af æg. Saltsmagen kan tilføjes bagefter, enten som bacon

Selvfølgelig skal der salt i æggemassen. Omelet/æggekage laver man af
æg, meget lidt mel, lidt mælk, salt og peber. Den laves på en pande
ved moderat varme. Tomater i både kommes på når den er halv færdig,
sammen med fyldet der kan være alt fra stegt saltet flæsk til røget
sild.
Lige før den er færdig begraves den i frisk purløg fra haven. Og den er
færdig når massen lige er blevet fast.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 04-10-08 22:59

"Max" wrote:

>Selvfølgelig skal der salt i æggemassen.

Den opfattelse har jeg selv haft gennem årtier, affødt af min moders
kærlige omsorg.

Det var egentligt først da jeg læste en artikkel om prinsernes (Pingo
& Jokke) forkærlighed for at spise på en bestemt kro i det
Sønderjydske, at jeg fik en øjenåbner.

Hemmeligheden ved den velsmagende æggeret, var simpel nok: ingen salt
i æggemassen, men rigeligt med saltet tilbehør.
Efterfølgende prøvesmagninger gav kroen ret: Det bliver en mere
velsmagende oplevelse.

>Lige før den er færdig begraves den i frisk purløg fra haven.

Det var så den anden hemmelighed. Helt friske krydderurter ad libitum.

m.v.h. Emil

Fra : /Peter

Dato : 05-10-08 08:29

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> i æggemassen, men rigeligt med saltet tilbehør.
> Efterfølgende prøvesmagninger gav kroen ret: Det bliver en mere

Jeg bruger også kun bacons egen salt, som salt,
altså ingen salt i dejen, men rigeligt peper, og måske lidt muskatpulver

Fra : Max

Dato : 05-10-08 09:00

Hej Emil

> Den opfattelse har jeg selv haft gennem årtier, affødt af min moders
> kærlige omsorg.

Ok, jeg har lært det af Escoffier. Og jeg har da ind imellem glemt
at putte salt i min æggekage og jeg mener ikke den vandt noget
i smagen ved de lejligheder. Men derfor kan det jo godt være at
du kan smage noget andet.

> Hemmeligheden ved den velsmagende æggeret, var simpel nok: ingen salt
> i æggemassen, men rigeligt med saltet tilbehør.

Nu laver jeg masser af æggekager hvor der kun er puttet purløg
i dejen og de vil nu blive en kedelig oplevelse uden salt i.

> Det var så den anden hemmelighed. Helt friske krydderurter ad libitum.

Der findes vel ingen råvare der vinder ved konservering ?

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 05-10-08 09:03

Hej Max
Max wrote:
> Men derfor kan det jo godt være at
> du kan smage noget andet.

Tro kan flytte bjerge.

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 06-10-08 02:42

"Hauge" wrote:

>Tro kan flytte bjerge.

Jo, jo. Men bjerge af beviser, kan ikke flytte en tro.
Forbliv du nu salig i din tro.

m.v.h. Emil

Fra : Emil

Dato : 06-10-08 02:27

"Max" wrote:

> [...]
>at putte salt i min æggekage og jeg mener ikke den vandt noget
>i smagen ved de lejligheder. Men derfor kan det jo godt være at

Escoffier levede i en verden, hvor salt var guld værd, hvilket er et
gennemgående træk i hans værker, for han var -trods sine udmærkede
erfaringer- lidt af en snop?

Hvis man undlader salt i en æggeret, kan man faktisk smage æggenes
egentlige smag. Som kontrast hertil, er saltet tilbehør en god ting.

Helt friske (lunkne, direkte fra kloarken) æg har den bedste smag af
æg. Har man først oplevet den smag, vil man resten af livet forsage de
pap-æg, som tilbydes i dagligvarebutikkernes kølediske.
Og så har vi faktisk verdens bedste æg i butikkernes kølediske, så jeg
skammer mig lidt, ved at rakke ned på disse kvallitetsprodukter.

