/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Arona Diesel
Fra : Ole Flemming Jeppese~


Dato : 29-09-08 21:21

Hej

Jeg er ved at købe en sejlbåd monteret med en Arona Diesel
saltvandskølet 7 hk fra 1986.

Er der nogen som kan fortælle mig mere om sådan en fætter. Er det
noget som dur og hvor skaffer men reservedele til den?

Med venlig hilsen

L 23
Hejlsminde
(og den er så nu til salg)


 
 
NewsGroups (30-09-2008)
Kommentar
Fra : NewsGroups


Dato : 30-09-08 08:12

> Hej
> Jeg er ved at købe en sejlbåd monteret med en Arona Diesel
> saltvandskølet 7 hk fra 1986.
>
> Er der nogen som kan fortælle mig mere om sådan en fætter. Er det
> noget som dur og hvor skaffer men reservedele til den?
>

Prøv fx at søge lidt i det google viser -

http://www.google.dk/search?hl=da&newwindow=1&q=Arona+Diesel&btnG=S%C3%B8g&meta=




Harding Larsen (30-09-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 30-09-08 15:58

Hej Ole,

Mange danskbyggede B-31 både blev af Starboat monteret med
Aronamotorer.
Årsagen var at de var billige, 12 HK kostede kun 11.000,- DKR
Kvaliteten var meget svingende og i dag der der ikke mange som
sejler med en Arona ombord.
Oprindeligt var motorerne udviklet til at drive vandpumper på
land. Senere blev de mariniseret.
Min første Arona var monteret i båden og den kørte 45 timer
brugte 45 lter brændstof og også 45 liter smøreolie som kom ud
alle de steder hvor det var muligt. Motoren drev af olie. Der
var en stort overtryk i motoren og fabrikken havde st udbore
smørekanaler og udluftningskanaler.
Motoren blev selvflgelig skifter på garanti af Den danske
Generalagent Thomas Schmidt. Thomas Schmidt standsede samme år
forhandlingen af motoren som de fandt for dårlig og det var
deres ervice tillige.
Den næste Arona hørte til båden i 16 år men den var ude for rep.
16 gange. Det var virkelig graverende fejl den var behæftet med.
Til sidst eksploderede den og det skete i forbrændigsslaget.
Krumtappen knækkede fordi den ikke var afdrejet efter
forskriften med de fornødne skuldre. Da begge ventiler var
lukkede søgte trykket og plejlstangen nedad og det resulterede i
at krumtaphuset, er er støbt, lignede st patchwork af revner på
op til 20 cm´s længde og åbninger på op til 6 mm.
Derefter blev der monteret en Perkins og den har kørt siden (12
år) uden problemer.

Arona fabrikken der i en periode havde et handelssamarbejde med
BUCK, lukkede efter en konkurs i 1983, hvorfor vitale
reservedele ikke siden har kunnet fås.
Kun almindelige gængse dele, der ikke blev fremstillet på
aronafabrikken, så som generator, starter, pumper og dyser er
alm. handelsvarer. Oliefiltre er et problem.
Som ventilfjeder kan anvendes Volvo selv om de er lidt slappere.

Jeg tror at du i forbindelse med købet skal reserver nogle penge
til udskiftning af motoren.

Mvh/Harding
Formand for B-31 Klubben

Ole Flemming Jeppesen <olejeppesen@95JYTmail.dk> (slet 95JYT)
skrev:
>Hej
>
>Jeg er ved at købe en sejlbåd monteret med en Arona Diesel
>saltvandskølet 7 hk fra 1986.
>
>Er der nogen som kan fortælle mig mere om sådan en fætter. Er
det
>noget som dur og hvor skaffer men reservedele til den?
>
>Med venlig hilsen
>
>L 23
>Hejlsminde
>(og den er så nu til salg)



blueocean (01-10-2008)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 01-10-08 06:31

