Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Defekte JPG-filer.
Fra : Henrik

Dato : 28-09-08 20:09

Hej gruppe.

Jeg har nogle JPG-filer som "har taget skade". Filerne kan godt læses, men
en del af billedet er sort. Eksempelvis kan den nederste 1/4 være helt sort.
Fra en backup kan jeg se at filerne har den rigtige størrelse (målt i kB).

Jeg har desværre nogle filer uden backup, og ville være glad hvis nogen
kunne komme med en idé.
Jeg har prøvet med forskellige standardfremvisere (indbyggede Windows +
irfanView), men de giver samme resultat.

Hvad kan jeg gøre?
/Henrik M.

Fra : emj

Dato : 29-09-08 17:23

Henrik skrev:

>Jeg har desværre nogle filer uden backup, og ville være glad hvis nogen
>kunne komme med en idé.

Der er ikke noget at gøre. Det er sket, da du gemte dem.

Hilsen emj

Fra : Henrik

Dato : 29-09-08 21:43

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget at gøre. Det er sket, da du gemte dem.
>
> Hilsen emj
Nogle af filerne kommer fra en anden fotograf, og han har disse i perfekt
stand (disse har jeg selvfølgelig fået igen), så det er i en kopiering det
er gået galt?

Er det noget der ofte sker for formatet JPG?

/Henrik M.

Fra : emj

Dato : 29-09-08 22:03

Henrik skrev:

>Nogle af filerne kommer fra en anden fotograf, og han har disse i perfekt
>stand (disse har jeg selvfølgelig fået igen), så det er i en kopiering det
>er gået galt?

Når du kopierer gemmer du jo også et andet sted og det er der, det er
gået galt.

>Er det noget der ofte sker for formatet JPG?

Nej, det har intet med formatet at gøre. Måske du har slukket din PC
før overførslen var færdig eller hvad ved jeg. Det er overførslen,
kopieringen, der er blevet afbrudt før den var færdig.
Hilsen emj

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 29-09-08 22:39

> Er det noget der ofte sker for formatet JPG?

Det har intet med JPG at gøre. Desværre skyldes dette problem ofte et defekt
motherboard (overclocket?) eller et defekt eller forkert type RAM modul i
den computer du anvendte til at foretage kopieringen. (Eller problemer med
memory kortet som du optog billederne på. Dette er dog ikke sandsynligt da
den anden fotograf har korrekte billeder).

Går computeren tit ned med underlige software fejl? (programmer der
afsluttes uventet, eller operativsystemet som "fryser" eller går i "blue
screen of death", spontan reboot, eller på anden måde software som afslutter
uventet.). Hvis din computer er "normal" og uden denne type fejl skal den
kunne stå tændt i månedsvis uden et eneste nedbrud, også ved kraftig CPU
belastning og kraftig brug af harddiske fx ved kopiering af data.

Det er slet ikke så sjældent som man skulle tro at et defekt motherboard
introducerer fejl i de filer man kopierer fx. fra harddisken til en USB
harddisk, eller når man brænder ned på et medie.

Hvis du har Windows Vista kan du prøve at køre det indbyggede program til at
teste computerens hukommelse. Du skal anvende den udvidede testmulighed som
kører i adskillige timer for at være sikker på at opdage fejlen.

Jeg ville mistænke den computer der foretog kopieringen med, hvis jeg var
dig, og hvis den har ovennævnte problemer så smid den ud og køb en ny. Start
evt. med at udskifte RAM'en og se om det hjælper.

Mvh.
Anja

Fra : Henrik

Dato : 30-09-08 21:06

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> dig, og hvis den har ovennævnte problemer så smid den ud og køb en ny.
> Start evt. med at udskifte RAM'en og se om det hjælper.

Tak for den uddybende analyse.
Min nuværende pc er stabil som en klippe, men da fejlene er introduceret for
længe side, tror jeg at du har ret. Computeren jeg havde på daværende
tidspunkt var ustabil, og jeg blev nødt til at flytte mine data flere gange.
Desværre rækker mine backup kun et par år tilbage, og jeg kan derfor ikke
reetablere filerne

Jeg havde ikke tænkt over dette, og opdager det først nu, ved gennemsyn af
nogle minder.

Nå - heldigvis er det kun enkelte filer, men surt er det. Så lærte jeg en ny
lektie vedr. backup.

Tak også til emj, der jo også ramte hovedet på sømmet.

Venligst
Henrik M.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 01-10-08 19:41

> Nå - heldigvis er det kun enkelte filer, men surt er det. Så lærte jeg en
> ny lektie vedr. backup.

Jeg lyder måske bagklog nu, men af præcis samme grund har jeg en txt fil som
indeholder en lang liste med MD5 checksums på alle mine billeder. Så kan jeg
være sikker på ikke at blive et "offer" for denne type fejl, og jeg kan være
sikker på at opdage hvis mine billeder pludselig får ændret deres binære
indhold.

Som en ekstra "bonus" kan jeg også se om en backup er en intakt kopi.

Kig fx. på programmet fastsum til dette formål.

Problemet (med filer som beskadiges under kopiering) er heldigvis ekstremt
sjældent og relaterer ofte til et defekt motherboard som fx. har været
(eller stadig er) overclocket, eller defekte RAM moduler eller RAM moduler
med ukorrekte specifikationer.

Mvh
Anja