Inspiration: Grillet torskefilet, citronka~
Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-10-08 19:18

Kære gruppe!

Efter de tungere efterårsretter trængte vi til et skud c-vitamin og
noget friskt & let. Det blev til en ret bestående af grillet
torskefilet, omviklet med god skinke, langtidsbagte citronkartofler,
tomater på stil -- masser af citronsaft, masser af olivenolie og så
bare godt speltbrød til.

Opskrift og billeder her:

http://www.bergholt.net/torsk_citron_kartofler_tomat_olivenolie.html

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- illustrerede
madopskrifter & forslag til vine, der matcher)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-10-08 19:58

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> http://www.bergholt.net/torsk_citron_kartofler_tomat_olivenolie.html

Jeg har først lige læst den her nu og jeg undrer mig. Hvor mange
personer lavede du mad til den dag? 500 gram kartofler ville ikke
række det mindste her i huset. Jeg tror jeg plejer at lave af 1,2-1,5
kilo til mig og manden.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 16-10-08 08:09

On Mon, 13 Oct 2008 20:57:33 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>personer lavede du mad til den dag? 500 gram kartofler ville ikke
>række det mindste her i huset. Jeg tror jeg plejer at lave af 1,2-1,5

Hov, havde overset dit spørgsmål, beklager.

3 -- 2 voksne og min datter på 1 år. 500 gram kartofler, tilberedt som
her med gode mængder citronsaft og olivenolie, rækker fint til os tre
(husk der blev også serveret groft speltbrød til at svøbe "saucen" op
med).

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- senest langtidsstegt
okseklump med gratineret kartoffelmos).

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-10-08 11:17

> [...]

> her med gode mængder citronsaft og olivenolie, rækker fint til os tre
> (husk der blev også serveret groft speltbrød til at svøbe "saucen" op

I må have et stort brødforbrug. :)

Men jeg blev også dybt overrasket første gang jeg var til middag hos
svigerfamilien - de spiser hver lige så meget som hele min familie til
sammen. Og min mand undrede sig over hvordan min familie overlever på
den smule. Men sådan er vi jo åbenbart så forskellige.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-10-08 18:31

On Thu, 16 Oct 2008 12:17:28 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>I må have et stort brødforbrug. :)

Hehe. Nej, det er ikke slemt. Jeg vil skyde på, at der røg to skiver
ned for mit vedkommende og et kvart til et halvt for den lille. Men
det er også solide speltsager.

Der er jo godt med olivenolie i retten, ca. 0,4 deciliter per mand.
Det mætter altså også. Grundlæggende handler om at spise sig mæt i
smag fremfor mængde - har jeg ikke allerede skrevet det én gang?

Når det er sagt, så ved jeg, at der er kæmpeforskel på, hvor meget
folk spiser. Og det hænger naturligvis sammen med erhverv, daglig
forbrænding, stofskifte, osv.

> [...]
>sammen. Og min mand undrede sig over hvordan min familie overlever på
>den smule. Men sådan er vi jo åbenbart så forskellige.

Ja. Der er enorme forskelle. Men jeg forstår godt, at der ryger en del
kartofler ned, hvis man holder igen med fedtet af den ene eller anden
årsag.

---
Mvh.
Kasper
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- senest: Langtidsstegt
& glaseret okseklump med gratineret mso)

Fra : Erling Hansen

Dato : 17-10-08 02:01

> [...]

> personer lavede du mad til den dag? 500 gram kartofler ville ikke
> række det mindste her i huset. Jeg tror jeg plejer at lave af 1,2-1,5

Det ser dog ualmindeligt inspirerende ud. Tror jeg vil prøve den i løbet
af weekenden.'
Tak
Mvh
Erling

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 17-10-08 18:32

On Fri, 17 Oct 2008 03:01:07 +0200, preeh-dh@mail.dkspree (Erling
Hansen) wrote:

>Det ser dog ualmindeligt inspirerende ud. Tror jeg vil prøve den i løbet
>af weekenden.'

Jeg siger tak for de pæne ord & ønsker dig det bedste med
eksperimentet. Meld endelig tilbage med resultater og evt. forslag til
forbedringer af opskrifter eller beskrivelsen af
tilberedningsmetode(r)n(e).

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. På vej -- Arme riddere
med vanilje-peber-jordbær og hyldebærglace).