On 30 Sep., 16:58, Harding Larsen <hard...@GJU6Flarsen.tdcadsl.dk>
(slet GJU6F) wrote:
> Hej Ole,
>
> Mange danskbyggede B-31 både blev af Starboat monteret med
> Aronamotorer.
> Årsagen var at de var billige, 12 HK kostede kun 11.000,- DKR
> Kvaliteten var meget svingende og i dag der der ikke mange som
> sejler med en Arona ombord.
> Oprindeligt var motorerne udviklet til at drive vandpumper på
> land. Senere blev de mariniseret.
> Min første Arona var monteret i båden og den kørte 45 timer
> brugte 45 lter brændstof og også 45 liter smøreolie som kom ud
> alle de steder hvor det var muligt. Motoren drev af olie. Der
> var en stort overtryk i motoren og fabrikken havde st udbore
> smørekanaler og udluftningskanaler.
> Motoren blev selvflgelig skifter på garanti af Den danske
> Generalagent Thomas Schmidt. Thomas Schmidt standsede samme år
> forhandlingen af motoren som de fandt for dårlig og det var
> deres ervice tillige.
> Den næste Arona hørte til båden i 16 år men den var ude for rep.
> 16 gange. Det var virkelig graverende fejl den var behæftet med.
> Til sidst eksploderede den og det skete i forbrændigsslaget.
> Krumtappen knækkede fordi den ikke var afdrejet efter
> forskriften med de fornødne skuldre. Da begge ventiler var
> lukkede søgte trykket og plejlstangen nedad og det resulterede i
> at krumtaphuset, er er støbt, lignede st patchwork af revner på
> op til 20 cm´s længde og åbninger på op til 6 mm.
> Derefter blev der monteret en Perkins og den har kørt siden (12
> år) uden problemer.
>
> Arona fabrikken der i en periode havde et handelssamarbejde med
> BUCK, lukkede efter en konkurs i 1983, hvorfor vitale
> reservedele ikke siden har kunnet fås.
> Kun almindelige gængse dele, der ikke blev fremstillet på
> aronafabrikken, så som generator, starter, pumper og dyser er
> alm. handelsvarer. Oliefiltre er et problem.
> Som ventilfjeder kan anvendes Volvo selv om de er lidt slappere.
>
> Jeg tror at du i forbindelse med købet skal reserver nogle penge
> til udskiftning af motoren.
>
> Mvh/Harding
> Formand for B-31 Klubben  
>
> Ole Flemming Jeppesen <olejeppe...@95JYTmail.dk> (slet 95JYT)
> skrev:
>
>
>
> >Hej
>
> >Jeg er ved at købe en sejlbåd monteret med en Arona Diesel
> >saltvandskølet 7 hk fra 1986.
>
> >Er der nogen som kan fortælle mig mere om sådan en fætter. Er
> det
> >noget som dur og hvor skaffer men reservedele til den?
>
> >Med venlig hilsen
>
> >L 23
> >Hejlsminde
> >(og den er så nu til salg)- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej
Sagt med andre ord, du skal have et nedslag iprisen svarende til hvad
en ny motor til båden koste at få ilagt.

Ellers ingen handel,,,,det kan blive dyrt i det lange løb.
mvh.
Gert

Rochy Nielsen (01-10-2008)
Kommentar
Fra : Rochy Nielsen


Dato : 01-10-08 16:00

Nu nævner Ole ikke noget om hvad båden koster
Men et afslag i prisen hvad en ny motor koster er da helt hend i skoven
en motor der er 22 år gammel skal man da ikke forvente så meget af i
forvejen
vis den ellers starter ok kan den måske køre flere år inden den skal skiftes

