Knorr-saucer uden smør = "sundt"
Fra : Jan

Dato : 28-09-08 07:36

De forskellige Knorr-saucer er et hit her i huset. Vi laver dem som regel
_uden_ smør, med letmælk. Det må alt andet lige gøre saucen "sundere", men
mit spørgsmål til Jer er, med hvor god samvittighed kan vi "mæske" os i
Knorr-sauce uden smør. Er der ikke meget fedt i selve pulverblandingen,
eller hva?

Fra : Max

Dato : 28-09-08 07:54

Hej Jan

> kan vi "mæske" os i Knorr-sauce uden smør. Er der ikke meget fedt i
> selve pulverblandingen, eller hva?

Prøv at læse på pakken.

--
Mvh Max

Fra : Jeppe Vestergaard

Dato : 28-09-08 09:53

> [...]
> mit spørgsmål til Jer er, med hvor god samvittighed kan vi "mæske" os i
> Knorr-sauce uden smør. Er der ikke meget fedt i selve pulverblandingen,

Som Max siger - læs på pakken. Derudover - der er vel kun en 30-50 gram i
sådan et brev pulver-sovs, så uanset hvad kan I jo max få 50 gr. fedt + mælk
tilsammen til deling (og pulveret er jo næppe 100% fedtholdigt). Det sker
der vidst ikke det vilde ved.

--
Jeppe Vestergaard, Roskilde

Fra : Hauge

Dato : 28-09-08 10:07

Hej
Jan wrote:
> [...]
> "sundere", men mit spørgsmål til Jer er, med hvor god samvittighed
> kan vi "mæske" os i Knorr-sauce uden smør.

Jeg gør selv det samme, når jeg tyr til denne type sovs.
Men indholdet i sådan en pose er typisk majs-mel og krydderier, der er ikke
ret meget fedt, for hvad skal de putte det i for, når man alligevel "skal"
tilsætte 8 pakker smør.

Er det overhovedet muligt at "mæske" sig i Knorr-sovser?

Mvh Hauge

Fra : Ivar

Dato : 28-09-08 13:03

Hauge skrev:

> Er det overhovedet muligt at "mæske" sig i Knorr-sovser?

Da der hele tiden kommer nye, vil man kun kunne svare negativet
på spørgsmålet, hvis man har en forhåndsintaget mening om
hvorledes sovs bør laves.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 28-09-08 13:18

On Sun, 28 Sep 2008 11:06:36 +0200, Hauge wrote:

> [...]
> ret meget fedt, for hvad skal de putte det i for, når man alligevel "skal"

Lyt engang til "The wonderfull soup stone".
--
/ Mikkel

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 28-09-08 14:29

> [...]
> "skal" tilsætte 8 pakker smør.
>
> Er det overhovedet muligt at "mæske" sig i Knorr-sovser?

Ja da! Hvis man synes om mælkesukker, modificeret stivelse, mælkeprotein,
mononatriumglutamat, dinatriumguanylat, dinatriuminosinat, E472e, E450,
E341, guargummi, aroma, farvestof(E250c) og gærekstrakt. Samt sukker,
ærtestivelse og surhedsregulerende midler. Hvis man så kører en gang
margarine eller Kærgården i, så er der fest.

Man kunne også piske et par æggeblommer med lidt eddike, salt, peber og
estragon og så tilsætte smeltet smør under kraftig omrøring og svag varme.
Vups! Så har man lavet en ægte bearnaise.

Det er et valg.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : Hauge

Dato : 28-09-08 14:36

Anders Halskov-Jensen wrote:
> Man kunne også piske et par æggeblommer med lidt eddike, salt, peber
> og estragon og så tilsætte smeltet smør under kraftig omrøring og
> svag varme. Vups! Så har man lavet en ægte bearnaise.

Øhm.. Prøv så at læse det oprindelige indlæg igen.. På den måde som
spørgeren vil lave denne sovs på (hvem snakker forøvrigt om bearnaise?), så
kan din opskrift ikke bruges til noget som helst.
Hint: Uden fedt/smør/margarine.

> Det er et valg.

Det er det nemt-droppebare fedt også.

Mvh Hauge

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 28-09-08 15:04

> [...]
> spørgeren vil lave denne sovs på (hvem snakker forøvrigt om bearnaise?),
> så kan din opskrift ikke bruges til noget som helst.

Mit indlæg var nu også udelukkende ment som en respons på dit "Er det
overhovedet muligt at "mæske" sig i Knorr-sovser?"
Jeg er desværre alt for mad-arrogant til at gide hjælpe folk med at forbedre
en pulversovs-oplevelse endsige gøre den "sundere".

Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-08 15:42

"Anders Halskov-Jensen" <anders@vinkriiitiiiik.dk> skrev i en
meddelelse news:gbo2se$30fn$1@newsbin.cybercity.dk

> [...]
> Jeg er desværre alt for mad-arrogant til at gide hjælpe folk med at
> forbedre en pulversovs-oplevelse endsige gøre den "sundere".

Respekt for dén holdning, som jeg forøvrigt deler.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 28-09-08 16:24

Anders Halskov-Jensen wrote:
> Jeg er desværre alt for mad-arrogant til at gide hjælpe folk med at
> forbedre en pulversovs-oplevelse endsige gøre den "sundere".

Tjaeh. At smør og æg der er pisket sammen er lækkert, det er jeg heller ikke
enig i.. Det smager fint, men er aldeles rædsomt ulækkert.. Men det betyder
ikke at jeg synes om pulveret, men at det "ægte" også er til at lukke op at
skide i, efter min mening. Og nej, det er stadig *ikke* smagen jeg ikke kan
li', men konsistensen.

Mad-arrogant betyder jo kun at det eneste der kan spises, er "ægte" mad,
hvad pokker det så end er.. Og selvfølgelig at dem der er det, føler sig en
del hævet over os andre pøbler, uden at have noget at have det i.

Jeg er godt klar over at mad-arroganterne her *aldrig* kan finde på at købe
færdigt industrimad, de køber selvfølgelig ind direkte hos landmanden,
uanset hvad.. I hvert fald er det det de vil indrømme, for der skal være en
grund til at være hævet over alle andre.

Mvh Hauge

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 28-09-08 18:33

> [...]
> lukke op at skide i, efter min mening. Og nej, det er stadig *ikke* smagen

Og det er du bestemt i din gode ret til.

> Mad-arrogant betyder jo kun at det eneste der kan spises, er "ægte" mad,
> hvad pokker det så end er.. Og selvfølgelig at dem der er det, føler sig
> en del hævet over os andre pøbler, uden at have noget at have det i.

Jeg føler mig ikke specielt hævet over noget som helst. For mig er
"ægte" mad, måltider, der er tilberedt af ordentlige, hæderlige
råvarer. Læs fx her www.oproerframaven.dk
Og så må det gerne være en krebinet med en dampet gulerod og lidt
skysovs. Men mad der er pumpet med kemikalier, farver og tilsætningsstoffer,
for at ligne noget, det ikke er(f.eks en posesovs), har jeg meget lidt
respekt for. Og det har, i min optik, ikke noget med mad at gøre. At det er
udbredt, er måske et udtryk for en i befolkningen faldende evne til at
tilberede mad. Det kan man kun begræde.

> [...]
> landmanden, uanset hvad.. I hvert fald er det det de vil indrømme, for der
> skal være en grund til at være hævet over alle andre.

Almindelige mennesker, der skal have en hverdag til at fungere handler
selvfølgelig også i supermarkeder. Men det er ikke det samme som at man
ukritisk skal købe det supermarkederne tilbyder, eller undlade at kigge
efter alternative kilder. Og det bringer iøvrigt en ellers god debat ned på
et lavere plan at begynde at kaste med fordomme om hvor hvilke folk handler,
og med hvilke formål. Dét vil jeg til gengæld gerne føle mig hævet over.

Anders

spisdrik.blogspot.com
oproerframaven.wordpress.com

Fra : Hauge

Dato : 28-09-08 19:38

Hej
Anders Halskov-Jensen wrote:
> Dét vil
> jeg til gengæld gerne føle mig hævet over.

Jamen så forstår jeg ikke at du kalder det arrogant.. Det er vel bare alm.
sund fornuft, men i dit indlæg hvor du bruger arrogant, bruger du det på en
ulækker snoppet måde. Men vi er helt enige i det du skriver.. Men det
betyder i min verden ikke, at jeg ikke vil hjælpe andre selvom de ikke
spiser de samme ting som mig..

Mvh Hauge

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 28-09-08 20:25

> [...]
> en ulækker snoppet måde. Men vi er helt enige i det du skriver.. Men det
> betyder i min verden ikke, at jeg ikke vil hjælpe andre selvom de ikke

Tjaaah, det var måske også et forkert ordvalg, som mest skal tages som et
udtryk for en anelse afmagt over, at (for) mange mennesker spiser (for)
underlødig mad. Og at jeg finder det uendeligt trist at folk beder om hjælp
til at gøre pulversovs sundere. Det orker jeg desværre ikke at hjælpe med,
selvom jeg burde.

Anders

Fra : Max

Dato : 28-09-08 20:43

Hej Anders

> folk beder om hjælp til at gøre pulversovs sundere. Det orker jeg
> desværre ikke at hjælpe med, selvom jeg burde.

