Flammen og Citronen Blu-Ray
Fra : Lyrik

Dato : 03-10-08 19:35

Mesterlig! *****
Starter blødt dokumentarisk op og accelerer så resten af filmen igennem, til
man sidder og vrider sig af betagelse.
Blu-Ray kvaliteten er i top.

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-10-08 22:40

Lyrik wrote:
> Mesterlig! *****
> Starter blødt dokumentarisk op og accelerer så resten af filmen
> igennem, til man sidder og vrider sig af betagelse.

Den er ikke en skid dokumentarisk.

Per V
--
Privatisering af offentlig virksomhed er legaliseret tyveri af folkets
ejendom.

Fra : Peter Heide

Dato : 04-10-08 02:30

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Den er ikke en skid dokumentarisk.

Det er ihverttilfælde stensikkert. "Starter blødt dokumentarisk op... " ???
DEN har jeg sgu aldrig hørt før

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-08 15:03

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i meddelelsen

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Det er ihverttilfælde stensikkert. "Starter blødt dokumentarisk op... "
> ??? DEN har jeg sgu aldrig hørt før
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der skulle ikke lægges enorme ideologier ind for og imod Flammen og
Citronens politiske korrekthed. Det var en beskrivelse af filmens forløb.
Den dokumentariske opstart består af originale sort/hvid optagelser som
filmen indledes med, inden den går over i farver og skuespillere.

Men der medfølger 3 timers ekstramateriale som jeg glæder mig til at se.
Filmen beskriver det menneskelige element i forhold til likvideringer og den
beskriver fejldrab og de konsekvenser disse får for de involverede.

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-08 15:04

>"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
>
> Den er ikke en skid dokumentarisk.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvor er det du finder politisk ukorrekthed?

Hilsen
Jens

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-10-08 22:30

Lyrik wrote:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Hvor er det du finder politisk ukorrekthed?

Jeg taler om historisk ukorrekthed.

Per V

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 04-10-08 16:12

Per Vadmand escribió:

> Den er ikke en skid dokumentarisk.

Husk at du taler med en mand, der mener Apocalypto er den skinbarlige
historiske sandhed.

Fra : Lyrik

Dato : 04-10-08 18:32

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i meddelelsen

> Husk at du taler med en mand, der mener Apocalypto er den skinbarlige
> historiske sandhed.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nå så krøb du ud fra din flade sten dit slimede kryb! Du kommer kun frem når
der er nogen i farvandet du kan kravle op på!
Du er så slimet at hvis man klaskede dig op åpå en væg, så blev du hængende!

Jens

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-10-08 22:30

Lyrik wrote:
> [...]
> frem når der er nogen i farvandet du kan kravle op på!
> Du er så slimet at hvis man klaskede dig op åpå en væg, så blev du
Tak for dit forskønnende bidrag til højnelse af debatniveauet.

Per V

Fra : Mr. D

Dato : 04-10-08 22:58

> Tak for dit forskønnende bidrag til højnelse af debatniveauet.

Nu skal jeg jo ikke blande mig, men ønsker blot at få afklaret en lille
ting. Til hvilket niveau ønsker du debatten højnet? Til det her? Og jeg
citerer: "Den er ikke en skid dokumentarisk"?

simon

Fra : Per Vadmand

Dato : 04-10-08 23:37

Mr. D wrote:
> [...]
> lille ting. Til hvilket niveau ønsker du debatten højnet? Til det
> her? Og jeg citerer: "Den er ikke en skid dokumentarisk"?

Præcis. Det indlæg handler nemlig om emnet og er ikke en personlig
tilsvining som Jens' om Mikkel.

Per V

Fra : Mr. D

Dato : 05-10-08 16:14

> Præcis. Det indlæg handler nemlig om emnet og er ikke en personlig
> tilsvining som Jens' om Mikkel.

Men højere diskutionel niveau kan man vel ikke beskylde det for at være.
"Den er ikke dokumentarisk" er et postulat uden yderligere argumentation
eller bevisførelse til at understøtte sig, og kan derved efter min mening
ikke repræsentere en ophøjet debat. Føjer man til denne sætning begrebet "en
skid" ja, da rutsjer man ned i den afgrundsdybe du-er-dum-abyss.

Reaktion er som oftest voldsommere en aktion her i grupperne, og starter man
med en skid og en nedgørelse, ja da får man en reaktion, uanset hvem man
debatterer med.

