opmuring af mur
Fra : SB

Dato : 29-09-08 22:08

Hej

Skal til at forsøge mig som murer, går vel hvis man giver sig tiden til det.
men hvor meget mørtel skal jeg ca. beregne til 10 m2 mur?

regner med at blande det 6 cement til 1 beton, er det helt forkert?

Søren

Fra : C. Caspersen

Dato : 29-09-08 22:21

"SB" <sobo@[SLETTES]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> regner med at blande det 6 cement til 1 beton, er det helt forkert?

Hvis du virkelig mener hvad du skriver ovenfor, så ville jeg nok ikke give
mig i kast med at mure

/Caspersen

PS: Her står en masse om muring og mørtelforbrug

http://www.maxit.dk/print/06_Opmuring.htm

Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-08 22:28

> [...]
> men hvor meget mørtel skal jeg ca. beregne til 10 m2 mur?
>
> regner med at blande det 6 cement til 1 beton, er det helt forkert?

LOL.
Ved du hvad beton er?
Hvis du køber sække med cement fra Portland står der blandingsforhold på
sækken. De skal dog tages vejledende. Men hvis det er en helt enkel mur i
rene musten kan du bruge opskriften.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ralph

Dato : 29-09-08 23:50

"SB" <sobo@[SLETTES]ofir.dk> skrev i en meddelelse
> men hvor meget mørtel skal jeg ca. beregne til 10 m2 mur?
> regner med at blande det 6 cement til 1 beton, er det helt forkert?

Du skal ikke mure nogetsomhelst, forestil dig:

Hej gruppe jeg skal lave lasagne for første gang, jeg ved godt det skal i
ovnen, skal den være tændt og hvor længe i forvejen, er det nødvendigt med
ostesovs, kan man ikke bare bruge torskerogn i stedet for (jeg mener, det er
jo mad altsammen)

Beton er noget færdigblandet-halløj man bruger i fundamenter og støbte
gulve, cement er noget man blander i hvadsomhelst for at få det til at blive
hårdt - f.eks. mørtel som derefter KAN bruges til at mure/vandstryge/pudse
med evt. iblandet noget sand af en slags.

Bare nysgerrig, ved du hvordan og hvor dybt man laver et fundament til din
mur? Ved du hvad en loddestok og et vaterpas er? Ved du hvad en murbinder
er? Ved du hvordan man strammer en muresnor UDEN at få fingrene skåret af?

--
Ralph - som ikke er meget dygtigere end dig som murer, og derfor holder sig
LANGT væk fra at forsøge selv.

Fra : Thomas

Dato : 30-09-08 02:51

On 30 Sep., 00:49, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> Ralph - som ikke er meget dygtigere end dig som murer, og derfor holder sig

Hvis vi altid holdt os langt væk fra det vi ikke kunne ja så ville vi
aldrig blive klogere.

Fra : Mureren

Dato : 30-09-08 12:07

Hvis vi altid holdt os langt væk fra det vi ikke kunne ja så ville vi
aldrig blive klogere.

Det lyder nu godt nok til at være op ad bakke for OP...også i dén grad

Jeg tror bestemt OP burde hyre en til jobbet.

Mvh.
Mureren

Fra : Max

Dato : 30-09-08 13:06

Hej Thomas

> Hvis vi altid holdt os langt væk fra det vi ikke kunne ja så ville vi
> aldrig blive klogere.

Hvis man vil lære noget nyt, ja så kan man jo lige så godt
lære at gøre det ordentlig. I dette tilfælde ville jeg alliere
mig med en murer og så lade ham tegne og fortælle
for mig under vejs.

