Baglys! Er det også nærlys??
Fra : Søren C

Dato : 28-09-08 07:27

Ifølge denne

§33a

Skal man have nærlys på i lygtetændingstiden.

Men gælder dette også baglys/nummerplade belysning?
Min nabo som er betjent mener baglys er nærlys. Men uden han er helt
sikker.
I disse tider hvor der er forkus på energi besparelse er der jo
lidt småpenge i at spare på unødvendigt lys på bilen.

/Helskov

Fra : Per

Dato : 28-09-08 14:46

Søren C wrote:
> Ifølge denne
>
> §33a
>
> Skal man have nærlys på i lygtetændingstiden.

Ja - den går ikke med tågelys/kørelys som nærlys her.

mvh. Per

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 28-09-08 15:14

"Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

I disse tider hvor der er forkus på energi besparelse er der jo
lidt småpenge i at spare på unødvendigt lys på bilen.

Der er kommet nye regler for kørelys:

Nyheder og ændringer i Vejledning om syn af køretøjer april 2008

6.12.001 (3) )
Om kørelys. Hvis der som kørelys anvendes kørelyslygte eller nærlys med
nedsat spænding, behøver baglygter ikke længere tænde samtidig.
Hilsen Matthias

Fra : alexbo

Dato : 28-09-08 17:28

"Søren C" skrev

>Skal man have nærlys på i lygtetændingstiden.
Ja eller fjernlys, det er ikke længe tilladt at køre med positionslys.

>Men gælder dette også baglys/nummerplade belysning?
Ja.

>Min nabo som er betjent mener baglys er nærlys. Men uden han er helt
>sikker.
Nærlys er de store hvide lygter foran,
baglys er de små røde bagpå.

>I disse tider hvor der er forkus på energi besparelse er der jo
>lidt småpenge i at spare på unødvendigt lys på bilen.

Det er ikke til at måle, i forbindelse med indførelsen af kørelyset, var der
mange der forsøgte at påvise at det ville koste en formue, men det kan stort
set ikke måles.
Man kan beregne at når lyset bruger f.eks.150 watt må bilen bruge mere
brændstof, men det svarer til at holde en hånd ud af vinduet.
Men man sparer selvfølgelig også på pærene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-08 07:41

> [...]
> Man kan beregne at når lyset bruger f.eks.150 watt må bilen bruge mere
> brændstof, men det svarer til at holde en hånd ud af vinduet.

Det koster mere brændstof at køre med vinduet åbent når hastigheden er over
80 km/t end det koster at køre med aircon - og det er ½ - 1 liter i timen.

Dit eksempel må så gå på at holde hånden ud af vinduet med lukket rude ;)

--
Per

Fra : Søren C

Dato : 28-09-08 10:31

On 28 Sep., 16:14, " Matthias H Matthiessen" <matthies...@dioder.dk>
wrote:
> [...]
> Om kørelys. Hvis der som kørelys anvendes kørelyslygte eller nærlys med
> nedsat spænding, behøver baglygter ikke længere tænde samtidig.

Det er jo kun ved syn af køretøjer.
Hvilket ikke er det samme som at du SKAL have tændt dine baglygter.

/Helskov

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-09-08 23:12

wrote:
> [...]
> Hilsen Matthias

Det er jo kun ved syn af køretøjer.
Hvilket ikke er det samme som at du SKAL have tændt dine baglygter.

Delvis protest. De regler der gælder for hvorledes lygter m.m. virker ved et
syn, er også dem der gælder, når man kører på vejene.
Så hvis man har en bil, som opfylder de nævnte krav om nedsat spænding, så
behøver man ikke at køre med tændte baglygter.

Kurt