humlebibo i bunden af haven :-/
Fra : Kong Kent

Dato : 24-07-01 11:29

Hej NG

Jeg er ny her, så bær over hvis jeg er off-topic, eller tråden allerede
forlængst er gennemtærsket

Jeg har en gammel fuglekasse i bunden af min have. Den har lagt på jorden
det sidste års tid, men da jeg her i går gik i haven for at give den en
ordentlig tur (skal jo gøres), så flyttede jeg fuglekassen lidt og *vupti*
så sværmede det op med humlebier!

Men siden min have støder op til min nabo, kun adskilt af et tyndt hegn, dur
det ikke med alle gadens børn som leger i naboens og min have.

Hvordan ordner jeg problemet? Skal jeg kaste diesel og benzin ned til dem og
lege brandstifter, eller er der nogen herinde der kan komme med en mere
naturvenlig løsning således de måske kan overleve flytningen? Jeg aner
nemlig ikke om de kan stikke.

Humlebier er jo normalt meget fredelige, men jeg skal sørme love for at de
sværmede voldsomt da jeg kom til at flytte kassen (kun 2 meter). Jeg måtte
søge tilflugt i huset idet de sværmede i over 10 min.

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : Hauge

Dato : 24-07-01 11:40

Hejsa

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> wrote in message
> Hvordan ordner jeg problemet?

Hvis du er sikker på at det er bier, så ring til den nærmeste biavler, han
vil med glæde hente dem.

> Skal jeg kaste diesel og benzin ned til dem og
> lege brandstifter,

Nej, det er for farligt.

Mvh Hauge

Fra : Kong Kent

Dato : 24-07-01 12:05

> Hvis du er sikker på at det er bier, så ring til den nærmeste biavler, han
> vil med glæde hente dem.

Vil biavlere godt have humlebier?

> Nej, det er for farligt.

Det ved jeg godt, det var også bare for at få nogle mere konstruktive og
brugbare forslag

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 24-07-01 19:08

">
> Vil biavlere godt have humlebier?

Selvfølgelig vil de ikke det. Men humlebier er meget fredelige og hyggelige
at se på. Mit forslag er : sæt kassen på plads hvis du ikke har gjort det.
Brug muligheden til at fortælle børnene om humlebier, vis dem at man ikke
skal forstyrre dem (flytte kassen) jeg tør næsten garantere at ingen bliver
stukket, med mindre man fanger en og klemmer den, eller sætter sig på den,
eller flytter kassen igen. Se tiden lidt an, det omtalte er min virkelige
mening, men er det helt umuligt, så flyt kassen helt - en aften, f. eks op
på en mur. Men jeg ville lade dem være, de forsvinder af sig selv til
efteråret.
M.V.H. Gunnar

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-07-01 22:16

On Tue, 24 Jul 2001 20:08:03 +0200, "Gunnar Grooss"
<g.grooss@get2net.dk> wrote:

>">
>
>Selvfølgelig vil de ikke det. Men humlebier er meget fredelige og hyggelige
>at se på. Mit forslag er : sæt kassen på plads hvis du ikke har gjort det.

I nogle tomatgartnerier bruger man humlebier til bestøvningen. Noget
med at humlebier er for dumme til at stikke af fra drivhuset... Nåja
og så det med at de er fredelige bare man ikke truer dem.
http://www.gartneriet.dk

Fra : Jens Petersen

Dato : 25-07-01 12:36

On Tue, 24 Jul 2001 23:15:46 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>I nogle tomatgartnerier bruger man humlebier til bestøvningen. Noget
>med at humlebier er for dumme til at stikke af fra drivhuset... Nåja
>og så det med at de er fredelige bare man ikke truer dem.

Jeg troede ellers at tomater var selvbestøvende.
I det gartneri hvor jeg arbejdede efter skoletid for en god snes år
siden rystede vi bare planterne lidt for at hjælpe bestøvningen.

Måske man også kan få humlebierne til at plukke tomaterne

--
Jens

"Go 'head and steal my tagline, it flatters me."

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-07-01 21:21

On Wed, 25 Jul 2001 13:36:04 +0200, Jens Petersen <jp@c.dk> wrote:

>Jeg troede ellers at tomater var selvbestøvende.

Det er de også, men lidt hjælp er altid godt alligevel.

>I det gartneri hvor jeg arbejdede efter skoletid for en god snes år
>siden rystede vi bare planterne lidt for at hjælpe bestøvningen.

Der er det så man nogle steder bruger humlebier, det er nok for dyrt
at have folk til at ryste alle tomaterne.
Det anbefales tit at man bruser sine tomater over med vandslangen ind
imellem, også for at hjælpe på bestøvningen.

>Måske man også kan få humlebierne til at plukke tomaterne

Hvorfor? Der er da ikke noget bedre end at plukke sig et par tomater
selv. Nå nej, sikkert ikke hvis man har arbejdet i et tomatgartneri

http://www.gartneriet.dk

Fra : eam

Dato : 27-07-01 15:09

Hej Kent.

Lad endelig humlebierne være, de er fredelige dyr, der kun gør gavn.

Da jeg klippede hæk kom jeg til at træde på deres indgang, der er et gammelt
mosegrisehul. De stakkels dyr kunne ikke finde hjem før jeg retablerede
hullet, de fløj omkring mig hele tiden og gjorde hverken mig eller andre
fortræd.
Det var skægt at se, at de lige som ikke kunne genkende det nye indgangshul,
og fløj en del omkring, men så snart en havde fundet vejen hjem, fulgte der
straks en hel del efter, og i den første tid efter uheldet, tog hver humlebi
der kom ud fra boet en lille 8-talsformet rundtur omkring indgangen ligesom
for at "affotografere" området , hvor de hørte til. da det så ud til torden
vejer, og jeg jo var skyld i, at deres indgang nu var helt åen, satte jeg at
halvtag over, det har de ikke klaget over, og vi har det hyggeligt med mange
humler i alle havens planter.
"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message
> Det er de også, men lidt hjælp er altid godt alligevel.

PS, jeg troede kun at du ytrede dig om biler. Men lad de stakkels humler i
fred. De kan alligevel ikke flyve, men det er der ingen der har fortalt dem.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-07-01 19:28

Kong Kent <kongkent@anarki.dk> skrev i en news:9jjimk$4ct$1@sunsite.dk...
> [...]
> sværmede voldsomt da jeg kom til at flytte kassen (kun 2 meter). Jeg måtte
> søge tilflugt i huset idet de sværmede i over 10 min.

Jeg stemmer for at du lader dem være. Humlebier er som du
selv siger nogle ganske fredelige fyre, der nødig gør nogle fortræd,
hvis man da ikke lige truer deres hjem. De kan godt nok stikke flere
gange, da brodden kan trækkes ud igen, men såvidt jeg ved er
de ikke nær så farlige som gedehamse.
Kan du ikke hegne indgangshullet til så ingen uforvarende
kommer til at træde på boet?
Man slapper så godt af, når man kigger på arbejdende Humlebier.

Per A. Hansen