--
Mvh Max

Fra : SB

Dato : 30-09-08 17:17

> [...]
> lære at gøre det ordentlig. I dette tilfælde ville jeg alliere
> mig med en murer og så lade ham tegne og fortælle

Hvis man ved hvad lodret og vandret er, og man kan finde ud af at trækken en
snor og bruge den, hvori er problemet så?
Jeg er ikke på akkord, så om det tager 1 dag eller 1 md. er for så vidt
totalt ligegyldig
Og hyre en mure for at mure en væg i et skur til brænde? som står langt nede
i baghaven, vil da som jyde være lidt tåbeligt
Men mange gange undskyld jeg spurgte, åbenbart ved dem der kommentere det
heller ikke, da de ikke har givet et konkret svar på fx. mænge af mørtel jeg
skal forvente at bruge

Søren

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 30-09-08 17:30

SB wrote:

> Hvis man ved hvad lodret og vandret er, og man kan finde ud af at
> trækken en snor og bruge den, hvori er problemet så?

Måske i kendskab til de nødvendige materialer

> Men mange gange undskyld jeg spurgte, åbenbart ved dem der kommentere
> det heller ikke, da de ikke har givet et konkret svar på fx. mænge af
> mørtel jeg skal forvente at bruge

Som flere har foreslået, er der måske hjælp at hente her:
http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=4&i=76&pi=10&pr=4

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : SB

Dato : 30-09-08 19:06

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Måske i kendskab til de nødvendige materialer

> Som flere har foreslået, er der måske hjælp at hente her:
> [...]

næe....
står en masse om cement, men ikke noget om hvor meget mørtel der ca. går til
en 10 m2 murstensmur

/S

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-09-08 19:54

"SB" <sobo@[SLETTES]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> står en masse om cement, men ikke noget om hvor meget mørtel der ca. går
> til en 10 m2 murstensmur

Du kunne jo starte med at læse side 46 i den allerførste henvisning jeg gav
dig.

/Cas

Fra : SB

Dato : 30-09-08 21:35

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> "SB" <sobo@[SLETTES]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du kunne jo starte med at læse side 46 i den allerførste henvisning jeg
> gav dig.
>
> /Cas

hmmm...
overså det første gang.
750 l.pr 1000 sten, gør vist at jeg ikke skal købe det i 25 kg. sække så

Søren

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-10-08 08:31

"SB" <sobo@[SLETTES]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> 750 l.pr 1000 sten, gør vist at jeg ikke skal købe det i 25 kg. sække så

Nej, aldrig købe i sække

Man tager sin trailer og kører til nærmeste mørtelværk. "byggemarkedsmørtel"
koster ofte det 10-dobbelte

/Caspersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-09-08 05:29

On Sep 30, 12:49 am, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> Ved du hvordan man strammer en muresnor UDEN at få fingrene skåret af?

Lige præcis dette ved jeg ikke, hvordan gør man det ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Thore Jensen

Dato : 30-09-08 17:26

Christian B. Andresen skrev:

> Lige præcis dette ved jeg ikke, hvordan gør man det ?

Nej, heller ikke jeg..

Måske skal man være uddannet murer for at kunne præstere at skære sine
egne fingre af med en snor, der endda er fikseret...

Thore

Fra : Ralph

Dato : 30-09-08 22:14

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
> Måske skal man være uddannet murer for at kunne præstere at skære sine
> egne fingre af med en snor, der endda er fikseret...

Ikke desto mindre har jeg oplevet en murer der skulle trække en snor over 40
meter, 10 sting i een (1) pegefinger (hint, den er ikke fikseret før den er
fikseret, og indtil da skal man holde rigtigt godt fast)

--
Ralph

Fra : Thore Jensen

Dato : 01-10-08 16:53

Ralph skrev:

> Ikke desto mindre har jeg oplevet en murer der skulle trække en snor over 40
> meter, 10 sting i een (1) pegefinger (hint, den er ikke fikseret før den er
> fikseret, og indtil da skal man holde rigtigt godt fast)

Jo, den er fikseret i den anden ende (altså at der ikke er noget som
trækker i den/ trækker den ind udover snorens egen elastisitet, når man
spænder den op).

Det giver vel sig selv at den ikke kan være fikseret i begge ender fra
starten!