mvh Alstrup

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:789117f7-3397-4bd4-b826-a8de1da32762@d45g2000hsc.googlegroups.com...
On 30 Sep., 16:58, Harding Larsen <hard...@GJU6Flarsen.tdcadsl.dk>
(slet GJU6F) wrote:
> Hej Ole,
>
> Mange danskbyggede B-31 både blev af Starboat monteret med
> Aronamotorer.
> Årsagen var at de var billige, 12 HK kostede kun 11.000,- DKR
> Kvaliteten var meget svingende og i dag der der ikke mange som
> sejler med en Arona ombord.
> Oprindeligt var motorerne udviklet til at drive vandpumper på
> land. Senere blev de mariniseret.
> Min første Arona var monteret i båden og den kørte 45 timer
> brugte 45 lter brændstof og også 45 liter smøreolie som kom ud
> alle de steder hvor det var muligt. Motoren drev af olie. Der
> var en stort overtryk i motoren og fabrikken havde st udbore
> smørekanaler og udluftningskanaler.
> Motoren blev selvflgelig skifter på garanti af Den danske
> Generalagent Thomas Schmidt. Thomas Schmidt standsede samme år
> forhandlingen af motoren som de fandt for dårlig og det var
> deres ervice tillige.
> Den næste Arona hørte til båden i 16 år men den var ude for rep.
> 16 gange. Det var virkelig graverende fejl den var behæftet med.
> Til sidst eksploderede den og det skete i forbrændigsslaget.
> Krumtappen knækkede fordi den ikke var afdrejet efter
> forskriften med de fornødne skuldre. Da begge ventiler var
> lukkede søgte trykket og plejlstangen nedad og det resulterede i
> at krumtaphuset, er er støbt, lignede st patchwork af revner på
> op til 20 cm´s længde og åbninger på op til 6 mm.
> Derefter blev der monteret en Perkins og den har kørt siden (12
> år) uden problemer.
>
> Arona fabrikken der i en periode havde et handelssamarbejde med
> BUCK, lukkede efter en konkurs i 1983, hvorfor vitale
> reservedele ikke siden har kunnet fås.
> Kun almindelige gængse dele, der ikke blev fremstillet på
> aronafabrikken, så som generator, starter, pumper og dyser er
> alm. handelsvarer. Oliefiltre er et problem.
> Som ventilfjeder kan anvendes Volvo selv om de er lidt slappere.
>
> Jeg tror at du i forbindelse med købet skal reserver nogle penge
> til udskiftning af motoren.
>
> Mvh/Harding
> Formand for B-31 Klubben
>
> Ole Flemming Jeppesen <olejeppe...@95JYTmail.dk> (slet 95JYT)
> skrev:
>
>
>
> >Hej
>
> >Jeg er ved at købe en sejlbåd monteret med en Arona Diesel
> >saltvandskølet 7 hk fra 1986.
>
> >Er der nogen som kan fortælle mig mere om sådan en fætter. Er
> det
> >noget som dur og hvor skaffer men reservedele til den?
>
> >Med venlig hilsen
>
> >L 23
> >Hejlsminde
> >(og den er så nu til salg)- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Hej
Sagt med andre ord, du skal have et nedslag iprisen svarende til hvad
en ny motor til båden koste at få ilagt.

Ellers ingen handel,,,,det kan blive dyrt i det lange løb.
mvh.
Gert



Harding Larsen (01-10-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 01-10-08 16:00

Det bliver nok svært at ramme denne pris.
Skal det være et nedslag i forhold til nyværdien af en motor som
sælges i dag?
Nye motorerne er meget for forbedrede og anderledes designede en
de gamle Aronaer.
Ofte vil bådejerne have flere HK, forståeligt, for de gamle
motorers ydeevne var som regel i underkanten af hvad
bådstørrelsen havde behov for.
Vi har fået andre vaner og er ofte ikke tilfredse med kun at
have tilstrækkeligt motorkraft på fladt vand i vindstille.
Der skal nok flere vægtige argumenter til at få prisen ned. Selv
på en standardbåd kan der være en meget forskellig
vedligeholdelses standard og andet udstyr ombord kan også indgå
i prisfastsættelsen; men det er rigtigt at man ikke skal
tillægge den gamle motor megen værdi hertil kommer så udgiften
til selve ilægningen og de lokale forhold i båden taget i
betragtning kan denne pris også variere en del.
En ny motor har sikkert ikke samme opligning til udgangsakselen
og fundamentet kan det også blive nødvendigt at ændre på,
forskelligt for valget af den motor som man nu beslutter sig
for, og det vil det nok være sælger ret så udvedkommen.

