Kendte i den her regl?
Fra : Klaus G.

Dato : 02-10-08 16:42

Hej.

Jeg læste lige i "Motor" at:
"Hvis dit barn er alvorligt sygt eller kommet til skade, hvorledes dekorerer
man lovligt sin bil, for at man må bruge den som udrykningskøretøj"?

Svar:
"En hvid dug skal på i øjenfaldende måde anbringes foran på køretøjet, og
uberettiget kørsel med hvis dug er forbudt".

Det anede jeg godt nok ikke... Så hvis man endelig får brug for det en dag,
hvor mange tror i så der holder ind til siden fordi de ser man har en hvid
dog på kølerhjelmen?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : alexbo

Dato : 02-10-08 16:46

"Klaus G." skrev

> Svar:
> "En hvid dug skal på i øjenfaldende måde anbringes foran på køretøjet, og
> uberettiget kørsel med hvis dug er forbudt".

Færdselsloven § 7

Periodesyn af alle køretøjer og alle kørekort vil nok gavne.

mv
Alex Christensen

Fra : Dak

Dato : 02-10-08 17:08

Klaus G. skrev:
> [...]
> hvor mange tror i så der holder ind til siden fordi de ser man har en hvid

tjaa.. lige nu så "misbruger" nogen det, selvom det måske ikke er med
vilje, de kender sikkert ikke reglen. Men dem som har en hvid dug eller
lign. monteret på deres radioantenne. :-/ Ja og så er der jo lige engang
imellem dem som blir gift.

Men jeg tror at det hjælper med at holde ind til siden hvis vedkommende
også dytter og blinker med lyset efter en.

---
Dak
"ex-Ford Sierra 2.0 Azur DOHC '90"

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-10-08 18:22

Følgende er skrevet af Dak:

> [...]
> dem som blir gift.
>
> Men jeg tror at det hjælper med at holde ind til siden hvis vedkommende også

Jeg har altid undret mig over at politiet ikke stopper de folk, da de
sender nogen forkerte signaler.
Kai

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 02-10-08 19:11

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen

> Jeg har altid undret mig over at politiet ikke stopper de folk, da de
> sender nogen forkerte signaler.

Hvad skulle de dømme dem for?

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 02-10-08 20:49

Brian Axelgaard udtrykte præcist:
> "Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen

> Hvad skulle de dømme dem for?

Intet, men stoppe dem og bede dem pille de hvide markeringer af
antennen, da de sender et forkert signal.
Politiet kan ikke dømme nogen, og behøver heller ikke altid at sigte
nogen for noget.
Kai

Fra : -=JF=-

Dato : 02-10-08 21:51

Fister Løgsovs skrev:

> Intet, men stoppe dem og bede dem pille de hvide markeringer af
> antennen, da de sender et forkert signal.

De sender nu ikke noget forkert signal!
Den klud hvide du skal køre med skal være af en anseelig størrelse... Vi
er ude i noget med et hovedpudebetræk ell.l.
Sgutte et lille bitte stykke brudeslør

Desuden skal du bruge horn og lygter mens du kører udrykning.

Fra : Specks6812

Dato : 02-10-08 22:39

-=JF=- <invalid@invalid.invalid> said in news:4cb33$48e53440$3e3d8c6c$11279
@news.arrownet.dk:

> [...]
> er ude i noget med et hovedpudebetræk ell.l.
> Sgutte et lille bitte stykke brudeslør
>
> Desuden skal du bruge horn og lygter mens du kører udrykning.

Jeg har to gange været nødt til at køre udrykning i civil bil.

Før i tiden blev det i vid udstrækning respekteret men den respekt er
desværre for aftagende.
Det er sikkert fordi nogle folk ikke aner hvad hvid klud, katastrofeblink
og horn betyder.

Fra : -=JF=-

Dato : 03-10-08 20:31

Specks6812 skrev:

> Det er sikkert fordi nogle folk ikke aner hvad hvid klud, katastrofeblink
> og horn betyder.

Det tror jeg at du har ret i!
Jeg kan godt forestille mig at hvis man kommer fisende på
myldretidsmotorvejen med horn og lygter, så vil de forankørende
motorvejskonger nok finde ud af at du under ingen omstændigheder skal
have lov at forbi.

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 02-10-08 17:45

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det anede jeg godt nok ikke... Så hvis man endelig får brug for det en
> dag, hvor mange tror i så der holder ind til siden fordi de ser man har en

Selvfølgelig kendte jeg den, men det er også kun 7½år siden jeg tog
kørekort.
Jeg kender også forskellen på skiltet der betyder "fletteregel" og
"vognbaneskift", det er godt nok heller ikke alle der aner hvad der er hvad!

Fra : JBH

Dato : 02-10-08 18:20

> [...]
>
> Det anede jeg godt nok ikke... Så hvis man endelig får brug for det en
> dag, hvor mange tror i så der holder ind til siden fordi de ser man har en

Sikkert lige så få som stopper op for forgængere som ønsker at passere et
fodgængerfelt .......

mvh
JBH

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-10-08 18:21

Klaus G. skrev:
> [...]
> hvor mange tror i så der holder ind til siden fordi de ser man har en hvid

Det er en gammel regel. Den har vist været med i FL siden Metusalem.

Men i disse moderne tider bekymrer man sig ikke om at bruge tid på at
lede efter et stykke hvidt stof. Ej heller om nogen overhovedet ved hvad
det betyder.

Nej, ind i kareten med den det handler om og afsted til hospilancen.