Thore

Fra : tp

Dato : 30-09-08 14:49

> [...]
> men hvor meget mørtel skal jeg ca. beregne til 10 m2 mur?
>
> regner med at blande det 6 cement til 1 beton, er det helt forkert?

Din stakkel. alle de gode kommentarer

Nå, men et sted at starte : Gør det selv har en video om hvordan man murer.
Ålborg portland har noget om blandigsforhold
Ellers findes der jo de der færdige poser med Bakkelit eller strandmørtel,
så evt kan spædes lidt op med cement

Fra : K-E

Dato : 30-09-08 15:36

Hej.

Gå du bare i gang, det skulle da ikke være en uoverkommelig opgave, hvis
ellers dine hænder er skruet rigtig på.

Du skal bruge bakkemørtel eller strandmørtel, alt efter hvilken type fuge du
vil have. Og i mørtelen skal du blande cement.
Blandingsforholdet står på cementposen.
Og husk så at du skal børste muren af og afsyre den, når du er færdig med at
mure.

Venlig hilsen

K-E.

Isolatør

PS.: Jeg har aldrig hørt at man kan mure med bakelit?????????????

Fra : SB

Dato : 30-09-08 17:19

"K-E" <mti@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> K-E.
>
> Isolatør
>
> PS.: Jeg har aldrig hørt at man kan mure med bakelit?????????????

Tak for at være en af de høflige..
Spørger i byggemarkedet hvormeget jeg skal regne med der går til

Søren

Fra : A. K.

Dato : 01-10-08 20:43

> Tak for at være en af de høflige..
> Spørger i byggemarkedet hvormeget jeg skal regne med der går til

Jeg er ved at sætte et ældre hus istand, og har muret op under et vindue og
repareret lidt hist og her, der går noget mere mørtel til end jeg havde
regnet med, det stykke under vinduet er ca. 2,4 X 0,75 M. og der brugte
jeg 4 sække mørtel a' 15 liter,

Fra : Mureren

Dato : 01-10-08 22:38

> [...]
> regnet med, det stykke under vinduet er ca. 2,4 X 0,75 M. og der brugte

Og det er så ikke engang nok!
(forudsat det er standard stenstørrelse der er muret med)

Mvh.
Mureren

Fra : N/A

Dato : 30-09-08 17:26

Fra : Klaus Andersen

Dato : 30-09-08 21:54

> [...]
> men hvor meget mørtel skal jeg ca. beregne til 10 m2 mur?
>
> regner med at blande det 6 cement til 1 beton, er det helt forkert?

Hej Søren

Læs lidt på nettet, bl.a. her:

http://www.husk-det-hele.dk/docs/projekt/produkt.asp?id=86

http://www.husk-det-hele.dk/docs/video/player.asp?movie=opmuring&show=256

Giv dig også tid til at bestille deres håndbog som ikke koster noget:
http://www.maxit.dk/indhold/home/mailservice/

På biblioteket og på nettet finder du i øvrigt også meget grundlæggende
information om fundament, opmuring, og tips til konstruktioner.

Mvh

KA

Fra : CC

Dato : 01-10-08 22:40

> Skal til at forsøge mig som murer, går vel hvis man giver sig tiden til
> det.
> men hvor meget mørtel skal jeg ca. beregne til 10 m2 mur?

Her er lidt nøgletal:

Mur 65 sten pr m2
Mursten 112 sten pr. palle

Mørtel 37 l pr. m2 ~ ca. 61 kg

Mørtel fås i sække á 25 kg, big bag / pallekassette á 500 kg

10 m2 mur:
650 sten ~ 6-7 paller (du skal have noget til kvarte, halve og trekvarte)
610 kg mørtel ~ 1 palle + 4 mørtel sække + 6-7 sække cement (10 skovle
mørtel + 1 skovle cement).

Husk du skal betale pant for paller, big bag/pallebox.
Derfor køb det hele hos dit lokale byggevaremarked hvor du også kan leje
tvangsblander.
De vil helt sikkert gerne leverer det hele og hente det
overskydende/"returgods" igen.