Hovedretter med æbler?
Fra : peter

Dato : 30-09-08 07:08

Hej

Er der nogle, der kender nogle gode opskrifter på hovedretter med
æbler? Og som vil offentliggøre dem her?

Mvh og på forhånd tak for svarene

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-09-08 15:00

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i meddelelsen
Hej

Er der nogle, der kender nogle gode opskrifter på hovedretter med
æbler? Og som vil offentliggøre dem her?

Ikke ligefrem en hovedret, men prøv at stege squash i terninger sammen med
et æble i tern og smag til med balsamico og honning. Det smager godt.

Steen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-09-08 15:11

peter <peter900000@hotmail.com> writes:

> Er der nogle, der kender nogle gode opskrifter på hovedretter med
> æbler? Og som vil offentliggøre dem her?

Jeg lavede kylling i karry med æbler og porrer den anden dag. Det er
absolut ikke dårligt.

Kog en kylling. Skær et par porrer og en 3-4 æbler i tynde skiver/tern og
svits det i en gryde med karry, evt. i kyllingefedt, hvis kyllingen
har stået natten over, ellers kan bacon bruges. Lav sovs i gryden med
kyllingesuppen og server det med ris. Alt efter æblerne kan det blive
noget sødt stads, som med fordel kan tilsmages med f.eks.
æblecidereddike. Lagereddike kan også sagtens bruges.

Mvh Trine

Fra : Ralph

Dato : 30-09-08 16:20

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Er der nogle, der kender nogle gode opskrifter på hovedretter med
æbler? Og som vil offentliggøre dem her?

Alt med karry.

Hvis man ikke kan lide æbleflæsk, så prøv med bacon.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 30-09-08 16:31

Hej peter

> Er der nogle, der kender nogle gode opskrifter på hovedretter med
> æbler? Og som vil offentliggøre dem her?

Ud over almindelig æbleflæsk har jeg fået en opskrift her i
gruppen som jeg vil afprøve her i efteråret.

Opskriften var ofentliggjort af Jakob

1 kg kartofler
1/2 - 1 kg røget flæsk
3-4 Madæbler (Belle de Boscop) skrællet og skåret i både.

Kartoflerne skrælles (!) og skives, lægges i en bradepande i 2-3 lag
og drysses med salt og peber. Ovenpå lægges tykke skiver af røget
flæsk.

Dette skal i ovnen i ca. 1/2 time (indtil flæsket er godt stegt) ved
225C.

Efter den halve time tages fadet ud og flæsket tages af,
kartoffelskiverne vendes let og man laver en rende i midten af fadet
hvori man fylder op med æblebådene.

Flæsket lægges udover det hele igen, med den stegte side nedaf,
og det hele får en halv time mere, eller indtil flæsket er godt stegt,
og æblerne er meget møre.

For søren, man forstår godt hvorfor grisefedt er det foretrukne
fedtstof til at stege pomfritter i - kartoflerne i denne ret bliver
virkelig lækre, og æblernes syrlighed står rigtig godt til den røgede
flæsk.

--
Mvh Max

Fra : Specks6812

Dato : 30-09-08 20:48

peter <peter900000@hotmail.com> said in news:52720496-112e-4563-8630-
> [...]

> Hej
>
> Er der nogle, der kender nogle gode opskrifter på hovedretter med
> æbler? Og som vil offentliggøre dem her?

Variationer over dette tema kan være godt:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=3008

Fra : Ole Christiansen

Dato : 01-10-08 10:52

[...]

Denne opskrift med æbleflæsk er god: