Ønskes: anbefaling af ventilator til
Fra : Optimus Prime

Dato : 30-09-08 07:43

Den skal monteres i loftet, må meget gerne være støjsvag og findes den i
rustfri stål look, så er det bare helt perfekt...

Ej det beskriver jo halvdelen af markedet; men er der nogen speciel
model/mærke i kan anbefale?

Tillægsspørgsmål: Kan det anbefales at bruge en med hydrostat eller
virker det ikke ordentligt?
Jeg ønsker blot at sikre der ikke bliver for fugtigt i rummet og vil
generes mindst muligt af en larmende ventilator

Fra : Jacob Andersen

Dato : 30-09-08 19:09

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ønsker blot at sikre der ikke bliver for fugtigt i rummet og vil
> generes mindst muligt af en larmende ventilator

De larmer alle sammen. Du skal ikke købe en hvor hydrostaten er bygget
sammen med ventilatoren, det virker af h. til, man kommer til at måle på
udeluften med sådan en. Så starter den hver gang det er tåget.

Mvh
Jacob

Fra : Michael Hansen

Dato : 30-09-08 22:02

Jeg ville holde mig fra det hydrostat, synes ikke det virker ordenlig. Min
mening

Men denne ventilator har jeg selv. Synes ikke den larmer, hvis jeg er i bad
kan jeg ikke høre den.
THERMEX VENTILATOR SILENT 100 CZ

Michael

Fra : Erik Andersen

Dato : 30-09-08 22:30

"Michael Hansen" <mhansen@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mening
>
> Men denne ventilator har jeg selv. Synes ikke den larmer, hvis jeg er i

Jeg har en ventilator, der ser meget smart ud! Mener at firmaet hedder
X-Mart. MEN den larmer (hyler) afsindigt. Det er resonans i selve maskinen/
kanalen. Jeg har ikke helt fundet ud af hvorfor. Jeg mener dog at den kan
flytte en del luft.
Jeg smider den snart ud, men den var ikke helt billig, så det er surt.
Har andre den samme oplevelse?

Mvh Erik

Fra : Master Fat Bastard

Dato : 01-10-08 08:02

Erik Andersen wrote:
> [...]
> flytte en del luft.
> Jeg smider den snart ud, men den var ikke helt billig, så det er surt.

ja, larmer og hyler ad helvede til.

Fra : Optimus Prime

Dato : 02-10-08 09:22

Master Fat Bastard skrev:

> ja, larmer og hyler ad helvede til.

Tak til jer begge - det var lige præcis X-mart jeg havde kigget på...
men det hjælper jo ikke noget de ligner en million hvis de larmer så de
ikke er til at holde ud

Fra : Anders Majland

Dato : 03-10-08 10:58

> De larmer alle sammen. Du skal ikke købe en hvor hydrostaten er bygget
> sammen med ventilatoren, det virker af h. til, man kommer til at måle på
> udeluften med sådan en. Så starter den hver gang det er tåget.

Ideelt set skal man måle både fugtighed og temperatur både inde og ude. Det
har jeg dog ikke set som en færdig løsning.

Hiver man badeværelsesluft ud kommer der udeluft ind et andet sted, og det
er der rigtignok ikke nogen grund til at gøre når luftfugtigheden er får høj
.... Med det vejr vi har nu kan der være ide i at vente med udluftningen til
her sidst på formiddgen hvor solen har fået mere magt og morgenduggen er
dampet af ...

Fra : Carsten

Dato : 03-10-08 12:44

> ... Med det vejr vi har nu kan der være ide i at vente med udluftningen
> til her sidst på formiddgen hvor solen har fået mere magt og morgenduggen
> er dampet af ...

Chefen: hvorfor f*ck kommer du dallerne kl. 10 her for 3. dag i træk
Anders: jeg skulle lufte ud i badeværelset efter mit morgenbad kl. 5.30

Fra : Anders Majland

Dato : 03-10-08 14:20

> Chefen: hvorfor f*ck kommer du dallerne kl. 10 her for 3. dag i træk
> Anders: jeg skulle lufte ud i badeværelset efter mit morgenbad kl. 5.30

Nu har jeg ihc i hytten så jeg kunne godt lade en timer om det (og ellers
ville jeg nok vente til klokken ni med badet

Men jeg har en xmart i hvert badeværsel - med timer efterløb og gyrostat.
Sidstnævnte var lidt svære at stille så den kun kører når det er meget
fugtigt (for at undgå at den kører når den generelle luftfugtighed blot er
høj)

Den ene tænder sammen med lyset (mangel på output) og kører så på timeren og
nogen gange videre på hygrostaten. Men tørrer vi basketøj der er et vinduet
som regel hængslet på klem.

Den anden tændes på en seperat afbryder (eller hygrostaten) og kører også
med et timerefterløb. Den har jeg kun set tænde af sig selv når nogen har
været i bad. Men oftest anvender vi den bare til udluftning hvis luften er
blevet for tæt efter besøg på potten ... Så først lige tænde når man
forlader rummet og man slipper for støjen mens man sidder i egne tanker ...

Men byggede jeg nyt ville jeg nok anvende dobbelt så mange output som dem
der er installeret her - og det er ikke ligetil at trække nye kabler for at
udvide installationen ...

Men på sigt er bliver billigste installtion nok at der kun føres forsyning
rundt og alle stikkontakter og udtag styres trådløst eller overlejret på
forsyningen.... Hvis LK lavede trådløse opus stikkontakter havde jeg nok
udskiftet kontrolleren og købt de første 10-15 stykker ... Men gider ikke
pudse vægge op for at få fuga udtag. Få så skal de alle skiftes for at det
ikke se rodet ud ...