Stum(p) samling
Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 26-09-08 12:26

Hej gruppe

Er der én herinde der kan forklare mig hvad en "stum(p) samling" af 2
remme er? Den omtalte samling skal hvile på en stolpe. På de steder
hvor der ikke er samling i remmen skal den fastgøres på stolpen med en
bolt.

Jeg kan ikke forstille mig at man bare støder de 2 ender sammen og
sætter bolten midt imellem - det kan ikke holde. En anden mulighed er
at save et hak i hver rem-ende så de overlapper når de sættes sammen -
med en bolt igennem begge overlap. Eller skal man save en "hun" i den
ende rem-ende og en "han" i den anden og støde dem sammen?

Remmen er 45x150mm lærk - og der skal én rem på hver side af stolperne
- der er 2 hak i hver stolpe - én rem på hver side.

Øv det er svært at forklare uden en tegning...

pft,
Flemming Kanstrup

Fra : Carsten

Dato : 26-09-08 20:37

<kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>med en bolt igennem begge overlap. Eller skal man save en "hun" i den
>ende rem-ende og en "han" i den anden og støde dem sammen?

Skal ikke gøre mig klog på hvad der er bedst, men i vores sommerhus er det
lavet som du skriver - altså med overlap, hvor overlappet er lige ved den
støttende stolpe. Jeg prøver lige en simpel ascii-tegning:

VVVVVVVVVVVVVVVVVVVHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
VVVVVVVVVVVVVVVVVVVVVHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH
SS
SS
SS

V = venstre rem, H = højre, S = stolpe

Du må ikke hænge mig 100% op på stolpens placering. Det kan jeg simpelthen
ikke lige huske i hovedet. Jeg mener dog ikke at den er lige præcis under
samlingen, men vistnok lidt til venstre for samlingen.

Håber at tegningen er forståelig...

Carsten

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-09-08 21:24

<kanstrupperne@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
[...]

-----------------------------

En stump samling er når enderne blot er stødt sammen. Jeg ville lave en
bladsamling. Altså skære halvdelen af dimensionen på hver og sætte dem
sammen. Hvem siger de skal samles stumpt?

- Martin

Fra : kanstrupperne@stofan~

Dato : 26-09-08 23:24

> [...]
> bladsamling. Altså skære halvdelen af dimensionen på hver og sætte dem
> sammen. Hvem siger de skal samles stumpt?

Det gør leverandøren af carporten. Jeg er dog enig med dig - vi kigger
på det.

- Fl.