Så salt/saltet tilbehør er fint nok på den færdige æggeret; men det må
ikke iblandes selve æggemassen, da det overskygger den sarte smag af
æg.

Hvis man ikke kan smage forskellen, bør man droppe smøgerne, så både
smags- og duftstofferne går direkte ind i opleveren.

>Der findes vel ingen råvare der vinder ved konservering ?

jo, masser af eksempler. Men dette hører ikke til i denne tråd.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 06-10-08 18:44

Hej Emil

> Helt friske (lunkne, direkte fra kloarken) æg har den bedste smag af
> æg. Har man først oplevet den smag, vil man resten af livet forsage de
> pap-æg, som tilbydes i dagligvarebutikkernes kølediske.

Nu var friskfanget fisk og frisklagte æg en daglig bestandel af maden i
min barndom og jeg mangler ikke noget af smagen fra dengang i den
mad jeg laver i hverdagen.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 06-10-08 19:13

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Og så har vi faktisk verdens bedste æg i butikkernes kølediske, så jeg
> skammer mig lidt, ved at rakke ned på disse kvallitetsprodukter.

Ja den drøm er der nok en del der lever med.
Nu er det sådan at dengang jeg selv begyndte at holde høns efter at jeg var
flyttet hjemmefra havde jeg gemt et enkelt købeæg i køleskabet i et par
måneder og da så jeg fik det første æg fra mine kyllinger var det jo en stor
dag der skulle fejres på behørig vis.
Jeg kogte det nylagte æg samtidig med det gamle æg og spiste dem samtidig
for at opleve forskellen.
Om der var stor forskel? Tjae, jeg kunne lige netop ane at det helt nylagte
æg fra mine frilandshøns havde en smule mere smag end det 2 til 3 måneder
gamle æg, men havde jeg ikke spist dem sammen havde jeg aldrig kunnet smage
forskel.
Samme historie da jeg skulle smage frilands kyllingerne som jeg huskede fra
min barndom. Igen samme som en frosset papkylling.
Ja som nogen tidligere har sagt i tråden, tro flytter bjerge, bare ikke for
mig.

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 06-10-08 19:24

Hej Steen

Steen Jakobsen wrote:
> Ja som nogen tidligere har sagt i tråden, tro flytter bjerge, bare
> ikke for mig.

Jeg blev helt glad for at se en der også turde gå imod strømmen og skrive
dette

Mvh Hauge

Fra : /Peter

Dato : 04-10-08 08:08

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og der bages videre i 5 min.
> Sk¾r ¾ggekagen i brede strimler og l¾g dem taglagt pŒ en varm

Hvis det ikke lge var for purl¿gen,
synes jeg det lyder som en grundig syg pizza !

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-08 09:30

In news:48e715a9$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
/Peter <nospam@no.mail> typed:

> Hvis det ikke lge var for purl¿gen,
> synes jeg det lyder som en grundig syg pizza !

Det er nu heller ikke lige den måde jeg laver æggekage på, men ovenstående
er da helt sikkert velsmagende.

Jeg laver den på en stor pande, og jeg bruger kun en smule maizena, mælk og
æg, og selvfølgelig salt, peber og masser af purløg. Basilikum synes jeg
ødelægger purløgsmagen. Jeg bruger også bacon men i noget tykkere skiver.
Jeg kan da godt finde på om sommeren at komme skiveskårne tomater og røgede
sild på. Det er en dejlig variant.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : /Peter

Dato : 04-10-08 10:02

> [...]
> anden gang.
>
> Det smagte virkelig godt - og min kritiske kone samtykker.

Mit bud:
12¾g + lidt mel og m¾lk, peper,
en tsk. bagepulver -piskes sammen og stŒr,
mens bacon steges pΠpanden.
Bacon tages af og noget skr¾res i smŒ stykker og blandes i "dejen"
herefter h¾ldes "dejen pŒ panden, og lŒget (glassŒg til panden)
l¾gges pŒ, sŒ skulle den gerne svulme op, og blive luftig.
resten af hele baconstykker l¾gges pŒ.

Bages f¾rdig.

