Hurtig mad - haster ;-)
Fra : Nielsen

Dato : 02-10-08 12:45

Hej gruppe

Jeg synes tit at jeg ser rigtig gode ideer herinde, så jeg håber at der er
en (eller flere) der kan give mig et godt råd.

Jeg får fri fra arbejde kl. 17 (men kan nok gå lidt før) og får en gæst til
aftensmad kl. 17.30. Vedkommende skal videre kl. 18.15 så vi skal altså
spise senest kl. 17.45.

Hvad kan jeg finde på?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-10-08 13:05

"Nielsen" <nejtakingen@mail.dk> writes:

> Jeg synes tit at jeg ser rigtig gode ideer herinde, så jeg håber at der er
> en (eller flere) der kan give mig et godt råd.

Jeg kan da prøve.

> [...]
> aftensmad kl. 17.30. Vedkommende skal videre kl. 18.15 så vi skal altså

Køb et par svinekoteletter/skinkekød i tern/wokstrimler/svinemørbrad
eller hvad du nu kan finde, en bakke champignoner, et bundt forårsløg
(eller porrer), et par bakker frisk pasta, en pakke bacon, noget fløde
og evt. noget frisk estragon.

Brun bacon i en pande med høj kant. Tag det op og svits køddet i
fedtet fra baconnet. (Hvad hedder bacon i bestemt ental?) Skær
forårsløg og champignon i skiver/tern og svits det hurtigt. Hæld
fløden over, du kan bruge alt slags fløde, men bruger du kaffefløde,
så bland det op med en anelse maizena først, så skiller det ikke. Kom
estragon i og lad det stå et kvarters tid ved svag varme. Kog pastaen
og smag til sidst til med salt, peber og måske en anelse sherry eller
eddike. Drys bacon over inden du serverer.

Det burde kunne gøres på den tid. Hvis du køber rodskårne champignon
sparer du et par minutter.

Mvh Trine

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 02-10-08 13:25

"Nielsen" <nejtakingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg får fri fra arbejde kl. 17 (men kan nok gå lidt før) og får en gæst
> til aftensmad kl. 17.30. Vedkommende skal videre kl. 18.15 så vi skal

Køb et par store møre bøffer og et romainesalat. Lav en olie/eddike dressing
med lidt grovkornet sennep og lidt revet hvidløg, salt og peber.
Krydr bøfferne som du synes og steg dem. Husk hviletid 5-10 minutter. Vend
hele(evt. halve) romaineblade i dressingen. Servér med et godt stykke brød
og et godt glas rødvin. Så kører det.

Anders

Anders
http://spisdrik.blogspot.com - blog om mad og drikke, restauranter, vin og
øl.

Fra : Nielsen

Dato : 02-10-08 13:31

"Anders Halskov-Jensen" <anders@vinkriiitiiiik.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vend hele(evt. halve) romaineblade i dressingen. Servér med et godt stykke
> brød og et godt glas rødvin. Så kører det.

Hmmmm begge forslag lyder rigtigt godt. Nu har jeg fået et nyt problem - jeg
skal vælge

Fra : kim rasmussen

Dato : 02-10-08 14:29

> "Anders Halskov-Jensen" <anders@vinkriiitiiiik.dk> skrev i en meddelelse

Hvad med Æggekage
hilsen mcloud

Fra : Max

Dato : 02-10-08 14:33

Hej

> Hvad med Æggekage

Og så med røget sild, lækkert.

--
Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-10-08 15:11

"Nielsen" <nejtakingen@mail.dk> wrote in

> Hmmmm begge forslag lyder rigtigt godt. Nu har jeg fået et nyt problem
> - jeg skal vælge

Bøfferne. Flere problemer?

Fra : Nielsen

Dato : 02-10-08 15:14

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Nielsen" <nejtakingen@mail.dk> wrote in

> Bøfferne. Flere problemer?

He he, tror nu nok at det bliver pastaen. Bøfferne gemmer jeg til en stille
aften hvor det bare er min mand og mig .

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-10-08 21:06

"Anders Halskov-Jensen" <anders@vinkriiitiiiik.dk> wrote in

> [...]
> minutter. Vend hele(evt. halve) romaineblade i dressingen. Servér med
> et godt stykke brød og et godt glas rødvin.

