Jesu stilling i den kristne tro
Fra : Lyrik

Dato : 01-10-08 12:48

"Carl Erik Tengesdal" <cet@tgfx.no> skrev i meddelelsen
news:48e29930$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> representerer Ham feil.. Slik som det katolske systemet for eksempel,
> det er jo basert på en feil gudsoppfatning som kalles for treenigheten.
> Dette dogmet adopterte katolisismen ganske tidlig, og det er egentlig et
> konsept som kommer fra gamle babylon.. Tingen er bare det at Jødene
> kjenner seg absolutt ikke igjen i denne definisjonen av Guddommen. Og
> hvis Jesus blir presentert på denne måten, så er det ikke rart at mange
> Jøder sier stopp... Dette konseptet med å ta bort tibuds-loven er også
> noe som gjør det ekstremt vanskelig for Jøder å forstå kristne.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Den eneste jødiske tro som overlevede år 70, var farisæismen. For
farisæismens vranglære, kunne fortsætte uden et tempel.
Først spørger jeg dig:"Hvad sagde Jesus om farisæismen?"-jeg vil gerne have
at du svarer med citater fra Bibelen.

For det andet angående "treenigheden" uden hvilken man ikke kan optages i
det kristne fællesskab. Du fornægter den og kan derfor ikke af andre kristne
kaldes kristen. Du tilhører nazaræernes sekt i jødedommen, med din
opfattelse.

Og hvem var det Stefanus bad til?:
ApG 7:
59. Og de stenede Stefanus, som bad og sagde: 'Herre Jesus, tag imod min
Ånd!'

Og er det kun mennesker der tilbeder ham?:
Hebr 1.:
6. Og når han atter indfører den førstefødte i Verden, hedder det: 'Og alle
Guds Engle skulle tilbede ham'.

Den man tilbeder er Gud, for Gud deler ikke sin ære med andre og han
tillader ikke AT ANDRE END HAN TILBEDES. Når Jesus derfor tilbedes af både
mennesker og engle, hvem er han så?

MvH

Jens

--
Hilsen
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-08 13:10

Lyrik skrev i

> [...]
> tillader ikke AT ANDRE END HAN TILBEDES. Når Jesus derfor tilbedes af
> både mennesker og engle, hvem er han så?

Stakkels Jens, der ikke engang kender forskel på den bibelske
treenighedslære og så den hedensk katolske afgudstreenighed.

Ikke så sært at han er en kættersk frafalden der dyrker den gnostiske falske
lære om guder og sjæle!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Lyrik

Dato : 01-10-08 13:38

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dewnull> skrev i meddelelsen

> [...]
> treenighedslære og så den hedensk katolske afgudstreenighed.
>
> Ikke så sært at han er en kættersk frafalden der dyrker den gnostiske
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad en farisæisk jøde mener om kristne betyder ikke en døjt!

Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-08 13:46

Lyrik skrev i

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Hvad en farisæisk jøde mener om kristne betyder ikke en døjt!

Nu er jeg for det første hverken ikke jøde, og for det andet udtalte jeg mig
jo netop om en gnostisker - og de er jo ikke kristne. Og den slags frafaldne
hyklere er jeg kun glad for at jeg afslog at gå på værtshus sammen med.

Fra : Lyrik

Dato : 01-10-08 15:54

> [...]
> mig jo netop om en gnostisker - og de er jo ikke kristne. Og den slags
> frafaldne hyklere er jeg kun glad for at jeg afslog at gå på værtshus
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Vel--du vil ikke diskutere teologi og du vil ikke gå på kro! Hvad vil du så
Andreas!!! Hvad vil du!!!

Hilsen
Jens

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-08 16:36

Lyrik skrev i

[ ... ]
> Vel--du vil ikke diskutere teologi og du vil ikke gå på kro! Hvad vil
> du så Andreas!!! Hvad vil du!!!

Det er jo dig der afslår at vil føre en dialog om teologi.

Hvis du vil debatere teologi uden din useriøse og usaglige angreb på
adventister (som er et af dine yndlings"ofre") og andre former for
personangreb, så skal du blot sige til, så stiller jeg gerne op til en
dialog.

Hvis vi viser gensidig respekt for hianden kan vi jo sagtens udveksle
synspunkter, holdninger og meninger, uden at den anden part absolut skal
omvendes og konvertere e.lign. At opnå enighed behøver slet ikke være
endemålet, for netop via uenigheden kan man lære at se tingene fra andre
synsfelter end man er vant til.

Så det er alene helt op til dig nu

Fra : Vidal

Dato : 01-10-08 21:05

Lyrik skrev:

> Vel--du vil ikke diskutere teologi og du vil ikke gå på kro!
> Hvad vil du!!!