Mange gange vil købet af en brugt båd blive et liebhaver
foretagende om køber værdsætter bådens fortræffeligheder og kan
se værdien af de forskelle som de forskellige både besidder.
Sælger har ofte været glad for sin båd og bliver nok lidt
negativ om der kommer for mange krav fra køber og han så vælger
at sælge til anden side.
Selv om båden i sit ydre og på afstand ligner en standardvarer
til forveksling kan der ved nærmere øjesyn vær ting som bliver
prioriteret højt i forhold til en motor.
Er man uddannet mekaniker så findes der muligheder for at finde
meget god brugt motor om man ikke vil investere i en ny.

Mvh/Harding

blueocean <gert.kjaer@gmail.com> skrev:
>Hej
>Sagt med andre ord, du skal have et nedslag iprisen svarende
til hvad
>en ny motor til båden koste at få ilagt.
>
>Ellers ingen handel,,,,det kan blive dyrt i det lange løb.
>mvh.
>Gert


Ole Flemming Jeppese~ (03-10-2008)
Kommentar
Fra : Ole Flemming Jeppese~


Dato : 03-10-08 20:38

Harding Larsen <harding@UDJ5Llarsen.tdcadsl.dk> (slet UDJ5L)
skrev:
>Det bliver nok svært at ramme denne pris.
>Skal det være et nedslag i forhold til nyværdien af en motor
som
>sælges i dag?
>Nye motorerne er meget for forbedrede og anderledes designede
en
>de gamle Aronaer.
>Ofte vil bådejerne have flere HK, forståeligt, for de gamle
>motorers ydeevne var som regel i underkanten af hvad
>bådstørrelsen havde behov for.
>Vi har fået andre vaner og er ofte ikke tilfredse med kun at
>have tilstrækkeligt motorkraft på fladt vand i vindstille.
>Der skal nok flere vægtige argumenter til at få prisen ned.
Selv
>på en standardbåd kan der være en meget forskellig
>vedligeholdelses standard og andet udstyr ombord kan også indgå
>i prisfastsættelsen; men det er rigtigt at man ikke skal
>tillægge den gamle motor megen værdi hertil kommer så udgiften
>til selve ilægningen og de lokale forhold i båden taget i
>betragtning kan denne pris også variere en del.
>En ny motor har sikkert ikke samme opligning til udgangsakselen
>og fundamentet kan det også blive nødvendigt at ændre på,
>forskelligt for valget af den motor som man nu beslutter sig
>for, og det vil det nok være sælger ret så udvedkommen.
>
>Mange gange vil købet af en brugt båd blive et liebhaver
>foretagende om køber værdsætter bådens fortræffeligheder og kan
>se værdien af de forskelle som de forskellige både besidder.
>Sælger har ofte været glad for sin båd og bliver nok lidt
>negativ om der kommer for mange krav fra køber og han så vælger
>at sælge til anden side.
>Selv om båden i sit ydre og på afstand ligner en standardvarer
>til forveksling kan der ved nærmere øjesyn vær ting som bliver
>prioriteret højt i forhold til en motor.
>Er man uddannet mekaniker så findes der muligheder for at finde
>meget god brugt motor om man ikke vil investere i en ny.
>
>Mvh/Harding
>
Tak til Harding for at delagtiggøre mig i sine erfaringer. Det
var jo derfor jeg bragte mit indlæg.
Man kan selvfølgelig ikke forlange at få nyt for gammelt ved en
bådhandel. Enhver motor har en levetid og 22 år er vel den tid
man kan forlange af en saltvandskølet motor. Det som bekymrer
mig er adgangen til reservedele.
Jeg har i mellemtiden talt med forhandleren, som har båden til
salg i kommision. Han garanterer, at motoren kører ved
søsætningen og kan sejle hjem. Han kan vel heller ikke garantere
mere? Mine tanker går på, at båden har sejlet med Arona motoren
i 22 år uden, at ejeren har fundet grund til at skifte den ud.
Så kan den vel holde et par år endnu? Uanset mærket på motoren
er en motor på den alder vel moden til udskiftning. Båden er
udbudt til salg til en meget fornuftig pris og der skulle nok
være plads i budgettet til en ny motorinstallation. En båd med
en ny motor sælges til meget bedre priser end en båd med en 22
år gammel motor. Rigtige sejlere bruger jo forresten også kun
motoren ind og ud af havnen?

