Utæt vandlås
Fra : Dal

Dato : 27-09-08 07:37

Hej mer Jer.

Jeg troede ellers det var lige til, men men ,,,

Jeg har købt mig en ny håndvask til mit badeværelse. Monteret den på væggen.
Men Vandlåsen og afløbet i bunden af vasken "driller" mig for det vil ikke
holde tæt. Div. pakninger som var med er brugt, men det vil bare ikke holde
tæt ved gevind'erne. Vandlåsen er sådan en skjult pungvandlås ! er der et
eller ander "mirakel" midel som kan tætne. For der skal vel ikke anvendes
Paktape eller garn !

/dal

Fra : SB

Dato : 27-09-08 08:25

"Dal" <fup@ogfidus.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der et eller ander "mirakel" midel som kan tætne. For der skal vel ikke

selve den del du skruer ned i bunden af vasken, der skal pakning på begge
sider af den, både på den side inde i vasken og den side under vasken inden
du skruer det sammen
desværre (af en eller anden mærkelig grund) er den tynde pakning der skal
sidde i bunden af vasken, sjældent med og skal købes separat, koster
desværre også en del mere end den burde.

kig lige efter at det ikke er derfra vandet står og løber ud.
ellers er det såmen bare at give gummipakningerne lidt sulfo, hvis de da
ikke er alt for stive og deforme

Søren

Fra : Dal

Dato : 27-09-08 08:47

Jeg har paknig på begge sider af den man sætter i bunden af vasken

/dal

Fra : Rene Hansen

Dato : 28-09-08 23:30

SB <sobo@[SLETTES]ofir.dk> skrev:

(SNIP)

>ellers er det såmen bare at give
>gummipakningerne lidt sulfo, hvis de da
>ikke er alt for stive og deforme
>
>Søren

Hvor sørensen får man fat i sulfo nu om dage?
Det blev da forbudt en gang i 60'erne eller 70'erne eftersom det
viste sig at det ikke blev nedbrudt særlig hurtigt ude i den
dersens natur......
Det sker stadig at der vises klip i TV, som viser vandløb som
skummer helt vildt pga sulfo.

Vore dages ganske udmærkede erstatningsmiddel (som i øvrigt
virker fremragende) forhandles som almindeligt opvaskemiddel.
det indeholder altså bare ikke sulfo længere.....

Ren
(som undrer sig over at opvaskemiddel selv efter så mange år
stadig kaldes "sulfo" lidt lissom at kalde teenagere
motorcyklister for vilde engle....)

Fra : Torben

Dato : 29-09-08 15:27

> [...]
> (som undrer sig over at opvaskemiddel selv efter så mange år
> stadig kaldes "sulfo" lidt lissom at kalde teenagere

Fedest takker for det, jeg er lige blevet klogere (og du har måske en
forklaring på hvorfor det staid kaldes sulfo)

NB! Der er ingen smiley - jeg mener det, jeg anede det ikke.
-TT

Fra : Armand

Dato : 30-09-08 22:43

Torben skrev:

> [...]
Måske af samme grund som at flydende sæbe, som først er kommet på mode
de senere år, relateres til hår-sæbes benævnelse, á "shampoo" (eks:
"body-shampoo" :-/

Slige benævnelser har det med at blive hængende på tungen gennem
generationer! Der er således også mange der stadig kalder en
femhundrekrone-seddel for en "plovmand" ud fra den afbildning af en
pløjende bonde der en periode befandt sig på 500-kr sedlerne!

--
Armand.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-09-08 09:57

Dal <fup@ogfidus.com> skrev:
> Hej mer Jer.
>
> Jeg troede ellers det var lige til, men men ,,,

Hvis det ikke lader sig tætne, kan du bruge et sådan produkt som
vises her
http://www.retecbikerparts.dk/produkter.asp?t=5&ID=343751 det
har jeg ofte gjort hvis det bare ikke vil tætne uanset om der er
nye pakninger i eller ej.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Dal

Dato : 27-09-08 10:49

ok.... smører man så bare los.... på gevind og ned i vasken

/dal

Fra : CC

Dato : 27-09-08 10:58

"Dal" skrev i en meddelelse
> ok.... smører man så bare los.... på gevind og ned i vasken
>
> /dal

Nej - du smøre pakfladeren på pakningen ind i silikonefedt.
Det er ikke gevindet, der skal være tæt, men fladeren der spænder på
porcelænet der skal være tætte.

Silikonefedt kan også købes i vvs afdelingen i byggevaremarked

Fra : Dal

Dato : 27-09-08 11:00

ok,,, det skal prøves

/dal

Fra : Dal

Dato : 27-09-08 10:58

Afløbet som sættes i vasken, der er en gummipakning og en skumpakning, hvad
skal være øverst (eller indvendig) i vasken,,,, dog er det ligegyldig for
det er lige utæt, men hvad er mest rigtig.

