Første gang til Peru...
Fra : swordfish8080

Dato : 03-10-08 19:00

Hej gruppe.

Har besluttet at den næste rejse skal gå til Peru. Er i starten af
planlægningsfasen, men er gået lidt i stå...

Har før rejst flere gange i USA og Canada men det er føste gang at vi skal
til Sydamerika. Hvor vi i Nordamerika selv har planlagt alt, købt bilet,
lejet bil og bare kørt derudaf, synes vi der i mod at det er lidt sværere
med Peru.

Vi har ved Jysk rejsebureu set foskellige treks der virker rigtig
interessante. Blandt andet et 9 dags trek til Choquekiraw og Machu Picchu.
Umiddelbart ville denne kombination af, selv planlægge lidt, men samtidig
også deltage på planlagte ture med engelsk-sproget guide være ideelt for os.

Ved forespørgsel ved Jysk er deres flybilletter til Lima ca 1500-3500 kr.
dyrere end hvad vi selv kan finde ved bare at søge på nettet (fx på
momondo.dk). Og hvis man ikke bestiller flybillet ved Jysk er deres politik
at man ikke kan deltage i deres ture. Øv...

Vi ved ikke helt hvor vi ellers skal søge. På Kilroy´s hjemmeside kan vi
ikke finde nogle lignende ture. Ved Topas kan man godt deltage i arrangerede
ture uden at flyve med dem...med synes ikke sværhedsgraden på deres ture i
Peru passer til os.

Vi er begge sidst i tyverne og vores niveau er ikke "ekstreme treks" men
alligevel lidt hårde treks

Er der nogen der vil kunne give et par tips til hvor vi ellers kan
kigge/erfaringer med andre bureauer?

Vi ville rigtig gerne afsted i 3-4 uger. Ville evt. allerede gerne afsted i
april 09 -(har noget ferie tilbage inden 1. maj)...men er det en dårlig tid
på året? Vi er godt klar over, at man som udgangspunkt kan rejse på alle
tidspunkter af året, men er der diset/uklart og mudret i denne periode? Er
der nogen der har erfaringer med dette?

På forhånd tak...

/Søren og Tina

Fra : Bjarne K.

Dato : 03-10-08 20:21

"swordfish8080" <swordfish8080@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> politik
> at man ikke kan deltage i deres ture. Øv...

Da vi ankom til Cusco, gik vi bare ind i en af utallige turbutikker, og
købte en 4 dages vandretur til Machu Picchu. (united mice, tror jeg
"butikken" hed). No problemo.

Der har dog været tale om, at antallet af tourister på Inca Trail skal ned,
så måske det er en god ide, at undersøge, om det stadig er lige så nemt at
komme afsted.

Vi fik 3 måltider om dagen i 3 dage + morgenmad sidste dag (lavet af de
superflinke bærere) og havde en super guide for ikke ret mange penge. Tror
vi gav omkring 55$ for 2 personer. Vi fik det lidt billigere fordi, vi selv
slæbte vores eget telt med, men det kan _absolut ikke_ anbefales.
Når man på 3. dagen når frem til et Hotel, plejer der at være en lille fest,
hvor guiden samtidig samler drikkepenge ind til bærerene. Det burde være med
i prisen, men vær forberedt på at det altså kan koste lidt ekstra. Tror vi
måtte slippe 10$ ekstra. Ved ikke om dette er normalt, men tror det. Man kan
selvfølgelig nægte, men tror ikke det er en god ide.

> Vi er begge sidst i tyverne og vores niveau er ikke "ekstreme treks" men
> alligevel lidt hårde treks

For mig (der vejer for meget), var turen ekstrem hård. Selv min kammerat,
der er fjerdlet, sammenlignede samtlige dage med de 50km marcher han havde
ved militæret. (Måske han overdrev lidt).

Hvis i er i god form, burde det dog ikke være noget problem, men under alle
omstændigheder skal man nøje overveje hvad man slæber med på turen.
Medbring desuden vandrensnings udstyr, da det vil være en umulig opgave at
medbringe vand til 4 dage. Anden dagen (op til dead womans pass) kommer
man så højt op, at der ikke er flere små "vandfald", som man kan få vand
fra, så der skal man huske at tage noget ekstra med.
(husk også toiletpapir)

Vi var afsted i december 1999, så det hele kan selvfølgelig have ændret sig.

Hvis ellers jeg husker rigtigt, er dag 1 op op op, dag 2 er den hårdeste (op
til omkring 4,2km højde), dag 3 er også hård og ender ved et et hotel. Der
overnatter man og står op kl 4 om morgnene, for at gå nedad i nogle timer
indtil man når Macchu Pichu i solopgangen.