Mens man så drøner der ud af som det nu lader sig gøre griber man den
håndfri og ringer 112 og fortæller at man kører der og der, på den og
den måde, af den og den årsag, og at de meget gerne må sende en eller
anden ud og hjælpe med at komme gennem trafikken.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 02-10-08 22:39

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er en gammel regel. Den har vist været med i FL siden Metusalem.

Flensborg?? Eller er det FÆL du mener? ;)

--
Per

Fra : Finn Guldmann

Dato : 03-10-08 06:03

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Flensborg?? Eller er det FÆL du mener? ;)

Jeg ved godt at FL er fæl, men du behøver ikke råbe det ud.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-08 19:02

Den Thu, 2 Oct 2008 17:41:41 +0200 skrev Klaus G.:
> [...]
> hvor mange tror i så der holder ind til siden fordi de ser man har en hvid

Når folk (nogen steder) ikke engang holder ind for køretøjer med
roterende blå lamper på taget, og "POLITI" i store letlæselige
bogstaver, så skal nu nok ikke gøre dig de store forhåbninger.

Jeg oplevede det da jeg var i Kbh. for 14 dage siden, omtalte politibil
måtte ind på cykelstien for at komme forbi rækken af biler.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Per W.

Dato : 02-10-08 22:53

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i melding

> [...]
>
> Jeg oplevede det da jeg var i Kbh. for 14 dage siden, omtalte politibil
> måtte ind på cykelstien for at komme forbi rækken af biler.

Lå i kø inn til Oslo for en stund siden (4 felt vei), ett stykke bak kom det
en bil med blålys og alle la seg inn til sidene, eller ikke alle da, det kom
en liten svenskregistrert bil med ei kjærring i som nok syntes at vi
nordmenn var veldig hyggelige som slapp henne forbi, det virker ikke som
utrykningskjøretøyet syntes det var like artig som jeg gjorde, men det ga i
hvertfall for meg en artig start på dagen.

/Per W.

Fra : -=JF=-

Dato : 02-10-08 19:16

Klaus G. skrev:
> [...]
> "En hvid dug skal på i øjenfaldende måde anbringes foran på køretøjet, og
> uberettiget kørsel med hvis dug er forbudt".

Ja, selvfølgelig! Børnelærdom!
Efter endt udrykning skal du kontakte polisen og gøre opmærksom på at du
har kørt udrykning, og svjh også hvilken rute du har kørt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-10-08 19:17

-=JF=- skriver:

> Efter endt udrykning skal du kontakte polisen og gøre opmærksom på at du
> har kørt udrykning, og svjh også hvilken rute du har kørt.

Jeps.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-10-08 19:17

"Klaus G." skriver:

> Det anede jeg godt nok ikke...

Tror du ikke at du skulle have dine lærepenge tilbage?

Klaus (der udemærket godt kendte reglen)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 02-10-08 22:40

Klaus G. skrev:

> Det anede jeg godt nok ikke...

Jeg kendte godtnok reglen (født -53 )

> Så hvis man endelig får brug for det
> en dag, hvor mange tror i så der holder ind til siden fordi de ser
> man har en hvid dog på kølerhjelmen?

Jeg skal nok!

Hans
http://sites.google.com/site/zofiaoghans/Home

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-10-08 00:37

Hej!

Hans Paulin (6310) wrote:
> Jeg kendte godtnok reglen (født -53 )

Gjorde jeg da også, og jeg er fra '77 :)

Andre yngre end mig, som kendte til reglen, inden denne tråd?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Martin Neergaard

Dato : 03-10-08 07:24

> Gjorde jeg da også, og jeg er fra '77 :)
>
> Andre yngre end mig, som kendte til reglen, inden denne tråd?

Er dog ikke yngre (1973) men har da kendt reglen siden 91 hvor jeg tog mit
første kørekort.

Fra : Brian Lund

Dato : 03-10-08 15:25

> Gjorde jeg da også, og jeg er fra '77 :)
>
> Andre yngre end mig, som kendte til reglen, inden denne tråd?

Født (19)83, kørekort 08, kendte reglen allerede inden jeg fik kortet...
Så jeg ved ikke hvad undskyldningen er for IKKE at kende reglen! :)

Brian

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-10-08 16:12

Hej!

Brian Lund wrote:

> Født (19)83, kørekort 08, kendte reglen allerede inden jeg fik kortet...

Det er vel også ideen med at tage kørekort ikke? ;)

> Så jeg ved ikke hvad undskyldningen er for IKKE at kende reglen! :)

Hehe.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-08 18:24

Den Fri, 3 Oct 2008 16:24:43 +0200 skrev Brian Lund:

> Født (19)83, kørekort 08, kendte reglen allerede inden jeg fik kortet...
> Så jeg ved ikke hvad undskyldningen er for IKKE at kende reglen! :)

At den ikke bliver nævnt længere når man tager kørekort?

Jeg kendte den udemærket, den har min mor lært mig for mange år siden.
Men jeg mindes ikke at have hørt om den da jeg tog kørekort i
1998/9.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 03-10-08 16:38

Klaus G. wrote:
> [...]
> hvor mange tror i så der holder ind til siden fordi de ser man har en hvid

Født 1973, kørekort 1994, taxachauffør 1996-2003.
Jeg har ikke hørt om den regel, eller også kan jeg ikke huske at have
hørt om den.

Hvis jeg havde et sygt barn, så ville jeg heller ikke spilde tid på at
montere et stykke hvidt stof.