Men du orker at skrive en masse om at du ikke orker,
hvor er sammenhængen i det ?

--
Mvh Max

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 29-09-08 05:00

> Hej Anders

> Men du orker at skrive en masse om at du ikke orker,
> hvor er sammenhængen i det ?
>
> --
> Mvh Max

Nej, ikke en masse. En enkelt sætning bare. Det tog omkring 2.78 sekunder at
formulere og skrive den. Men at forbedre en pulversovs så det giver en
meningsfyldt kulinarisk oplevelse, det vil tage meget længere tid end jeg
har lyst til at anvende. Især fordi man skal have folk til at indse, at man
skal starte med at smide pulverbrevet ud. IMO.

Anders

Fra : Max

Dato : 29-09-08 15:31

Hej Anders

> længere tid end jeg har lyst til at anvende. Især fordi man skal have
> folk til at indse, at man skal starte med at smide pulverbrevet ud.

Hvis vi holder gang i tråden længe nok, ja så ender det mad at du
får hjulpet nogen alligevel :)

--
Mvh Max

Fra : Ivar

Dato : 29-09-08 21:43

Anders Halskov-Jensen skrev:

> Man kunne også piske et par æggeblommer med lidt eddike, salt, peber og
> estragon og så tilsætte smeltet smør under kraftig omrøring og svag varme.
> Vups! Så har man lavet en ægte bearnaise.

Bearnaisesovs kan ødelægge enhver ret.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 30-09-08 06:21

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Bearnaisesovs kan ødelægge enhver ret.
>

> Ivar Magnusson

Et værdifuldt indlæg til tråden, som jeg hermed takker for. Sauce bearnaise
er indrømmet et problematisk match til havregrød eller vandbakkelser, men
dog alligevel en forholdsvis vigtig bestanddel af f.eks. en...Beuf
Bearnaise.

Anders

Fra : Hauge

Dato : 30-09-08 15:11

> [...]
> bearnaise er indrømmet et problematisk match til havregrød eller
> vandbakkelser, men dog alligevel en forholdsvis vigtig bestanddel af

Ja som havregrød er det for Beuf Havregrød..

/Hauge

Fra : Ivar

Dato : 30-09-08 17:20

Anders Halskov-Jensen skrev:

> Et værdifuldt indlæg til tråden,

Hvis du synes at tråden er gået af sporet, skal du brokke dig
til ham, der umotiveret kom med en opskrift på bearnaisesovs
med smør.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 30-09-08 17:39

> Hvis du synes at tråden er gået af sporet, skal du brokke dig
> til ham, der umotiveret kom med en opskrift på bearnaisesovs
> med smør.
>

> Ivar Magnusson

Tråden er skøn. Der er ikke noget som fredsommelig madpolemik.Og det var
skam yders motiveret, men måske uopfordret

Anders

Fra : michael

Dato : 29-09-08 16:04

Hauge skrev:
> [...]
> ret meget fedt, for hvad skal de putte det i for, når man alligevel "skal"

Hvis du putter 8 pakker smør i en enkelt portion sauce, så håber jeg
sandelig det er de små pakker, som ofte sælges sammen med rundstykker,
du putter i.

/michael

Fra : Hauge

Dato : 29-09-08 16:21

Hej
michael wrote:
> Hvis du putter 8 pakker smør i en enkelt portion sauce, så håber jeg
> sandelig det er de små pakker, som ofte sælges sammen med rundstykker,
> du putter i.

Hvor stor er en portion da?

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 29-09-08 16:23

Hej Hauge

> Hvor stor er en portion da?

Du ved da at når det hedder sauce, ja så er portionerne meget små :)

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-09-08 16:52

> Hej Hauge

> Du ved da at når det hedder sauce, ja så er portionerne meget små :)

Ja hvis det er et rigtigt fint sted så er det lige før at én af de små
pakker er for meget til én portion

Steen.

Fra : michael

Dato : 29-09-08 17:59

Hauge skrev:
> Hej
>
> Hvor stor er en portion da?
>
> Mvh Hauge

Det, der angives på pakken til et brev Knorr Sauce. Men jeg tror at vi
efterhånden er nået frem til problemet: at du ikke kan læse.

/michael

Fra : Hauge

Dato : 29-09-08 18:03

michael wrote:
> Det, der angives på pakken til et brev Knorr Sauce. Men jeg tror at vi
> efterhånden er nået frem til problemet: at du ikke kan læse.

Nåeh. Men en portion for mig, er 2-3 gange det der er mængden for en portion
på pakken. Så at du er Knorr-pakkedyr, er dit problem, men vi er altså nogen
der er kommet længere. Også længere end pizza, der forøvrigt ikke kan
kategoriseres som mad, i hvert fald ikke i min verden.