Vi spillede på fløjte for jer, og I dansede ikke; vi sang klagesange, og
I sørgede ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-10-08 00:34

Vidal wrote:

> Vi spillede på fløjte for jer, og I dansede ikke; vi sang klagesange,
> og I sørgede ikke.

Hæh, jeg kan nu godt li' at du så underfundigt spiller på den ellers i andre
mere reelteologiske hensender yderst "børnetolerante" Jesu ganske påfaldende
HÅRDE kritik af skabagtig barnlig opførsel i henhold til Matthæus 11, 16-19:

"Men hvad skal jeg sammenligne denne slægt med? Den ligner børn, der sidder
på torvet og råber til de andre: Vi spillede på fløjte for jer, og I dansede
ikke; vi sang klagesange, og I sørgede ikke. For Johannes kom, han hverken
spiste eller drak, og folk siger: Han er besat. Og Menneskesønnen kom, han
både spiser og drikker, og folk siger: Se den frådser og dranker, ven med
toldere og syndere!« Dog, visdommen har fået ret ved sine gerninger"

(Noget helt andet er så at Jesus tydeligvis OGSÅ spiller på Sig Selv her,
for så vidt det netop ifølge Moseloven hedder sig ifølge Femte Mosebog,
kapitel 21, vers 18-21 - og dèt lige præcis med samme formulering om "fråds
og drankeri" endda, at:
"Hvis en mand har en genstridig og trodsig søn, der ikke vil adlyde sin far
og mor og heller ikke vil rette sig efter dem, selv om de straffer ham, skal
hans far og mor gribe ham og føre ham til byens ældste i byporten. De skal
sige til de ældste: »Vores søn her er genstridig og trodsig, han vil ikke
adlyde os, han er en frådser og dranker.« Alle mændene i hans by skal så
stene ham til døde. Du skal udrydde det onde af din midte. Hele Israel skal
høre om det og blive bange.")

Med al rettelig kristen respekt for både Maria og Josef, KUNNE sådan et
skriftsted da ellers nok siges at afsløre væsentligt mere "belastede
familieforhold", end hvad den Katolske Kirke (blandt andre) tydeligt
markedsfører som "Ærkeeksemplet på Helligt-Harmonisk familieliv": Gad mon
vide om Vor Frelser ikke netop også selv har haft en vis flabet
"Femte-budsstridig" oprørstrang - og dèt altså vel at mærke med SIN "gode
ret"?

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-10-08 01:41

Lyrik wrote:

> Den man tilbeder er Gud, for Gud deler ikke sin ære med andre og han
> tillader ikke AT ANDRE END HAN TILBEDES. Når Jesus derfor tilbedes af
> både mennesker og engle, hvem er han så?

Ifølge undertegnedes oprigtigt mest umiddelbare, kristentrosbaserede
definition:

Den af Gudfader vitterligt /BEFULDMÆGTIGEDE/ jødiske Messias, inkarneret i
prædikanten Jesus af Nazareth, for hvem den evangelisk-græsksprogede
"Christos"-titel dermed strengt taget kun er en i samtiden snart sagt
"halvsmart og pop-moderne internationaliseret" betegnelse...

Netop INKARNATIONSSPØRGSMÅLET er dertil vigtigt, for så vidt jeg altså som
ellers nok så "principielt trinitarisk adskillende" kristen må forbeholde
mig dèn ydmyge indsigelse at Johannes-åbenbaringens egentlige /ÅBENBARING/
(det græske "apokalypsos" betyder såmænd ikke så meget "Dommedag" som
"afsløring", hvis man skal hæfte sig ved oversættelse) om noget ellers lige
netop er at Gud Fader, Gud Søn OG Gud Helligånd manifesterer Sig i egentlig
samforenet Trefoldighed i skikkelse af "Den sejrende rytter på den hvide
hest" i Johannesåbenbaringens "handlingsmæssigt dramatisk kulminative" 19.
kapitel:

Vi har:

- Den Gammeltestamentlige Gudfaders "Persetrædermotiv" om "klæder sølet i
blod" (endda gentaget for forståelsens skyld i både vers 13 og 15), hentet
direkte fra Esajas 63, 1-6

- Kristus (i og med at dette jo netop skal forestilles være /Kristi/
Herlighedsåbenbaring)

- Helligånden, manifesteret ved "Sværdet, der udgår af rytterens mund", jvf.
Pauli - rimeligvis Helligåndsbaserede? - betragtninger i bla. Hebræerbrevet
4, 12-13 om "Gudsordet" som et "skarpt sværd", foruden diverse "Åndelige
rustningsbetragtninger" i Efeserbrevets kapitel 6, vers 10-20...

