Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
simpelt Photoshop spørgsmål?
Fra : Thomas H.

Dato : 28-09-08 16:46

Jeg ved godt at dette ikke er den rigtige gruppe, men jeg aner ikke hvor jeg
ellers skal spørge.

Jeg har brugt PaintShop Pro i mange år, version 9 de sidste par år, og når
jeg skal beskære mine billeder der, vælger jeg f.eks.15x10 i Crop, finder
det sted det passer bedst og trykker ok, så får jeg et 15x10 aspekt ratio
billede, i det antal pixels det nu engang bliver.

Nu har jeg så fået Elements 5,0 via en scanner, og jeg KAN simpeltehen ikke
finde ud af det, hvis jeg vælger 15x10 skal jeg hele tiden justere DPI også,
ellers bliver billedet kæmpe eller småt. Jeg har engang prøvet PhotoShop CS
og det var fuldstændig det samme
Kan man ikke bare beskære et billede i rigtig ratio og så lade billedet
blive så mange pixels som det nu engang bliver?

Er det mig der gør noget forkert, eller er programmet bygget sådan op, så
alt er i udskrift dpi?

Fra : Pico

Dato : 28-09-08 17:07

Thomas H. wrote:
> [...]
> billedet blive så mange pixels som det nu engang bliver?
>
> Er det mig der gør noget forkert, eller er programmet bygget sådan

Nu kender jeg ikke Element, men i PhotoShop trykker du på beskærværktøjet og
i bjælken over billedet kan du skrive størelsen i højde og brede samt
resulision (pixels), jeg har så gjort det at jeg har gemt de mest
almindelige, f. eks. 10x15 cm. og 300 pixel. Mon ikke det samme kan gøres i
Element ?
--
MVH
Pico

Fra : Thomas H.

Dato : 28-09-08 17:29

"Pico" <Selvestemig@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> resulision (pixels), jeg har så gjort det at jeg har gemt de mest
> almindelige, f. eks. 10x15 cm. og 300 pixel. Mon ikke det samme kan gøres

Ja det kan jeg også men programmet resizer billedet enten større eller
mindre, sådan at dpi-tallet passer, jeg når det er digitalbilleder er det
for mig fløjtende ligemeget hvor mange dpi det er, jeg vil bare have maks
opløsning i et given forhold

Fra : Michaelbs

Dato : 28-09-08 18:32

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> for mig fløjtende ligemeget hvor mange dpi det er, jeg vil bare have maks

Nu kender jeg ikke elements men jo, lad være med at pille ved DPI når du
beskærer, der må være en funktion, hvor den lader være med at resize. Det
fører normalt kun til forringelse af billedkvaliteten.

mvh Michaelbs

Fra : Thomas H.

Dato : 28-09-08 19:05

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:48dfbf89$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> Nu kender jeg ikke elements men jo, lad være med at pille ved DPI når du
> beskærer, der må være en funktion, hvor den lader være med at resize. Det
> fører normalt kun til forringelse af billedkvaliteten.

Jeg tror sgu jeg har fundet ud af det, man skal man skrive IN bagefter,
altså f.eks. 16 in og 9 in, så sletter den dpi-tallet

Fra : Pico

Dato : 28-09-08 22:10

Thomas H. wrote:
> [...]
>>

> Jeg tror sgu jeg har fundet ud af det, man skal man skrive IN
> bagefter, altså f.eks. 16 in og 9 in, så sletter den dpi-tallet

Ok, det nævnte jeg ikke fordi min engelske CS3 automatisk skriver cm bagved
så jeg tog det som en selvfølge.
Godt du fandt ud af det.
--
MVH