/Hauge

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-09-08 20:03

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote in message

> [...]
> altså nogen der er kommet længere. Også længere end pizza, der forøvrigt
> ikke kan kategoriseres som mad, i hvert fald ikke i min verden.

Jeg er enig. Pizza er klassen over mad

Bjarne K.

Fra : Max

Dato : 29-09-08 20:13

Hej Hauge

> er altså nogen der er kommet længere. Også længere end pizza, der
> forøvrigt ikke kan kategoriseres som mad, i hvert fald ikke i min
> verden.

Nå, du kan ikke lave pizza.

--
Mvh Max

Fra : Hauge

Dato : 29-09-08 20:50

Hej Max
Max wrote:
> Nå, du kan ikke lave pizza.

Ikke så de kan spises, heller ikke de steder jeg har prøvet at købe pizza,
er de værd at tygge sig igennem. Synes det er værre end McD.

Men ok, pizza er fint når smagsløgende skal nulstilles

Mvh Hauge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 29-09-08 21:10

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen
> Hej Max
>
> Ikke så de kan spises, heller ikke de steder jeg har prøvet at købe pizza,
> er de værd at tygge sig igennem. Synes det er værre end McD.

Så synes jeg at du skal tage en tur til Italien. Jeg vil give dig ret i at
der serveres mange dårlige pizzaer i Danmark men også enkelte gode.
Den absolut dårligste har jeg forøvrigt fået på en italiensk restaurent i
Århus.

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 30-09-08 15:13

Steen Jakobsen wrote:
> Så synes jeg at du skal tage en tur til Italien.

Har jeg været, og har også prøvet deres elastikpizza, så hvis det er
standarden, så forstår jeg godt at danske pizzaer er elendige.

Mvh Hauge

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-09-08 15:31

> Har jeg været, og har også prøvet deres elastikpizza, så hvis det er
> standarden, så forstår jeg godt at danske pizzaer er elendige.

Så har vi ikke været på den samme restaurant. Jeg har fået en papirtynd
sprød pizza i en restaurant lige ved grænsen til Østrig. Det var ikke turist
område og jeg tror det gør en forskel. Desuden er der givetvis også stor
forskel på de forskellige områder i Italien.
Det kan jo også være at du bare er for gammel til andet end frikadeller med
brun sovs og stuvede ærter lavet på frosne ærter

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 30-09-08 16:24

Steen Jakobsen wrote:
> Det kan jo også være at du bare er for gammel til andet end
> frikadeller med brun sovs og stuvede ærter lavet på frosne ærter

Ja som 40-årig har man jo nået den alder, hvor livet kun er til deller og
brun sovs, sådan er det.

Mvh Hauge

Fra : Ralph

Dato : 30-09-08 16:28

> Ja som 40-årig har man jo nået den alder, hvor livet kun er til deller og
> brun sovs, sådan er det.

Jeg har engang arbejdet sammen med en ung mand på omkring 20 år: "Hvis JEG
ikke får mine 10 kartofler om dagen så ....."

--
Ralph

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 30-09-08 16:34

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Ja som 40-årig har man jo nået den alder, hvor livet kun er til deller og
> brun sovs, sådan er det.

Hehe, hvis du kun er 40 må du kalde mig Jens Bruun

Steen.

Fra : Hauge

Dato : 30-09-08 17:24

Jens Bruun wrote:
> Hehe, hvis du kun er 40 må du kalde mig Jens Bruun

Helt i orden Jens

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 29-09-08 21:58

Hej Hauge

> Men ok, pizza er fint når smagsløgende skal nulstilles

Min kones pizzaer har omvendt flere pizza modstandere,
men du har ret der laves meget skodmad der kaldes pizzaer.

--
Mvh Max

Fra : Bjarne K.

Dato : 28-09-08 19:21

"Jan" <jan@food.dk> wrote in message
> [...]
> mit spørgsmål til Jer er, med hvor god samvittighed kan vi "mæske" os i
> Knorr-sauce uden smør. Er der ikke meget fedt i selve pulverblandingen,

But why. Smør er da et sundt naturligt produkt.

Bjarne K.

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-09-08 19:23

"Bjarne K." <not@nej.ni> skrev i en meddelelse

> But why. Smør er da et sundt naturligt produkt.

Enig. Man skal bare begrænse indtaget. Ganske som man skal med så mange
andre af livets små mirakler.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Max

Dato : 28-09-08 19:43

Hej Jens

> Enig. Man skal bare begrænse indtaget. Ganske som man skal med så
> mange andre af livets små mirakler.

Kalorier har det med at friste mere end vitaminer :)

--
Mvh Max