Men okay, selvkritisk set er det jo sådan set også kun en "viden" der
strengt taget netop er baseret på "kristen-kanoniseret propaganda", jeg
viderebringer her, hvorfor det snart sagt næppe vil kunne gøre noget som
helst "imponerende" indtryk på udenforstående skeptikere: Jeg håber dog
imidlertid ydmygt at mit bralder & bragesnak om muligt vil kunne bibringe
andre troende herinde et par forhåbentligt friske vinkler på Bibelen og ikke
mindst dens IMHO virkeligt subtile "netværk af latente krydsreferencer,
skrifterne imellem"...

Anders Peter Johnsen

Fra : Carl Erik Tengesdal

Dato : 02-10-08 11:13

Lyrik wrote:
> [...]
> farisæismens vranglære, kunne fortsætte uden et tempel.
> Først spørger jeg dig:"Hvad sagde Jesus om farisæismen?"-jeg vil gerne have

Fariseerismen/falsk jødedom innebærer ofringer, slik som de gjorde når
de hadde tempelet, og tabernakelet i ørkenen.. Etter Jesu død, var alle
symbolene som pekte frem til Jesu død på korset oppfylt, slik som Jesus
ropte ut når Han hang på korset "Det er fullbrakt!". Jesus kalte
fariseerne og de skriftlærde for hyklere og slangers avkom, og det Han
kritiserte dem for var fordi de la for tunge byrder på Guds menighet, og
også satte til side Guds Bud til fordel for sine egne forskrifter. De
var stolte, urimelige og dertil også løgnere.

> [...]
> kristne
> kaldes kristen. Du tilhører nazaræernes sekt i jødedommen, med din

Treenigheten er et utenombibelsk uttrykk, du kan på INGEN måte forsvare
den katolske tolkningen av dette dogmet. Det er fullstendig ubibelsk og
hvis det er dette man måler om man er kristen etter, så er desverre
mange samfunn ute å kjører. Bibelen sier at Gud er den samme "i går i
dag og i morgen" og også "hos Ham er det ingen skiftende skygge".. Hva
får deg til å tro at Gud "endret" seg i forhold til hva Jødene Alltid
har trodd?? Jesus bemerket ALDRIG at jødene hadde feil oppfatning av
Guddommen.. Det Jødene tok feil i, fordi de var blindet av sin stolthet,
var at Jesus faktisk VAR Guds sønn.. Treenigheten sier faktisk at Jesus
ikke er Guds Sønn, men at Jesus er både Faderen, Sønnen og Den Hellige
Ånd I ETT.. Dette er en hedensk fremstilling, som stammer fra gamle
mytologier, man har en egyptisk treenighet, en gresk og faktisk også
babylonsk treenighet. Men en BIBELSK treenighet er et luftslott. Det
finnes ikke. Hvis man sier rent hypotetisk at treenigheten har rett og
at Gud ER tre i en, så forsøker dette å ugyldiggjøre at Jesus er Guds
Sønn, den prøver heller å si at Jesus er Sønnen, Faderen og Ånden i ett..

> Og hvem var det Stefanus bad til?:
> ApG 7:
> 59. Og de stenede Stefanus, som bad og sagde: 'Herre Jesus, tag imod min
> Ånd!'

Min gode mann, prøv å lese tre vers før 59, i vers 56. Stefanus så
himmelen åpen og MENNSKESØNNEN STÅ VED GUDS HØYRE HÅND...

> Og er det kun mennesker der tilbeder ham?:
> Hebr 1.:
> 6. Og når han atter indfører den førstefødte i Verden, hedder det: 'Og alle
> Guds Engle skulle tilbede ham'.

Ja, selvfølgelig, Jesus har hele tiden vært gjenstand for tilbedelse,
fordi Han er Guds Sønn. Han har alltid vært Guds Sønn, tilogmed før han
kom til jorden som menneske var Han Guds Sønn. Ellers var det jo ikke
Guds Sønn som ble gitt oss, da var den en annen, som BLE Guds Sønn.. Men
dette vet vi jo ikke er riktig, siden det står rett ut i skriften at Gud
sendte Sin Egen Sønn.

Galaterne 4:4-5
men da tidens fylde kom, utsendte Gud sin Sønn, født av en kvinne, født
under loven, forat han skulde kjøpe dem fri som var under loven, forat
vi skulde få barnekår.

Les også lignelsen som står i Matteus 21:33-41 og Markus 12:1-9

> Den man tilbeder er Gud, for Gud deler ikke sin ære med andre og han
> tillader ikke AT ANDRE END HAN TILBEDES. Når Jesus derfor tilbedes af både
> mennesker og engle, hvem er han så?

