Spørgsmål om rejse til vest-USA
Fra : Martin

Dato : 29-09-08 18:12

Hej

Jeg er sammen med to andre så småt begyndt at overveje en rejse på 3-4 uger
til det vestlige USA om et års tid.

Jeg regner med at ruten i meget grove træk bliver San Diego - Grand Canyon -
Las Vegas - Salt Lake City - Grand Teton - Yellowstone - Elko - Lake Tahoe -
San Francisco - Los Angeles.

Vi regner med at tage af sted i starten af september og at køre rundt i
lejet bil. Hotelbudgettet skal gerne holdes så lavt som overhovedet muligt.

Da jeg aldrig før har været i USA, har jeg nogle spørgsmål:

1. Jeg ser overordnet tre måder at rejse på. 1. Bestiller flybillet og
alle hotelovernatninger gennem et dansk rejsebureau. 2. Bestiller flybillet
og alle hotelovernatninger ved at søge mig frem til dem på nettet (Momondo,
Expedia osv.) 3. Bestiller kun flybillet og satser på at finde billige
hoteller når vi er derovre. Sidstnævnte metode giver selvfølgelig mest
frihed, men kan muligvis også give frustrationer? Hvad ville I vælge, og
hvad vil være billigst?

2. Hvad med billeje - er det billigst at bestille gennem bureau, "gennem
Google" eller når man er derovre?

3. Hvordan er klimaet på den nordligste del af ruten (Yellowstone) i
september? Ideen med at tage af sted i september er, at prisniveauet er
lavere end i august, og at der vel er lidt færre turister?

4. Hvis man effektivt er derovre i tre uger, er ovennævnte rute så
realistisk, hvis man ikke vil sidde i en bil hele tiden?

5. Der er et hav af bureauer, der arrangerer ture til vest-USA? Er der
nogen man absolut skal holde sig fra, eller nogen, der er særligt
anbefalelsesværdige?

På forhånd mange tak for hjælpen - også hvis I bare kan svare på et par af
spørgsmålene!

Martin

Fra : Stig Nielsen

Dato : 29-09-08 19:02

"Martin" <martinFJERNDETTElykke@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Jeg er sammen med to andre så småt begyndt at overveje en rejse på 3-4
> uger til det vestlige USA om et års tid.

Godt nok snart et af de mest fortærskede emner i denne gruppe, men USA er
selvfølgelig også blevet populært fordi dethar så meget at byde på og fordi
dollar-kursen er lav.

> [...]
> selvfølgelig mest frihed, men kan muligvis også give frustrationer? Hvad
> ville I vælge, og hvad vil være billigst?

Det er kun mulighed tre der gælder i min verden, og du bestiller
flybilletten direkte på nettet.
Ikke noget med at bruge noget bureau der også skal have provision.
Check Skyteam, det er dem der som regel er billigst, så du flyver derover
med enten KLM, Air France, Continental eller Delta

> 2. Hvad med billeje - er det billigst at bestille gennem bureau,
> "gennem Google" eller når man er derovre?

Jeg har netop brugt www.e-biludlening.dk og de var klart billigst ud fra det
som jeg før har prøvet.
I vores tilfælde her skulle vi hente bilen hos Dollar og det fungerede fint.

> 3. Hvordan er klimaet på den nordligste del af ruten (Yellowstone) i
> september? Ideen med at tage af sted i september er, at prisniveauet er
> lavere end i august, og at der vel er lidt færre turister?

Har også lige været der og der omkring 15 grader om dagen og ned mod
nattefrost om aftenen.

> 4. Hvis man effektivt er derovre i tre uger, er ovennævnte rute så
> realistisk, hvis man ikke vil sidde i en bil hele tiden?

Det er en lang tur og afstandene snyder som ind i helvede.
Der er langt op til Yellowstone fra San Diego og der er langt fra
Yellowstone til San Francsico.

> 5. Der er et hav af bureauer, der arrangerer ture til vest-USA? Er
> der nogen man absolut skal holde sig fra, eller nogen, der er særligt
> anbefalelsesværdige?

