Ingen varme i lejlighed
Fra : Betina3000

Dato : 26-09-08 14:45

Hejsa

Hvornår er det lovpligtigt at der bliver tændt for varmen i almen
lejeboliger. Vi sidder her i vores lejlighed og har de sidste 3 uger
frosset. Jeg har flere gange bedt viceværten om at tænde for varmen,
men intet er sket endnu.

Må de det????

Med venlig hilsen
Betina

Fra : QBIC [6400]

Dato : 27-09-08 04:34

egentlig er det jo forkert at lukke for varmen over hovedet
du har jo varmemåler på og betaler jo for den del du bruger

men det er hvist nok noget med a´t man lukker for varme fra 1 marts til 1
oktober
for at spare på bla varmen ( tomggangsvarmen ) koster jo også penge

/ Niels

Fra : Holst

Dato : 27-09-08 06:26

QBIC [6400] wrote:

> [...]
> oktober
> for at spare på bla varmen ( tomggangsvarmen ) koster jo også penge

Taget i betragtning hvor en kold måned marts ofte er, så tror jeg ikke
helt på den.

Jeg har hørt, at det er 1. maj til 1. oktober. Sådan var det vist i min
gamle andelsforening.

Men sidder man og fryser, kan jeg anbefale et godt uldtæppe at kravle
under i sofaen. Så kan man måske sætte sig under det samme med kæresten,
og det kan jo også være hyggeligt. Og hvem ved, måske ender man
tidligere i sengen under dynen - sammen med kæresten, og det giver jo
også varmen.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 27-09-08 08:22

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> i sengen under dynen - sammen med kæresten, og det giver jo også varmen.

Ellers kan viceværten sikkert hjælpe Betina med at holde varmen under dynen
og måske han er en udspekuleret rad, der har planlagt netop dette

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 11:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Ellers kan viceværten sikkert hjælpe Betina med at holde varmen under
> dynen og måske han er en udspekuleret rad, der har planlagt netop

Kunne i 2 ikke gå i en pornoforretning sammen og få jeres lyster styret.
Dette er en juragruppe. Svar i gruppen bør være juridisk funderet.

Fra : Carsten

Dato : 27-09-08 15:31

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse
> "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen

> Kunne i 2 ikke gå i en pornoforretning sammen og få jeres lyster styret.
> Dette er en juragruppe. Svar i gruppen bør være juridisk funderet.

Det er bud nr. 7 og 10 som Uffe og Holst har opfordret til, så skulle
lovfundasen vist være på plads,

Carsten

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 22:13

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det er bud nr. 7 og 10 som Uffe og Holst har opfordret til, så skulle
> lovfundasen vist være på plads,
>
> Carsten

Jeg er ateist, så kom ikke her og spil hellig over for mig.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-09-08 11:38

QBIC [6400] skrev:

> egentlig er det jo forkert at lukke for varmen over hovedet
> du har jo varmemåler på og betaler jo for den del du bruger

Nej, det er ikke forkert at lukke for varmen om sommeren. Der er en
masse tomgangstab hvis man ikke lukker, og tomgangstab betales ikke via
aflæst forbrug.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 27-09-08 17:51

Erik Olsen wrote:

> Nej, det er ikke forkert at lukke for varmen om sommeren. Der er en
> masse tomgangstab hvis man ikke lukker, og tomgangstab betales ikke via
> aflæst forbrug.

1. oktober til 1. marts forekommer mig dog noget fattigt. Selvfølgelig
skal der være lukket for varmen om *sommeren*, men hvad med 1. september
til 15. april, eller sådan noget? Så er man vist ret godt dækket ind,
hvis det bliver et koldt efterår eller et koldt forår...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 22:18

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> september til 15. april, eller sådan noget? Så er man vist ret godt
> dækket ind, hvis det bliver et koldt efterår eller et koldt forår...

Lad os lige få dit lovgrundlag for dit "skal være lukket for varmen".
Hvilket du åbenbart ser som en generel regel som alle udlejere har ret
til uanset hvilken aftale der foreligger mellem lejer og udlejer, har
jeg ret?

Fra : alexbo

Dato : 27-09-08 22:35

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Lad os lige få dit lovgrundlag for dit "skal være lukket for varmen".

Lejeloven omtaler en "varmeperiode" det indikerer at varmeperioden ikke er
hele året, men jeg ville nu blive forbavset hvis lukke perioden skulle være
september-april.
Det ville godt nok give en solid besparelse, men man kan også gå for vidt.