Vel, hvis du tar dette skrifstedet løsrevet, slik du har gjort her, så
kan det se ut som om det er KUN Jesus som er Gud, men bibelen belyser
dette emnet fra så mange sider, at det er nærmest å forkaste store deler
av bibelen hvis du ender opp med at Gud er EN person som viser seg på
tre forskjellige måter.. Det er en ting som er veldig interessant i
dette henseende, og det er: Når man ser engler komme og gi beskjeder til
mennesker, advarsler og slike ting. Så ser man flere ganger at
menneskene prøver å knele ned som for å tilbe denne lysende skikkelsen,
MEN englene sier at de skal reise seg opp fordi englene selv er Guds
tjenere, på lik linje med oss. MEN det er noen lignende hendelser der
engelen faktisk GODTAR å bli tilbedt på denne måten, min teori er at
dette er Herren Jesus FØR Han kom til jorden.

1Mos. 18-19:1, 1Mos 32:24-30 og Hosea 12:3-5, 2Mos 33:11, Josva
5:13-6:2, Dommerne 6:11-24, Dommerne 13:2-22.

Det var jo definitivt ikke Faderen de hadde sett, Johannes 1:18 og 6:46

6:46
"Ikke så at nogen har sett Faderen; bare han som er fra Gud, han har
sett Faderen"

Hvis ingen har sett Faderen, bare Han som er fra Gud, Jesus.. Hvordan
vil du tolke dette? Har Jesus sett seg selv? Og hvis da treenighetslæren
er riktig, tar bibelen feil her da? Det var jo ret mange som så Jesus,
hvis Jesus er Faderen, så er bibelen virkelig ute å kjøre på dette
punktet. Og hvis bibelen ikke er til å stole på, så er det ikke vits i å
stole på noe som står der.

> MvH
>
> Jens

Du kan kalle meg for Jøde så mye du vil, jeg har mye til felles i tro
med jødefolket, og jeg har respekt for den lære de sanne jødene har,
fordi den danner hele grunnlaget for det nye testamentet og den Kristne
tro.. Det later til at du faktisk ikke vil vedkjenne deg den jødiske
læren, som faktisk Jesus også holdt seg til.. Ikke forstår jeg hvorfor,
Jesus var jøde, hvorfor snakker du om Hans lære som om det var noe galt?
Eneste forskjellen på Kristendommen og jødedommen er at mange jøder
fremdeles ikke har tatt imot Jesus som deres Messias. Kristne skal ha
gjort dette, og det skal være grunnlagt på loven og profetene:

Matteus 7:12
Derfor, alt det I vil at menneskene skal gjøre imot eder, det skal også
I gjøre imot dem; for dette er loven og profetene.

Matteus 22:40
På disse to bud hviler hele loven og profetene.

] Johannes 1:45
Filip traff Natanael, og sa til ham: Ham som Moses har skrevet om i
loven, og likeså profetene, ham har vi funnet: Jesus, Josefs sønn, fra
Nasaret!

Acts 24:14
Men det vedgår jeg for dig at efter den Guds vei som de kaller en
sekt-lære, tjener jeg så mine fedres Gud at jeg tror alt det som er
skrevet i loven og i profetene,

Isaiah 8:20
To the law and to the testimony: if they speak not according to this
word, it is because there is no light in them.

Jeg forholder meg ganske enkelt til Guddommen; ordet "treenighet"
forekommer ikke i bibelen, så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal bruke
det. Og jeg tror heller ikke at dette budskapet er det viktigste, fordi
Gud har ikke åpenbart så mye om Guddommen i seg selv. Det vi vet er at
det er en Gud, Faderen og en Herre, Jesus Kristus.

I Corinthians 8:6
"But to us there is but one God, the Father, of whom are all things, and
we in him; and one Lord Jesus Christ, by whom are all things, and we by
him."

I Timothy 2:5
"For there is one God, and one mediator between God and men, the man
Christ Jesus"

Hvorfor trenger Gud en mellommann hvis Jesus, Faderen og den Hellige Ånd
er samme person?

Jeg kan skjønne at det er vanskelig noen ganger, fordi argumentene for
treenigheten er veldig besnærende og desverre, hvis man ikke er flittig
bibelstudent, også veldig lett å falle for. Misforstå meg ikke, Jesus er
da også Gud, Jesaja sier det slik:

Isaiah 9:6
For unto us a child is born, unto us a son is given: and the government
shall be upon his shoulder: and his name shall be called Wonderful,
Counsellor, The mighty God, The everlasting Father, The Prince of Peace.

Gud har også etter at Jesus hadde levd og blitt drept her på jorden
opphøyet Ham og gitt Ham et et navn som er over alle navn, også at Alle
skulle måtte bøye kne for Ham. i Filipperne 2:11 så står det også noe
interessant;

Filipperne 2:11
"And that every tongue should confess that Jesus Christ is Lord, to the
glory of God the Father."

Hvordan Kan Jesus være Gud Faders ære, hvis Jesus selv er Faderen?

Det er noen saftig store hull i treenighetsteologien som ikke all
verdens ord kan fylle inn.. Treenighetslæren er ganske enkelt ikke bibelsk.

mvh
Carl Erik Tengesdal