Vinterafskærmning af Hortensia ?
Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 11:04

Hej

Sidste år fik jeg en Hortensia forærende. Den blomstrede fint hele
sommeren og omkring første December blev den dækket med en
håndfuld grangrene. Desværre var jeg lidt for hurtig til at fjerne
grenene igen, så den frøs langt tilbage og har ingen blomster sat
i år. Til gengæld er den vokset meget og måler vel en meter i
bredden og ca 75 cm i højden.

Hvordan får jeg nemmest dækket en så stor plante til?
Det vil jo næsten kræve et helt juletræ
Hvad plejer I at gøre?

Jeg går ud fra at det er udelukket at klippe den lidt tilbage,
for så kommer der vel heller ikke blomster i den næste år.

Gode råd modtages med tak

mvh Mogens

Fra : Max

Dato : 27-09-08 13:14

Hej Mogens

> Jeg går ud fra at det er udelukket at klippe den lidt tilbage,
> for så kommer der vel heller ikke blomster i den næste år.

Jeg havde i mange år kvarterets flotteste blå Hortensia, den
havde store blomster hele sommeren. Den blev klippet helt
væk og slået med plæneklipperen hvert efterår og det levede
den meget fint med.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-08 13:28

On Sat, 27 Sep 2008 14:14:10 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Jeg havde i mange år kvarterets flotteste blå Hortensia, den
>havde store blomster hele sommeren. Den blev klippet helt
>væk og slået med plæneklipperen hvert efterår og det levede
>den meget fint med.

Jo, men der findes jo 2 typer hortensia. (har jeg læst her i gruppen)
Dem der sætter blomsterstande samme år som de blomstrer og
dem hvor blomsterstandene først blomstrer året efter.
Eftersom min ikke blomstrede efter at have været frosset tilbage
til få centimeters højde gætter jeg på at jeg har den type der
ikke tåler den slags.

mvh Mogens

Fra : tobi

Dato : 27-09-08 15:20

<Mogens> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad plejer I at gøre?
>
> Jeg går ud fra at det er udelukket at klippe den lidt tilbage,
> for så kommer der vel heller ikke blomster i den næste år.

Ingenting!

Spidserne kan fryse tilbage, men der er fine blomster hvert år.
Planterne er ca. 25-30 år gamle og vi har haft ejerkskabet i 17 år
Vi har klippet dem ned én gang og der var der ingen blomster året efter.

Tom

Fra : Sanne

Dato : 27-09-08 17:16

"Mogens" skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg går ud fra at det er udelukket at klippe den lidt tilbage,
> for så kommer der vel heller ikke blomster i den næste år.

Hej Mogens.

Jg har en del Hortensiaer.
Vi fik noget frost i foråret efter de var sprunget ud og jeg tror, det var
den frost, der gjorde skaden.
Jeg har heller ingen blomster i år men derimod nogle kæmpestore planter.

Jeg plejer aldrig gøre noget ved dem ( vinterdække ) og det har de ikke
taget skade af..... blomstret rigtig meget alligevel.
Men så længe der kommer sent frost, tror jeg muligheden for manglende
blomster er der altid.

Mvh
Sane