Hold dig fra dem allesammen.
USA er så nemt så du sagtens kan arrangere det selv hvis du har en smule
flair.

Billige moteller så er det www.motel6.com det er den mest udbredte og
billigste af alle kæderne derovre og jeg har intet at klage over

Fra : Bjarne K.

Dato : 29-09-08 20:20

"Martin" <martinFJERNDETTElykke@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> selvfølgelig mest frihed, men kan muligvis også give frustrationer? Hvad
> ville I vælge, og hvad vil være billigst?

3- Det var ikke særligt dyrt at bo på motel, undtagen i SF. I Las Vegas
kunne vi bo på MGM grand til samme pris som det billigste hotel i SF.

Lad være med at booke hjemme fra. Bortset fra Yosemite, var det altid ledige
værrelser. (var der vist i oktober).

> 2. Hvad med billeje - er det billigst at bestille gennem bureau,
> "gennem Google" eller når man er derovre?

Vi (en kollega og mig) havde egentlig planlagt at leje et par HD'er, indtil
vi så priserne. Istedet og langt billigere lejede vi en Ford Mustang. Vi
fandt et udlejningsfirma, med rimelige priser via google. Bortset fra at
bilen var meget ramponeret, selvom den var næsten ny, var det superlækkert.
Ved ikke om jeg kan anbefale at gøre det samme. Det er nu altså lækkert at
vide at man har Avis eller lignende i ryggen, hvis bilen skulle strejke.

> 4. Hvis man effektivt er derovre i tre uger, er ovennævnte rute så
> realistisk, hvis man ikke vil sidde i en bil hele tiden?

Vi tog en ugen om turen fra SF > Yosemite > Las Vegas og tilbage til SF. Ved
ikke om du kan bruge oplysningen til noget.

p.s. Hvis i overnatter i Lake Isabell, så undgå Bates Motel. Spørg de
indfødte, og hvilket det er. (Kan selvfølgelig være at der er kommet nye
ejere).

Bjarne K.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 30-09-08 13:02

On Mon, 29 Sep 2008 19:12:27 +0200, Martin wrote:

> [...]
> selvfølgelig mest frihed, men kan muligvis også give frustrationer? Hvad
> ville I vælge, og hvad vil være billigst?

At finde overnatning undervejs er ikke noget problem og heller ikke
specielt dyrt. Jeg vil dog anbefale at man booker første og sidste
overnatning hjemmefra. San Francisco ville jeg også booke hjemmefra.

> 2. Hvad med billeje - er det billigst at bestille gennem bureau,
> "gennem Google" eller når man er derovre?

Som udgangspunkt udlejes biler uden forsikring i USA og man vil ofte
opleve at prisen stiger voldsomt når man lægger forsikring på. Lejer
man gennem de internationale udlejeres danske hjemmesider er der
forsikring med. F.eks. var avis.dk 40% billigere end avis.dk for den
præcist samme udlejning.

> 4. Hvis man effektivt er derovre i tre uger, er ovennævnte rute så
> realistisk, hvis man ikke vil sidde i en bil hele tiden?

Uden at have efterforsket det nærmere vil jeg anslå din tur til at
være på 7000km.

Fra : Kaj

Dato : 30-09-08 16:36

> [...]
> selvfølgelig mest frihed, men kan muligvis også give frustrationer? Hvad
> ville I vælge, og hvad vil være billigst?

Vi var derovre i foråret og havde købt flybilletterne hjemmefra over nettet
sammen med første overnatnig. Det var ikke noget problem at finde hoteller.
Vi brugte meget Econo Logde, og var godt tilfreds med det.

> 2. Hvad med billeje - er det billigst at bestille gennem bureau,
> "gennem Google" eller når man er derovre?

Vi bestilte hos Hertz gennem FDM. Der foregår alt på dansk, og der var ingen
overraskelser.
Der var GPS i bilen, og det var rart - især i byerne.

