kalorieberegning
Fra : Ralph

Dato : 30-09-08 19:36

Hejsa gruppe

Jeg har netop fået pizza her i aften, herefter hører jeg at en standard
købepizza indeholder 7000 Kjoule.
Er her nogen der kan hjælpe mig med en beregning/et program der kan lave en
beregning af hvor mange kalorier/Kjoule min hjemmelavede oksekødspizza
indeholder:

pr. 100g.

31 % fedt
10 g. protein
resten kulhydrater

1 stk. pizza vejer ca. 350 g.

--
Tak
Ralph

Fra : Linde

Dato : 30-09-08 20:04

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
eregning/et program der kan lave en
> beregning af hvor mange kalorier/Kjoule min hjemmelavede oksekødspizza
> [...]

Fedt giver 38 kJ/gram
Protein og kulhydrat giver 17 kJ/gram
Alkohol giver 30 kJ/gram

Så giver det (31*38)+(69*17)=2351 kJ/100g, eller 2351/4,2=559,8 Kcal/100 g.
Energi%:
31*38/2351*100=50,1% fra fedt
10*17/2351*100=7,2% fra protein
59*17/2351*100=42,7% fra kulhydrat

Gang selv op med stykkets størrelse. Men er der da slet ikke noget vand
eller væske i pizzaen?

Mvh
Linde

Fra : Ralph

Dato : 30-09-08 21:47

"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10*17/2351*100=7,2% fra protein
> 59*17/2351*100=42,7% fra kulhydrat
>
> Gang selv op med stykkets størrelse. Men er der da slet ikke noget vand

Takker
Er lidt chokeret over dine tal, de passer såvidt jeg kan se.
Hvad vand angår, så er langt det meste fordampet i en 275 grader varm ovn.

--
Ralph

Fra : Linde

Dato : 30-09-08 22:51

> Er lidt chokeret over dine tal, de passer såvidt jeg kan se.
> Hvad vand angår, så er langt det meste fordampet i en 275 grader varm ovn.

Jow, men vand er jo ikke bare frit vand(vanddråber), men også kapillart og
ionbundet vand. Rasp indeholder feks. 10-15 % vand. Det vil undre mig hvis
ikke din pizza indeholder mindst 20-30% vand, ellers er det djævlengaleme
nok en tør omgang.

For at lave en tilnærmelsesvis korrekt beregning skal vi bruge de enkelte
ingredienser pr vægt og kvalitet, samt den færdige pizzas vægt. Jeg tror
ikke på, at en hjemmelavet pizza indeholder mere power end en Tyrk Special
med et bjerg af ost og revet jaka bov på.

Mvh
Linde

Fra : Ralph

Dato : 30-09-08 23:36

> [...]
> ikke på, at en hjemmelavet pizza indeholder mere power end en Tyrk Special
> med et bjerg af ost og revet jaka bov på.

Enig, jeg kommer tilbage når jeg næste gang bager pizza.

--
Ralph

Fra : Marianne

Dato : 01-10-08 07:52

> Gang selv op med stykkets størrelse. Men er der da slet ikke noget vand
> eller væske i pizzaen?

Det kan være, at der menes, at 31% af den energi, der er, kommer fra fedt.
Så passer kun proteintallet, som er opgivet i gram.

Hvis 100 g pizza fx består af 50% vand, så skal procenterne vel kun tages af
det halve - hva'? Det lyder voldsomt, at pizza skulle være så energitung -
selv om vi nok er deroppe ad.

mvh
Marianne

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 01-10-08 09:17

Marianne formulated on onsdag :

> Det kan være, at der menes, at 31% af den energi, der er, kommer fra fedt. Så
> passer kun proteintallet, som er opgivet i gram.

Mit hjemmestrikkede regneark giver dette resultat.