Jeg har ikke set filmen, og glæder mig til at se den. Hvis man ikke kan
sige, at den starter dokumentarisk, i den indledning, der viser originale
sorthvid klip, hvordan kunne man så formulere det?

simon

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-10-08 17:35

Mr. D wrote:

> [...]
> argumentation eller bevisførelse til at understøtte sig, og kan
> derved efter min mening ikke repræsentere en ophøjet debat.

Denne diskussion har kørt masser af gange både her og i andre grupper (altså
om Flammen & Citronen"), så jeg syntes ikke, det var nødvendigt at gentage
argumenterne.

Læs fc her: http://www.berlingske.dk/article/20080327/kultur/703270039/

eller her: http://www.bt.dk/article/20080414/underholdning/704140004/

Heraf fremgår det tydeligt, at filmen i høj grad har "pyntet" på en
historisk kerne.

Det havde efter min mening været mere hæderligt at kalde filmens
hovedpersoner for fx "Faklen" og "Appelsinen" og så skrive i forteksterne,
at den var inspireret af virkelige begivenheder, i stedet for at foregive en
dokumentarisme, der kun er halvhjertet.

Nøjagtigt som i tv-serien "Edderkoppen".

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Mr. D

Dato : 05-10-08 18:02

> [...]
> at den var inspireret af virkelige begivenheder, i stedet for at foregive
> en dokumentarisme, der kun er halvhjertet.

.... og så var der blevet en helt anden tråd ud af det, hvis du havde svaret
sådan. Og hvis du følte, at du ikke havde nyt at bringe, fordi debatten
allerede var kørt andetsteds, ja så kunne du også have valgt at holde kaje.
Begge løsninger var bedre, end den valgte.

Men nok om det. Jeg hører til dem, som ikke har set filmen, og heller ikke
fulgt debatten, så det ville ikke have gjort mig noget, om nogle af
argumenterne var blevet gentaget her.

Hvem afgør i øvrigt, hvornår en debat er slut og man ikke længere må
argumentere ud fra en film?

simon

Fra : Lyrik

Dato : 13-10-08 00:12

"Mr. D" <sigri@detiparantesemail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> argumenterne var blevet gentaget her.
>
> Hvem afgør i øvrigt, hvornår en debat er slut og man ikke længere må

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nu har jeg set ekstramaterialet og der er foretaget en grundig og langvarig
undersøgelse af kildematerialet, inklusive filmede interview af
familiemedlemmer, modstandsfolk og venner til de to hovedpersoner.
Udenlandske efterretningsvæsener er interviewet og alle officielle
tilgængelige papirer undersøgt.
Så er der foretaget en dramatisering af detaljen.
Attentat på en gestapobil blev ikke udført ved et baghold, men ved at de på
amerikansk "gangstervis" kørte op på siden af bilen og skød ud af vinduerne.
Dette blev fravalgt til fordel for bagholdet, af grunde jeg ikke skal
afsløre.

Historikere har sagt god for filmen, men er forsøgt fejlciteret og udsat for
forfalsket gengivelse så de ligefrem gik i chock.
Historie er som forskellige mennesker fortolker fortiden. Det er meget
individuelt hvad de hæfter sig ved.
vadmand kommer med to Berlingske link hvor en tidligere modstandsmand har
set filmen 2 gange men ikke mener at de blev instrueret eller beordret til
likvideringer.

Et andet sted i en anden berlinger hvor man skal tage stilling til et digert
historisk referanceværk siges stik modsat:
http://www.berlingske.dk/article/20071124/kultur/111231261/
"Antologien »Over stregen - under besættelsen« har taget 36 skæbner fra
krigens tid op.

I alt blev 40.000 danskere fængslet i befrielsesdagene som nazistiske
medløbere, og af dem blev 12.877 mænd og 644 kvinder dømt. Af alle disse
sager er Vilhelm Leifers en af de mærkeligste. Leifer arbejdede i det danske
politi under krigen og havde ansvaret for visumkontoret. Han havde nær
kontakt med frihedskæmpere og nazister. Efter krigen forsøgte myndighederne
at få ham dømt for nazi-samarbejdet, men en af de vigtige frihedskæmpere
sagde god for ham - nemlig selvsamme spionchef Schou. Leifer havde
samarbejde med modstandsmanden Flammen og satte efter al sandsynlighed
Flammen til at likvidere den tyske agent Horst Gilbert. Leifer havde
sandsynligvis også et seksuelt forhold til Jane Horney, og det er Henrik
Stevnsborgs vurdering, at Vilhelm Leifer stod bag mordet på Jane Horney, så
hun ikke kunne fortælle detaljer om hans nazistiske kontakter. Der er en
række heftige indicier for denne teori, bl.a. at Karl-Heinz Hoffmann og
andre nazister efter krigen bevidnede over for svensk politi, at Vilhelm
Leifer havede stået bag mordet."

Denne Leifert er sløret under et andet navn af hensyn til familien. Han
spilles i filmen af "Peter Mygind"

Der er forskellige opfattelser af mordet på Citronen, hvis mindesten jeg har
været ude at besøge søndag på Jægersborg Alle 184.

Men tyskerne havde kaserne ved siden af. Det lader til at villaen blev
angrebet af 200 soldater som skød på den med en kanon! Citronen holdt ud i 4
timer! Forbløffende.

Iøvrigt døde Flammen på Strandvejen i det samme husnummer nemlig 184!

Filmen er gennemarbejdet i 8 år. Optaget i Polen, Tyskland i de samme
studier der rummede Marlene Dietrich, samt på location i Danmark. Kameraerne
er High End. Intet er der sparet på. Blu-Ray kvaliteten er i
referanceklasse.

Den almindelige DVD fås i 2 udgaver, en til 149,- kun med filmen og en til
179,- med ekstramaterialet det samme som Blu-ray versionen der dog er 100
kroner dyrere.

Jeg anbefaler at man tager ekstramaterialet. Og at man køber den i håb om
flere danske film af denne kaliber.

MvH

Jens

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-08 12:32

Lyrik wrote:

> Jeg anbefaler at man tager ekstramaterialet. Og at man køber den i
> håb om flere danske film af denne kaliber.

Og jeg anbefaler, at man ser filmen som den spændende, velspillede
røverhistorie, den er - men lader være med at bilde sig ind, at den på nogen
måde tegner et troværdigt historisk billede af besættelsen - endsige af
Flammen og Citronen.

Hvor fik de i øvrigt benzin til deres lille blå bil fra?

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Lyrik

Dato : 13-10-08 13:08

> [...]
> af Flammen og Citronen.
>
> Hvor fik de i øvrigt benzin til deres lille blå bil fra?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der kørte 3000 biler rundt på benzin i København på det tidspunkt. Som regel
folk som læger og andre myndighedspersoner, eller folk med forbindelser til
besættelsesmagten.
Det var farligt for dem, men bevidnet at de havde den bil.

Jens

Fra : Per Vadmand

Dato : 13-10-08 15:08

Lyrik wrote:

> [...]
> forbindelser til besættelsesmagten.
> Det var farligt for dem, men bevidnet at de havde den bil.

Men de kørte nu nok ikke rundt i den hele tiden. Og i løbet af hele filmen
så man én bil med generatorovn - og næsten ingen cyklister. Endsige
sporvogne. Pokker til autenticitet. (Og så er der stadig det med Mikkelsens
skægstubbe, som ville have vagt voldsom opmærksomhed, især sammen med en
politiuniform, men det er jo allerede kommenteret til ulidelighed).

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Lyrik

Dato : 05-10-08 11:48

> [...]
> ting. Til hvilket niveau ønsker du debatten højnet? Til det her? Og jeg
> citerer: "Den er ikke en skid dokumentarisk"?

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det er jo problemet! Per Vadmand og co. ønsker kun en ting omkring film. Det
er at skanne dem for politisk statement der kunne modsige deres egne
politiske opfattelser!

Når en englænder debatterer 007-film så er deres første kommentar ikke:"Den
fremstiller MI5 helt forkert, så den film må ikke ses!"

Men det er det eneste Vadmand og "den akademisk tvistede slyngel" går op i!

Du husker omkring "Apocalypto" hvordan "krybet" bralrede med at det var en
fin næstekærlig kultur som blev fremstillet som menneskeofrende! De ofrede
mennesker! Men slynglen anførte at de ikke ofrede så mange som astekerne!

Og nu skulle "The slimeball" lige på banen igen og fejre "Sin sejr?!"
omkring Mayaerne som menneskekærlige ulandsfrivillige i "bad standing!"
Så brast min tålmodighedsboble!
Vadmand og Lakjær har kun personangreb på deres "to-do-liste!"

De kommenterer aldrig en film på dens dramatiske effekter og handling!

Jeg har ikke set dokumentarmaterialet om "Flammens og Citronens"
tilblivelse, men jeg går på forhånd ud fra at det er en dramatiseret udgave
af en historisk virkelighed som er kunstnerisk fortolket!

Når man nævner navne og har haft pårørende inde i billedet så kan filmen
ikke bevæge sig langt væk fra en historisk virkelighed, hvilket jeg heller
ikke regner med at den gør.

