Holdbarhed på frossen mælk
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 27-09-08 19:58

Hej

Vi skal til Trykiet i en uge, men desværre fortæller min mor mig at der
ikke kan købes frisk mælk i det område hvor deres ferielejlighed ligger.

Vores søn falder i søvn med en sutteflaske med sødmælk i, og nervøs for
hvordan det vil gå hvis han må nøjes med vand (eller langtidsholdbar
mælk - FØJ).

Jeg tænker vi kan købe nogle kartoner mælk herhjemme. Fryse dem ned og
pakke dem ned i en af kufferterne (og så håbe de ankommer samtidig med os!)

Vil deres "frost-tilstand" kunne bevares fra Kbh og til Tyrkiet + 60 min
kørsel til lejligheden?

Hvis ja... Hvor lang tid kan sådan en frossen mælk holde sig?

Og hvor lang tid kan den holde sig efter den er tøet op igen?

Mvh
Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-08 20:56

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:48de8251$0$90270$14726298@news.sunsite.dk

> Vores søn falder i søvn med en sutteflaske med sødmælk i, og nervøs
> for hvordan det vil gå hvis han må nøjes med vand (eller
> langtidsholdbar mælk - FØJ).

Hvor gammel er jeres søn? Hvis han ligefrem kan give udtryk for nervøsitet
ved udsigten til mangel på sødmælk, kan han jo ikke være helt nyfødt.

Ingen mennesker er "hooked" på sødmælk. Faktisk er sødmælk noget rigtigt
skidt for de fleste. Måske det er en god lejlighed til at afvænne jeres søn
fra sødmælk?

> Jeg tænker vi kan købe nogle kartoner mælk herhjemme. Fryse dem ned og
> pakke dem ned i en af kufferterne (og så håbe de ankommer samtidig
> med os!)

Jeg synes, I skal tænke jer rigtigt godt om. Hvis I er i en situation, hvor
I ikke kan rejse uden adgang til frisk sødmælk, bør I

1) lade være med at rejse til Tyrkiet, eller
2) acceptere, at jeres søn egentlig ikke har behov for sødmælk, og at det er
på tide at afvænne ham

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 27-09-08 21:14

Jens Bruun skrev:
> [...]
>
> Hvor gammel er jeres søn? Hvis han ligefrem kan give udtryk for nervøsitet
> ved udsigten til mangel på sødmælk, kan han jo ikke være helt nyfødt.

Det er ikke HAM der er nervøs, men MIG
Han er 16 mdr. og jeg ved godt at mange i den alder allerede ER vænnet
af med mælk til at sove på.

> [...]
>
> 1) lade være med at rejse til Tyrkiet, eller
> 2) acceptere, at jeres søn egentlig ikke har behov for sødmælk, og at det er

Vi kan sagtens tage afsted uden at have adgang til mælk, eller uden at
tage mælk med.
Men nu har vi lyst til at prøve at tage mælk med hjemmefra, så derfor
søger jeg svar på hvor længe det kan holde sig.

Mvh
Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-09-08 21:23

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:48de942b$0$90268$14726298@news.sunsite.dk

> Det er ikke HAM der er nervøs, men MIG

Det fremgik li'ssom ikke af dit indlæg.

> Han er 16 mdr. og jeg ved godt at mange i den alder allerede ER vænnet
> af med mælk til at sove på.

Det er din søn også. Du er bare ikke klar over det.

> Vi kan sagtens tage afsted uden at have adgang til mælk, eller uden at
> tage mælk med.

Jamen hvor er problemet så?

> Men nu har vi lyst til at prøve at tage mælk med hjemmefra, så derfor
> søger jeg svar på hvor længe det kan holde sig.

Mindst to-tre dage i uåbnet tilstand. Længere, hvis det er
nedkølet/nedfrosset. Køb evt. mælk fra Øllingegaard, der ha et
15-timersprodukt, der holder længere end alm. konsummælk.

Lad mig endnu engang henlede din opmærksomhed på, at I nok bør kigge
andetsteds for en løsning på "problemet".

