Ovnstege laksefiletter?
Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-10-08 14:38

Jeg har et par lakseportioner på 125 gram hver, oprindeligt frosne men
nu formodentlig helt optøet efter en 16-17 timer i køleskab.

Normalt pandesteger jeg bare, men jeg har hørt at man også kan bruge en
ovn. Noget med staniol... Hvordan gør man, hvor tæt skal de pakkes ind,
hvor længe skal de stege, og hvor varmt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-10-08 14:57

Peter Knutsen skrev:
> [...]
> ovn. Noget med staniol... Hvordan gør man, hvor tæt skal de pakkes ind,
> hvor længe skal de stege, og hvor varmt?

juliennesnit lidt grøtsager, evt. med fennikel iblandt, læg filet oven
på + en klat smør eller en krydret olie (hvidløg/ingefær eller hvad du
nu synes)
Luk folien + ca 20 min ved 180 grader (det er let at åbne og prøve
undervejs, men 20 min skulle gøre det)

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Torben Madsen

Dato : 01-10-08 14:57

HEj Peter

Du kan fx prøve ovnbagt laks.

Dryp citron og evt lidt olie på, drys med lidt salt og peber.

Lad dem stå og trække en time til 1½.

Bag dem i en 210 grader varm ovn i ca 10-12 minutter,

Du kan med en gaffel se om fisken skiller i lamellerne, hvis ja så er de
spiseklar.

Mvh

Torben Madsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-10-08 15:13

Torben Madsen wrote:
> HEj Peter

heJ

> Du kan fx prøve ovnbagt laks.
>
> Dryp citron og evt lidt olie på, drys med lidt salt og peber.
>
> Lad dem stå og trække en time til 1½.

Stuetemperatur eller køleskab? (Jeg ved stort set intet om madlavning;
derfor jeg spørger)

> Bag dem i en 210 grader varm ovn i ca 10-12 minutter,

Skal de bages nøgne, eller i staniol?

> Du kan med en gaffel se om fisken skiller i lamellerne, hvis ja så er de
> spiseklar.

Okay, det lyder meget fornuftigt...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-10-08 16:08

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> Stuetemperatur eller køleskab? (Jeg ved stort set intet om madlavning;
> derfor jeg spørger)

Jeg ville sætte dem i køleskabet.

> Skal de bages nøgne, eller i staniol?

Du kan gøre begge dele, men de vil måske blive en anelse saftigere i staniol.

Spis dem evt. med aspargeskartofler, hollandaisesovs og agurkesalat.
Hollandaisesovs kan laves på brev og agurkesalat laves nemt ved at
tage 1 dl. vand, 1 dl. eddike (bare en almindelig lagereddike), 2
spsk. sukker og lidt salt og peber. Bland det sammen og skær en agurk
i tynde skiver, eller hvis du er doven som mig, så riv den på de grove
side af rivejernet. Lad det stå en times tid.

Mvh Trine

Fra : Grethe Hoff

Dato : 03-10-08 15:02

Ad agurksalat: Bruk en *norsk* osthøvel og du får syltynne skiver, legg dem
i litt salt 30 min. og klem ut saften og så videre slik Trine sier.

Mvh
Grethe
www.cegredesign.com

Fra : Torben Madsen

Dato : 01-10-08 20:59

Hej Peter.
Jeg har været ude af huset, så jeg har først set dit indlæg nu og er godt
med på at det er for sent nu med et svar, men til en anden gang, så....
Fisken skal stå og trække i køleskab og de skal bages det du kalder "nøgen"
dvs. uden stanniol.
Metoden kan for øvrigt anvendes til mange former for fisk.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-10-08 22:39

Torben Madsen wrote:
> [...]
> dvs. uden stanniol.
> Metoden kan for øvrigt anvendes til mange former for fisk.

Tak for hjælpen.

Jeg endte med at lade laksen trække cirka 3 kvarter ved stuetemperatur,
hvorefter den blev ovnstegt nøgen i 16 minutter ved 210 grader
(forvarmning af ovn er alt for avanceret til mig, på nuværnede
tidspunkt), og det blev rigtig godt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Boegh

Dato : 01-10-08 19:25

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> en ovn. Noget med staniol... Hvordan gør man, hvor tæt skal de pakkes
> ind, hvor længe skal de stege, og hvor varmt?

Prøv at pakke dem ind i et stykke lufttørret skinke og så giv dem et
kavarters tid v. 200 grader (evt. en anelse mindre, hvis man kan tåle at
laksen ikke er helt gennemstegt). Bacon kan også bruges.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Allan Jensen

Dato : 02-10-08 09:19

Peter Knutsen formulerede spørgsmålet:
> [...]
> Noget med staniol... Hvordan gør man, hvor tæt skal de pakkes ind, hvor længe

Jeg kan vældig godt lide at smøre et godt lag pesto på laksen, og bage
den ca. 10 min. ved 200gr.
Server evt i en dyb tallerken med en godt fiskesuppe og et godt brød.

Allan