Lastbilchauffører læser under kørsel
Fra : Nicolai

Dato : 03-10-08 21:26

Nu går snakken om overhaling. Jeg mener det burde være ulovligt for
lastbiler at være i ydersporet. Er der 4 vognbaner har de jo 3 at lege i. Og
spilder ikke vores andres tid.

Nok om det.

Hvad der ER ulovligt er at læse mens man kører (last)bil. Tror jeg i
gennemsnit ser det månedligt. Om jeg begriber hvad der får en ansvarlig for
50 tons til at tænke: "Jeg kan da lige læse mens jeg kører 80km/t" !!!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-10-08 22:03

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in

> Nu går snakken om overhaling. Jeg mener det burde være ulovligt for
> lastbiler at være i ydersporet. Er der 4 vognbaner har de jo 3 at lege
> i.

Er det ikke også ulovligt for dem at bruge det spor længst til venstre hvis
der er mere end 2 spor i samme retning?

Fra : Nicolai

Dato : 03-10-08 22:34

> Er det ikke også ulovligt for dem at bruge det spor længst til venstre
> hvis
> der er mere end 2 spor i samme retning?

Det kunne man håbe men det ved jeg ikke - vil nogen bidrage her?

Stod det til mig hed loven "Ingen lastbiler i yderste spor"

Fra : Ivan Madsen

Dato : 03-10-08 22:51

On Fri, 3 Oct 2008 23:34:02 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote:

>Det kunne man håbe men det ved jeg ikke - vil nogen bidrage her?
>
>Stod det til mig hed loven "Ingen lastbiler i yderste spor"

FDM siger i seneste nummer af "Motor" at 3. og 4. spor er "forbudt
område" for lastbiler og biler med trailer - undtagen hvis det er
nødvendigt at være her pga. udfletningers udformning. Så - nej,
lastbiler må være i spor 1 og 2 - hvad ham preusseren så lavede i 3.
spor forleden må han forklare ,-))

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-08 01:59

> [...]
> nødvendigt at være her pga. udfletningers udformning. Så - nej,
> lastbiler må være i spor 1 og 2 - hvad ham preusseren så lavede i 3.

Hvornår er FDM blevet lovgivende magt?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-08 05:41

ShutEye skrev:
> Hvornår er FDM blevet lovgivende magt?

Nej, de henholder sig såmen blot til § 46 stk 3

"§ 46. Kørsel over midterrabat eller gennem åbninger i denne er ikke
tilladt.

Stk. 2. På motorvej og på tilkørsels- eller frakørselsvej til sådan vej
er det ikke tilladt at foretage vending eller bakning. Der må ikke
standses eller parkeres uden for de anviste parkerings- eller
rastepladser. Standsning ved nødtelefon er dog tilladt med henblik på
anvendelse af nødtelefonen. Justitsministeren kan fastsætte regler om
lejlighedsvis standsning og parkering af arbejdskøretøjer, der ikke
udfører vejarbejde.

Stk. 3. Såfremt der i samme færdselsretning findes tre eller flere
vognbaner, må biler med en tilladt totalvægt på over 3,5 t og vogntog,
hvis længde overstiger 7 m, kun benytte en af de to vognbaner længst til
højre, medmindre andet følger af § 16, stk. 1."

Jeg kommer så i tvivl om det kun er på motorveje det gælder,fordi det
står i et afsnit der handler om motorveje.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-08 11:07

> Nej, de henholder sig såmen blot til § 46 stk 3

Kan JEG bedre forholde mig til :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-08 05:35

Henrik Stidsen skrev:
> Er det ikke også ulovligt for dem at bruge det spor længst til venstre hvis
> der er mere end 2 spor i samme retning?

Ikke "det" men "de". Er der mere en to, f.eks. de fire de laver på M3,
må vi stadig kun bruge de to første.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-10-08 11:40

Den Sat, 04 Oct 2008 06:34:36 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Ikke "det" men "de". Er der mere en to, f.eks. de fire de laver på M3,
> må vi stadig kun bruge de to første.

Forklar lige det til ham jeg havnede bagved for et par dage siden.

Længst til højre en snegl med trailer. I midtersporet en lastbil der
overhalede ham.

Og længst til højre en lastbil der var igang med en elefantoverhaling
af lastbilen i midtersporet.

(Det skal så lige siges at det er første gang jeg har set det).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-08 12:01

Kent Friis skrev:
> [...]
> af lastbilen i midtersporet.
> (Det skal så lige siges at det er første gang jeg har set det).

Jeg går ud fra at du mener at den 2. overhalende lastbil var længst til
VENSTRE, selvom du skriver noget andet.

Jeg ser det selv jævnt ofte, og det er i den afdeling jeg ikke vil
forsvare. (Og jeg tror heller ikke du skal regne med at få Folmer til
det.)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-10-08 12:33

On Sat, 04 Oct 2008 13:00:40 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>
>Jeg ser det selv jævnt ofte, og det er i den afdeling jeg ikke vil
>forsvare. (Og jeg tror heller ikke du skal regne med at få Folmer til

Der tager du fejl igen.

I Sverige er det f.eks. ikke forbudt at bruge alle spor på en
motorvej, selv om det er lastbiler.

Og i betragtning af hvor mange svenske chauffører der kører rundt i
dansk registrerede lastbiler, så har jeg om ikke andet, forståelse for
hvad der sker.

Udenlandske chauffører véd lige så lidt om den regel, som de véd om
det der med at køre 50 km/t. hvor der er skiltet f.eks. 70 km/t. i
bymæssig bebyggelse.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-08 12:46

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
> Udenlandske chauffører véd lige så lidt om den regel, som de véd om
> det der med at køre 50 km/t. hvor der er skiltet f.eks. 70 km/t. i

Ja man bliver klogere hver dag.

Men den med at man godt må i Sverige skal jeg da lige huske næste gang
jeg kommer derover og ellers ligger og kører efter danske regler.

Men herhjemme må vi altså ikke. Og jeg tvivler på at de accepterer
undskyldningen at "når udlændinge "må" fordi de ikke kender reglen må vi
vel også?"

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-10-08 13:15

On Sat, 04 Oct 2008 13:45:31 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Ja man bliver klogere hver dag.

>--

Hos nogen skal der jo heller ikke så meget til. )

>--

>Men den med at man godt må i Sverige skal jeg da lige huske næste gang
>jeg kommer derover og ellers ligger og kører efter danske regler.

>--

Den er god nok. Den er især anvendelig når man skal søndenud af
Stockholm i eftermiddagsmylderet.

> [...]

>Men herhjemme må vi altså ikke. Og jeg tvivler på at de accepterer
>undskyldningen at "når udlændinge "må" fordi de ikke kender reglen må vi

Det skal de da heller ikke.

A'propos udlændinge, så læste jeg lige i Lastbilmagasinet, at de havde
holdt en razzia henne i Sønderjylland, hvor de til en forandring også
havde inviteret de udenlandske inderfor.

Til alles store forundring viste det sig, at der var rigtigt mange
udlændinge som ikke havde købt vejbenyttelsesafgift. ))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-08 13:45

Folmer Rasmussen skrev:
> Hos nogen skal der jo heller ikke så meget til. )

HavHav!!!

> Den er god nok. Den er især anvendelig når man skal søndenud af
> Stockholm i eftermiddagsmylderet.

Har ofte set det, og undret mig lidt om det nu ogsåvar tilladt. Mendet
er det altså.

> Det skal de da heller ikke.
> A'propos udlændinge, så læste jeg lige i Lastbilmagasinet, at de havde
> holdt en razzia henne i Sønderjylland, hvor de til en forandring også
> havde inviteret de udenlandske inderfor.

Ja, de havde fået skrevet noget udenjysk tekst på skiltet.

> Til alles store forundring viste det sig, at der var rigtigt mange
> udlændinge som ikke havde købt vejbenyttelsesafgift. ))

19% skriver de hernede.

Ok, de skriver 19 af 100 stoppede udenlandske lastbiler. Man må så håbe
at det er journalistens måde at skrive 19% på, forhvis de kun har fået
fat i 100 udenlandske biler på en dag er det s*u for lidt.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-10-08 14:18

On Sat, 04 Oct 2008 14:45:17 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>HavHav!!!

>--

Du inviterede selv, og du véd det.

>--

>Har ofte set det, og undret mig lidt om det nu ogsåvar tilladt. Mendet
>er det altså.

>--

Jeg kan forestille mig at der er blevet slikket en del på
fingerspidserne, når du febrilsk har bladret gennem den ene bog med
paragraffer efter den anden.

Det er meget nemmere at spørge ordensmagten, når man nu konverserer
dem i andet ærinde, alligevel.

>--

>Ja, de havde fået skrevet noget udenjysk tekst på skiltet.

>--

Ja, det lalp, som han sagde, ham der lige var blevet opereret for at
læspe.

> [...]

>at det er journalistens måde at skrive 19% på, forhvis de kun har fået
>fat i 100 udenlandske biler på en dag er det s*u for lidt.

Betvivler du journalisternes evner og viden?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-08 19:15

Folmer Rasmussen skrev:
> Du inviterede selv, og du véd det.

Naaaah.

> Jeg kan forestille mig at der er blevet slikket en del på
> fingerspidserne, når du febrilsk har bladret gennem den ene bog med
> paragraffer efter den anden.

De skulle jo, i såfald, havde været på svensk så - - - glem det!

