Startspærre. Kan ikke starte bilen
Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-08 16:51

Til Camryen har vi to nøgler med tilhørende fjernbetjeninger til centrallås
og startspærren.
I dag virker pludselig ingen af disse fjernbetjeninger. Det vil sige, at jeg
faktisk fik den ene til at virke ligepludselig helt uproblematisk, bare ved
at prøve nogle gange. Men efter at have testet en 4-5 gange, hvor det
virkede som det skulle gik jeg ind til konen og sagde, at så kunne hun godt
køre, men da hun kom ud virkede det igen ikke. Og det gør det fortsat ikke.
Vi har haft en chips-dims man kunne sætte i startspærren, så man allivel kan
køre selv om remoten ikke virker, men den er selvfølgelig bortkommet. . .
Hvor skal jeg rette blikket hen for at finde en fejl?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-08 18:12

> [...]
> . .
> Hvor skal jeg rette blikket hen for at finde en fejl?

Ok lidt flere oplysninger er nok på sin plads.
Startspærren er af mærket Ariane, sandsynligvis model 7909. Dansk forhandler
med produktet på hjemmesiden: http://www.gamma.dk/
På fjernbetjeningen er en meget lille diode der indikerer, at signalet
bliver sendt. Det virker på begge fjernbetjeninger, hvilket får mig til at
udelukke fjernbetjeningernes batteri. (det ville også være underligt hvis de
begge stod af i samme minut).
Jeg leder altså efter en relæ- eller en strømforsyningsfejl til selve
boksen, men jeg vid ikke engang hvor den er monteret henne. Hvor vil det
typisk være?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 29-09-08 22:40

> [...]
> Jeg leder altså efter en relæ- eller en strømforsyningsfejl til selve
> boksen, men jeg vid ikke engang hvor den er monteret henne. Hvor vil det

Nu også sendt til teknik.bil. Jeg vil frygteligt gerne have alle seriøse
bud...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Peter

Dato : 30-09-08 13:41

Fejlen lyder meget som en der på et tidspunkt opstod på mine forældres
Corolla.

Den var helt død, når man drejede nøglen (uanset hvilken nøgle man brugte),
og startspærren var under mistanke.

Det viste sig dog at være noget så simpelt som dårlig forbindelse ved
polskoen på batteriets stelkabel.
En afrensning af polerne og efterfølgende efterspænding af kabelskoene løste
problemet.

Ved ikke om du er så "heldig" at det bare er det, men det er da nemt at
kontrollere, og dermed i det mindste udelukke.

MVH Peter C:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-09-08 05:22

Martin Bak skriver:

> Jeg leder altså efter en relæ- eller en strømforsyningsfejl til selve
> boksen, men jeg vid ikke engang hvor den er monteret henne. Hvor vil det
> typisk være?

Et tilfældigt sted under instrumentpanelet.

Men den skal jo være godt gemt, det er det der er hele meningen med en
startspærre.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 30-09-08 18:58

> [...]
> . .
> Hvor skal jeg rette blikket hen for at finde en fejl?

Tak for forslag og hjælp. Vi valgte trods alt også lige at prøve om de nemme
løsninger kunne gøre tricket, -og det ku´ de. Et nyt batteri i hver
fjernbetjening, og bilen er atter rullende. Jeg kan stadig ikke helt
begribe, at begge batterier sætter ud i samme øjeblik, men det var
tilsyneladende hvad der var sket.

--
Martin
www.martinbak.dk/