Med venlig hilsen


Ole Jeppesen
L 23 Hejlsminde. Stadig til salg!


Torben Bach (03-10-2008)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 03-10-08 21:10

Ole Flemming Jeppesen (slet RC0KE) wrote:

Klip en hel masse

> Tak til Harding for at delagtiggøre mig i sine erfaringer. Det
> var jo derfor jeg bragte mit indlæg.
> Man kan selvfølgelig ikke forlange at få nyt for gammelt ved en
> bådhandel. Enhver motor har en levetid og 22 år er vel den tid
> man kan forlange af en saltvandskølet motor. Det som bekymrer
> mig er adgangen til reservedele.
> Jeg har i mellemtiden talt med forhandleren, som har båden til
> salg i kommision. Han garanterer, at motoren kører ved
> søsætningen og kan sejle hjem. Han kan vel heller ikke garantere
> mere? Mine tanker går på, at båden har sejlet med Arona motoren
> i 22 år uden, at ejeren har fundet grund til at skifte den ud.
> Så kan den vel holde et par år endnu? Uanset mærket på motoren
> er en motor på den alder vel moden til udskiftning. Båden er
> udbudt til salg til en meget fornuftig pris og der skulle nok
> være plads i budgettet til en ny motorinstallation. En båd med
> en ny motor sælges til meget bedre priser end en båd med en 22
> år gammel motor. Rigtige sejlere bruger jo forresten også kun
> motoren ind og ud af havnen?
>
> Med venlig hilsen
>
>
> Ole Jeppesen
> L 23 Hejlsminde. Stadig til salg!

Så er det jo, at jeg - og sikkert mange andre - bliver lidt urolige, når
konklusionen vedr. saltvandskølede motorer går på en begrænset holdbarhed.
Min egen båd anskaffet brugt for 3 år siden har en Volvo Penta MD17C
saltvandskølet i bugen. Den er fra 1980, så ud fra konklusionen, burde den
være mere en død på nuværende tidspunkt, selvom den spinder som en kat, og
selvom den aldrig har svigtet med hensyn til start og længere varende ture i
svag eller ingen vind.
Motorolien efter denne sæson ligner stadig noget i retning af den olie, der
kom i ved sejlsæsonens begyndelse - nærmest som jomfruolie og kun lettere
røgfarvet uden antydning af opblanding af vand.

Til min forrige båd købte jeg en saltvandskølet Yanmar 1GM brugt. Den
lignede noget, der lige havde forladt samlebåndet på fabrikken, og heller
ikke den havde svigt af nogen art.

Om jeg så har været heldig eller ej, ved jeg ikke.

Til gengæld har jeg en fornemmelse af, at saltvandskølede motorer er ok,
sålænge man passer dem med olieskift og i øvrigt sørger for, at det er den
korrekte termostat, der sidder i systemet, så motoren arbejder med den
rigtige temperatur osv.