§ 36. Leverer udlejeren varme og varmt vand samt andre ydelser som nævnt i
stk. 2, kan denne kræve sine udgifter til lejerens forbrug samt andel i
andre udgifter refunderet. Udgiften hertil kan ikke indeholdes i lejen.

Stk. 2. I varme- og varmtvandsregnskabet kan udlejeren kun medtage udgiften
til brændselsforbruget i varmeperioden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 23:19

> [...]
> lejen.
>
> Stk. 2. I varme- og varmtvandsregnskabet kan udlejeren kun medtage

Du har nok ret i at det står sådan i lejeloven, men Betina bor til leje
i en almen bolig, så der gælder den almene lejelov.
Der kan så være nogen af besvarelserne der går ud fra lejeloven fordi
man har overset ordet "almen"?
Desuden er der ikke påvist et "skal være lukket", varmeperiode eller ej.
Jeg ser en aftalt varmepreiode som noget der skal stå i lejekontrakten,
uanset hvilken af de 2 love der tales om. Så vil jeg mene lejer og
udlejer har aftalt at der kun er varme i den periode der står i
lejekontrakten og så skal udlejer lukke uden for den periode.
Der kom "skal være lukket" så ind men kun som en skriftlig aftal og ikke
som en generel regel uanset kontrakt.

I den almene lejelov står der det samme i kapitelindledningen § 52, men
så skilles bestemmelserne, for her tales der om regnskabsperiode og den
er i § 53 stk. 2 sat fra 1 juni til 31 maj men kan/skal ændres under
nogle givne omstændigheder, stk. 3 og 4.

Fra : alexbo

Dato : 28-09-08 09:51

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Der kan så være nogen af besvarelserne der går ud fra lejeloven fordi man
> har overset ordet "almen"?

I hvert fald min.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 27-09-08 07:56

[...]

Det kommer an på. Almen lejelov siger:
§ 18. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets
bestående i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem lejeren og
udlejeren kan forlange, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen
efter påkrav derom, kan lejeren selv afhjælpe den for udlejerens
regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med lys, gas, varme el.
lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig adgang til ejendommens
installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en
mangel forringer det lejedes værdi for lejeren.

D.v.s. at der i jeres lejekontrakt SKAL stå at der lukkes for varmen og
hvornår.
Det er hvad "retsforholdet mellem lejeren og udlejeren" bla.a. betyder.

Har i ikke en person med titlen varmemester?
Har i ikke en beboerbestyrelse?
Er det en boligafdeling under et boligselskab?
Har din henvendelse til vicevært/varmemester været skriftlige?

Fra : Bo

Dato : 27-09-08 04:51

On 27 Sep., 13:37, Erik Olsen <erik.ol...@ishoejby.dk> wrote:

> Nej, det er ikke forkert at lukke for varmen om sommeren. Der er en
> masse tomgangstab hvis man ikke lukker, og tomgangstab betales ikke via
> [...]

Jeg skulle hilse og sige at lejerne kommer til at betale for
tomgangstab, idet det bliver indkalkuleret i varmeregnskabet, hvem
skulle ellers betale ?
vh Bo

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-09-08 12:21

Bo skrev:

> Jeg skulle hilse og sige at lejerne kommer til at betale for
> tomgangstab, idet det bliver indkalkuleret i varmeregnskabet, hvem
> skulle ellers betale ?

Naturligvis bliver det indregnet i varmeregnskabet.

Det er ikke alene de få som har et forbrug i pågældende periode som
kommer til at betale, men alle beboere.

Du skal læse min kommentar i sammehæng med QBIC's påstand.

Fra : N/A

Dato : 27-09-08 12:21

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-09-08 23:35

alexbo wrote:

> Lejeloven omtaler en "varmeperiode" det indikerer at varmeperioden ikke
> er hele året, men jeg ville nu blive forbavset hvis lukke perioden
> skulle være september-april.
[klip]
> Stk. 2. I varme- og varmtvandsregnskabet kan udlejeren kun medtage
> udgiften til brændselsforbruget i varmeperioden.

Typisk leveres varme og varmt vand fra samme varmecentral og med samme
forsyningskilde som der skal laves regnskab for (olie, fjernvarme,
naturgas, eller whatever). For så vidt angår det varme vand vil
"varmeperioden" til regnskabet være hele året.

Jeg tror at eventuelle regler om lukning for varmen skal findes andre
steder i almenlejeloven, specielt §18, stk 1

Jesper Lund