Bygge sit eget støjværn ud til vej
Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 11:48

Hej

Jeg går med en masse ideer i hovedet.
Ikke alle bliver til noget, men nogle ideer kræver lige lidt overvejelser
inden de søsættes

Jeg bor et dejligt sted, med en helt fantastisk udsigt.
Problemet er at jeg skal kigge ud over en til tider meget befærdet vej, som
ligger imellem huset og udsigten.
Imellem vores hus, ligger der vores have (ca. 25 meter), og så et stykke
mark (ca. 50 meter).
Støjen fra vejen er selvfølgelig generende, specielt de store lastbiler, og
dem er der en del af.

Det er hovedsageligt dækstøj, da det er en lang lige vej, og folk kører med
konstant hastighed. Ingen irriterende accelerationslyde heldigvis.

Mit ønske består i:
1. Evt købe det stykke mark der ligger mellem hus og vej ( et godt stykke
under en tønde).
2. Bygge en jordvold / støjmur tæt ud mod vejen.

Hvordan er reglerne for sådan noget?
Hvis jeg nu ejer marken, hvor tæt på vejen må jeg så bygge en mur eller
jordvold?
Og hvor høj må den være?
Det bedste er jo så tæt på vejen som muligt, fordi det jo netop er dækstøjen
jeg vil af med. Så tror jeg lyden vil blive dæmpet en del.

Er der nogen der kender noget til dette ?

pft
Kåre

Fra : Ole V Jensen

Dato : 28-09-08 20:17

Kåre <kaare@megajam.dk> wrote:

> Er der nogen der kender noget til dette ?

Hvis jeg ejede marken, så ville jeg nok plante den til med træer/buske.
De er gode til at dæmpe støjen.
En tilplantet vold ville måske også kunne gøre det. Det ville sikkert
også være billigere hvis du kun skulle købe en strimmel jord på 10
meters bredde og tilplante.
Jeg tror det er svært at købe et stykke jord fra en landbrugsejendom,
men måske kunne du lave en lejekontrakt for jordstykket.

mvh
Ole-J

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 21:38

"Ole V Jensen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg ejede marken, så ville jeg nok plante den til med træer/buske.
> De er gode til at dæmpe støjen.
Men de kræver så også en del vedligehold. Jeg har nok i min hæk

> En tilplantet vold ville måske også kunne gøre det. Det ville sikkert
> også være billigere hvis du kun skulle købe en strimmel jord på 10
> meters bredde og tilplante.
Igen, planter skal trimmes i ny og næ.

> Jeg tror det er svært at købe et stykke jord fra en landbrugsejendom,
> men måske kunne du lave en lejekontrakt for jordstykket.
Da jeg købte huset nævnte ejendomsmægleren, at marken ude foran kunne købes.
Det havde der været snak om på et tidspunkt. Så jeg tror ikke det er så
svært i dette tilfælde.
Det er en ret smal tarm, som er bøvlet at komme til. Han bruger vist mest
stykket til at komme ud på vejen.
Mejetærskeren er ikke nem at vende med derude...
Stykket er bare en strimmel som blev til mark efter at vejen blev flyttet
væk fra husene for nogle år siden.

Kåre

Fra : Jacob Andersen

Dato : 28-09-08 20:17

> [...]
> dækstøjen jeg vil af med. Så tror jeg lyden vil blive dæmpet en del.
>
> Er der nogen der kender noget til dette ?

For at en støjvold skal virke skal den være temmelig høj, og der skal
temmelig meget jord til. Det vil din kommune formentlig opfatte som en
terrænregulering, og kræve at du søger om landzonetilladelse. En mur kan
ligeledes komme i konflikt med planloven. Så det bedste råd er at kontakte
din kommunale planafdeling. Tit får man ikke lov til at bygge støjvolde,
hvis det ikke kan bevises (beregnes eller måles) at støjen er over en hvis
styrke. Denne side af sagen vil din kommunale miljøafdeling muligvis hænge
sig i. Jeg vil råde dig til i første omgang at kontakte kommunen, dernæst en
professionel rådgiver der har forstand på støj. Ellers kan du nem komme til
at bruge rigtigt meget krudt på en løsning som der ikke virker.

Mvh
Jacob

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 21:43

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i en meddelelse

> For at en støjvold skal virke skal den være temmelig høj, og der skal
> temmelig meget jord til.
Jeg vil også hellere bygge en lodret mur/plankeværk med dæmpning.
Når det er lodret behøver det ikke være så højt, hvis bare det kommer tæt
nok på vejen.

mvh
Kåre

Fra : Jacob Andersen

Dato : 30-09-08 10:26

> Jeg vil også hellere bygge en lodret mur/plankeværk med dæmpning.
> Når det er lodret behøver det ikke være så højt, hvis bare det kommer tæt
> nok på vejen.

