Argentina
Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 01-10-08 08:12

Hej,

vi overvejer seriøst 5 ugers barsel i Argentina starten af 2009. Vi er 2
voksne og 2 børn (3år+6mdr). Vi har begge rejst meget. Jeg har ikke rejst i
sydamerika før, min kæreste har, dog ikke argentina.

Min eneste bekymring går i virkeligheden på sproget. Jeg snakker ikke
spansk, og min kærestes spansk er MEGET rustent. Kan man klare sig med
engelsk (tysk?) i Argentina?

Sproget vil jo være vigtigt, når man arrangerer transport, overnatning og
ture.

Det er specielt irriterende ikke at kunne sproget når man rejser med små
børn, de tiltrækker jo lokale som magnetter, og så er det lidt træls ikke at
kunne snakke med dem. ..

Tak,
Jørgen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 01-10-08 18:32

"Jorgen [DK/2600]" <whatever@whatever.com> wrote:

> [...]
>børn, de tiltrækker jo lokale som magnetter, og så er det lidt træls ikke at

Se dog at få købt de biletter!

Det er ikke let at begå sig i sydamerika uden noget spansk. Men jeg er også
sikker på at det lykkes ret hurtig at få banket den værste rust af kæresten

Mine spanskkundskaber er meget begrænset, måske 25 ord.
Men selv efter to grupperejser til Chile og Argentina er jeg slet ikke mæt

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : The Mip

Dato : 02-10-08 09:46

"Jorgen [DK/2600]" <whatever@whatever.com> wrote in message
> [...]
> børn, de tiltrækker jo lokale som magnetter, og så er det lidt træls ikke

Argentina er super - min kone og jeg har været der sidste 2 år i januar og
har også købt billetter til Buenos Aires 2. jan. 09 - vi tager nok en del af
de 3 uger ovre i uruguay, som jeg også har hørt meget pænt om.

Mit spansk begrænser sig til 40 timer aftenskole mellem de 2 ture og det
gjore meget lidt forskel -
super let at rejse rundt også uden at kunne spansk (samme gælder Chile, men
bestemt ikke Mexico), næsten alle kan en pæn del engelsk og er hjælpsomme
/venlig forsøgende

Især hvis i skal langt ex. BA. og helt op i det nord østlige hjørne til
Iguazu vandfaldene - næsten et must - kan bus anbefales (nævnte stræk er nok
2 natture med "se-1-by-dage"/overnatning imellem = ankomst morgen afgang
næste dags aften).

Bus er super og billigt ex. fra BA. til vinområdet medoza (12 timer) 1' kl.
super bredde læder sæder der kunne bringes helt vandret - egen tjener for
de 6 personer på 1' kl. - happy hour drink, forret hentes ved stop 1.
hvorefter jeg lige nåede at sige det var bedste flymad jeg nogensinde havde
fået - inden jeg blev spurgt hvilken vin jeg så ønskede til hovedretten og
bus holdt ind ved stop 2. og hentede hovedret, champagne og kransekage til
desert, og kaffe /flaskevand ad libitum - næste morgen en helt OK, men knap
så overdådig morgenmad.

Denne oplevelse 900 km. transport, overnatning, 2 måltider kostede så lidt
over 300 Dkr pr. hoved (sammenligning med til omkring samme pris DSB tur
Århus/Kbh. udeladt :)

I det hele taget er Argentina et billigt land at rejse i - resturant måltid
med de helt store bøffer til under 20 Dkr og huses (helt OK) vin ca. samme
20 Dkr /flaske

Hvis i overvejer at tage bus til Chile SKAL det være dagtid - turen over
Andes er også helt i top.

Men se at få booked, prisen falder nok ikke, jeg kan se at CPH/BUE lige nu
står i 7200 for de 3 uger fra 2. jan som jeg 17. juli fik for 5100 (mod 6300
og 6900 sidste 2 år hvor jeg fik købt billet en del senere)

og god tur

Fra : Jorgen [DK/2600]

Dato : 02-10-08 10:08

> Argentina er super - min kone og jeg har været der sidste 2 år i januar og
> har også købt billetter til Buenos Aires 2. jan. 09 - vi tager nok en del
> af de 3 uger ovre i uruguay, som jeg også har hørt meget pænt om.

januar-februar er jo deres højsæson.. Bestiller i ting (hotel/transport)
hjemmefra ?

> [...]
> super let at rejse rundt også uden at kunne spansk (samme gælder Chile,
> men bestemt ikke Mexico), næsten alle kan en pæn del engelsk og er

Rart at høre, at de bare kan lidt engelsk. Så er vi ikke helt på herrens
mark.

> [...]
> over 300 Dkr pr. hoved (sammenligning med til omkring samme pris DSB tur

Sejt. .. Det har meget at sige, at busserne er behagelige/rummeligt,
når man har 2 børn med.. Vi har også rejst en del i bus i Thailand, og her
svingede kvaliteten MEGET. Nok mest fordi man tit røg i en backpacker fælde
fremfor de officielle buslinier.

> [...]
> står i 7200 for de 3 uger fra 2. jan som jeg 17. juli fik for 5100 (mod
> 6300 og 6900 sidste 2 år hvor jeg fik købt billet en del senere)

ja, vi ligger på ca 21.000 i flybilletter for 2 voksne + 2 børn. det kan
gøres helt ned til 19.000. hvad rute flyver i ? lader til ruten
cph-madrid-bue er hurtigst. der er vel ikke direkte fly ?

Tak for dit svar, brugbart og inspirerende.

- jørgen

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-10-08 12:00

> Rart at høre, at de bare kan lidt engelsk. Så er vi ikke helt på herrens
> mark.

Det er så ikke min erfaring med Chile. Guider og enkelte ansatte på de store
hoteller kunne tale lidt engelsk og ellers næsten ingen (de steder jeg har
været)

Under alle omstændigheder er det rart mindst at kunne tal, og måske hvad de
forskellige kød typer o.s.v hedder. (Så i kan læse et menukort.)

Jeg kunne heller ikke et ord spansk først gang jeg var i S.A. og min
kammerat kunne ganske lidt, men det gik da fint alligevel.

Bjarne K.