Jeg lod mig inspirere og var hos slagteren og få skåret en dejlig stor
højrebsbøf.

Fandt nogle smagfulde tomater, rucola og en lille squash hos
grønthandleren.

Squash blev stegt på den hede pande og lavet til salat med tomater, løg,
hvidløg, frisk parmesan og lidt basilikum jeg har i vindueskarmen.

Bøffen blev vendt på den varme pande, og mens den lige satte sig, udnyttede
jeg pandens eftervarme til at frisk lidt op på nogle skiver gammelt
durumbrød. Mad på 25 min.

Fra : Max

Dato : 02-10-08 21:31

Hej Anders

> Køb et par store møre bøffer og et romainesalat. Lav en olie/eddike

Jeg hentede en flok armsteaks i fryseren, puttede lidt grill olie på
dem.
Skrællede nogle kartofler, skar dem i terninger og kogte dem et par
minutter og satte dem ud til afkøling. Så rodede jeg rundt og fandt et
par gulerødder, et stort løg, nogle porre og et halvt selleri. Det hele
blev snittet i stykker. Så trillede jeg grillen frem og tændte den, gas-
blusset stillede jeg op på fortrappen og varmede min støbejerns wok
op til den var næsten glødene, i med noget olie og grønsagerne, de
blev stegt og krydret og så kom kartoflerne i, da de også var varmet
og stegt, ja så kom steaksene på grillen og få minutter efter blev
der serveret mad.

Atter en dejlig gang grillmad i dette år :)

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 02-10-08 15:52

On Thu, 2 Oct 2008 13:45:17 +0200, "Nielsen" <nejtakingen@mail.dk>
wrote:

> [...]
>aftensmad kl. 17.30. Vedkommende skal videre kl. 18.15 så vi skal altså

Det vil sige, at du har 30 minutter til at komme hjem samt handle ind,
i omvendt rækkefølge, og ca. 20 minutter til at lave maden.

Jeg ville lave en omgang god frisk pasta (købt) med sauce på hvidvin,
tørrede kantareller, fløde salt og peber og evt. lidt frisk timian +
godt med groftkværnet sort peber og parmesan.

Inspiration her:

http://www.bergholt.net/pasta_med_kantareller_gruner_veltliner_sauce_keralapeber_og_frisk_timian.html

Spring opblødningen af svampene over -- bare i den kogende hvidvin med
det samme og reducér -- for at spare tid.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- Senest: Lammeculotte
med rødvinssauce).

Fra : Inge Jensen

Dato : 02-10-08 19:23

"Kasper Bergholt" <mxnxgx@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil sige, at du har 30 minutter til at komme hjem samt handle ind,
> i omvendt rækkefølge, og ca. 20 minutter til at lave maden.

Jep... noget i den retning. Nå jeg tog fri kl. 16.30, købte ind på hjemvejen
og endte med frisk pasta, kyllingebryst (frossen, optøes i mikroovn)
forårsløg, bacon og fløde. Købte også et par gode grovboller og tomaer med
pesto. Nok mest inspireret af Trines forslag . Det tog lidt tid at tø
kyllingen op så maden stod på bordet kl. 17.40. Tak for alle forslagene - de
gemmes til en anden god (hurtig) gang.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-10-08 19:44

"Inge Jensen" <ikkenogen@mail.dk> writes:

> [...]
> kyllingen op så maden stod på bordet kl. 17.40. Tak for alle forslagene - de

Det er altid rart at kunne give lidt inspiration. Det lyder som om I
fik noget god mad.

Her i huset stod den på en rest kartoffel/pastinakmos med en rest
chili con carne i ovnen. Når man kommer hjem fra babysvømning lidt
over 18, så er der hverken energi eller tid til den helt store
kogekunst, så skal der bare noget i skrutten.

Og Ellen på 6 måneder synes det smagte RIGTIG godt.

Mvh Trine

Fra : Inge Jensen

Dato : 03-10-08 06:21

"Inge Jensen" <ikkenogen@mail.dk> skrev i en meddelelse

Ups opdager lige at jeg brugte en andens computer og derfor glemte at ændre
til mit eget navn

Nielsen