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 27-09-08 22:28

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> wrote in

> Vil deres "frost-tilstand" kunne bevares fra Kbh og til Tyrkiet + 60
> min kørsel til lejligheden?

Umuligt at sige. Der er altfor mange ubekendte. En sort stof kuffert der
har stået 40 min ved flyside i direkte sol, og ventet på at blive lastet,
kan faktisk blive ret varm. Og varmen kan holde sig længe i et tætpakket
lastrum. Bare for at nævne en ubekendt de færreste ville regne med.

> Hvis ja... Hvor lang tid kan sådan en frossen mælk holde sig?

Frossen mælk kan holde sig længere end du har brug for.

> Og hvor lang tid kan den holde sig efter den er tøet op igen?

Til dit brug kan du sagtens tillade dig at lægge det antal dage mælken har
været frosset, til mælkens holdbarhedsdato. Altså kunne mælken holde sig 3
dage da den blev frosset ned, kan den stadig holde sig 3 dage efter den er
tøet op.

Fra : Kim

Dato : 27-09-08 22:44

"Anders T. Nielsen" <anders2000toxvaerd@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Jeg tænker vi kan købe nogle kartoner mælk herhjemme. Fryse dem ned og
> pakke dem ned i en af kufferterne (og så håbe de ankommer samtidig med

Det er svært...
Da jeg var på Grønland fik vi fløjet frisk mælk op, og det kunne
ikke holde sig mere end 3 dage. Tror flyturen gør noget ved mælken.
Hvis det kan holdes frosset på hele turen, tror jeg det går, men ha'
lige risikoen for bakterieudvikling in mente. En eventuel risiko for
infektion af et lille barn... Hospitalsindlæggelse i Tyrkiet ??

Mvh, Kim

Fra : Torben R. Soerensen

Dato : 28-09-08 06:51

On Sat, 27 Sep 2008 20:58:17 +0200, "Anders T. Nielsen"
> [...]

>Hvis ja... Hvor lang tid kan sådan en frossen mælk holde sig?
>
>Og hvor lang tid kan den holde sig efter den er tøet op igen?

Da jeg var barn for snart mange år siden forsøgte mine forældre sig
med at købe mælk på tilbud og fryse det ned. det var ikke den store
succes, da mælken var helt anderledes da den blev tøet op igen - den
skilte, og smagte forfærdeligt!

Torben

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 28-09-08 12:50

On 27 Sep., 20:58, "Anders T. Nielsen" <anders2000toxva...@gmail.com>
wrote:

> Vores søn falder i søvn med en sutteflaske med sødmælk i, og nervøs for
> hvordan det vil gå hvis han må nøjes med vand (eller langtidsholdbar
> mælk - FØJ).

Prøv at overvej at købe et par rammer beauvais modermælkserstatning i
brikker og så giv det 30 sek i microen inden servering - eller
tilsvarende opvarming i vandbad. Væn ham evt. til den "nye mælk" inden
afrejsen. De brikker holder "evigt" ved stuetemperatur, men smager
dejlig sødt og venligt.

Min den lille (12 mdr.) drikker sådan en hver aften inden putning. Det
er magisk, hvordan den flaske lige sætter ham i "sovegear" fra at have
været lysvågen og frisk som en havørn. Vi faser snart ud af dét
ritual, men hvis du stadig hænger fast i det, er en ferie helt sikkert
ikke den rigtige lejlighed at skulle fravænne.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 28-09-08 21:53

edelvang@gmail.com skrev:

> [...]
> ritual, men hvis du stadig hænger fast i det, er en ferie helt sikkert
> ikke den rigtige lejlighed at skulle fravænne.

Tak for indputtet.
Fik faktisk samme forslag fra min søster lidt tidligere på dagen, og jeg
tror ikke det er helt dumt at gøre det sådan.

Jeg VED at vi burde have afvænnet ham for lang tid siden, men som du
siger er en ferie ikke tidspunktet, og så har der også lige været en
flytning inde over, der gjorde vi ikke have lyst til at afvænne ham endnu.

Mvh
Anders - Der også takker for alle de andre svar