Purl¿g mm. efter behag.

Velbekommen

Fra : Hm

Dato : 04-10-08 16:59

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> 12¾g + lidt mel og m¾lk, peper,
> en tsk. bagepulver -piskes sammen og stOr,
> mens bacon steges pO panden.
> Bacon tages af og noget skr¾res i smO stykker og blandes i "dejen"
> herefter h¾ldes "dejen pO panden, og lOget (glassOg til panden)
> l¾gges pO, sO skulle den gerne svulme op, og blive luftig.
> resten af hele baconstykker l¾gges pO.
>
> Bages f¾rdig.
>
> Purl¿g mm. efter behag.

er det min pc der har fået æg i tasterne eller ser jeres billede også
underligt ud ???
Hanne/som ellers lige havde fået lyst til en æggekage

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-10-08 17:10

In news:2dd5d$48e792a6$551837a2$4270@news.arrownet.dk,
Hm <mishama@hongnet.dk> typed:
> "/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse

> er det min pc der har fået æg i tasterne eller ser jeres billede også
> underligt ud ???
> Hanne/som ellers lige havde fået lyst til en æggekage

Jeg tror ikke det er din computer, for det er også sådan her. I stedet for æ
står der 3/4 (med små tal), og å bliver til O. Mærkeligt, men der er sikkert
én der kan forklare det. Jeg tror det har noget med opsætningen af
mailprogrammet at gøre, men er ikke sikker. Der er noget der hedder "quoted
printable" under "send" i "indstillinger". Det er måske det der er galt.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-08 17:33

Tove Krieger skrev:

> Jeg tror ikke det er din computer, for det er også sådan her.
> I stedet for æ står der 3/4 (med små tal), og å bliver til O.
> Mærkeligt, men der er sikkert én der kan forklare det.

Vi har følgende linje i artikelhovedet:

Og enten indkoder hans maskine texten forkert, eller osse fortolker
de efterfølgende læsere tegnsættet forkert, og viser det i stedet
som om det var ISO-8859-1 (Latin-1) el.lign. Jeg hælder mest til
den sidste forklaring. Det ser under alle omstændigheder herrens ud.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : /Peter

Dato : 04-10-08 18:18

æøå
æøå
æøå

Jeg har latinsk ISO tegnsæt lige nu de andre indlæg havde
Vesteuropæisk(ISO) underligt...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-10-08 18:44

/Peter bundciterede:

> æøå
> æøå
> æøå
>
> Jeg har latinsk ISO tegnsæt lige nu de andre indlæg havde
> Vesteuropæisk(ISO) underligt...

Det er ikke så meget hvad du har, som hvordan din newsreader vælger
at fortolke "text/plain; charset=Macintosh".

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 04-10-08 19:17

"/Peter" wrote:

>Mit bud:
>12¾g + lidt mel og m¾lk, peper,
>en tsk. bagepulver -piskes sammen og stŒr,

Tricket med at bruge bagepulver virker kun, hvis pulveret er helt
nyblandet. Årsagen er, at bagepulveret 'brænder af' ved kontakt med
luftens fugt.

>herefter h¾ldes "dejen pŒ panden, og lŒget (glassŒg til panden)
>l¾gges pŒ, sŒ skulle den gerne svulme op, og blive luftig.

Det har været mange skriblerier omkring dét, at gøre en æggekage
mindre kompakt.
Den foretrukne metode er, at piske noget af æggehviden før den blandes
i dejen. Andre iblander flødeskum.

Nogle avancerede forsøg har været gjort ved at blande mel, fløde og
salt før tilsætning til dejen. Formålet var at udvikle melets gluten,
som er den substans der holder på luftboblerne under brødbagning.

Jeg har aldrig set nogen dokumentation på ovenstående; men de lyder
troværdige, set ud fra min ringe viden. Om resultatet så er æggekage
eller sufflé kan diskuteres.