Filmen er dramatisk, spændende og yderst seværdig. Blu-ray kvaliteten
rykker!

Hilsen
jens

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-10-08 16:20

Lyrik wrote:

> [...]
> Det er jo problemet! Per Vadmand og co. ønsker kun en ting omkring
> film. Det er at skanne dem for politisk statement der kunne modsige

Vrøvl. Jeg har intet udtalt om det politiske indhold i den pågældende film,
kun det historiske - kender du forskellen?

> Når en englænder debatterer 007-film så er deres første kommentar
> ikke:"Den fremstiller MI5 helt forkert, så den film må ikke ses!"

Vrøvl igen. 007-filmene skildrer ikke virkeligt historiske personer eller
begivenheder.

> Men det er det eneste Vadmand og "den akademisk tvistede slyngel" går
> op i!

Måske skulle du tage dig et læsekursus - hvis du får tid for dit tiltrængte
kursus i "qnger management". Du slynger om dig med frådende, grundløse og
injurierende beskyldninger, så man bliver helt bekymret for dig.

> Så brast min tålmodighedsboble!

Har du sådan én? Jeg tvivler.
> Vadmand og Lakjær har kun personangreb på deres "to-do-liste!"

Hvorimod du jo ALDRIG er personlig, vel? Det er ikke SPOR personligt at
kalde folk for "slyngel" eller "slimdyr"?

> Jeg har ikke set dokumentarmaterialet om "Flammens og Citronens"
> tilblivelse, men jeg går på forhånd ud fra at det er en dramatiseret
> udgave af en historisk virkelighed som er kunstnerisk fortolket!

Forskellen er så måske, at undertegnede ved en hel del om netop
virkelighedens flamme og citron - og det har ikke meget med filmen at gøre.

I øvrigt startede du med at kalde nen "dokumentarisk", hvilket jeg tillod
mig at påpege, at den ikke er. Det var nok til, at du begyndte at hælde
skidtspande ud.

Hvem har egentlig tisset på din sukkermad?

Per V
--
Det er i orden at være en krukke, hvis krukken ikke er tom.

Fra : Lyrik

Dato : 05-10-08 18:54

> Forskellen er så måske, at undertegnede ved en hel del om netop
> virkelighedens flamme og citron - og det har ikke meget med filmen at
> gøre.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen det er da fint at du sidder med totalt overblik, godt nok hemmeligt,
men alligevel. Min egen afdøde ven kendte også "John", så han kunne berette
at John altid spurgte:"Hvor vil du have den-i hovedet eller i maven!?"

Filmen sætter spørgsmålstegn ved nationalisme og mord for fædrelandet,
kontra at adlyde ordre!

Det er spændende.
Se filmen.

Jens

Fra : Bo Mørch Mogensen

Dato : 05-10-08 05:39

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> når der er nogen i farvandet du kan kravle op på!
> Du er så slimet at hvis man klaskede dig op åpå en væg, så blev du

tak skal du ha tror du ikke den skulle ha haft en fut til dsm ?

Fra : Lyrik

Dato : 05-10-08 11:59

"Bo Mørch Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> tak skal du ha tror du ikke den skulle ha haft en fut til dsm ?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej for der er tilsvining for tilsvinings skyld og opbygger ikke nogen. Der
handler det om:"How low can You go!" Her får man ikke vemodighedstårer over
en brud der føres til alteret , men over "hendes første abortdebut!"

MvH
Jens

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 05-10-08 13:58

Lyrik escribió:
> [...]
> når der er nogen i farvandet du kan kravle op på!
> Du er så slimet at hvis man klaskede dig op åpå en væg, så blev du

Ok, det var måske ikke fair at blande den forrige debat ind i denne.

Mikkel

Fra : Lyrik

Dato : 05-10-08 14:58

> Ok, det var måske ikke fair at blande den forrige debat ind i denne.
>
> Mikkel
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Nej det synes jeg heler ikke. Flammen og Citronen er en spillefilm, et
drama. Dens problematik er meget mere end de to hovedpersoner.
Hvordan har vi mennesker det med at dræbe andre mennesker i en
krigssituation? Kan vi bilde os selv ind at fjenden ikke er et menneske?
Kan vi retfærdiggøre blodet på hænderne? Vores egne hænder.
Filmen tvinger os igennem begivenheder og påvirker samvittigheden.IMHO.

Jens

Fra : Mr. D

Dato : 05-10-08 15:30

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, det var måske ikke fair at blande den forrige debat ind i denne.

flot

simon