Rep af Brigss & Stratton plæneklippermotor~
Fra : Steen

Dato : 26-09-08 22:22

Hej NG

Jeg har en plæneklipper med en Brigss & Stratton motor SQ 40. Den har den
billige karburator, som blot er en primitiv plastikdims ovenpå
benzinrtanken. Herimellem er der en gummimembran og en pakning. Motoren går
meget langsomt, så langsomt at den kan gå i stå ved højt græs. Jeg har
renset benzintank og karburator, og har monteret nyt luftfilter,
gummimembran, pakning og tændrør.
Det har bare ikke hjulpet !
(og ja, jeg har monteret rigtigt: gummimembranen ned mod benzintanken og så
pakningen ovenpå membranen).

Har I gode forslag til hvad jeg skal gøre?

mvh og tak
Steen
Steen Hoffmann

Fra : Henning Lund

Dato : 27-09-08 07:07

Steen <shof@dadlnet.dk> skrev:
> [...]
> benzintanken og så pakningen ovenpå membranen).
>
> Har I gode forslag til hvad jeg skal gøre?

2 ting, enten sidder regulatorvingen ved svinghjulet fast, ellers
er det regulatorfjederen du har saboteret.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
FJERNhl@lite.dk

Fra : Steen

Dato : 28-09-08 11:43

Tak, Henning.

I toppen af karburatoren er der en lille sort trekantet plastikplade, der
kan dreje (og derved dreje et spjæld ved indsugningen). Denne trekantede
plade er via en metalbøjle i forbindelse med en bevægelig drejearm ved siden
af cylinderen. Er det regulatorvingen? Den sidder i hvert fald ikke fast.
Mellem den trekantede sorte palstikplade og et jernbeslag er der 2 fjedre
(en lille og en lit større). Er det en af dem du kalder regulatorfjederen ?
Hvordan kan jeg se om de/den er ødelagt? Eller er det nemmest bare at købe
en ny og sætte den på?
Er der ikke også noget der hedder en tændspole? Og kan der være noget galt
med den?

mvh
Steen Hoffmann

Fra : Henning Lund

Dato : 28-09-08 18:45

Steen <shof@dadlnet.dk> skrev:
> [...]
> indsugningen). Denne trekantede plade er via en metalbøjle i
> forbindelse med en bevægelig drejearm ved siden af cylinderen.

Ok det er lidt svært at sige noget generelt da B&S laver et hav
af forskellige motorer.Drejearmen ved siden af cylinderen, sidder
den på en aksel der går ind i motoren?
Hvis du starter bæstet, trækker eller skubber i bøjlen til
trekantpladen der sidder over gasspjældet, kan du så ikke få den
til at tage flere omdrejninger?

> Mellem den trekantede sorte palstikplade og et jernbeslag er
> der 2 fjedre (en lille og en lit større). Er det en af dem du
> kalder regulatorfjederen ?

Ja og hvis de er skadede kan motoren få sære ideer såsom at ikke
ville tage omdrejninger, eller alt for mange.

>Hvordan kan jeg se om de/den er
> ødelagt? Eller er det nemmest bare at købe en ny og sætte den
> på?

Du kan ikke se om de er ødelagte hvis ikke du har en ny at
sammenligne med, men prøv lige om den kan tage gassen ved at gøre
som jeg skrev før i svaret.
>Er der ikke også noget der hedder en tændspole? Og kan der
> være noget galt med den?

Nej.

Fra : Steen

Dato : 28-09-08 23:48

Tak igen, Henning.
Mine svar er indsat.
mvh
Steen Hoffmann

Drejearmen ved siden af cylinderen, sidder den på en aksel der går ind i
motoren?

Det må jeg tjække i dagslys. I hvertfald er det sådan i tomgang, at
drejearmen bevæger sig lidt fra side til side, og det må skyldes en eller
anden påvirkning der kommer fra motoren. Deter vel noget med at drejearm og
regulatorfjedre skal være i en form for balance; den ene giver højere
tomgang og den anden giver lavere (?)

> Hvis du starter bæstet, trækker eller skubber i bøjlen til trekantpladen
> der sidder over gasspjældet, kan du så ikke få den til at tage flere
> omdrejninger?

Jo. Men jeg kan ikke huske, om det var når jeg skubbede trekantpladen i
fjedrenes trækretning eller når jeg skubbede i den anden retning..

......regulatorfjederen ødelagt?

