Ny timemachine ekstern USB-disk
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-09-08 12:59

Howdy.

Jeg er nu blevet fuldbefaren nok til at Time Machine klager over at min
backupdisk er for lille (øvøv).

Er der nogen der kan anbefale en fornuftig USB-disk som er hurtig, stor,
stille og billig? (hvis jeg ikke kan få det hele så er det "hurtig" som
kan give sig - jeg er ikke interesseret i en Time Capsule).

Alternativt hvad er erfaringerne med at lave sikkerhedskopi til en
netlokalitet?

/Thorbjørn

Fra : Jens Vesterdahl

Dato : 28-09-08 17:05

In article <48df7167$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,

> Er der nogen der kan anbefale en fornuftig USB-disk som er hurtig, stor,
> stille og billig? (hvis jeg ikke kan få det hele så er det "hurtig" som
> kan give sig - jeg er ikke interesseret i en Time Capsule).

Jeg har af samme grund kigget lidt rundt på markedet på det seneste, og
jeg har næsten besluttet mig for en Maxtor OneTouch 4 plus.
Softwaren skulle efter sigende være rædselsfuld, men til Mac og Time
Machine brug skal den blot formatteres, så er folk rundt i verden ret
tilfredse med den.
Den fås i 500G, 750G og 1T version.

Mvh
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-09-08 17:54

Jens Vesterdahl <j_e_n_s_@_r_e_m_i_s_e_n_._d_k> wrote:

> [...]
> Softwaren skulle efter sigende vÃœre rÃœdselsfuld, men til Mac og Time
> Machine brug skal den blot formatteres, så er folk rundt i verden ret

Og jeg bliver ved med at pimpe Wiebetch's ToughTech kabineter .. de er
gode og lydløse (ingen blæser) .. men de koster lidt mere ..

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-09-08 19:11

> Og jeg bliver ved med at pimpe Wiebetch's ToughTech kabineter .. de er
> gode og lydløse (ingen blæser) .. men de koster lidt mere ..

Ved du om der findes en dansk forhandler af dem. Jeg har købt et par
stykker fra deres hjemmeside, men transporten koster næsten det samme
som selve kabinetterne...

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-08 19:19

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Ved du om der findes en dansk forhandler af dem. Jeg har købt et par
> stykker fra deres hjemmeside, men transporten koster næsten det samme
> som selve kabinetterne...

ja

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-09-08 19:44

> ja

Har du evt. et link?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-08 19:45

> Har du evt. et link?

doh! .. sorry, virker din email ?

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-09-08 21:39

> doh! .. sorry, virker din email ?

Fjern nospam, så virker den.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-09-08 20:24

Franz Berliner wrote:

> Ved du om der findes en dansk forhandler af dem. Jeg har købt et par
> stykker fra deres hjemmeside, men transporten koster næsten det samme
> som selve kabinetterne...

De koster så til gengæld bare en arm, hos forhandleren herhjemme ... men
det er et godt køb uanset ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 30-09-08 02:27

Thorbjørn, jeg kan varmt anbefale en af SSI's Docking-Stationer, som
eksempelvis dem du kan finde hos SHG her (rul ned til SSI sektionen)

http://shg.dk/produkter/list2.asp?katid=c14625#14627

Selv har jeg denne: http://shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=2115191&lokation=

Det smarte er, at når jeg løber tør for backup-plads, kan jeg hvis jeg
ønsker at beholde den backup jeg har og bare køre videre, blot købe en
billig SATA-disk og "ploppe i" så kører man blot videre i Time Machine
som om intet var hændt.

Det jeg også bruger den til er, at jeg har én SATA-disk til downloads
og installations-programmer, film og så videre, ting jeg ikke bruger
ret tit. Så fylder de ikke op på min MacBook Pros disk, og jeg har dem
ved hånden når jeg skal bruge dem.

SATA-diske er rigeligt holdbare til, at de kan tåle at ligge i en
skuffe, hvis man gemmer den antistatiske pose de kom i. Jeg har i
hvert fald ingen problemer haft, og jeg har kørt sådan længe, med fire
forskellige SATA-diske.

Jeg køber så bare de diske der er på tilbud, når jeg skal bruge ny
plads. Og da dock'en også fås med FireWire 400 og 800, er de rigtig
hurtige også, selv om jeg ingen problemer har haft med den USB 2.0
dock jeg har, det kører rigeligt hurtigt til mit brug.

Jeg fandt (også hos SHG) en 1 TB (Terabyte!) til omkring 850 kr. så nu
har jeg i hvert fald backup-plads et stykke tid :)

Som du nok kan fornemme, kan jeg ikke anbefale sådan en SSS-Dock nok,
især også fordi den tager både 3.5" og 2.5" diske, så man har stor
valgfrihed. Hastigheden er i top,og selv om jeg var skeptisk omkring
holdbarhed af disse "nøgne" diske, så er der ingen problemer
overhovedet, det hele kører bare.

Bare et lille tip herfra, jeg er glad for den løsning i hvert fald :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-09-08 15:43

Thomas Boelskifte <thomas.boelskifte@gmail.com> wrote:

> [...]
> ønsker at beholde den backup jeg har og bare køre videre, blot købe en
> billig SATA-disk og "ploppe i" så kører man blot videre i Time Machine

Det er da godt nok smart. Der er ingen problemer med driftsikkerhed på
længere sigt, når der ikke er et kabinet med en smart blæser? Det er
klart, at uden kabinet er der mere naturlig køling. Jeg ved ikke, hvor
meget det ene opvejer det andet.
Når du "plopper" en ny, tom harddisk i, insisterer Time Machine
så ikke på at starte forfra med en komplet backup? Du nævner, at du blot
kører videre, men det vil Time Machine da ikke acceptere, vel?

> [...]
> og installations-programmer, film og så videre, ting jeg ikke bruger
> ret tit. Så fylder de ikke op på min MacBook Pros disk, og jeg har dem

Det er fuldstændig som disketter i gamle dage - bare lidt større

> [...]
> hurtige også, selv om jeg ingen problemer har haft med den USB 2.0
> dock jeg har, det kører rigeligt hurtigt til mit brug.

Bare irriterende, at FireWire altid er dobbelt så dyrt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-10-08 17:03

Thomas Boelskifte skrev:

> Bare et lille tip herfra, jeg er glad for den løsning i hvert fald :)

Tak for tippet. Jeg har vendt skråen og fundet ud af at det tror jeg
også jeg kunne blive, så nu har jeg også sådan en :)

Jeg tror det der med at bare "ploppe" diskene i er perfekt til
backupformål, og så i skuffen når det er!

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 01-10-08 21:08

> [...]
>
> Jeg tror det der med at bare "ploppe" diskene i er perfekt til
> backupformål, og så i skuffen når det er!

Hvor nemt er det så at "ploppe" diske ind og ud?

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-10-08 21:31

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Hvor nemt er det så at "ploppe" diske ind og ud?

Selve den dims der blev henvist til (som sælges uden disk) er en "fod"
hvori man sætter disken på højkant og så glider stikkene umiddelbart
sammen, hvorefter den dukker op på skrivebordet. Når man er færdig og
har afmonteret den, trykker man på en knap på "foden" som løsner disken
så den er lige til at løfte ud.

De har skrevet på æsken at det tager to sekunder at sætte disken i
(naturligvis under forudsætning af at man vender den rigtigt) og det
passer meget godt.

/Thorbjørn