Ledningsføring og limpistol?
Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-09-08 06:36

Jeg har enkelte steder hvor der skal trækkes lange strøm- og
højttalerledninger.

I mit tidligere hus havde jeg kablet netværk rundt i huset, og i den
forbindelse monteret kabelbakker som sådanne ledninger også kunne trækkes
med i.

Nu kører jeg (forsøgsvist) trådløst og ønsker ikke kabelbakker.

Jeg har set nogle steder hvor kablerne er limet til væg/loft/panel, og det
giver en næsten usynlig montering. Jeg formoder det er lavet med en
limpistol.

Er der nogen der har erfaring at dele ud af mht. den måde at trække
ledninger på? Dos and don'ts osv.

Ole Thomsen

Fra : Tonni Madsen

Dato : 27-09-08 07:20

> [...]
> limpistol.
>
> Er der nogen der har erfaring at dele ud af mht. den måde at trække

Hej Ole

Jeps, det er langt den pæneste/nemmeste måde at montere ledninger på.
Jeg har tidligere arbejdet for TDC og et alarmfirma, hvor næsten alle
ledninger blev limet op.
Jeg plejer at tøre listerne over med en klud fugtet med isopropylalkohol,
(en let fugtig klud kan også sagtens bruges) for at fjerne støv ol. så limen
kan binde ordenligt.
Træk derefter en stribe lim 20-50 cm af gangen som du nu har det bedst med,
det er naturligvis vigtigt at presse kablet i limen så hurtigt som muligt,
men jo færer "start/stop" med limen jo pænere bliver det som regel.
Jeg ligger normalt bare en tynd/fin stribe som kablet dækker, det er fint på
fodlister og sådanne steder, på lodrette steder og hvis kablet hænger lidt
mere udsat kan du evt "fuge" kablet på begge sider med limen efter den er
klistret på i en enkelt stribe.
Hold dig fra klatter, det bliver aldrig rigtig pænt, men det kommer jo
naturligvis an på hvor pernippen man er...
Men hvis du tar det stille og roligt, er det forholdsvist nemt at få det at
se ud somom kablet hænger af sig selv, istedet for klips og lignende...
Jeg vil anbefale en "ordenlig" limpistol, med en go spids på, jeg bruger
selv http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2675&n=10 den bliver
hurtig varm, har en go spids og klatter ikke så meget som de billige, men
det er naturligvis et temperements spørgsmål.

Eneste ulempe jeg kan se, udover alle de fine tråde fra limen som man bliver
viklet ind i, er at limen binder MEGET godt hvis det bliver gjort rigtigt,
så du kan godt regne med at du skal til at male panelerne on igen hvis
kablerne skal fjernes på et tidspunkt...

Mvh Tonni Madsen (som nok har brugt de første 250 limstifter på
kabler/ledninger...)

Fra : Andersen [3650]

Dato : 27-09-08 09:06

Efter mange tanker skrev Tonni Madsen:

> [...]
> skal fjernes på et tidspunkt...
>
> Mvh Tonni Madsen (som nok har brugt de første 250 limstifter på

Man skal også lige være opmærksom på tyngdekraften og vægten af kablet.
Dvs at et installationskabel f.eks. ikke går an at lime et 3x1,5q op
under loftet.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Ole Thomsen

Dato : 28-09-08 18:35

"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> wrote in message

> Man skal også lige være opmærksom på tyngdekraften og vægten af kablet.
> Dvs at et installationskabel f.eks. ikke går an at lime et 3x1,5q op
> under loftet.

Tak til begge, præcis den type information jeg var ude efter.

Ole Thomsen

Fra : Rene Hansen

Dato : 29-09-08 00:10

Andersen [3650] <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev:

(SNIP)

>Man skal også lige være opmærksom på
> [...]

Jeg har godtnok fået dispensation fra loven om tyngdekraft i et
par tilfælde
Jeg har på femte år et par installationskabler (3x1,5 og 5x2,5)
hængende i et ca 2-meter spand under et træloft, som ved
monteringen var spritnyt.
Jeg ville ikke vove forsøget hos venner og bekendte, og slet
ikke på et ældre loft.
Det var bare en af de hersens midlertidige løsninger som kun
skulle holde et års tid.....

Ren

Fra : Tonni Madsen

Dato : 29-09-08 20:01

> Det var bare en af de hersens midlertidige løsninger som kun
> skulle holde et års tid.....

Som jeg plejer at sige... " Der findes ikke mange midlertidige løsninger der
virker... For hvis de virker bliver de som regel ikke midlertidige..."

Mvh Tonni