Brombær
Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 01-10-08 21:14

Hej NG

Jeg vil gerne have brombær i mine have, og det vigtigste er smagen.
Hvilken sorter vil i anbefale

Hilsen Birgitte

Fra : Max

Dato : 01-10-08 21:27

Hej Birgitte

> Jeg vil gerne have brombær i mine have, og det vigtigste er smagen.

Så skal du have nogen som min nabo, desværre kender jeg ikke
navnet på dem. Men du skal holde dig fra dem uden torne.

--
Mvh Max

Fra : Erik Andersen

Dato : 01-10-08 22:22

> [...]
>
> Så skal du have nogen som min nabo, desværre kender jeg ikke
> navnet på dem. Men du skal holde dig fra dem uden torne.

Hvorfor holde sig fra dem uden torne?
jeg har lige fået en af slagsen fra en der var meget begejstret og avlede
kilovis af brombær på et par buske.
/Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-10-08 01:56

"Erik Andersen" <erik-andersen@tdcadsl.dk> skrev >
> Hvorfor holde sig fra dem uden torne?
> jeg har lige fået en af slagsen fra en der var meget begejstret og avlede
> kilovis af brombær på et par buske.

Hvis det er til saft og syltetøj, er de tornfrie OK, men har ellers en flad
smag, rå.

Dem der smager godt rå (de vilde) breder sig meget slemt, så de må kun
sættes hvor de kan kontrolleres.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-10-08 06:34

Max wrote:

> Men du skal holde dig fra dem uden torne.

Hvad har du imod tornefri brombær? Jeg har tornefri i min have, de smager
præcis lige så godt som de vilde tornede oppe i skoven - både rå og som
syltede eller i grød.

Desuden bærer de rigt og frugterne er større end på de vilde.

Erik Ginnerskov

Fra : V Hansen

Dato : 02-10-08 12:06

> Hvad har du imod tornefri brombær? Jeg har tornefri i min have, de smager
> præcis lige så godt som de vilde tornede oppe i skoven - både rå og som
> syltede eller i grød.

Hvad er det for en sort, du har, Erik ?
De havebrombær, jeg har smagt, har ikke været noget at skrive hjem om..
Vibeke

Fra : Lars Arup

Dato : 03-10-08 00:08

Jeg havde i sin tid både typen med og uden torne, men aflivede den tornefri
for smagen var kedelig. Så vidt jeg husker helt uden det syrlige islæt.
MVH Lars Arup

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-10-08 02:03

"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde i sin tid både typen med og uden torne, men aflivede den
> tornefri for smagen var kedelig. Så vidt jeg husker helt uden det syrlige
> islæt.

Enig, men sjovt nok bliver marmelade/saft OK.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 03-10-08 06:56

Hej Lars

> Jeg havde i sin tid både typen med og uden torne, men aflivede den
> tornefri for smagen var kedelig. Så vidt jeg husker helt uden det

Jeg har også tilgode at smage en tornfri brombær der smager
som jeg syntes brombær skal smage.

--
Mvh Max

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-10-08 07:20

On Fri, 3 Oct 2008 07:55:37 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Jeg har også tilgode at smage en tornfri brombær der smager
>som jeg syntes brombær skal smage.

Jeg har kun smagt ganske få af de tornede, og så nogle fra en tornefri
sort der hedder 'Thornless Evergreen' og som jeg husker det, smagte de
tornefri næsten som dem med torne.
Det har svjv ofte været en anden sort af tornefri brombær end Thornless
Evergreen der har været solgt her i landet. Thornless Evergreen har
nogle meget fligede blade, hvor de andre sorter har mere "almindelige"
blade.
Måske det er der det ligger?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-08 19:34

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> Thornless Evergreen har
> nogle meget fligede blade, hvor de andre sorter har mere "almindelige"
> blade.
> Måske det er der det ligger?

En ved ik', men jeg kan da prøve at huske på i løbet af søndagen (i morgen
får jeg ikke tid) at tage nogle billeder af bladene.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-08 20:05

Erik Ginnerskov wrote:

> En ved ik', men jeg kan da prøve at huske på i løbet af søndagen (i
> morgen får jeg ikke tid) at tage nogle billeder af bladene.

Det nåede så at blive tirsdag, men nu har jeg fået tid til at tage og
uploade et par billeder:

http://ginnerskov.dk/usenet/brombaer1.jpg
http://ginnerskov.dk/usenet/brombaer2.jpg

Planterne er ikke så imponerende lige nu og høsten har været beskeden. Det
skyldes, at jeg flyttede et par udløbere til et nyt voksested for 2 år siden
og de er først nu ved at have etableret sig i den magre jord - de harfået
både gødning og kompost.

Men forrige år gav den gamle moderplante i kilovis, så vi efter at have
fyldt fryseren op måtte forære til højre og venstre til naboernes store
glæde.

I løbet af et par år regner jeg med igen at kunne høste stort.

Erik Ginnerskov

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-10-08 20:50

On Tue, 7 Oct 2008 21:05:05 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Det nåede så at blive tirsdag, men nu har jeg fået tid til at tage og
>uploade et par billeder:
>
> http://ginnerskov.dk/usenet/brombaer1.jpg
> http://ginnerskov.dk/usenet/brombaer2.jpg

Det er i hvert fald ikke 'Thornless Evergreen' du har. Men der er flere
sorter af tornefri brombær med blade som dem på billedet. Og jeg kender
ikke smagen på nogle af disse, kun 'Thornless Evergreen' tør jeg udtale
mig om.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-10-08 17:33

Mads Lie Jensen wrote:

> Det er i hvert fald ikke 'Thornless Evergreen' du har.

Kan du uploade et par billeder af den sort?

Erik Ginnerskov

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-10-08 19:40

On Sat, 11 Oct 2008 18:33:28 +0200, "Erik Ginnerskov"

>Kan du uploade et par billeder af den sort?

Jeg skal se om jeg kan tage et par billeder i morgen.
Jeg har nogle stående i potter ude i drivhuset, men hunden har ædt
bærrene derpå og der har været spindemider i, så det er ikke sikkert de
er til at få gode billeder ud af.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-10-08 16:00

Mads Lie Jensen wrote:

> men hunden har ædt bærrene derpå

Sådan en hund har jeg også, han er fjollet med jordbær, hindbær, brombær,
tomater, blommer og æbler, så hvis han kan se sit snit til det, plyndrer han
frugthaven.

Erik Ginnerskov

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-10-08 19:30

"Lars Arup" <lha@sletdettetdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Det har jeg ingen viden om. De stod i haven, da jeg for 5 år siden købte
ejendommen.

Erik Ginnerskov