Mvh
Torben


Ukendt (03-10-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-08 21:41

Der er masse af dieselmotorer der kører meget længere end 22 år. Det er ikke
usædvandligt at møde saltvandskølede motorer der er 30 år og stadig kører
OK. Men der er også motorer der dør efter 20.

Det er vel som med os mennesker. Hvis man er 80 kan man have et super liv og
være i godt helbred. - men risikoen for at man stiller træskoene til næste
sæson er jo større end hvis man er 50.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige



"Torben Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> wrote in message
news:4c09$48e67c11$55daceb9$28162@news.galnet.dk...
> Ole Flemming Jeppesen (slet RC0KE) wrote:
snip

> Så er det jo, at jeg - og sikkert mange andre - bliver lidt urolige, når
> konklusionen vedr. saltvandskølede motorer går på en begrænset holdbarhed.
> Min egen båd anskaffet brugt for 3 år siden har en Volvo Penta MD17C
> saltvandskølet i bugen. Den er fra 1980, så ud fra konklusionen, burde den
> være mere en død på nuværende tidspunkt, selvom den spinder som en kat, og
> selvom den aldrig har svigtet med hensyn til start og længere varende ture
> i svag eller ingen vind.
> Motorolien efter denne sæson ligner stadig noget i retning af den olie,
> der kom i ved sejlsæsonens begyndelse - nærmest som jomfruolie og kun
> lettere røgfarvet uden antydning af opblanding af vand.
>
> Til min forrige båd købte jeg en saltvandskølet Yanmar 1GM brugt. Den
> lignede noget, der lige havde forladt samlebåndet på fabrikken, og heller
> ikke den havde svigt af nogen art.
>
> Om jeg så har været heldig eller ej, ved jeg ikke.
>
> Til gengæld har jeg en fornemmelse af, at saltvandskølede motorer er ok,
> sålænge man passer dem med olieskift og i øvrigt sørger for, at det er den
> korrekte termostat, der sidder i systemet, så motoren arbejder med den
> rigtige temperatur osv.
>
>
> Mvh
> Torben


Harding Larsen (03-10-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 03-10-08 21:16

Hej Ole,

Velbekomme!

Jeg håber at du får gennemført et godt bådkøb og du får nogle år
med Aronaen uden andre udskiftninger end filtre og anoder.

Når du engang skifter motor vil du blive glædelig overrasket
over hvor stille der er i båden når der sejles for motor.
Aronaen går lidt hårdt og det må man så leve med så længe den
kan køre tilfredsstillende.