> [...]
>

> 4. Hvis man effektivt er derovre i tre uger, er ovennævnte rute så
> realistisk, hvis man ikke vil sidde i en bil hele tiden?

Prøv denne adresse, så kan du måske få et indtryk af turens længde.
http://www.mapquest.com/

> [...]
> anbefalelsesværdige?
>

> På forhånd mange tak for hjælpen - også hvis I bare kan svare på et par af

Mvh
Kaj

Fra : Pernille

Dato : 01-10-08 21:38

> [...]
> selvfølgelig mest frihed, men kan muligvis også give frustrationer? Hvad
> ville I vælge, og hvad vil være billigst?

Vi har flere gange bare købt fly billetterne og bestilt den aller første
overnatning.
Det er nemt nok at finde hoteller.
Vi var dog ved at være på den, engang den 4.juli...

Ha' en god tur! USA er et pragtfuldt land!

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-08 11:37

Hej Martin,

Jamen først god fornøjelse med planlægningen :)
Mine input er listet under dine spørgsmål.

> [...]
> selvfølgelig mest frihed, men kan muligvis også give frustrationer? Hvad
> ville I vælge, og hvad vil være billigst?

Netop hjemkommet fra 17 dage i LA og SF. Mit råd er at vælge #3.
Book flybillet samt første nat hjemmefra. (evt. 2 nætter)
Sørg så få at finde en kopi af Roomsavers - et gratis blad med kuponer til
billige moteller. Kør så efter de tilbud i føler passer jer, både mht.
placering og pris. Sådanne kuponhæfter er meget udbredte i USA og kan fås
mange steder eks. på Denny's (restaurant), McDonalds og tankstationer og ved
indkøbscentre mv.
Desuden er det et krav fra de amerikanske myndigheder at i skal oplyse jeres
adresse i USA allerede ved check-in i København, så i skal altså minimum
have bestilt den første overnatning.

> 2. Hvad med billeje - er det billigst at bestille gennem bureau,
> "gennem Google" eller når man er derovre?

Vi brugte for første gang MrJet.dk - Hermed er alle relevante forsikringer
med i prisen. De benytter sig af alle de store selskaber som Avis, Hertz
mm.og vi fik bil hos Budget. Ganske glimrende og til en pris af kun 1293 kr.
for alle dage. (Hyundai Sonata).
God service hele vejen igennem og absolut ingen problemer.
Jeg kan i forbindelse hermed god anbefale en GPS - især til første gangs
besøgende. LA er et virvar af motorveje og der kan spares megen tid ved at
have lidt hjælp i forruden.
Vi gav $99 + tax for alle dage for en GPS.

> 3. Hvordan er klimaet på den nordligste del af ruten (Yellowstone) i
> september? Ideen med at tage af sted i september er, at prisniveauet er
> lavere end i august, og at der vel er lidt færre turister?

Da vi var der i de første uger af Sept. havde vi 20-28 grader, men vi var
også udelukkende i LA og SF området.

> 5. Der er et hav af bureauer, der arrangerer ture til vest-USA? Er
> der nogen man absolut skal holde sig fra, eller nogen, der er særligt
> anbefalelsesværdige?

Nej nej og atter nej. Det er klart billigst at ordne tingene selv.
Jeg bruger altid hotels.com og undersøger priserne på flere forskellige
flyselskabers hjemmesider i god tid før rejsen. Så kan jeg holde lidt øje
med prisniveauet og booke når prisen er god. Vi gav 3800 kr. pr. person hos
Delta for billetter fra CPH-ATL-LAX og retur.

Jeg har gentagne gange søgt på USA rejser og Delta er hver gang billigst i
de perioder jeg ønsker. Men kig dig omkring.
Prøv f.eks.
Air France (flyver via Paris)
Lufthansa (via Frankfurrt)
Air Berlin (via Düsseldorf)
Delta (via Atlanta)
Continental (via Newark)

God fornøjelse og rigtig god tur.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 03-10-08 14:32

> Prøv f.eks.
> Air France (flyver via Paris)

Kan bestemt ikke anbefales. Er billige, men CDG er verdens værste lufthavn
at skifte i. Vi var ved at misse et fly pga. det udbredte kaos i lufthavnen.
Flyet, en 777, var desuden slidt uden AVOD og personalet var uhøfligt. Selv
om vi fløj fra JFK talte de så dårligt engelsk, at det i praksis var
uforståeligt. AF kan IKKE anbefales. Brug i stedet KLM fra samme alliance.