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-09-08 11:18

Dal skrev:

> Afløbet som sættes i vasken, der er en gummipakning og en skumpakning, hvad
> skal være øverst (eller indvendig) i vasken,,,, dog er det ligegyldig for
> det er lige utæt, men hvad er mest rigtig.

Skumpakningen øverst, den skal tætne mellem porcelænsvaskens flade og
udløbsstykkets læbe. Check at vaskens flader er helt rene og uden
ujævnheder.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-09-08 11:15

Dal skrev:

> [...]
> eller ander "mirakel" midel som kan tætne. For der skal vel ikke anvendes

Hvad er det for nogle dele du har købt og installeret, og hvor er
utætheden? Et fotgrafi ville hjælpe.

Fra : Finn Erichsen

Dato : 28-09-08 23:59

Hej Dal

>Jeg har købt mig en ny håndvask til
>mit badeværelse. Monteret den på væggen.
> [...]

Den ting du vil montere i bunden af din håndvask heder en
bundventil. Det bedste du kan gøre er at smide disse flade
pakninger væk eller i hvert fald lægge dem til side. Køb en
lille bøtte Everfix, syntetisk gummi kit, jeg ved dog ikke om du
kan få dette navn mere men det laves også af Unipak. Tril en
tynd pølse ca. 3-4mm og hæft den forsigtigt på undersiden af den
forkromede del af bundventiler. Hæftningen gøres på den måde at
når pølsen ligger der skraber du med din pegefinger så du
ligesom får fat i gummi kitten med huden af fingeren og igen
skrabet fingeren af på kanten af undersiden af bundventilen. Det
behøver ikke at være hele vejen rundt men bare så kitten er
hæftet fast og ikke falder af når du vender bundventilen rundt
og stikker den ned i udløbes hullet i håndvasken. Du trykker nu
bundventilen ned i hullet med dine finger så kitten begynder at
trænge ud mellem bundventilen og håndvasken. Tril en anden
pølse, lidt tyndere end en lillefinger og pres den op under
håndvasken mellem gevind på bundventilen og håndvask pas på der
ikke kommer kit for langt ned af gevindet men det skal alligevel
være så meget kit på så det bliver presset ind i gevindet når du
skruer møtrikken med flangen på bundventilen. Spænd så
bundventilen men det skal gøres langsomt for kitten der er
behæftet op mod gevindet vil lave friktions modstand mellem han
og hun gevindet. Spænd nu så meget du kan uden at bundventilen
begynder at dreje med. Når bundventilen er spændt skal der være
kit kommende ud hele vejen rund mellem den indvendige del af
bundventilen og håndvasken det fjerner du med hånden og lader
det sidde en times tid. Du vil nu se at der kommet mere kit ud,
det kan du så skære af med en ikke skarp kniv langs kanten af
bundventilen og ned mod porcelænet, du må passe på ikke at
ødelægge porcelænet med et for hårdt tryk. Du skal også skrabe
det overskydende kit af under vasken. Om nogle dage kan du igen
spænde møtrikken med flangen måske en kvart omgang eller lidt
mere, der vil igen komme lidt kit ud og du gentager så processen
med kniven.
Hvorfor ikke bruge pakningerne? Der er der flere årsager til. En
god bundventil er en der har en god og grundig forkromning og er
meget tynd i anlægsfladen mellem håndvask og ventil, hvis
anlægget mellem bundventil og håndvask er for tyk vil der blive
en større mængde vand stående end hvis den er tynd og dermed vil
der over tid blive en langt større aflejring af kalk og andre
mineraler og vasken vil give et urent indtryk for brugeren,
altså dig. Det er med andre ord det æstetiske der spiller ind.
Den eneste årsag til at bundventiler bør være tæt på dette punkt
er at vandet eller vil sive ud hvis du har vand stående i
håndvasken. Vandet vil ikke løbe på gulvet men i afløbet med det
vil ofte irritere brugeren. Det er tætningen mellem møtrikken
med flangen og gevindet, samt pak fladen mellem møtrikken med
flangen og undersiden af håndvasken der tætner for vandspild på
gulvet og det er det gummi kit pølsen på undersiden skal sørge
for. Der vil i øvrigt altid stå vand i dette punkt af
bundventilen på grund af dræn hullerne i bundventilen der skal
modtage vandet fra overløbshullet.
Håndvaske i DK er udstyret med et overløb som for øvrigt ikke er
nødvendigt hvis rummet har et gulvafløb det er en bakterie fælde
uden lige og kunne da heller ikke blive installeret på
hospitaler da jeg var Gas & Vandmester i københavnsområdet for
små 30 år siden. I Australien hvor jeg nu bor finder man meget
sjældent håndvaske med overløb.

Dal, lige en ting mere. Hvis din håndvask afvander til gulvafløb
må du ikke have en vandlås under håndvasken, man må ikke have
dobbelt vandlukke i DK. Hvis den er ført direkte til afløb er
det OK. Håndvaske i DK er som oftest ført til gulvafløb i
baderum.

Cheers Finn

--
Finn Canberra Australia