Det er _helt_ sikkert, at det er nødvendigt med fedtstof for at
stabilisere boblerne i en æggekage.
Ligeledes er det _helt_ sikkert, at det er de opstigende vanddampe fra
kagens bund, som danner boblerne.
Heraf kan udledes, at der bør være fløde (fedtstof), undervarme
(pandebagning) og glutenrigt mel (pizzamel) samt en smule salt (til
dannelsen af glutenvævet), hvis man ønsker en luftig æggekage, uden at
den bliver til en sufflé.

Da æggemassen stivner ved omkring de 67 grader, og da massen skal være
gennemvarm for at opnå stabilitet, vil en kogepladetemperatur på 75
grader være optimal, for det er varmt nok til at der dannes en lys
brun bund, som er medvirkende til den gode smagsoplevelse. Den dårlige
termostatregulering skal nok sørge for, at der regelmæssigt sendes
vanddampe op gennem kagen.

m.v.h. Emil

Fra : /Peter

Dato : 04-10-08 19:56

> "/Peter" wrote:

> m.v.h. Emil

Mange tak Emil, jeg er sikker på man kan gøre æggekage-bagning til en
videnskab, på lige fod med pizza, som for nogle er gjort til en
videnskab, både priavte, resstauranter og pap-pizzaer fra fx. Dr.
Otkzer eller hvad han nu hedder.

Fra : Emil

Dato : 04-10-08 22:40

"/Peter" wrote:

> [...]
>videnskab, på lige fod med pizza, som for nogle er gjort til en
>videnskab, både priavte, resstauranter og pap-pizzaer fra fx. Dr.

At tage ved lære af andres erfaringer er klogt; men ikke videnskab.
Ignorering af andres erfaringer er dyrekøbt dumhed.

m.v.h. Emil

Fra : /Peter

Dato : 05-10-08 08:34

> At tage ved lære af andres erfaringer er klogt; men ikke videnskab.
> Ignorering af andres erfaringer er dyrekøbt dumhed.

Jeg vil våge den påstand at bag Dr. Otzker "pizza" (ja også andre
færdg-pizza)
ligger en videnskablig proces, for at kunne producere og markedsføre et
produkt
der kan produceres for 3.50 kr., men bliver solgt for 24,95kr.

Fra : Hauge

Dato : 05-10-08 08:47

Emil wrote:
> At tage ved lære af andres erfaringer er klogt; men ikke videnskab.
> Ignorering af andres erfaringer er dyrekøbt dumhed.

Der er en mellemting mellem din form for videnskab og erfaring, og så det
almindelige mennesker har brug for, selv for dem der laver *mad*.

Når jeg læser dine indlæg, virker det på mig som om at selv det at koge en
kande vand, er en videnskab på niveau med at bygge Storebæltsbroen, og der
takker min kæde over.

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 05-10-08 21:51

"Hauge" wrote:

>Der er en mellemting mellem din form for videnskab og erfaring, og så det
>almindelige mennesker har brug for, selv for dem der laver *mad*.

Jeg indestår ikke for nogen form for videnskab. Derimod søger jeg at
drage nytte af den viden, som i de senere år er publiceret i div.
kogebøger og relevante tidsskrifter og dagblade.
Sammenholdt med, at vores køkkenudstyr er blevet mere nøjagtigt ang.
temperaturer, er det oplagt, at man drager nytte heraf.
At nogle så nægter at investere et par hundrede kr i udstyr, må være
deres eget problem.

>Når jeg læser dine indlæg, virker det på mig som om at selv det at koge en
>kande vand, er en videnskab på niveau med at bygge Storebæltsbroen, og der
>takker min kæde over.

Overdrivelse fremmer forståelsen
Du har tydeligvis misforstået mit budskab: Brug den viden (og tekniske
muligheder) vi har, til at lave god mad på en nem måde.

Det mest "videnskabelige" i mine indlæg, er nok, at jeg begrunder mine
udgydelser med skudsikre begrundelser, som andre har bevist virker,
eller stammer fra egne erfaringer (reproducerbare forsøg).

Kan du selv gøre det bedre, så kom ud af starthullerne; verden tørster
efter din viden.

>Mvh Hauge

m.v.h. Emil