> Det er meget nemmere at spørge ordensmagten, når man nu konverserer
> dem i andet ærinde, alligevel.

Det gør du måske hele tiden og igen?

(Har snakket med dem een gang på over et halvt år.)

> Ja, det lalp, som han sagde, ham der lige var blevet opereret for at
> læspe.

Har ikke set tv-indslag om det, kun skriven. Og der er det svært at høre
læspen.

Så ofte som jeg kan komme til det, ja.

Fra : Kent Friis

Dato : 04-10-08 13:20

Den Sat, 04 Oct 2008 13:00:40 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Jeg går ud fra at du mener at den 2. overhalende lastbil var længst til
> VENSTRE, selvom du skriver noget andet.

Doh

Ja selvfølgelig, lastbilen stod ikke på traileren

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-10-08 13:35

On 04 Oct 2008 12:20:15 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Doh
>
>Ja selvfølgelig, lastbilen stod ikke på traileren

>--

Hov!!

Den her må vi have klippet ud og hængt op! En smiley fra Kent Friis.
)

Det sker ikke hver dag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-08 13:46

Folmer Rasmussen skrev:
> Hov!!
> Den her må vi have klippet ud og hængt op! En smiley fra Kent Friis.
> )
> Det sker ikke hver dag.

Nu ikke mobbe!

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-10-08 14:20

On Sat, 04 Oct 2008 14:46:12 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Nu ikke mobbe!

>--

Det ville jeg aldrig kunne finde på. Det véd du godt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kent Friis

Dato : 04-10-08 15:57

Den Sat, 04 Oct 2008 14:35:02 +0200 skrev Folmer Rasmussen:

> Hov!!
>
> Den her må vi have klippet ud og hængt op! En smiley fra Kent Friis.
> )
>
> Det sker ikke hver dag.

Jeg synes da det sker tit. Det er dog denne jeg bruger mest :-þ
Den er måske ikke lige så egnet i denne gruppe.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-10-08 13:38

On 03 Oct 2008 21:02:43 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in

>Er det ikke også ulovligt for dem at bruge det spor længst til venstre hvis
>der er mere end 2 spor i samme retning?

>--

Jo, lige så vel som det er for dig, hvis du har noget på jydekrogen,
og arrangementet derved bliver mere end 7 meter langt.

Husk det nu.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-08 14:22

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> Jo, lige så vel som det er for dig, hvis du har noget på jydekrogen,
> og arrangementet derved bliver mere end 7 meter langt.

> Husk det nu.

Min krog ligger godt gemt nede ved reservehjulet for at undgå at nogen
finder på at foreslå jeg bruger den til noget :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-10-08 14:24

On 04 Oct 2008 13:21:49 GMT, Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk>
wrote:

>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

>Min krog ligger godt gemt nede ved reservehjulet for at undgå at nogen
>finder på at foreslå jeg bruger den til noget :)

>--

Men du er alligevel så angst og bange for hvad de sydjyske omgivelser
ville sige, hvis du ikke havde en sådan anordning.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-08 14:57

> Men du er alligevel så angst og bange for hvad de sydjyske omgivelser
> ville sige, hvis du ikke havde en sådan anordning.

Egentlig ikke - men bilen havde den da jeg købte den :) Samme med
Peugeoten, den havde også en liggende i bagagerummet, meget praktisk sted
at have dem når det nu skal være :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 04-10-08 05:33

Nicolai skrev:
> Nu går snakken om overhaling. Jeg mener det burde være ulovligt for
> lastbiler at være i ydersporet. Er der 4 vognbaner har de jo 3 at lege i. Og
> spilder ikke vores andres tid.

Det behøver du heller ikke rode så meget med, for det er allerede
afgjort. Hvis der er mere end to spor må vi ikke bruge dem der er
"ekstra". Kun hvor det er nødvendigt fordi de to spor længst til højre
fortsætter i en anden retning end den vi skal.

Det giver os så det problem at mange sløve padder, der ikke kan finde
ind til højre, ikke kan forstå hvorfor vi ikke bare overhaler dem når de
ligger og kører hyggetrans i 2. spor. Vi må jo ikke.

> [...]
> 50 tons til at tænke: "Jeg kan da lige læse mens jeg kører 80km/t" !!!

Du skal ud i nogle fortolkninger for at finde noget i FL der gør det
ulovligt. Det er ikke direkte nævnt, ligesom den med håndholdt mobil.

Men bortset fra hvor man lige skal kigge sit fragtbrev for at finde ud
af hvor det er man skal hen, og andet i den dur, kan vi kun være enige
om at det ikke er noget der hører til i trafikken.

Og hvis nu politiet ikke havde så travlt med hastighed i de korte
stunder de har tid til at befindesig på vejene kunne det være vi kunne
få gjort noget ved det, og alle de andre uskikke der forekommer på vejene.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-10-08 09:57

On Sat, 04 Oct 2008 06:40:35 +0200, Finn Guldmann wrote:

> [...]
>
> Jeg kommer så i tvivl om det kun er på motorveje det gælder,fordi det
> står i et afsnit der handler om motorveje.

Det gør det nok, men 16.1 er jo lidt af en gummiparagraf. Fx. er det
vitterligt "hensigtsmæssigt" at placere sig i midterbanen på Åboulevard
når man skal til venstre efter Bispeengbuen.

Fra : Henning

Dato : 04-10-08 11:01

>Det gør det nok, men 16.1 er jo lidt af en gummiparagraf. Fx. er det
>vitterligt "hensigtsmæssigt" at placere sig i midterbanen på Åboulevard
>når man skal til venstre efter Bispeengbuen.
Fra Åboulevarden over Bispeengbuen er der ~2 kilometer! Der er vist
rigelig tid til skifte bane på selve buen!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-10-08 15:01

"Henning" skrev

> Fra Åboulevarden over Bispeengbuen er der ~2 kilometer! Der er vist
> rigelig tid til skifte bane på selve buen!

Hmm hvis man skal følge reglerne for vognbaneskift så kan det være noget
svært at skifte vognbane i myldretiden på den strækning
Hmm skulle jeg til venstre videre ud af Hillerødgade så kunne jeg da godt
finde på at tage Godthåbsvej i stedet?

Fra : Nicolai

Dato : 04-10-08 12:06

> Nok om det.
!Ahem ;)

> Hvad der ER ulovligt er at læse mens man kører (last)bil. Tror jeg i
> gennemsnit ser det månedligt. Om jeg begriber hvad der får en ansvarlig
> for 50 tons til at tænke: "Jeg kan da lige læse mens jeg kører 80km/t" !!!

Mere fokus på dette problem - jeg begriber ikke de mennesker!

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 04-10-08 21:14

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> !Ahem ;)

> Mere fokus på dette problem - jeg begriber ikke de mennesker!

Præcis! Jeg har flere gange herinde argumenteret for at man altså har et
større ansvar for at opføre sig ordentligt i trafikken når man fører et
vogntog på 45 tons der uden problemer hamrer ind over en personil der måtte
komme i vejen.
Og det er ikke for at undskylde dårlige bilister i personbiler, blot en
konstatering af skadernes omfang...

/Carsten

Fra : Martin Vollert

Dato : 04-10-08 22:25

Carsten Hjorth havde fået den ide at fortælle:
> [...]
> personil der måtte komme i vejen.
> Og det er ikke for at undskylde dårlige bilister i personbiler, blot

Nææ men den går fanme begge veje, det nytter jo ik at man bare kræver og
kræver af en gruppe mens de andre bare kan opføre sig totalt tåbelig og
uansvarlige i trafikken..
Der er jo faktisk lavet en undersøgelse om at i, var det 3/4 af alle ulykker
hvor lastbiler var indblandet var det personbilerne som var skyld i
ulykkerne, så hvad med om i begyndte at focusere på det....
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-08 19:04

> [...]
> ulykker hvor lastbiler var indblandet var det personbilerne som var skyld
> i ulykkerne, så hvad med om i begyndte at focusere på det....

Skal vi fokusere på alle kan lave fejl, så derfor kan lastbilchauffører bare
læse videre mens de kører?

Jeg formoder du er en af dem for det der er det dummeste!

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-10-08 17:52

Nicolai havde fået den ide at fortælle:

> Skal vi fokusere på alle kan lave fejl, så derfor kan

Ja det ville være rart hvis nogle af de super bilister her i gruppen prøvede
at kigge indad istedet for at gi alle andre skylden og se det virkelige
problem.

> lastbilchauffører bare læse videre mens de kører?

Nææ det skriver jeg vist ikke nogen stedere, men jeg kan altså godt læse på
et fragtbrev med 90km/t på motorvejen uden jeg køre galt, men når du så
kommer med 150km/t udenom og trækker ind 5m foran mig og bremser fordi du
skal af ved afkørselen og din tid er jo meget vigtigere end min (har vi jo
fået fastslået) så man er ved at kører op i røven på dig, så er det self
lastbilen som er er den "onde" fordi han kigger på et fragtbrev eller hvad
??

> Jeg formoder du er en af dem for det der er det dummeste!

Måske, jeg ved ik helt hvad du mener ??. Men jeg kan høre du er en af de
bilister som altid tror at det er alle de andre som ikke kan køre bil, mens
du bare "svæver" igennem trafikken og altid er korrekt og ikke behøver at
lave om på noget som helst.

Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
miss things.

PS undskyld hvis du fik den i privatmail, det var en fejl..

