Bygge nyt hus - hvordan ???
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 24-07-01 11:21

Vi går og overvejer, at vores næste hus skal være et vi selv bygger og
bestemmer placeringen af. Men hvordan gør man. Finder man et sted,
undersøger hvem der er ejeren, aftaler en pris og ansøger om udstykning?

Hvis jeg kunne få smidt nogle links på bordet, der fortæller bredt om
selvbyggeri, vil jeg blive glad.

Jeg søgte faktisk på "udstykning af grunde" på Google.com og fandt bl.a.:

http://www.galten.dk/komm/post/2001/06/11.htm

Må en kommune egentlig frit offentliggøre borgernes kommunikation til
kommunen?

Vh, Lars.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 24-07-01 18:11

Lars Bonnesen wrote:

> Vi går og overvejer, at vores næste hus skal være et vi selv bygger og
> bestemmer placeringen af. Men hvordan gør man. Finder man et sted,
> undersøger hvem der er ejeren, aftaler en pris og ansøger om udstykning?

Hvis det er i landzone kan du godt glemme det. Der gives ikke
dispensation til nye huse. I eksisterende byområder er det sikkert noget
lettere, f.eks. hvis nogen vil sælge en del af deres grund. Du kan søge
efter grunde på de fleste søgemaskinen for hussalg; det er nok det
enkleste. Kommunens tekniske forvaltning kan sikkert også fortælle dig
hvordan deres planer er for udstykning i de byer du har kig på.

> Må en kommune egentlig frit offentliggøre borgernes kommunikation til
> kommunen?

De checker forhåbentlig for fortrolige oplysninger først. Det gør de i
hvertfald hos Nordjyllands Amt, som har de fleste af deres sager
liggende på nettet.

--Johan

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 24-07-01 21:01

"Johan Myhre Andersen" <jma@cpk.auc.dk> wrote in message

> Hvis det er i landzone kan du godt glemme det. Der gives ikke
> dispensation til nye huse.

Hvorfor ikke?

Vh, Lars.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-07-01 21:46

> Hvorfor ikke?

Fordi det så ikke er "landet" mere. I Vestsjællands amt har man dog i nogle
tilfælde givet tilladelse til udstykning af jordbrugsparceller, som er ret
store grunde (over 4000 m2) og med ret til at bygge 1 hus i et plan inden
for nogle nærmere afgrænsede byggelinier. Måske var det noget?

Mvh Maria

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 24-07-01 22:25

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> store grunde (over 4000 m2) og med ret til at bygge 1 hus i et plan inden
> for nogle nærmere afgrænsede byggelinier. Måske var det noget?

Hvordan er de udstykket? som en håndfuld grunde sammen, eller i store
arealer eller enkeltvis? Ved eksisterende byer eller ude på bøh-landet?

Jeg går ud fra at det så er en del af en regionsplan eller lignende?

Ikke fordi jeg kigger efter grunde på Vestsjælland, men det lyder
interessant. Ellers er den helt overvejende regel jo, at amterne ikke
giver tilladelse til opførelse af ny bebyggelse udenfor eksisterende
boligområder.

--Johan

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 25-07-01 13:13

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Fordi det så ikke er "landet" mere.

So what?

> [...]
> store grunde (over 4000 m2) og med ret til at bygge 1 hus i et plan inden
> for nogle nærmere afgrænsede byggelinier. Måske var det noget?

Højst tænkeligt. Kender du til nogle links, emailadresser, tlfnr.?

Vh, Lars.

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 25-07-01 13:38

Lars Bonnesen wrote:

> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> So what?

Den juridiske forklaring er at planloven forbyder opførelse af nybyggeri
i landzone, undtaget de nødvendige bygninger, der hører til landbrug og
andre eksisterende landejendomme.

Og grunden til denne paragraf er som Maria lidt kort skriver at man vil
bevare åbne landområder og samle nye huse i byer. Det kan man så synes
er godt for landskabet og flertallets bedste, eller man kan synes det er
utidig indblanden fra staten. Men sådan er reglerne altså. Et alternativ
er at købe et gammelt hus og sætte det i stand, men dette er altså
forskelligt fra at rive det gamle ned og bygge et nyt. Det vil man ofte
ikke få lov til.

--Johan

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-07-01 13:41

"Lars Bonnesen" <none@none1.com> wrote in message

> So what?

Så bliver det sværere at omdanne fædrelandet til nogle få storbyer
placeret i en mennesketom nationalpark

mvh
Jan

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 25-07-01 13:49

Jan Boegh wrote:

> "Lars Bonnesen" <none@none1.com> wrote in message

> Så bliver det sværere at omdanne fædrelandet til nogle få storbyer
> placeret i en mennesketom nationalpark

Man _har_ også hørt om folk der bygger nye huse i _små_ byer...

--Johan