Mvh/Harding

Ole Flemming Jeppesen <olejeppesen@RC0KEmail.dk> (slet RC0KE)
skrev:
>Harding Larsen <harding@UDJ5Llarsen.tdcadsl.dk> (slet UDJ5L)
>skrev:
>>Det bliver nok svært at ramme denne pris.
>>Skal det være et nedslag i forhold til nyværdien af en motor
>som
>>sælges i dag?
>>Nye motorerne er meget for forbedrede og anderledes designede
>en
>>de gamle Aronaer.
>>Ofte vil bådejerne have flere HK, forståeligt, for de gamle
>>motorers ydeevne var som regel i underkanten af hvad
>>bådstørrelsen havde behov for.
>>Vi har fået andre vaner og er ofte ikke tilfredse med kun at
>>have tilstrækkeligt motorkraft på fladt vand i vindstille.
>>Der skal nok flere vægtige argumenter til at få prisen ned.
>Selv
>>på en standardbåd kan der være en meget forskellig
>>vedligeholdelses standard og andet udstyr ombord kan også
indgå
>>i prisfastsættelsen; men det er rigtigt at man ikke skal
>>tillægge den gamle motor megen værdi hertil kommer så udgiften
>>til selve ilægningen og de lokale forhold i båden taget i
>>betragtning kan denne pris også variere en del.
>>En ny motor har sikkert ikke samme opligning til
udgangsakselen
>>og fundamentet kan det også blive nødvendigt at ændre på,
>>forskelligt for valget af den motor som man nu beslutter sig
>>for, og det vil det nok være sælger ret så udvedkommen.
>>
>>Mange gange vil købet af en brugt båd blive et liebhaver
>>foretagende om køber værdsætter bådens fortræffeligheder og
kan
>>se værdien af de forskelle som de forskellige både besidder.
>>Sælger har ofte været glad for sin båd og bliver nok lidt
>>negativ om der kommer for mange krav fra køber og han så
vælger
>>at sælge til anden side.
>>Selv om båden i sit ydre og på afstand ligner en standardvarer
>>til forveksling kan der ved nærmere øjesyn vær ting som bliver
>>prioriteret højt i forhold til en motor.
>>Er man uddannet mekaniker så findes der muligheder for at
finde
>>meget god brugt motor om man ikke vil investere i en ny.
>>
>>Mvh/Harding
>>
>Tak til Harding for at delagtiggøre mig i sine erfaringer. Det
>var jo derfor jeg bragte mit indlæg.
>Man kan selvfølgelig ikke forlange at få nyt for gammelt ved en
>bådhandel. Enhver motor har en levetid og 22 år er vel den tid
>man kan forlange af en saltvandskølet motor. Det som bekymrer
>mig er adgangen til reservedele.
>Jeg har i mellemtiden talt med forhandleren, som har båden til
>salg i kommision. Han garanterer, at motoren kører ved
>søsætningen og kan sejle hjem. Han kan vel heller ikke
garantere
>mere? Mine tanker går på, at båden har sejlet med Arona motoren
>i 22 år uden, at ejeren har fundet grund til at skifte den ud.
>Så kan den vel holde et par år endnu? Uanset mærket på motoren
>er en motor på den alder vel moden til udskiftning. Båden er
>udbudt til salg til en meget fornuftig pris og der skulle nok
>være plads i budgettet til en ny motorinstallation. En båd med
>en ny motor sælges til meget bedre priser end en båd med en 22
>år gammel motor. Rigtige sejlere bruger jo forresten også kun
>motoren ind og ud af havnen?
>
>Med venlig hilsen
>
>
>Ole Jeppesen
>L 23 Hejlsminde. Stadig til salg!


Ole Flemming Jeppese~ (03-10-2008)
Kommentar
Fra : Ole Flemming Jeppese~


Dato : 03-10-08 22:36

Harding Larsen <harding@9A2FZlarsen.tdcadsl.dk> (slet 9A2FZ)
skrev:
>Hej Ole,
>
>Velbekomme!
>
>Jeg håber at du får gennemført et godt bådkøb og du får nogle
år
>med Aronaen uden andre udskiftninger end filtre og anoder.
>
>Når du engang skifter motor vil du blive glædelig overrasket
>over hvor stille der er i båden når der sejles for motor.
>Aronaen går lidt hårdt og det må man så leve med så længe den
>kan køre tilfredsstillende.
>
>Mvh/Harding
>

Hej Harding og Andre

Det er det som gør det interessant at skrive til denne
nyhedsgruppe.

Jeg skal se båden igen på søndag og håber, at den stadig lever
op til forventningerne. Jeg har indset, at motoren kun er en
lille del af det som gør et bådkøb interessant set med mine
øjne. Helt ærligt. En båd skal være smuk for øjet og sejle som
en drøm for sejl. I denne sag har jeg bevidst sagt til mig selv,
at "kærlighed gør blind".
Båden har flere skavanker, men jeg mener, at de kan udbedres, og
jeg står tilbage med en flottere og finere båd til næste sæson.
Måske kan jeg holde pengene hjemme, men det er ikke afgørende.
Jeg vil ønske mig en ny motor de næste mange år i julegave!
MVH
Ole Jeppesen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177460
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408201
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste