14 x mad til 10 personer
Fra : Niels

Dato : 01-10-08 09:44

Jeg skal lave mad til 10 voksne personer i en uge i Portugal - frokost
og aftensmad. Der skulle være gode muligheder for både fisk og kød -
herunder fjerkræ, vildt og kanin. Jeg planlægger sådan noget som coq
au vin, løgsuppe, paella - så det er ikke ægte portugisisk køkken, jeg
er efter (det er efter min mening heller ikke særlig interessant).

Vi skal plukke oliven og lave olie, så appetitten er sikkert god.
Olien er guddommelig god. Sidste års høst smagte frugtagtigt af oliven
i en grad, som jeg aldrig har oplevet før, så der må selvfølgelig
gerne indgå olie i retterne. I år vil vi prøve at presse olien ud af
frugterne indenfor 24 timer. Det skulle tilføje yderligere kvalitet.
(Jeg kan iøvrigt varmt anbefale Rie Bobergs bog "Olivenolie", hvis man
er interesseret i emnet)

Der skulle være ret koldt i regionen ultimo november. Jeg har udendørs
grill og indendørs gasblus og ovn til rådighed.

Det kunne være sjovt - mere eller mindre - at planlægge alle 14
måltider hjemmefra, så gode forslag er meget velkomne. Det behøver
ikke være hurtigt og nemt, fornøjelsen ved et godt måltid er
vigtigere. Det må ikke være meget dyrt.

--
Niels

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 01-10-08 17:09

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jeg synes godt nok ikke man skal planlægge måltiderne i forvejen.
Tværtimod ville jeg foretrække at lave de retter man kan af de råvarer man
lige aktuelt kan få.
Sådan lever vi godt nok også til hverdag, det er sjældent at jeg ved hvad vi
skal spise til aftensmad om morgenen, det afhænger af hvilke grønsager og
kød vi bliver fristet af.

Steen.