Ventilator i soveværelse ?
Fra : Carsten

Dato : 26-09-08 20:48

Ville gerne sætte en ventilator op i soveværelset til at trække den fugtige
luft ud i løbet af natten, men spørger så nu... kan man få en ventilator
hvor man kan sove fra "larmen" ? kan se at bl.a. thermex laver en Silent med
et lydniveau på lige under 30 dBA, men er selv 30 dBA for højt ? nogen der
har ventilator i soverum ?

Carsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-09-08 21:23

On Fri, 26 Sep 2008 21:48:13 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
wrote:

> [...]
>et lydniveau på lige under 30 dBA, men er selv 30 dBA for højt ? nogen der

Jeg ville opfatte 30dBa som meget højt. På den anden side har jeg den
sidste uges tid hver aften inden jeg falder i søvn kunnet høre vandet i
huset varmeinstallation snurre i røret på den modsatte side af væggen
til min seng...... cirkulationspumpen sidder ude i fyrrummet, så det er
vandet i sig selv jeg kan høre, ikke pumpen.

Måske jeg bare er sart mht. lyd?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : uh

Dato : 26-09-08 23:40

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en Silent med et lydniveau på lige under 30 dBA, men er selv 30 dBA for
> højt ? nogen der har ventilator i soverum ?

Måske kan du vænne dig til lyden af den, og ligefrem synes om den
brummetone - så du til sidst ikke kan undvære den? (kender en som har det
sådan
mvh uh

Fra : tobi

Dato : 27-09-08 11:04

> [...]
> en Silent med et lydniveau på lige under 30 dBA, men er selv 30 dBA for
> højt ? nogen der har ventilator i soverum ?

Personligt ville jeg ikke kunne holde 30 dB(A) ud - det er meget højt i et
soveværelse! Og holder leverandørens løfte?

Har du vindue i soveværelset, kan du få eftermonteret en ventilationsrist i
rammen.

Tom

Fra : CC

Dato : 27-09-08 11:10

> [...]
> en Silent med et lydniveau på lige under 30 dBA, men er selv 30 dBA for
> højt ? nogen der har ventilator i soverum ?

Jeg forudsætter, at du bor i hus, og røret skal føres på loftet og ud gennem
taget.
Køb en kanalventilator, og montere den lige før røret går gennem taget. Ved
siden af motoren monterer du en lyddæmper, så svingninger fra motoren ikke
sætter røret i svingninger. Husk at røret skal isolere over hele længden
for, at undgå kondensvand.
Alternativt er et genveks anlæg fx. luft til luft eller luft til vand. Det
nedsætter generelt den fugtige luft i huset, og man behøver ikke at lufte
ud.

Bor du i lejlighed, så prøv at holde dørene åben til toilettet og køkken.
Prøv evt. at lade emhætte kører "lavt blus" natten over.

Fra : Carsten

Dato : 27-09-08 15:24

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forudsætter, at du bor i hus

Check

, og røret skal føres på loftet og ud gennem taget.

Nej, der er allerede en aftrækskanal som altid står åben, men alligevel har
vi haft skimmel ved vinduet her for nylig. Vindet står også altid på klem om
natten. Mit ønske om en ventilator var altså som supplement og til
ventilation (udsugning) i dagtimerne også.

> Alternativt er et genveks anlæg fx. luft til luft eller luft til vand. Det
> nedsætter generelt den fugtige luft i huset, og man behøver ikke at lufte

Korrekt, men så taler vi vist ikke længere om en investering på <1000 kr.

Carsten

Fra : Armand

Dato : 27-09-08 15:39

Carsten skrev:
> [...]
> natten. Mit ønske om en ventilator var altså som supplement og til
> ventilation (udsugning) i dagtimerne også.

Alternativt kunne man montere ventilatoren andetsteds i lejligheden
hvorfra man ikke ville kuinne opfatte larmen og så montere den til
indblæsning af frisk luft. Holdes dørene i lejligheden åbne gennem
natten vil man således kunne ventilere hele lejligheden og tvinge
soveærelsesluften ud gennem aftrækket/det åbne vindue :-/

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 27-09-08 17:50

"Carsten" skrev i en meddelelse

> [...]
> ventilation (udsugning) i dagtimerne også.

> Korrekt, men så taler vi vist ikke længere om en investering på <1000 kr.
Nej desværre. Jeg har heller ikke rigitg "tid" lige i
øjeblikket.....................

Skimmel ved vinduet skyldes, at vinduet ofte står åbent. Her mødes kulde og
varme, og har du samtidig en mindre kuldebro i væggen, så fortættes luften
og sættes sig som dug på træværk og væg.
Får det lov at blive siddende, så kommer der skimmelen.Jeg tror ikke du kan
fjerne dette problem ved ventilation.