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-08 21:28

"Martin Vollert" <mit fornavn@ertele.dk> skrev i meddelelsen

> Nææ det skriver jeg vist ikke nogen stedere, men jeg kan altså godt læse
> på
> et fragtbrev med 90km/t på motorvejen uden jeg køre galt,

Ja, det er jo altid de andre det går galt for. Og hvis man ikke har
registreret de advarsler man får uden der sker noget ved at bevæge sig rundt
i trafikken, så er man salig i sin tro.

Akkurat lige som du er ;)

> [...]
> mens
> du bare "svæver" igennem trafikken og altid er korrekt og ikke behøver at

Ups :)

> [...]
> miss things.
>

> PS undskyld hvis du fik den i privatmail, det var en fejl..

Jeg håber sandelig du er mere fejlfri bag rattet ;)

--
Per

Fra : Martin Vollert

Dato : 06-10-08 21:37

Per Henneberg Kristensen havde fået den ide at fortælle:
> [...]
> registreret de advarsler man får uden der sker noget ved at bevæge
> sig rundt i trafikken, så er man salig i sin tro.

Ja skynd dig at vende den som Nicolai, han ville jo også kun kigge væk.

> men når du så

> Ups :)

Nææ ikke noget ups der, jeg er skam ikke ude på at frem stå som en perfekt
ufejlbarlig bilist som andre har så travlt med Per.

> Jeg håber sandelig du er mere fejlfri bag rattet ;)

Næ jeg laver skam mine fejl og har mine dårlige vaner, hva med dig ??.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-10-08 21:57

"Martin Vollert" skrev

> [...]
> fået fastslået) så man er ved at kører op i røven på dig, så er det self
> lastbilen som er er den "onde" fordi han kigger på et fragtbrev eller

Er det ikke lige præcist derfor at det ikke er så skide smart at sidde og
fedte med en mobil under kørslen
- eller fragtbrev for den sags skyld?

- Peter

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-10-08 16:05

Peter Lykkegaard havde fået den ide at fortælle:
> "Martin Vollert" skrev

> Er det ikke lige præcist derfor at det ikke er så skide smart at
> sidde og fedte med en mobil under kørslen
> - eller fragtbrev for den sags skyld?

Ha ha imponerende, lastbils chafutterne skal værer ekstra opmærksom og må
ikke engang kigge på et fragtbrev mens de køre, fordi de skal være klar til
at undvige de personbiler som køre som lort ??.

Det er sgu godt humor..
Kan du selv overholde det eller gælder det kun en vej ?

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 16:22

> Ha ha imponerende, lastbils chafutterne skal værer ekstra opmærksom og må
> ikke engang kigge på et fragtbrev mens de køre, fordi de skal være klar
> til at undvige de personbiler som køre som lort ??.

Nej det skal ALLE være parat til!
Og det er man faneme ikke hvis man sidder med næsen i et stykke papir.

> Det er sgu godt humor..
> Kan du selv overholde det eller gælder det kun en vej ?

Tåbeligt udsagn.

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-10-08 16:33

ShutEye havde fået den ide at fortælle:

> Nej det skal ALLE være parat til!

Jep og hvor mange personbillister sidder og chatter lystig væk med deres
sidemand piller ved radio/næse og kævler i mobilos alt imens de lykkeligt
glemmer at orienter sig i spejle bruge deres bliklys når de skal dreje eller
skifter vognbane uden varsel fordi de pludselig kommer i tanke om de skal af
ved næste afkørsel eller sidevej....

> Og det er man faneme ikke hvis man sidder med næsen i et stykke papir.

Joo hvis man køre efter forholdene og andre ikke stjæler ens bremseafstand,
eller mener du i ramme alvor at du ikke er i stand til at kigge på et stykke
papir alt imens du køre ud af en lige motorvej ?? så forstår jeg sgu godt
der er så mange der dør i trafikken.

> Tåbeligt udsagn.

ja for du døje vel selv med at køre så korrekt som du forlanger af andre
ik..

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 19:26

> [...]
> eller skifter vognbane uden varsel fordi de pludselig kommer i tanke om de
> skal af ved næste afkørsel eller sidevej....

Hvad har det med sagen at gøre hvad andre gør?
Hvis de andre kører så skidt som du postulerer bør du netop være lidt mere
vågen.

> [...]
> kigge på et stykke papir alt imens du køre ud af en lige motorvej ?? så
> forstår jeg sgu godt der er så mange der dør i trafikken.

Nåhja - hvis de kører for tæt ind foran dig træder påkørselsretten vel til,
det er jo deres egen skyld.

> ja for du døje vel selv med at køre så korrekt som du forlanger af andre
> ik..

Nej jeg finder det meget nemt at lade være med at læse mens jeg kører!

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-10-08 21:45

ShutEye havde fået den ide at fortælle:

> Hvad har det med sagen at gøre hvad andre gør?

Hvad andre gør i trafikken kan bestemt gør mit liv kortere, hvis en bil
F.eks overhaler en lastbil hasarderet og den må undvige over i min
vognebane.. Så hvad andre gør selv personbiler har bestem noget med sagen at
gøre.

> Hvis de andre kører så skidt som du postulerer bør du netop være lidt
> mere vågen.

Var det ikke mere smart at folk lærte at køre ordenlig ??

> Nåhja - hvis de kører for tæt ind foran dig træder påkørselsretten
> vel til, det er jo deres egen skyld.

Jeg kan sagtes holde min bremse afstand til forankørende mens jeg læser en
adresse på et fragtbrev.
Men hvis du kører for tæt ind foran mig og stjæler min bremse afstand må du
da påregne at du kan komme i klemme hvis jeg ikke kan når at bremse, og så
er det sgu din egen skyld.. hvordan kan det da blive min skyld at et fjols
kører ind foran mig og bremser og jeg derved rammer ham fordi han stjæler
min bremseafstand ??

> Nej jeg finder det meget nemt at lade være med at læse mens jeg kører!

Ja for du sidder self altid med hænderne 10 i 2 på rattet og laver aldrig
andet mens du køre bil.
Klart.

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 22:00

> Var det ikke mere smart at folk lærte at køre ordenlig ??

Som f.eks. lade være med at sidde med snotten i et stykke papir?

> [...]
> så er det sgu din egen skyld.. hvordan kan det da blive min skyld at et
> fjols kører ind foran mig og bremser og jeg derved rammer ham fordi han

Og hvis du så ud af forruden så ville du lidt hurtigere kunne genoprette den
korrekte afstand.

> Ja for du sidder self altid med hænderne 10 i 2 på rattet og laver aldrig
> andet mens du køre bil.
> Klart.

Tag dig nu lige sammen hvad? Du opfører dig sgu som en fornærmet skolepige.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-10-08 22:13

"ShutEye" skrev

> Tag dig nu lige sammen hvad? Du opfører dig sgu som en fornærmet
> skolepige.

Martin har bare lidt problemer med at se ud over sin egen næsetip :)

- Peter

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 22:15

> Martin har bare lidt problemer med at se ud over sin egen næsetip :)

Tjo men hvis han nu bare sænker fragtbrevet en anelse ... :)

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-10-08 22:26

ShutEye havde fået den ide at fortælle:

> Tjo men hvis han nu bare sænker fragtbrevet en anelse ... :)

Tjaa man kan jo altid rotte sig samme og gør grin med det hvis man ikke har
nogle argumenter tilbage, det viser jo fint hven der er skolepigerne.

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 22:32

> Tjaa man kan jo altid rotte sig samme og gør grin med det hvis man ikke
> har nogle argumenter tilbage, det viser jo fint hven der er skolepigerne.

Ok ok - point taken.

Men at du seriøst prøver at få mig (os) til at mene at det er ok at læse
under kørsel, det er altså ikke noget der ligefrem får mig til at tage dig
særlig alvorligt.

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-10-08 22:40

> [...]
>
> Men at du seriøst prøver at få mig (os) til at mene at det er ok at
> læse under kørsel, det er altså ikke noget der ligefrem får mig til

Jamen hvad jeg blot prøver at sige er at selv om en chaufut læser et
fragtbrev er det ikke ensbetydene at han brager ind i alle de biler han
møder, vi fortager os alle hver dag nogle ting i biler det være sig
lastbiler eller personbiler som tager vores opmærksomhed væk fra vejen i
kortere eller lægere tid, om det er dig som skifter en CD, skal skode
cigaretten eller kigget på adressen på den person du skal hente dine vinduer
som du har købt i gul og gratis ved, så bryder jeg mig blot ikke om
dobbeltmoralen om at man kun kigger på lastbilerne, når en nylig
undersøgelse viste at i 3/4 af alle uheld med lastbiler var det
personbilerne som bar ansvaret for ulykken.

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 22:47

> [...]
> undersøgelse viste at i 3/4 af alle uheld med lastbiler var det
> personbilerne som bar ansvaret for ulykken.

Der var så heller ikke der jeg kastede mig ind i debatten.

Jeg har (vist) ingen steder skrevet noget om at det kun var tåbeligt at læse
hvis man sad bag rattet i en lastbil.
Det gælder sgu alle.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 15:07

Martin Vollert skrev:
> [...]
> undersøgelse viste at i 3/4 af alle uheld med lastbiler var det
> personbilerne som bar ansvaret for ulykken.

Tillad mig lige og rette en enkelt lille detalje som jeg nu har set
forkert fremført flere gange.

Det er ikke kun i forholdet mellem lastbiler og personbiler den med de
3/4 kommer ind. Det er lastbiler i forhold til alle andre trafikanter at
vi kun har skylden 1/4 af gangene.

