Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lære at arbejde med RAW billeder?
Fra : Ukendt

Dato : 02-10-08 20:57

Hej,

Her til aften har en kammerat og jeg leget med at rediger billeder taget
i RAW.
Dog syntes vi ikke at kunne finde den røde tråd i det :)

Er der nogle der kan anbefale os noget (online?) litteratur omkring emnet?

Samtidig kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om hvilke programmer til
dette der passer bedst, til den glade amatør der PRIMÆRT laver ferie og
familie billeder, men også godt kan tage til Le Mans eller en lokal-kamp
og skyde billeder.

Vi har begge et Nikon D80 og en Mac computer – så hvis noget ’er bedre’
til Nikon end andet, kan det være interessant at købe for os.

På forhånd tak for jeres feedback!

--
Thomas Løjmann Jørgensen
http://lojmann.dk

Fra : BRSF-DK

Dato : 03-10-08 06:53

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi har begge et Nikon D80 og en Mac computer – så hvis noget ’er bedre’
> til Nikon end andet, kan det være interessant at købe for os.

Godmorgen Thomas

Nu skriver du intet om hvilke(t) program(mer) i bruger, men jeg kan fortælle
dig at jeg til brug for arbejde med nef filer benytter Nikon Capture og -
eller Nikon Capture NX som begge er købe programmer. Mere sjældent bruger
jeg Adobe Photoshop CS.

Det er også muligt til simplere arbejder med nef at benytte Nikon View eller
det nyere Nikon View NX som er freeware.

Du kan læse lidt mere om det her:

http://fotohobby.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Software_-_Digital_fotobehandling

og der ligger Nikon´s freewareprogrammer og manualer for dem og lidt gode
tricks og tips til Nikon Capture her:

http://fotohobby.dk/filer/Bjarne_foto-download.htm#Nikon

MEN
du kan finde flere muligheder og vejledninger på www.Nikon.dk under support,
du skal blot registrere dig for at få alle muligheder der.

Bjarne
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-08 07:10

BRSF-DK skrev:

> [...]
>

> og der ligger Nikon´s freewareprogrammer og manualer for dem og lidt gode

Og det forstår jeg ikke, NX fulgte med mit kamera og jeg har snart
prøvet til nogle gange, bl. a. for at udnytte den automatiske CA
korrektion, men jeg synes det er såå akavet at arbejde med, så det
bliver ved Photoshop. Lightroom kan imo ikke nok (og så skal man
alligevel ind i Photoshop) og så er LR, at dømme efter indlæg på
grupperne, langt fra problemfrit.
Så mit bud er Photoshop og nettet er oversvømmet med tutorials til netop
dette program hvor raw-interfacet imo er meget intuitivt
http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-10-08 07:20

Ole Larsen skrev:

> Så mit bud er Photoshop og nettet er oversvømmet med tutorials til netop
> dette program hvor raw-interfacet imo er meget intuitivt

Burde nok tilføje at forekommer Photoshop "for meget" kunne Photoshop
Elements (hvis den stadig indeholder camera raw) være sagen
http://olelarsen.eu/84/index.html