Check fugen ved vinduet udvendigt, ser den utæt ud, så skift fugen.
Vent med at åbne vinduet til efter duggen har lagt sig.
Brug en klud og tørre hjørnerne af, hver gang vinduet bliver lukket.
Skimmel i hjørnet fjernes med Atamon eller Rodalon.

Fra : N/A

Dato : 28-09-08 16:30

Fra : f11942

Dato : 27-09-08 09:09

On 27 Sep., 16:39, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> natten vil man således kunne ventilere hele lejligheden og tvinge
> soveærelsesluften ud gennem aftrækket/det åbne vindue :-/

Hej!

Ikke fordi jeg ved så meget om det, men kunne man ikke sætte en
Affugter til i stedet for en vintilator?

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-09-08 16:30

f11942 wrote:

> Ikke fordi jeg ved så meget om det, men kunne man ikke sætte en
> Affugter til i stedet for en vintilator?

Eller hvad med et vindue på klem?

Mvh. Jørgen

Fra : Carsten

Dato : 28-09-08 19:01

"Jørgen Rasmussen" <aa_bb_cc@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> Eller hvad med et vindue på klem?

Jeg har vindue på klem hele natten, men lukker det selvsagt i dagtimerne når
jeg er på arb. En affugter er nok lige rigelig overkill - så fugtigt er der
trods alt heller ikke. Jeg tror mest på CCs teori der går på at netop det
åbne vindue har noget at sige.

Carsten

Fra : Armand

Dato : 30-09-08 22:37

Carsten skrev:
> [...]
> trods alt heller ikke. Jeg tror mest på CCs teori der går på at netop det

Hvis der dannes kondens må der være en væsentlig temperatur-forskel (á
kulde) :-|
Drejer det sig måske ligefrem om gamle et-lags ruder??

Når radiatorer plejer at befinder sig under vindues-åbningerne er det
for at imødegå kuldenedfaldet fra vinduesnichen, men modsat får man også
ventileret vinduersnichen med varmere luft hvorved at kondensering ikke
vil være nær så udbredt, så mon ikke at du kan komme over meget af
problemet ved at bruge din sovekammer-radiator lidt mere :-/

--
Armand.

Fra : Carsten

Dato : 01-10-08 09:21

> Hvis der dannes kondens må der være en væsentlig temperatur-forskel (á
> kulde) :-|

ja, det er der jo sådan set også lige for tiden. Indetemp ca. 20-21 og
udetemp ca. 4-8 grd.

> Drejer det sig måske ligefrem om gamle et-lags ruder??

Er det ikke lidt ligegyldigt når nu vinduet står åbent (3 cm på klem)

> Når radiatorer plejer at befinder sig under vindues-åbningerne er det for
> at imødegå kuldenedfaldet fra vinduesnichen

Klart !

> vil være nær så udbredt, så mon ikke at du kan komme over meget af
> problemet ved at bruge din sovekammer-radiator lidt mere :-/

Min sovekammer-radiator hedder Linda og man kan ikke skrue ned for hende -
har prøvet i mange tilfælde

Når vinduet står på klem så er det fordi samme Linda ikke ønsker at sove
"varmt" og det er så også noget af grundet til det "klemte" vindue.

Carsten

Fra : Jacob Andersen

Dato : 27-09-08 19:12

> [...]
> en Silent med et lydniveau på lige under 30 dBA, men er selv 30 dBA for
> højt ? nogen der har ventilator i soverum ?

Jeg har en der hedder Silent i mit badeværelse. Den er ikke så slem, men jeg
ville bestemt ikke kunne sove til lyden af den, med mindre jeg var meget
træt!

Mvh
Jacob

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-09-08 16:29

Carsten wrote:
> [...]
> et lydniveau på lige under 30 dBA, men er selv 30 dBA for højt ? nogen der

Det kan man sagtens vænne sig til.

Folk bor ved siden af jernbanelinier, veje, airconditioninganlæg o.l.
uden problemer.

Mvh. Jørgen

Fra : N/A

Dato : 28-09-08 16:30

Fra : Ole V Jensen

Dato : 28-09-08 20:17

Carsten <carsten@noexists.dk> wrote:

> Ville gerne sætte en ventilator op i soveværelset til at trække den fugtige
> luft ud i løbet af natten

Monter et tænd/sluk-ur i forbindelse med ventilatoren og sæt det til at
tænde når du er sikker på du er faldet i søvn.
Så er der da mulighed for, at du ikke lægger mærke til lyden.

mvh
Ole-J