--
MVH Finn Guldmann (Åstorp)
www.guldfinn.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-10-08 15:20

"Finn Guldmann" skrev

> Det er ikke kun i forholdet mellem lastbiler og personbiler den med de 3/4
> kommer ind. Det er lastbiler i forhold til alle andre trafikanter at vi
> kun har skylden 1/4 af gangene.

Ok det er da rart at vide at jeg bare har været "uheldig" i en del "lige ved
og næsten" situationer hvor skylden 100% kunne tilskrives lastbilen hvis det
havde sket et uheld
Btw så er det noget træls at lastbilerne bare slår blinklyset og forventer
at man laver en katastrofeopbremsning for at give plads :(

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 17:58

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> Btw så er det noget træls at lastbilerne bare slår blinklyset og
> forventer at man laver en katastrofeopbremsning for at give plads :(

Jeg har observeret at nogle skribenter herinde altid har alle de
uheldige oplevelser med lastbilerne.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-10-08 18:30

Den Wed, 08 Oct 2008 16:07:26 +0200 skrev Finn Guldmann:

> [...]
>
> Det er ikke kun i forholdet mellem lastbiler og personbiler den med de
> 3/4 kommer ind. Det er lastbiler i forhold til alle andre trafikanter at

80% af den fjerdedel er vel lastbilchauffører der overser cyklister
- det gør bare personbilernes andel af skylden endnu større.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-08 19:36

Kent Friis skrev:
> 80% af den fjerdedel er vel lastbilchauffører der overser cyklister
> - det gør bare personbilernes andel af skylden endnu større.

Jeg kender ikke forholdet til de enkelte trafikantgrupper, blot at kun i
25% af tilfældene nogen ramler sammen og den ene er en lastbil er det
lastbilens skyld.

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-08 16:47

On Wed, 08 Oct 2008 18:58:21 +0200, Finn Guldmann wrote:

> Jeg har observeret at nogle skribenter herinde altid har alle de
> uheldige oplevelser med lastbilerne.

Ohh-ja, lidt som med motorcykler.....

Nok lidt om hvor, og mod hvem focus rettes :-|

Orla Pedersen, uden det store bøvl i trafikken.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : ShutEye

Dato : 09-10-08 19:03

> Ohh-ja, lidt som med motorcykler.....
>
> Nok lidt om hvor, og mod hvem focus rettes :-|

Det er da nemt: Mod de andre :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 14:52

ShutEye skrev:
> [...]
> under kørsel, det er altså ikke noget der ligefrem får mig til at tage dig

Der er så mange andre ting du kan gøre i trafikken som kan få mig til at
overveje ikke at tage dig alvorlig.

Jeg ved godt at der er mange herinde der ikke vil være ved det, men der
er altså stor forskel på den erfaring man får ved at fise de samme 15 km
frem og tilbage til arbejde 5 gange om ugen og så ligge og køre 400-600
km om dagen 5 dage om ugen. Det er det nogen kalder erfaring.

Der hvor erfaringen ikke altid er nok er når andre begynder at lege
"Brian", Karl Smart" eller "Schuemacher" foran en.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-10-08 22:48

"Martin Vollert" skrev

> Tjaa man kan jo altid rotte sig samme og gør grin med det hvis man ikke
> har nogle argumenter tilbage, det viser jo fint hven der er skolepigerne.

Sålænge du stiller dig selv over færdselsloven på bekostning af andre
trafikanter såehh ....

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 15:11

Peter Lykkegaard skrev:
> Sålænge du stiller dig selv over færdselsloven på bekostning af andre
> trafikanter såehh ....

Nu står der faktisk ikke nævnt i FL at du ikke må læse dit fragtbrev
mens du kører, som der står at du ikke må betjene håndholdt telefon.

Du skal ud og søge i fortolkningerne af hvad der er
opmærksomhedssænkende for at finde en forbindelse.

Men dem er der godtnok mange af. Mange flere end de fleste tænker på.

Bare tænk på hvor din opmærksomhed går hen hvert år når det bliver
forår.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 14:46

Peter Lykkegaard skrev:
> Martin har bare lidt problemer med at se ud over sin egen næsetip :)

Nok mere med at se bremslyset på den der er trukket ind foran ham med
kun 1-2 m afstand. I skal lige lidt længere foran før vi kan se jeres
bagende.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-10-08 15:08

"Finn Guldmann" skrev

> Nok mere med at se bremslyset på den der er trukket ind foran ham med kun
> 1-2 m afstand. I skal lige lidt længere foran før vi kan se jeres bagende.

Jeg trækker ind når jeg kan se lygterne i bakspejlet
Jeg formoder at det er godt nok?

Og nej jeg kikker ikke hele tiden i bakspejlet :)

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 17:57

Peter Lykkegaard skrev:
> Jeg trækker ind når jeg kan se lygterne i bakspejlet
> Jeg formoder at det er godt nok?
> Og nej jeg kikker ikke hele tiden i bakspejlet :)

Ikke engang det er det alle der gør.

Men personligt vil jeg godt have at du venter lidt længere med at trække
ind.

Har overvejet om et skilt bag på min trailer med teksten:

Denne lastbil er
40 meter lang
når du skal
overhale den

vil have nogen gavnlig virkning.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-10-08 18:20

"Finn Guldmann" skrev

> Men personligt vil jeg godt have at du venter lidt længere med at trække
> ind.

Øhh? når lygterne er i bakspejlet (ikke sidespejlet) ligger jeg ca 20m foran
Det er en tommelfingerregel min kørelærer lærte mig

- Peter

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-08 18:24

> Øhh? når lygterne er i bakspejlet (ikke sidespejlet) ligger jeg ca 20m
> foran
> Det er en tommelfingerregel min kørelærer lærte mig

Men hvis Finn nu tøffer afsted med 80 så er det mindst 20 meter for lidt.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-10-08 19:34

Den Wed, 8 Oct 2008 19:19:56 +0200 skrev Peter Lykkegaard:
> "Finn Guldmann" skrev

> Øhh? når lygterne er i bakspejlet (ikke sidespejlet) ligger jeg ca 20m foran
> Det er en tommelfingerregel min kørelærer lærte mig

20m afstand er korrekt ved 40 km/t.

(Afstand = halvdelen af hvad speedometeret viser).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-08 19:41

Kent Friis skrev:
> 20m afstand er korrekt ved 40 km/t.
> (Afstand = halvdelen af hvad speedometeret viser).

Nu er det jo FORAN lastbilen vi snakker om. Der er det afstand i meter =
hastighed i km. Altså 80 m ved 80 km/t.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-08 19:33

Peter Lykkegaard skrev:
> Øhh? når lygterne er i bakspejlet (ikke sidespejlet) ligger jeg ca 20m
> foran
> Det er en tommelfingerregel min kørelærer lærte mig

Men jeg så gerne at du gav mig lidt mere af de 80 m jeg skal holde til
forankørende.

Kan du ikke lige komme længere frem, f.eks. fordi en anden lige har
lavet samme manøvre foran mig skal jeg jo til at finde afstanden på
anden måde.

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-08 20:34

Den Thu, 09 Oct 2008 20:32:31 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Men jeg så gerne at du gav mig lidt mere af de 80 m jeg skal holde til
> forankørende.

Var de 80 meter ikke den med at holde afstand til forankørende lastbil
så der kan være en personbil imellem?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 03:47

Kent Friis skrev:
> Var de 80 meter ikke den med at holde afstand til forankørende lastbil
> så der kan være en personbil imellem?

Jo, men når en eller anden bevæger sig ind i hullet skal afstanden jo
genoprettes mere eller mindre straks.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-08 17:38

Den Fri, 10 Oct 2008 04:46:55 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Jo, men når en eller anden bevæger sig ind i hullet skal afstanden jo
> genoprettes mere eller mindre straks.

Men når der kører en personbil ind i hullet, kører du jo ikke bagefter
en lastbil længere.

Eller fra et andet synspunkt, der *er* jo stadig plads til en personbil
i hullet mellem de to lastbiler. Nemlig den der befinder sig i hullet.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 19:10

Kent Friis skrev:
> Men når der kører en personbil ind i hullet, kører du jo ikke bagefter
> en lastbil længere.

Og hvad forskel gør det på den afstand jeg skal holde FORAN mig?

> Eller fra et andet synspunkt, der *er* jo stadig plads til en personbil
> i hullet mellem de to lastbiler. Nemlig den der befinder sig i hullet.

Jo, men den lastbil der kommer til at ligge bag den personbil der ikke
accepterer dens afstand skal jo i gang med at finde den pligtige afstand
igen.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-08 21:28

Den Fri, 10 Oct 2008 20:09:49 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Og hvad forskel gør det på den afstand jeg skal holde FORAN mig?

Hvis du allerede havde afstand til at der kan være en personbil
imellem dig og lastbilen foran (din bremseafstand + personbilens
længde + hans bremseafstand), vil du jo stadig have din bremseafstand
når han kører ind i hullet.

> Jo, men den lastbil der kommer til at ligge bag den personbil der ikke
> accepterer dens afstand skal jo i gang med at finde den pligtige afstand
> igen.

Så bliver jeg nødt til at spørge igen om vi snakker om den afstand
der er krævet for at der kan være en personbil imellem, eller vi
kun snakker om din bremseafstand.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-10-08 03:41

Kent Friis skrev:
> [...]
> imellem dig og lastbilen foran (din bremseafstand + personbilens
> længde + hans bremseafstand), vil du jo stadig have din bremseafstand

Nu skrev jeg ud fra de 80 m, der jo bliver halveret hvis en personbil
bevæger sig ind på dem.