Det anbefales af guiden at købe coca blade, de skal hjælpe på højdesyge og
træthed. Synes nu ikke de hjalp noget, men det skader jo ikke.

Bjarne K.

Fra : povl erik olesen

Dato : 04-10-08 17:29

Det er dejligt at læse om danske fedterøve, der ikke har råd til at give
bærerne en lille skilling i drikkepenge. Bærerne har slidt og slæbt under
turen for at gøre den behagelig for deltagerne- hvad betyder 50 kr.??

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-10-08 18:03

"povl erik olesen" <povlerik-format@webspeed.dk> wrote in message
> Det er dejligt at læse om danske fedterøve, der ikke har råd til at give
> bærerne en lille skilling i drikkepenge. Bærerne har slidt og slæbt under
> turen for at gøre den behagelig for deltagerne- hvad betyder 50 kr.??

Prøv at læse hvad jeg skrive igen, din klaphat

Bjarne K.

Fra : povl erik olesen

Dato : 04-10-08 22:36

I lige måde klaphat- læs dit eget indlæg en gang til- du skriver det burde
være med i prisen!!
Typist dansk - alting skal være skide billigt.

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-10-08 23:15

>I lige måde klaphat- læs dit eget indlæg en gang til- du skriver det burde
>være med i prisen!!
> Typist dansk - alting skal være skide billigt.

Jeg skriver at "Det burde være med i prisen, men vær forberedt på at det
altså kan koste lidt ekstra."

Du klipper lige nøjagtig det ud af teksten,du kan bruge til, at spille
forarget.

Bjarne K.

Fra : Sten Schou

Dato : 06-10-08 22:18

> [...]
> altså kan koste lidt ekstra."
>
> Du klipper lige nøjagtig det ud af teksten,du kan bruge til, at spille

Han er blot misundelig. Han sidder sikkert på bodegaen og drikker det hele
op. Konen ligger og boller med en anden eller er allerede smuttet. Han
kommer aldrig nogen steder.

Hilsen Sten

Fra : Kaj

Dato : 05-10-08 09:47

"swordfish8080" <swordfish8080@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på året? Vi er godt klar over, at man som udgangspunkt kan rejse på alle
> tidspunkter af året, men er der diset/uklart og mudret i denne periode?

I skal ikke regne med at kunne købe en trekkingtur til Machu Picchu på
stedet. Det er blevet så populært, at der er sat begrænsninger på antallet
af trekkere pr. dag. Derfor skal turen bestilles flere måneder i forvejen.
Andre trekkingture kan købes hos bureauer i de byer I kommer til.
Pas på jeres ting, når I kommer til Lima, de er fingernemme. Pas også på
hvor der er trængsel, f. eks omkring busser.
Peru er ellers et pragtfuldt land.

god tur
Mvh
Kaj

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 05-10-08 17:47

swordfish8080 <swordfish8080@post.cybercity.dk> wrote:

: Er der nogen der vil kunne give et par tips til hvor vi ellers kan
: kigge/erfaringer med andre bureauer?

Som andre har skrevet så skal dere helst booke Inka-stien god tid i
forveien, og sånn har det vært de siste 3 år. Heldigvis går det fint
an å gjøre via Internet. Jeg kan selv anbefale SAS, som dere kan
kontakte via http://www.sastravelperu.com/english/inkatrail.html

De fleste kundene deres er backpackere i 20- og 30-årene, så dere
burde passe fint inn der. Det er ikke noen luksustur, men de
sørger for all bæring, matlaging og guidene snakker godt engelsk,
og mer trenger man ikke for å få en fantastisk opplevelse. Unntatt
godt vær, kanskje. I april burde det være ok, men vær der er som
her, nokså uberegnelig og man må ta det man får. #8D)

Hvis dere av en eller annen grunn ikke finner en Machu Picchu-
vandring som passer med deres dato, så finnes det flere andre
like gode treks med utgangspunkt i Cuzco, hvor man kan komme
avgårde innen en dag eller to om man bare møter opp i Cuzco.
Flere av disse turene inkluderer en tur til Machu Picchu via buss
også, siden det bare er stien som har begrensning på antall
besøkende, ikke selve Machu Picchu.

For Peru ellers er det for det meste bare å møte opp og kjøpe
utflukter nærmest på dagen. Tog fra Machu Picchu til Titicaca-
sjøen bør likevel bestilles noen dager i forveien. En superfin
flerdagerstur er Colca Canyon ved Arequipa. Google det og se om
det er noe for dere. Ikke mye gåing, men MYE natur og utsikt.
Og varme kilder!

God tur!

Bjørn
http://bjornfree.com/