Protein pr. 100g er 10g
Fedt-procenten er 31%
Kulhydrat pr. 100g vurderes til 25,7g
http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0500

Det vil give pizza med fordelingen pr. 100g sådan her:
Pro 10,0
Kul 25,7
Fedt 7,2

kJ/100g: 863

I 350 g vil der være 35g protein, 90g kulhydrat og 25g fedt. (3021 kJ)
Energifordelingen er protein 19%, kulhydrat 50% og fedt 31%

Det virker vel ikke helt umuligt.

--

Lars Jørgensen

Fra : Ralph

Dato : 01-10-08 18:00

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse
> Energifordelingen er protein 19%, kulhydrat 50% og fedt 31%

Det kan godt være jeg ikke var præcis nok, men det gør det bare endnu værre,
til 350 pizza bruges der ca 100 g. ost med 21 g fedt i, og 100 g. oksekød
med 10g fedt i (inden svitsning, der forsvinder vel lidt)

De hundrede gram dej er lavet af mel med ca. 10 % protein, resten er
tomatsovs og krydderier.

--
Ralph

Fra : Linde

Dato : 01-10-08 19:06

> [...]
> med 10g fedt i (inden svitsning, der forsvinder vel lidt)
> De hundrede gram dej er lavet af mel med ca. 10 % protein, resten er

Vi tager dem en ad gangen, omregnet i gram fra et 350g stykke:
Ost 45+(ved godt du sagde 30+, men har lige 45+ i frisk erindring 25F,
25P, 45V
Hakket kød 10F, 20P, 70V(vi siger der ikke forsvinder noget af betydning)
Dej 1F, 7P, 50K, 40V
Tomatsovs 5F, 2P, 10K, 33V(sovsen her er med lidt olie)

Det giver så i alt 41F, 54P, 60K, 188V
3496Kj i alt, 999Kj/100g
1558Kj fra fedt, 44,6 energi%
918Kj fra protein, 26,3 energi%
1020Kj fra kulhydrat, 29,2 energi%

Som du ser er vand% lidt over 50, meget mindre ville næsten ikke være til at
synke! Det fylder også lidt, så det ikke bare er kalorier det hele. Man
kan så diskutere sammensætningen af fedt og den slags, men din pizza er helt
sikkert et sundere og bedre måltid end en nr.12 nede fra hjørnet.

Mvh
Linde

Fra : Ralph

Dato : 01-10-08 22:24

> Det giver så i alt 41F, 54P, 60K, 188V
> 3496Kj i alt, 999Kj/100g

Nårh, så er det vel ikke så slemt - os der er +45 regner gerne i kalorier,
så 900 kalorier for en hel pizza (som aldrig bliver spist på een gang) er
vel ikke så slemt.

Rart at tale med en proff. (min kone er husgerningslærerinde, hun stod af
efter 5 minutter)

--
Ralph

Fra : Linde

Dato : 01-10-08 22:41

> Nårh, så er det vel ikke så slemt - os der er +45 regner gerne i kalorier,
> så 900 kalorier for en hel pizza (som aldrig bliver spist på een gang) er
> vel ikke så slemt.

Næ det lyder som et helt almindeligt måltid. Man bliver dog altid overrasket
hvis man prøver at se på en hel dags indtag, eller en uge...så er det rart
med selektiv hukommelse

> Rart at tale med en proff. (min kone er husgerningslærerinde, hun stod af
> efter 5 minutter)

Heh ja ikke. Næ nu er jeg blot gemen mejerist, men sålunde frisk fra skolen
kan jeg da huske vi hyggede os med den slags opgaver. I bund og grund er det
jo bare gange og dividere, det er nok mere at holde styr på med hvad.

Mvh
Linde

Fra : Linde

Dato : 01-10-08 19:17

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i meddelelsen
> Hvis 100 g pizza fx består af 50% vand, så skal procenterne vel kun tages
> af det halve - hva'? Det lyder voldsomt, at pizza skulle være så
> energitung - selv om vi nok er deroppe ad.

Ja, det er jo det. Der er altid vand i, men Ralph nævnte det ikke, så jeg
gik ud fra han bare havde glemt det. Men det er jo ikke lige til at lave
en beregning uden.

Mvh
Linde