30.09.08 OpenOffice 3.0rc3
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-10-08 22:39

En kort og uofficiel review af den nyeste Openoffice 3.0rc3.

Download af både PPC og Intelversioner i mere end 20 sprog.
http://ooopackages.good-day.net/pub/OpenOffice.org/MacOSX/3.0.0rc3/

Siden Openoffice 3.0.0m07 har jeg stort set ikke brugt andet til alm.
officebrug. Og den er blevet bedre og bedre for hver ny version, der er
kommet....

Heller ikke 3.0rc3 er nogen undtagelse her. Den er væsentlig hurtigere
og klart mere præcis i opstart fra scratch, hvis den installeres helt
fra grunden - altså, at mappen openOffice.org også er slettet fra
username/library/applicationsupport, da der godt kan være visse
underlige ting og sager, hvis man tidl. har brugt X11 versionen. - Fx.
er det ikke sikkert, at alle aktive skrifter i systemet registreres i
OOo 3.x, men kun de skrifter, der har været registreret under X11 versionen.

Installerer man OOo 3.0rc3 helt fra grunden, sker der dog noget lidt
underligt. OOo lægger tre filer på harddisken med navnene - 'cert8.db',
'key3.db' og 'secmod.db'. - Jeg har ikke helt fundet ud af, hvad de gør
godt for, men noget betyder de.. Jeg prøvede at slette dem, og OOo
3.0rc3 blev så langsom i opstart, at jeg var ved at tro, at den slet
ikke ville komme. Derudover vil den heller ikke holde en brugerplaceret
vindue, men åbner altid i default dobbeltsidet med plads til 2 A4 sider
ved siden af hinanden.

GUI og interface. - Det er blevet langt mere 'Macsk' med bedre symboler
og nu med flere muligheder for brugervalgt symbolvisning. Højkontrast
visningen er god for ikke svagtseende, men går for meget i sort/hvid,
hvis man bruger omvendt kontrast (hvid tekst på sort baggrund via
ZoomView). Højkontrast visning er rigtig god på små og mellemstore
skærme indtil 22".

Indstillinger. - Som i de øvrige M-builds og rc1 og rc2 har OOo fået
flere og mere præcise indstillinger. Og indtil nu har gemte
indstillinger i OOo 3.0rc3 ikke svigtet, hvilket godt kunne ske i både
rc1 og rc2.

Alm. tekstskrivning. - Ved alm. skrivning og standardindstillinger med
fx. Arial 14+ og enkelt linieafstand er teksten nu så tæt på at være
fuldstændig identisk med tekst i fx. Word, Abiword, AWKS 6.2.x,
NisusWriter og MarinerWrite. Dvs., at standarden på 14p Mac med
textencoding ISO-8859-1 og enkelt linieafstand i fx. Word 2003, Abiword
for windows, wordperfect, StarOffice og Openoffice 2.4 for windows
præcis svarer til 12,5p med textencoding ISO-8859-15, Windows-1252 og
UTF-8. Hvis der er brugt MSWord 2007 og UTF-16 eller UTF-32, er der
stadig en afvigelse på 1p, - så en tekst skrevet i Word2007 med enkelt
linieafstand og skrftstørrelse Arial 11p svarer til Arial 14,5p og en
linieafstand på 16,75p mod Mac'ens std. på 15p ved enkelt linieafstand,
når en sådan tekst åbnes i Mac versionen af OOo 3.0rc3. Det kan godt
være lidt irriterende, at man ikke kan regne med, at en A4 side
indeholder præcis samme antal linier og karakterer, når man får et
dokument fra en Windows PC.

Tekstdokumenter med flere skrifttyper. - Her har jeg endnu ikke
bemærket, at OOo 3.0rc3 ikke har kunnet vise samme skrifttyper som i
originaldokumentet, hvis samme skrifter findes på Mac OS X. Og hvis der
ikke er sat erstatningsskrifter o OOo til Mac, vil fx. en serif-skrift
fra et Windows dokument automatisk blive vist som Times New Roman og
tilsv. vil en sans serif blive til Helvetica. - Jeg har dog set et
enkelt dokument, hvor der i win-versionen var brugt MS Sans Serif, og
hvor dokumentet i OOo 3.x Mac versionen i sans serif blevet til
LucidaGrande.

Tekster indeholdende ikke-latinske dele. - Det ar jeg endnu ikke
gennemtestet, men OOo 3.0rc3 kan ihvertfald hold indstillingerne korrekt
til både asiatiske og semittiske skrifter, hvilket ellers har knebet lidt...

Generel tekstformattering. - Er blevet klart bedre med ver. 3.0rc3. også
når det gælder for import fra andre TB programmer. Dog har jeg bemærket,
at RTF tekster skrevet i word 2004/Mac, 2003/Win og MarinerWrite
3,7.x/3.8 gemt som Word RTF bliver noget forskruet makværk. Men er det
std. IEC RTF, er der ingen problemer, så her må det klart være den MS
kode, der bruges i forb. med 'word RTF', der giver problemer.

Generelt. - Mit generelle indtryk er, at med OOo 3.0rc3 er openoffice
ved at være klar til en final release ver. 3.0. Den er blevet så meget
forbedret bare på de sidste 3-4 måneder fra sidste dev.3.0.0m27, at det
er som at få et helt nyt og næsten fuldendt program at arbejde med, -
selvom det gode gamle ord - "Noone is perfect" stadig gælder. OpenOffice
kan blive endnu bedre og endnu hurtigere.

Så hvis der er nogen, der kan huske min lidt større test af
tekstbehandlingsprogrammer fra i sommers, vil jeg nu mene, at OpenOffice
Writer delen nu vil ligge på en klar 3. plads kun overgået af RagTime 6
og Nisuswriter Pro.

Indtil nu kun testet på en MacPro QuadCore 2,66ghz, 5gb RAM og OS X
10.5.5 og OpenOffice 3.0rc3 US English version.

mvh. Erik Richard