Hvor jeg så skal til at finde nye 40 m.

> Så bliver jeg nødt til at spørge igen om vi snakker om den afstand
> der er krævet for at der kan være en personbil imellem, eller vi
> kun snakker om din bremseafstand.

Vi snakker, formoder jeg, om de 80 m jeg skal holde til forankørende.
Men som jeg skal finde igen hvis der kommer en og fylder op på den plads.

Jeg skal jo stadig holde 80 m til forankørende, nu blot en ny forankørende.

Hvis jeg har, som normalt når jeg kører, mere end 80 m til forankørende
opstår problemet jo ikke, blot den der trækker ind foran mig respekterer
mine 80 m.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-10-08 10:43

Den Sat, 11 Oct 2008 04:41:02 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Nu skrev jeg ud fra de 80 m, der jo bliver halveret hvis en personbil
> bevæger sig ind på dem.
>
> Hvor jeg så skal til at finde nye 40 m.

> Vi snakker, formoder jeg, om de 80 m jeg skal holde til forankørende.

Så tror da pokker vi er uenige, når det er to forskellige ting vi
snakker om. Din bremseafstand er altså 80m. Ok.

Ja så skal folk jo ikke nappe de 80m.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-10-08 13:33

"Kent Friis" skrev

> Så tror da pokker vi er uenige, når det er to forskellige ting vi
> snakker om. Din bremseafstand er altså 80m. Ok.

Jeg formoder du mener standselængde?

- Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 11-10-08 14:28

Den Sat, 11 Oct 2008 14:33:29 +0200 skrev Peter Lykkegaard:
> "Kent Friis" skrev

> Jeg formoder du mener standselængde?

Nej, standselængden er den afstand man skal bruge til man holder helt
stille. Minimumsafstanden når man kører (de to sekunder eller "halber
tacho-abstand") er mindre end standselængden, ud fra en forventning om
at ham foran også har en standselængde, og ikke øjeblikkeligt går
fra 80 km/t til 0 km/t. Det er denne afstand der ved 80 km/t er
40m for personbiler, og 80m for lastbiler.

Jeg ved ikke om den afstand har et navn. Jeg har i ovenstående kaldt
den bremseafstand, for ikke holde den adskilt fra den anden afstand -
der er nemlig noget med (jeg husker ikke paragraffen, men den har
været postet her i gruppen før), at når to lastbiler kører efter
hinanden, skal afstanden være så der kan være en personbil imellem.
Dvs. afstanden skal faktisk være lastbilens "bremseafstand" plus
personbilens længde plus personbilens "bremseafstand". Det giver
rundt regnet 125 meter.

Bremselængden for personbilen må ved 30 km/t max være 6 m (iflg.
kørelæreren dengang jeg tog kørekort). Det kan man gange op, man
skal bare huske at det tal ganger hastigheden med, skal sættes i
anden når man ganger med afstanden. Ved 80 km/t giver det cirka 42
meter bremselængde, lidt mere end end de 40 m "bremseafstand".
Ved 130 km/t giver det derimod 112 meter, langt mere end de 65 m
"bremseafstand.

Standselængden er endnu værre, da det er bremselængden plus
reaktionslængden (som man får ved at gange reaktionstiden med
hastigheden). Regner vi med et sekunds reaktionstid, kommer
reaktionslængden ved 80 km/t op på 36 meter, hvilket giver en
standselængde på 78 meter. Ved 130 km/t kommer standselængden
helt op på 150 meter.

Så nej, jeg mener absolut ikke standselængden.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-10-08 14:37

Kent Friis skrev:
> Så tror da pokker vi er uenige, når det er to forskellige ting vi
> snakker om. Din bremseafstand er altså 80m. Ok.

Nej. Min BREMSEafstand skulle meget gerne være mindre.

Det er den afstand jeg skal holde tilforankørende, i medfør af at jeg
kører i et køretøj nævnt i §43.

> Ja så skal folk jo ikke nappe de 80m.

Helst ikke. Men nogen gør det efter 8 m, ja endda efter 80 Cm.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-08 16:20

On Sat, 11 Oct 2008 15:37:19 +0200, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Nej. Min BREMSEafstand skulle meget gerne være mindre.
>
>Det er den afstand jeg skal holde tilforankørende, i medfør af at jeg
>kører i et køretøj nævnt i §43.

>--

Er min lastbil også så'rn en? Det vil jeg helst være fri for.
Daffy og jeg er ikke til §§§§§§.

Du har godt nok meget at slås med.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-08 22:36

"Finn Guldmann" skrev

> [...]
> samme manøvre foran mig skal jeg jo til at finde afstanden på anden måde.

Ved ikke det kan sgu da godt være at der er mere end 20m nu jeg tænker mig
om
Jeg har ikke været ude af bilen med et målebånd :)

Næste gang vil jeg prøve at tælle sekunderne fra jeg er forbi en lastbil, så
må det da være til at regne ud sådan nogenlunde
Hvad går der ca ... hmm slag på tasken ... ved 130 km/t ca 5 sekunder -> ca
55m hvis lastbilen kører 90km/t (efter 10 sek er jeg 110m foran)

Det er vel egentlig ret nemt at regne ud hvor lang tid man skal vente med at
trække ind ved en given hastighedsforskel, eller er jeg bare træt?
110 versus 90 km/t
Forskel = 20km/t
Afstand 50m?
= vente 10 sek før man tænker på at trække ind "foran" lastbil ved 110km/t?

Kan det bruges?

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 03:51

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> Afstand 50m?
> = vente 10 sek før man tænker på at trække ind "foran" lastbil ved 110km/t?

Så længe du holder en hastighed der er noget højere end min, og
bliver/kan blive ved med det, tror jeg jeg overlevet.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-08 08:09

"Finn Guldmann" skrev

> Så længe du holder en hastighed der er noget højere end min, og bliver/kan
> blive ved med det, tror jeg jeg overlevet.

Der er forskellige situationer hvor jeg nok vil kunne genere
1) Udrykningskøretøjer
2) Fletning

Det giver ikke megen mening at trække ind ellers hvis der ikke er plads og
jeg kører hurtigere så er jeg nemlig i gang med at overhale - og så kan jeg
ligeså godt fortsætte med at overhale de næste køretøjer i rækken

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 09:55

Peter Lykkegaard skrev:
> Der er forskellige situationer hvor jeg nok vil kunne genere
> 1) Udrykningskøretøjer

Der accepteres, næsten, hvad som helst.

> 2) Fletning

Der skal kravene til afstand rent faktiskkunne overholdes. Det er der
ligesom bare ikke nogen der ved.

> Det giver ikke megen mening at trække ind ellers hvis der ikke er plads
> og jeg kører hurtigere så er jeg nemlig i gang med at overhale - og så
> kan jeg ligeså godt fortsætte med at overhale de næste køretøjer i rækken

Nu ved jeg jo ikke med dig. Men det sker ofte (Læs; Flere gange om
dagen.) at en har forregnet sig og den forventede plads foran lastbilen
til at kunne trække ind og videre ud i afkørslen ikke er tilstede.
F.eks. fordi en anden har lavet samme manøver og taget pladsen.

Men det er åbenbart noget der sidder i visse bilister, at de simpelthen
ikke kan trække ind BAG en lastbil hvis de skal af i en afkørsel.

Har sågar været ude for flere der begynder at overhale mig der hvor
afkørslen begynder og derfor måtte bruge spærrefladen for alligevel at
kunne komme af i afkørslen. Så sidder man virkelig og tænker "Hvilken
jubelidiot"

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-08 10:19

"Finn Guldmann" skrev

> Der skal kravene til afstand rent faktiskkunne overholdes. Det er der
> ligesom bare ikke nogen der ved.

Jow men der skal vi begge afpasse

"§18 Stk. 4. Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme
retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse
deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre
hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner."

> Nu ved jeg jo ikke med dig. Men det sker ofte (Læs; Flere gange om dagen.)
> at en har forregnet sig og den forventede plads foran lastbilen til at
> kunne trække ind og videre ud i afkørslen ikke er tilstede.

Jeg må indrømme at jeg har dummet mig et par gange hvilket har resulteret i
en "lille" omvej (for mig)

> Har sågar været ude for flere der begynder at overhale mig der hvor
> afkørslen begynder og derfor måtte bruge spærrefladen for alligevel at
> kunne komme af i afkørslen.

Der står eksplicit af banen skal benyttes fra start
"§18 Stk. 5. Frakørselsbane (decelerationsbane) skal benyttes straks ved
banens begyndelse. Det samme gælder baner, der er forbeholdt en vis art
færdsel, samt baner, der skal benyttes ved svingning."

Så der vil hammeren sikkert falde hvis det ses af rette vedkommende

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 12:10

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt
> at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner."

Og det opfylder man når man skynder sig udenom lastbilen og ind foran
den vel vidende at der ikke er plads til dens, og ens egen afstand, frem
til den der er foran lastbilen?

> Jeg må indrømme at jeg har dummet mig et par gange hvilket har
> resulteret i en "lille" omvej (for mig)

Du gjorde så dog ikke "på tysk". Sådan en ville stoppe op i 2. spor til
lastbilen i 1. spor var væk, og så køre fra i afkørslen. Uagtet at dem i
2. spor skulle til at katastrofebremse for ikke at påkøre ham.