Det var det jeg mente med teknisk rådgivning. Den løsning du skitserer vil
formentlig ikke virke. Støj er noget mærkeligt noget, der vil være en
dæmpning umiddelbart bag ved muren, men støjen har så en tendens til at
"falde ned igen" længere væk fra muren. Og det er jo lige der hvor dit hus
ligger. Noget andet er det psykologiske, hvis man ikke kan se vejen, føler
man sig tit ikke særligt generet af støjen. Sådan er vi mennesker så
mærkeligt indrettet.

Af de forslag der er fremme, tror jeg mest på den med det levende hegn,
plant noget energipil, det vokser op på 2-3 år. Så kan du selv løbende styre
hvor højt og bredt det skal være.

Mvh
Jacob

Fra : Michael Stærk

Dato : 28-09-08 21:00

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Mit ønske består i:
> 1. Evt købe det stykke mark der ligger mellem hus og vej ( et godt stykke
> under en tønde).

Hvis du køber et stykke landbrugsjord mellem vej og din ejendom og det
samlede areal efterfølgende kommer over 5000 m² kræves en ansøgning til
jordbrugskommissionen, medmindre du har over 100 m til det nærmeste hus.
Hvis sidstnævnte er tilfældet kan du supplere din ejendom op til, men ikke
over, 20.000 m².

> 2. Bygge en jordvold / støjmur tæt ud mod vejen.

Du skal nok være lidt forsigtig. Som det også er nævnt andetsteds kan
kommunen finde på at opfatte en støjvold som en ændring der er så stor, at
der skal søges om landzonetilladelse. Derimod er der ingen der kan forhindre
dig i at plante hæk omkring din have på 19999 m² (altså ikke landbrugsjord
:) )

Michael Stærk
Landinspektør

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 21:42

> [...]
> Hvis sidstnævnte er tilfældet kan du supplere din ejendom op til, men ikke
Min grund er på 1300, og jeg vil tro at der er 3000 m2 mark. Så jeg holder
mig under.

> [...]
> der skal søges om landzonetilladelse. Derimod er der ingen der kan
> forhindre dig i at plante hæk omkring din have på 19999 m² (altså ikke

Jeg havde forstillet mig en mur med nogle ru vandrette planker, i klinker.
To lag og så jord imellem. Det må give en god dæmpning.
I mine øjne er det jo bare et plankeværk, og det må jeg vel godt sætte op
omkring min grund, for at holde børn og hunde væk fra vejen ?????
Eller ?

mvh
Kåre

Fra : Holst

Dato : 28-09-08 21:52

Kåre wrote:

> Min grund er på 1300, og jeg vil tro at der er 3000 m2 mark. Så jeg holder
> mig under.

Men hvor langt til hver siden vil du tilkøbe jord?

Støjen kommer jo ikke ind til dit hus udelukkende lige ud for din
matrikel, men også skråt ind. Selvfølgelig vil en kort støjvold/hegn ud
for din matrikel da helt sikkert give noget, men næppe nok.

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 22:05

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> matrikel, men også skråt ind. Selvfølgelig vil en kort støjvold/hegn ud
> for din matrikel da helt sikkert give noget, men næppe nok.

Vi er fire huse som ligger med front ud mod vejen.
Det er ret nemt og nærliggende at lave en mur rundt om disse huse, så støjen
også holdes væk fra "siden".

Kåre

Fra : Thomas

Dato : 28-09-08 16:26

On 28 Sep., 23:05, "Kåre" <ka...@megajam.dk> wrote:

> Vi er fire huse som ligger med front ud mod vejen.
> Det er ret nemt og nærliggende at lave en mur rundt om disse huse, så støjen
> også holdes væk fra "siden".
>
> Kåre

Jeg ville i første omgang prøve at sætte et bredt bælte pil der så
skæres ned jævnligt. Det bliver meget tæt og kan faktisk tage meget
støj og kræver ingen tilladelse og så koster det ikke noget.

Fra : Kåre

Dato : 28-09-08 23:41

> [...]

skæres ned jævnligt. Det bliver meget tæt og kan faktisk tage meget
støj og kræver ingen tilladelse og så koster det ikke noget.
---------------------------------------------------------------'
Jo, det koster arbejde
men det kunen godt være en god ide.
Billig og meget pænere end en kedelig bræddemur, bestemt!

Kåre

Fra : Brian Lund

Dato : 05-10-08 00:55

> [...]
> Jo, det koster arbejde
> men det kunen godt være en god ide.
> Billig og meget pænere end en kedelig bræddemur, bestemt!

Evt. en vold så høj som du nu må lave den uden at kommunen kan blande sig -
og beplante den med pil, det må da være endnu mere effektivt?

Men så er det selvfølgelig sikkert også et spørgsmål hvor højt sådan et
arrangement må rage op uden at det ødelægger din udsigt!? 3-5m kan de godt
blive!

Brian