> Lufthansa (via Frankfurrt)

God lufthavn, men svjv er der ikke avod på economy class?

> Air Berlin (via Düsseldorf)

Kender ikke.

> Delta (via Atlanta)

Har fløjet med dem et par gange. Gode fly, god service og Atlanta er
overraskende nem at komme igennem. Stor men effektiv. Rigtig AVOD på de
fleste fly (vist nok ikke fra AMS til Cincinatti).

> Continental (via Newark)

bemærk at de har direkte afgange fra HAM!

Kennet

Fra : Pernille

Dato : 03-10-08 14:40

"Kennet og Pernille" <ikke@nogen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uhøfligt. Selv om vi fløj fra JFK talte de så dårligt engelsk, at det i
> praksis var uforståeligt. AF kan IKKE anbefales. Brug i stedet KLM fra

Helt enig!
Min mand og jeg har haft rigtig mange dårlige oplevelser med franskmænd.
Derfor mellemlander vi ALDRIG mere i Paris.
Slut med de sure oplevelser med franskmænd.
Vi bruger enten KLM eller Lufthansa.

Fra : Martin T.

Dato : 03-10-08 21:54

> [...]
> uhøfligt. Selv om vi fløj fra JFK talte de så dårligt engelsk, at det i
> praksis var uforståeligt. AF kan IKKE anbefales. Brug i stedet KLM fra

Er helt enig. Har fløjet med dem een gang (CPH-CDG-MIA) på ID billetter. Så
selvom prisen var ekstrem lav gør vi det nok ikke igen. De er (eller var -
det er over 10 år siden) meget arrogante og nærmest nægter at tale andet end
fransk. CDG synes jeg var lidt uoverskuelig, men er blevet bedre med tiden
og er nu ikke så slem som tidligere. Dog skal man være sikker på at have nok
tid til at nå et forbindelses fly.

> God lufthavn, men svjv er der ikke avod på economy class?

Også her har jeg haft lidt "sjov" med kabine personalet som absolut kun
ville tale tysk og meget få gloser blev fremstammet på engelsk som kun
tyskerne kan gøre det. Men kanon service og en fornuftig lufthavn (FRA).

Tyskernes lavpris airline med codeshare med b.la. TUI. Bemærk den "sjove"
ting at når der søges på priser via hjemmesiden så kan der ikke søges på en
rute CPH-MIA, men først CPH-DUS og derefter DUS-CPH.... Har påtalt dette
ofte overfor deres personale i lufthavnen men intet nyt... Dog kan de klare
en tur i marts 09 CPH-DUS-LAX for 3741 kr. alt inkl. Så det er værd at tage
med i overvejelserne. Evt. ring til dem og få en pris.

> Har fløjet med dem et par gange. Gode fly, god service og Atlanta er
> overraskende nem at komme igennem. Stor men effektiv. Rigtig AVOD på de
> fleste fly (vist nok ikke fra AMS til Cincinatti).

Temmelig gode fly, fin fin service (ovenikøbet med 1 dansk stewardesse på
turen CPH-ATL og retur ! )
ATL er en _meget_ nem lufthavn at finde rundt i. AVOD fandtes ikke på
CPH-ATL på economy men ATL-LAX havde :)

> bemærk at de har direkte afgange fra HAM!

Absolut værd at nævne. Parkeringen er meget billigere ved HAM end i CPH, så
er man tæt på HAM er det værd at overveje.
Da man ofte kan spare meget på flybilletter ud af HAM er benzin, broafgift
og parkering ofte mindre end mer-prisen ved samme rejse fra CPH.