> [...]
> færdsel, samt baner, der skal benyttes ved svingning."
> Så der vil hammeren sikkert falde hvis det ses af rette vedkommende

Desværre er det ikke ret mange "rette vedkommende" når man syntes det er
nødvendig. De sidder jo hjemme på kontorene og skriver metervis af
rapporter.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-08 13:09

"Finn Guldmann" skrev

> Og det opfylder man når man skynder sig udenom lastbilen og ind foran den
> vel vidende at der ikke er plads til dens, og ens egen afstand, frem til
> den der er foran lastbilen?

Nej ved at udvise gensidig henyntagen

Der er bevægelse i højre spor mens venstre spor står stille
Vil du give plads til fletning eller skynde dig forbi?

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 14:35

Peter Lykkegaard skrev:
> Nej ved at udvise gensidig henyntagen

Den slags hensyn er så ikke videre normalt overfor lastbiler.

> Der er bevægelse i højre spor mens venstre spor står stille
> Vil du give plads til fletning eller skynde dig forbi?

Nu er vi så nede og snakke i hastigheder så lave at afstand er noget man
kan nå at "forhandle" om.

Når vi er under 10 km/t behøver jeg jo ikke meget mere afstand end at
jeg kan se din bagende.

Selvom en del, i den situation, åbenbart ikke syntes at det er
nødvendig. Blot de tror der er mere en 10-20 cm mere end deres egen bil
er lang mener de de er i deres fulde ret til at gøre krav på pladsen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-08 15:52

"Finn Guldmann" skrev

> Den slags hensyn er så ikke videre normalt overfor lastbiler.

Så er der nogen der bryder færdselsloven

> Nu er vi så nede og snakke i hastigheder så lave at afstand er noget man
> kan nå at "forhandle" om.

Ikke nødvendigvis

> Når vi er under 10 km/t behøver jeg jo ikke meget mere afstand end at jeg
> kan se din bagende.

Jeg holder stille i kø i venstre spor da bilisterne i højre spor ikke har
villet givet plads til fletning
Lad os sige at bilerne i højre spor kører 40km/t
Vil du stoppe op for at tillade bilerne i venstre spor at flette ind?

> Selvom en del, i den situation, åbenbart ikke syntes at det er nødvendig.
> Blot de tror der er mere en 10-20 cm mere end deres egen bil er lang mener
> de de er i deres fulde ret til at gøre krav på pladsen.

Jeg synes du glider uden om spørgsmålet?

- Peter

Fra : Kent Friis

Dato : 10-10-08 17:44

Den Fri, 10 Oct 2008 16:52:11 +0200 skrev Peter Lykkegaard:
> [...]
> Lad os sige at bilerne i højre spor kører 40km/t
> Vil du stoppe op for at tillade bilerne i venstre spor at flette ind?

Den behøver du ikke være nervøs for. Finn ville være ham visse personer
her i gruppen hader, der afpasser sin hastighed så den passer med det
andet spor, og dermed tvinger folk til at flette ordentligt.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 19:07

Peter Lykkegaard skrev:
> Så er der nogen der bryder færdselsloven

Det gør jo alle.

> [...]
> Lad os sige at bilerne i højre spor kører 40km/t
> Vil du stoppe op for at tillade bilerne i venstre spor at flette ind?

Det kommer jo an på om der er fletregel eller vognbaneskift.

Og hvis dem der venter i venstre spor er kommet om ved mig mens jeg har
holdt stille i 1. spor er viljen nok ikke så stor som den burde være.

> Jeg synes du glider uden om spørgsmålet?

Det var jo den med de små km/t.

Men når du så øger fartforskellen har du fået svar ovenfor.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-08 19:19

"Finn Guldmann" skrev

> Det gør jo alle.

Ikke den primære mht at vise hensyn og agtpågivenhed

> Det kommer jo an på om der er fletregel eller vognbaneskift.

Hvis der ikke er fletning så fortsætter du bare i din egen bane

> Men når du så øger fartforskellen har du fået svar ovenfor.

Enhver er sig selv nærmest, det tænkte jeg nok

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-10-08 03:44

Peter Lykkegaard skrev:
> Ikke den primære mht at vise hensyn og agtpågivenhed

Også det. Også selvom en hel del mener de gør hvad de kan for at vise
hensyn viser det sig at det mislykkedes for dem engang i mellem.

> Hvis der ikke er fletning så fortsætter du bare i din egen bane

Det afhænger af forholdene, hastighed, afstande osv.

> Enhver er sig selv nærmest, det tænkte jeg nok

For det meste ja. Man får sjældent tak for at være flink i trafikken.

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-10-08 22:23

ShutEye havde fået den ide at fortælle:

> Som f.eks. lade være med at sidde med snotten i et stykke papir?

Jaa men jeg har vist heller aldrig sagt det modsatte har jeg ??
Men der er åbenbart nogle stykker som mener at der gælder andre regler for
nogle.

> Og hvis du så ud af forruden så ville du lidt hurtigere kunne
> genoprette den korrekte afstand.

Eller du kunne køre efter forholdene og vente med at trække ind til der er
den nødvendige afstand til den du overhaler, men igen har du åbenbart
dobbeltstandarter.

> Tag dig nu lige sammen hvad? Du opfører dig sgu som en fornærmet
> skolepige.

Nåå, er det fordi jeg ikke lige er enig men dig jeg er en lille skole pige??
eller er det bare din glorie der er ved at klemme for stramt.
Man skal ikke kaste med sten hvis man --.. kan du gøre sætningen færdig,
eller kan vi bare stoppe her, dine argumenter er vist ved at halte lidt.

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 22:39

> Jaa men jeg har vist heller aldrig sagt det modsatte har jeg ??
> Men der er åbenbart nogle stykker som mener at der gælder andre regler for
> nogle.

Ikke mig.

> Eller du kunne køre efter forholdene og vente med at trække ind til der er
> den nødvendige afstand til den du overhaler, men igen har du åbenbart
> dobbeltstandarter.

Nix. Holder fint med afstand. Men det kræver jo også at jeg er opmærksom når
folk skærer ind foran - ja det sker altså også for andre end folk i
lastbiler.

> [...]
> Man skal ikke kaste med sten hvis man --.. kan du gøre sætningen færdig,
> eller kan vi bare stoppe her, dine argumenter er vist ved at halte lidt.

Argumenter for at det er tåbeligt at læse under kørsel?
Behøver jeg virkelige at argumentere for det? Det burde da være klart for
enhver?

Grunden til mit sidste udsagn i forrige indlæg er, at du liige skal slutte
af med en lettere fornærmende påstand.
Den slags har det med at blive returneret.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 16:01

ShutEye skrev:
> Nix. Holder fint med afstand. Men det kræver jo også at jeg er opmærksom når
> folk skærer ind foran - ja det sker altså også for andre end folk i
> lastbiler.

Ja, f.eks. de to der var ved at brage sammen i går, fordi den ene havde
trukket tæt ind foran mig og ikke kom hurtig nok væk til at den næste
også kunne gøre det.

Hvad gør man så? Jo man trækker da bare ind en meter foran den der har
været så ufin at tage pladsen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-10-08 16:46

"Finn Guldmann" skrev

> Hvad gør man så? Jo man trækker da bare ind en meter foran den der har
> været så ufin at tage pladsen.

Imponerende ....

/me roll eyes

- Peter

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-08 17:02

> [...]
> kunne gøre det.
>
> Hvad gør man så? Jo man trækker da bare ind en meter foran den der har

Hehe det er sgu til at blive gammel af :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 18:06

ShutEye skrev:
> Hehe det er sgu til at blive gammel af :)

Om ikke andet så komme til at ligne en der er det.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 14:43

ShutEye skrev:
> Og hvis du så ud af forruden så ville du lidt hurtigere kunne genoprette den
> korrekte afstand.

Det du "beder" os om er at lave en katastrofeopbremsning, så du kan
komme af i den afkørsel du ER kommet for sent til, fra 2. spor.

At trække tæt ind foran lastbiler er tilsyneladende noget "det gør man
da bare".

På det seneste ser jeg flere og flere der begynder at trække ind
allerede inden de er forbi mig.

Det sker jævnt ofte at en personbil kører med de to hjul i "mit spor"
allerede mens de er på siden af mig. Det er så ikke dem alle der trækker
ind foran mig.

Men den der med at holde tilstrækkelig afstand til siden under
overhaling er tilsyneladende gået samme vej som i det hele taget at
holde afstand/respektere andres afstand.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-10-08 15:15

"Finn Guldmann" skrev

> Det du "beder" os om er at lave en katastrofeopbremsning, så du kan komme
> af i den afkørsel du ER kommet for sent til, fra 2. spor.

Sådan kan man vælge at læse ShutEyes indlæg

Vognbaneskift skal foretages uden fare/ulempe for andre
Jeg vil formode at den situation du har beskrevet vil koste et klip for
bilisten hvis det bliver "set" af rette vedkommende

- Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 17:59

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> Jeg vil formode at den situation du har beskrevet vil koste et klip for
> bilisten hvis det bliver "set" af rette vedkommende

Man har jo lov at håbe.

Men nu er politi på vejene jo blevet en sjældenhed. :-/

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-08 15:33

> Det du "beder" os om er at lave en katastrofeopbremsning, så du kan komme
> af i den afkørsel du ER kommet for sent til, fra 2. spor.

Hvis det er nødvendigt har du da bare at være parat!

> At trække tæt ind foran lastbiler er tilsyneladende noget "det gør man da
> bare".

Har jeg aldrig sagt. Det er faens som 'i' føler jer ramt i flok.

> På det seneste ser jeg flere og flere der begynder at trække ind allerede
> inden de er forbi mig.

Idiotisk. Det gør de også foran mig.

> Det sker jævnt ofte at en personbil kører med de to hjul i "mit spor"
> allerede mens de er på siden af mig. Det er så ikke dem alle der trækker
> ind foran mig.

Igen idiotisk.

> Men den der med at holde tilstrækkelig afstand til siden under overhaling
> er tilsyneladende gået samme vej som i det hele taget at holde
> afstand/respektere andres afstand.

Yep.

Og så kan man sgu ligesågodt skide det et stykke og sidde og læse?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-10-08 18:05

ShutEye skrev:
> Hvis det er nødvendigt har du da bare at være parat!

Hvis du mener jeg skal være parat til den slags kørsel fra hver eneste
bil der kommer om ved mig kan jeg jo lige så godt blive hjemme.

Men der har jeg, syntes jeg selv, en endnu bedre ide. Nemlig at nogen
gør så dem der bare ikke kan lade være med den slags kørsel tvinges til
at blive hjemme. Så kan vi der har en god grund til at være på vejene få
lov at passe vores arbejde uden at det skal være med nerverne uden på tøjet.

> Har jeg aldrig sagt. Det er faens som 'i' føler jer ramt i flok.

Skrev jeg heller ikke. Kommer af alle de gange jeg observerer det ske
ude på vejene.

> Idiotisk. Det gør de også foran mig.

Hvis du så påtænker at "min" bil er 2,5 m bred. Så jeg optager i
forvejen min del af "mit" spor.

> Igen idiotisk.

Netop, og jeg har endnu ikke vændet mig fra at det giver et lille hop
hver gang.

> Yep.
> Og så kan man sgu ligesågodt skide det et stykke og sidde og læse?

Det gør jo ikke den store forskel. De kører jo nok ind i os uanset om vi
læser eller ej.

Fra : ShutEye

Dato : 08-10-08 18:28

> Hvis du mener jeg skal være parat til den slags kørsel fra hver eneste bil
> der kommer om ved mig kan jeg jo lige så godt blive hjemme.

Tak :)

> [...]
> at passe vores arbejde uden at det skal være med nerverne uden på tøjet.

Det er en helt anden snak. Enig her.

> Skrev jeg heller ikke. Kommer af alle de gange jeg observerer det ske ude
> på vejene.

Jaja men jeg er ikke "man" så lad venligst være med sammenligningen.

> Hvis du så påtænker at "min" bil er 2,5 m bred. Så jeg optager i forvejen
> min del af "mit" spor.

Det gør det ikke bedre :\

> Netop, og jeg har endnu ikke vændet mig fra at det giver et lille hop hver
> gang.

Jeg bliver sgu vred. Og bagefter irriteret over at et eller andet fjols skal
gøre mig vred.

> Det gør jo ikke den store forskel. De kører jo nok ind i os uanset om vi
> læser eller ej.

Hehe ok. Jeg stopper her - synspunkterne er vist blevet luftet rigeligt nu.

Fra : Kent Friis

Dato : 08-10-08 18:52

Den Wed, 08 Oct 2008 19:05:16 +0200 skrev Finn Guldmann:

> Hvis du mener jeg skal være parat til den slags kørsel fra hver eneste
> bil der kommer om ved mig kan jeg jo lige så godt blive hjemme.

Jamen du ved da godt at du skal være forberedt på at alle de andre
kører som idioter.

Desværre er det knap nok en overdrivelse.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 08-10-08 19:13

On 08 Oct 2008 17:51:58 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Jamen du ved da godt at du skal være forberedt på at alle de andre
>kører som idioter.
>
>Desværre er det knap nok en overdrivelse.

Det var min salige fars grundsætning: "Alle de andre kører som
idioter, stol kun på dig selv". Og det sammen med hans træning i brug
af spejle har reddet mig mange gange ("hvad er der bagude? - nej svar
nu! ikke kigge i spejlene")

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-10-08 22:18

"Martin Vollert" skrev

> Ha ha imponerende, lastbils chafutterne skal værer ekstra opmærksom og må
> ikke engang kigge på et fragtbrev mens de køre, fordi de skal være klar
> til at undvige de personbiler som køre som lort ??.

Jep

> Det er sgu godt humor..

Nope

> Kan du selv overholde det eller gælder det kun en vej ?

Jeg forsøger at overholde færdselsloven efter bedste evne
Du har vel lært på et tidspunkt at man skal være opmærksom på det
uforudsete?

- Peter

Fra : Martin Vollert

Dato : 07-10-08 22:32

Peter Lykkegaard havde fået den ide at fortælle:
> "Martin Vollert" skrev

> Jep

Ja det er da vist kun i din verden, den virkelige som vi andre lever i er
lidt anderledes.

> Nope

Joo i min verden, nu køre jeg jo så både personbil og lastbil, så jeg ser
tingene lidt fra begge sider modsat dig og mange af dine venner.

> Jeg forsøger at overholde færdselsloven efter bedste evne

Ja det gør vi alle vel, men den er vel også ens for alle.

> Du har vel lært på et tidspunkt at man skal være opmærksom på det
> uforudsete?

Jep men man kan jo ikke trylle selv om man køre i
--
Hilsen Martin.
http://vollert.dk
Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will
miss things. lastbil, selv om mange personbilister tror det, incl dig og din
nye ven ShutEye.

Fra : ShutEye

Dato : 07-10-08 22:43

> [...]
> miss things. lastbil, selv om mange personbilister tror det, incl dig og

Lad nu være med at blande det hele sammen.
Jeg taler kun for mig selv.

PS:

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-10-08 22:53

"Martin Vollert" skrev

> Joo i min verden, nu køre jeg jo så både personbil og lastbil, så jeg ser
> tingene lidt fra begge sider modsat dig og mange af dine venner.

Nu er jeg både fodgænger, cyklist, bilist, varevogn og ex lastvognschauffør
(København), såeeh :)

- Peter

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-10-08 22:58

"Peter Lykkegaard" skrev

> Nu er jeg både fodgænger, cyklist, bilist, varevogn og ex
> lastvognschauffør (København), såeeh :)

Ups jeg glemte helt mit krancertifikat, min tid som rangerarbejder, samt
lidt fumlen med diverse gaffeltrucks igennem tiden
Hmm min forholdsvis korte flirten med rc-racing og barndom med Scalectrix
tæller nok ikke med i denne sammenhæng :)

- Peter

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 09:59

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 09:59

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 09:59

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-10-08 15:39

On Sat, 04 Oct 2008 16:00:33 +0200, Peter Lykkegaard wrote:

> "Henning" skrev

> Hmm hvis man skal følge reglerne for vognbaneskift så kan det være noget
> svært at skifte vognbane i myldretiden på den strækning

Præcis (og myldretiden er lang!). Et enkelt vognbaneskift ude på buen er
nok. Desuden er der en del steder på Åboulevard hvor der ikke er
svingbaner og man bliver fanget bag højresvingende.

>Hmm skulle jeg
> til venstre videre ud af Hillerødgade så kunne jeg da godt finde på at
> tage Godthåbsvej i stedet?

Mja. Der er flere kryds, færre baner, og flere fumlegængere. Jeg tager den
faktisk i reglen når jeg skal den anden vej og videre ad Nørre Søgade
fordi så er der fri bane til at krydse Gyldenløvesgade når man kommer fra
Rosenørns Alle.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-10-08 20:10

On Sat, 04 Oct 2008 16:56:36 +0200, Peter Lykkegaard wrote:

> "Peter Dalgaard" skrev

> Ved nogle små sideveje på Ågade
> Jeg tvivler på at man bliver fanget særligt længe?

Prøv...

> Mindre trafik, eller er der lavet om på det med tiden?

Den er en del mere fredelig, men den kan godt stoppe til.

> Person- eller lastbil?
> Spørgsmålet gik på lastbil
>
> - Peter

Person. Jeg kommenterede bare pgf. 16 stk 1.

(Til Finns oprindelige bemærkning: Uden for motorvej må lastbil selvf.
godt køre i 3. bane hvis den skal svinge til venstre kort efter.)

Fra : alexbo

Dato : 04-10-08 21:13

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev

> Nu går snakken om overhaling. Jeg mener det burde være ulovligt for
> lastbiler at være i ydersporet. Er der 4 vognbaner har de jo 3 at lege i.
> Og spilder ikke vores andres tid.

Jeg ved ikke om du har fået svaret, men her er færdselslovens
§ 46.

§ 16 er om udfletning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-08 21:16

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Og spilder ikke vores andres tid.
>
> Nok om det.
>
> Hvad der ER ulovligt er at læse mens man kører (last)bil.

Lad dem dog - det er endnu farligere at læsse ;)

--
Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-10-08 00:49

On Oct 7, 5:05 pm, "Martin Vollert" <mit forn...@ertele.dk> wrote:
> [...]
> ikke engang kigge på et fragtbrev mens de køre, fordi de skal  være klar til
> at undvige de personbiler som køre som lort ??.

Hvis bare de nøjes med at kigge på fragtbreve, men det tror jeg ikke.

Derudover så skal de jo også have mobilen i den ene hånd.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 08-10-08 19:14

> [...]

Hvis bare de nøjes med at kigge på fragtbreve, men det tror jeg ikke.

Derudover så skal de jo også have mobilen i den ene hånd.

Og igen..... Er der ikke forskel på at føre 40 tons vogntøj og en Punto?
Måske bare en smule mere ansvarlighed når man kan køre ind over nævnte punto
uden selv at komme til skade? Bu-hu der er en personbil der er ved at trække
ind i min lastbil??? Hvor der det skræmmende i det? en bulet hjulkapsel? En
noget anderledes oplevelse at se ovennævnte hjulkapsel på vej igennem sin
passagerdør, smat du er død...
Og som jeg har skrevet før, så er der ingen undskyldning fot at bilister
ikke skal respektere lastvognene, men jeg savner virkelig en ansvarlig
tilgang til at føre en potentiel massedræber. Jeg håber det er jeres egne
børns børnehaveminibus i pløjer igennem med fragtbrevet i hånden...

/Carsten

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-10-08 20:15

Carsten Hjorth havde fået den ide at fortælle:
> Og igen..... Er der ikke forskel på at føre 40 tons vogntøj og en
> Punto?

Nej for en Punto kan være skyld i uset død og ødelæggelse når den bliver
ført på en uansvarlig måde. Tænk nu på når du køre til vesterhavet til
sommer og en punto køre ude foran 42tons lastbil som så undviger og kommer
over i din vognbane og køre frontalt ind i din bil med kone og børn, hvem
bære ansvaret ?? lastbilen som bare prøver at undvigen en blind idiot som
derved forsager din og din families død..
Nææ du en Punto er lige så farlig som alt andet hvis det bliver ført af en
idiot.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-10-08 19:40

Carsten Hjorth skrev:
> [...]
> noget anderledes oplevelse at se ovennævnte hjulkapsel på vej igennem sin

Nu er der jo så også lige den forhadte forskel; Erfaringen.

Selvom det ikke er velset at skrive det giver det altså lidt mere
erfaring at køre 300-700 km/dag end 2 x 12 km/dag.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-08 22:48

"Finn Guldmann" skrev

> Selvom det ikke er velset at skrive det giver det altså lidt mere erfaring
> at køre 300-700 km/dag end 2 x 12 km/dag.

Tæller 2x7 på cykel med i regnskabet?

Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 03:52

Peter Lykkegaard skrev:
> Tæller 2x7 på cykel med i regnskabet?
> Peter

Lidt gør det vel, men jeg ved ikke lige til hvad.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-10-08 07:46

Peter Lykkegaard skrev:
> "Finn Guldmann" skrev

> Tæller 2x7 på cykel med i regnskabet?

Kommer det ikke an på om du følges med lastbilerne eller ej? Fletter
rigtigt og holder til højre?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-10-08 08:04

"Thorbjørn Ravn Andersen" skrev

> Kommer det ikke an på om du følges med lastbilerne eller ej? Fletter
> rigtigt og holder til højre?

Følges med lastbilerne?
Hmm der er en pæn stejl bakke der kan jeg følge med et stykke hvis lastbilen
er tungt læsset

Fletter?
Jow der et to steder hvor jeg skal flette med andre cyklister

Holder til højre?
Det er med garanti :)

- Peter

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 12:04

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 12:04

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 09:59

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-08 00:43

On Oct 9, 8:39 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> [...]
>
> Selvom det ikke er velset at skrive det giver det altså lidt mere
> erfaring at køre 300-700 km/dag end 2 x 12 km/dag.

Ja det ses tydeligt på taxachaufførenes kørsel.....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 09:59

Christian B. Andresen skrev:
> Ja det ses tydeligt på taxachaufførenes kørsel.....

Laver de flere ulykker end almindelige bilister?
Laver de flere ulykker end almindelige bilister i forhold tilkørte km?

Man lærer altså en hel del mere om hvad man kan og ikke kan med sit
køretøj ved at køre 200-400 km/dag end ved at køre 2 x 12 km/dag.

Men den ekstra erfaring er der jo nogen der ikke vil acceptere at andre har.

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 09:59

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-08 03:16

On Oct 10, 10:59 am, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>> Nu er der jo så også lige den forhadte forskel; Erfaringen.
>
> Laver de flere ulykker end almindelige bilister?

Det må de jo gøre når kaskoforsikringerne er så store.

> Laver de flere ulykker end almindelige bilister i forhold tilkørte km?

Det tror jeg måske ikke, men da det tager mange år for alm mennesker
at koste forsikringsselskaberne det samme som taxaførere gør på et par
måneder så føles det jo dyrere for forsikringsselskaberne.

> Man lærer altså en hel del mere om hvad man kan og ikke kan med sit
> køretøj ved at køre 200-400 km/dag end ved at køre 2 x 12 km/dag.

Ja utvilsomt, men min mening var at de jo så udnytter deres
(forhåbentligt) større rutine til at køre tættere på grænsen.
Man bliver fx. ikke bedre til at køre over for rødt hvis man gør det
ofte.

> Men den ekstra erfaring er der jo nogen der ikke vil acceptere at andre har.

Jo da, men de skal bruge den fornuftigt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 12:04

Christian B. Andresen skrev:
> [...]
> (forhåbentligt) større rutine til at køre tættere på grænsen.
> Man bliver fx. ikke bedre til at køre over for rødt hvis man gør det

Men måske erfaringen lærer en hvordan man kan gøre det uden at der sker
noget.

Ikke dermed forstået at jeg billiger det.

Har da fundet ud af hvor populært det er at stå sammen med kollegerne på
en holdeplads og så spørge den ene hvorfor han kørte over for rødt der
eller der.

> Jo da, men de skal bruge den fornuftigt.

For dem jeg tænker på er det noget "jantelovsnoget".

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 12:39

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-08 05:22

On Oct 10, 1:04 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>> Man lærer altså en hel del mere om hvad man kan og ikke kan med sit
>
> Men måske erfaringen lærer en hvordan man kan gøre det uden at der sker
> noget.

Nej, for du ved stadig intet om den krydsende trafik, heller ikke
efter 20 rødkørsler,

> Ikke dermed forstået at jeg billiger det.

Det regner jeg skam heller ikke med, og det gør jeg heller ikke.

> Har da fundet ud af hvor populært det er at stå sammen med kollegerne på
> en holdeplads og så spørge den ene hvorfor han kørte over for rødt der
> eller der.

Nej, men de kommer sikkert med en masse ringe undskyldninger til at
starte med.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 12:39

Christian B. Andresen skrev:
> Nej, for du ved stadig intet om den krydsende trafik, heller ikke
> efter 20 rødkørsler,

Erfaring gør en forskel.

> Nej, men de kommer sikkert med en masse ringe undskyldninger til at
> starte med.

Vedkommende havde det nu mere med at sætte sig hen i sin bil, med røde
øre.

De kendte mig og viste godt at jeg ikke kan holde min mund.

Fra : N/A

Dato : 10-10-08 14:31

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-10-08 05:53

On Oct 10, 1:38 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>> Men måske erfaringen lærer en hvordan man kan gøre det uden at der sker
>
> Erfaring gør en forskel.

Man kan måske sige at erfaringen med de 19 "gode" rødkørsler gør at
har man overlevet de 19 gør at man sikkert dør på den 20.

Ikke ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-10-08 14:31

Christian B. Andresen skrev:
> Man kan måske sige at erfaringen med de 19 "gode" rødkørsler gør at
> har man overlevet de 19 gør at man sikkert dør på den 20.

Erfaringen kan også være den der gør at man ikke kører over 20. gang.
F.eks. fordi man har lært hvor grænsen går.

Fra : N/A

Dato : 13-10-08 15:59

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-10-08 02:37

On Oct 10, 3:30 pm, Finn Guldmann <n...@a.invalid> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:>>> Nej, for du ved stadig intet om den krydsende trafik, heller ikke
>
> Erfaringen kan også være den der gør at man ikke kører over 20. gang.
> F.eks. fordi man har lært hvor grænsen går.

Har man tillagt sig den vane at køre over for rødt hele 19 gange så
kan jeg ikke forestille mig at man stopper med det af andre grunde end
at man enten dør eller simpelthen ikke har noget at køre i.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-10-08 15:59

> Har man tillagt sig den vane at køre over for rødt hele 19 gange så
> kan jeg ikke forestille mig at man stopper med det af andre grunde end
> at man enten dør eller simpelthen ikke har noget at køre i.

Det er sådan noget der kommer med erfaring.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-10-08 19:56

Den Mon, 13 Oct 2008 01:36:34 -0700 (PDT) skrev Christian B. Andresen:

> Har man tillagt sig den vane at køre over for rødt hele 19 gange så
> kan jeg ikke forestille mig at man stopper med det af andre grunde end
> at man enten dør eller simpelthen ikke har noget at køre i.

Hvis det 19. gang er så tæt på at man skider i bukserne?

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-10-08 00:44

On Oct 13, 8:56 pm, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Hvis det 19. gang er så tæt på at man skider i bukserne?

Det tror jeg ikke, men jeg ved det ikke.
Har aldrig kørt over for rødt så jeg ved ikke hvordan det føles.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-10-08 19:07

"Christian B. Andresen" skrev

> Har aldrig kørt over for rødt så jeg ved ikke hvordan det føles.

Jeg vil tro den video kan give dig et hint eller to?
http://www.youtube.com/watch?v=KNqWPswYYaA

- Peter