> Du kan ikke se om de er ødelagte hvis ikke du har en ny at sammenligne
> med, men prøv lige om den kan tage gassen ved at gøre som jeg skrev før i
> svaret.

Jo, det kan jeg (se ovenfor). Konklusionen er vel, at fjedrene trækker for
lidt eller for meget og derfor skal udskiftes (Håber man kan få dem i
løsvægt i stedet for at købe en helt ny karburator til ca. 300 kr !)

Fra : Henning Lund

Dato : 29-09-08 13:50

Steen <shof@dadlnet.dk> skrev:
> [...]
> motoren. Deter vel noget med at drejearm og regulatorfjedre
> skal være i en form for balance; den ene giver højere tomgang

Hvis drejearmen bevæger sig fra side til side så må den gå meget
ujævnt i tomgang?

> Jo. Men jeg kan ikke huske, om det var når jeg skubbede
> trekantpladen i fjedrenes trækretning eller når jeg skubbede i
> den anden retning..

Fint så kan den jo tage gas, er der et kabel med gashåndtag på
foldehåndtaget eller er der gasgreb på selve motoren?

> Jo, det kan jeg (se ovenfor). Konklusionen er vel, at fjedrene
> trækker for lidt eller for meget og derfor skal udskiftes
> (Håber man kan få dem i løsvægt i stedet for at købe en helt
> ny karburator til ca. 300 kr !)

Ikke nødvendigvis De kan sagtens være i orden, fejlen kan
ligge i gashåndtaget eller hvad der sidder på din maskine, jeg
skal bare lige have fundet ud af om den går ujævn i tomgang.

Fra : Steen

Dato : 30-09-08 00:05

Hej Henning, mine svar er indsat ved ****

> Hvis drejearmen bevæger sig fra side til side så må den gå meget ujævnt i
> tomgang?
**** Den gik meget ujævnt (farede op og ned omkring en lav værdi ) indtil
jeg rensede tank og karburator, skiftede membran, pakning, tændrør og
luftfilter. Siden da har den gået nogenlunde jævnt, men men stadig lavt.

> Fint så kan den jo tage gas, er der et kabel med gashåndtag på
> foldehåndtaget eller er der gasgreb på selve motoren?
***** Nej, hverken eller. Der er kun en bøjle ved håndtaget. Bøjlen skal
være trukket hen til håndtaget for at den kan starte. Når bøjlen slippes går
motoren ud.

>Fjedrene...... Ikke nødvendigvis De kan sagtens være i orden, fejlen
>kan ligge i gashåndtaget eller hvad der sidder på din maskine, jeg skal
>bare lige have fundet ud af om den går ujævn i tomgang.
**** se ovenfor

mvh og tak
Steen Hoffmann

Fra : Kai

Dato : 30-09-08 14:12

"Steen" <shof@dadlnet.dk> skrev

> **** Den gik meget ujævnt (farede op og ned omkring en lav værdi ) indtil
> jeg rensede tank og karburator, skiftede membran, pakning, tændrør og
> luftfilter. Siden da har den gået nogenlunde jævnt, men men stadig lavt.

Når du kigger ned på karburatoren ovenfra, med motoren væk fra dig -
så er det den største af fjedrene du skal ha strammet lidt.

I højre side sidder den på en lille metalbøjle, den kan du bukke lidt så
fjederen blir strammere = motoren kører med flere omdrejninger.

Fra : Steen

Dato : 30-09-08 23:31

Hej Kai
Tak for dette. Jeg kan udmærket se det for mig. Prøver det af en af de
nærmeste dage.
mvh
Steen Hoffmann

Fra : Steen

Dato : 04-10-08 22:27

Tak til Henning og Kaj

Den store fjeder er strammet og nu kører motoren som den skal.

mvh
Steen Hoffmann

Fra : claus b.p.

Dato : 09-10-08 01:27

"Steen" <shof@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mvh
> Steen Hoffmann
>
> "> Når du kigger ned på karburatoren ovenfra, med motoren væk fra dig -

Shit, - så skulle jeg ikke have kørt min græsslåmaskine med B&S
lowcost/discount karburatormotor til skrot. .... På den anden side, så lyder
det som om den har kostet meget i både tid og reservedele, Steen.
Førhen havde jeg det motto, at kunne B&S få det til at virke, så kunne det
næsten ikke slås ihjel, men de nyere "nonkarburator" discountmodeller har da
godt nok ændret min opfattelse af tingene. Det varer længe før jeg køber B&S
igen.

/Claus