Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Søger lidt hjælp...
Fra : EL-Trikker

Dato : 27-09-08 01:03

Hejsa..

Jeg har længe haft lidt smag for fotograferingen, men syntes ikke rigtigt
jeg kommer vidre i mit "selvstudie" derfor kunne jeg godt bruge en
læremester som kunne have lyst til at bruge en søndag eftermiddag på at lære
mig lidt om mit kameras funktioner. og lidt om hvilke funktioner til hvilke
formål, og ud og tage et par billeder og prøve det i praksis.. idag prøver
jeg mig mest frem. men når jeg ikke helt ved hvad de forskellige funktioner
betyder, hænger det lidt..

Det ville være smartest. hvis "læremesteren" var bosiddende indenfor
Herning, Skjern området. men ikke et krav. kører gerne lidt længere for at
lære lidt..

Mit udstyr er:
Canon Rebel XT (EOS 350D)
SigmaDC 17-70mm 1:2.8-4.5 Linse
Sunpak PZ42X Blitx

Håber der en der har lysten til at lære lidt fra sig..

Mvh Brian (6920 Videbæk)

Fra : E.M.

Dato : 27-09-08 14:48

"EL-Trikker" <eltrikker@REMOVEgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det ville være smartest. hvis "læremesteren" var bosiddende indenfor
> Herning, Skjern området. men ikke et krav. kører gerne lidt længere for at

Hvis du har mod på, og energi til at køre til Sønderjylland en dag (helst en
lørdag) skal jeg da gerne gøre et forsøg.

Mvh. E.M.

Fra : EL-Trikker

Dato : 27-09-08 19:08

Hej EM

Det har jeg helt sikkert... alt i DK er jo lige om hjørnet..virker din
mail??

//Brian

Fra : E.M.

Dato : 27-09-08 19:17

> Hej EM
>
> Det har jeg helt sikkert... alt i DK er jo lige om hjørnet..virker din
> mail??

Ja det skulle den da gerne

Mvh. E.M.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-09-08 15:45

"EL-Trikker" <eltrikker@REMOVEgmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har længe haft lidt smag for fotograferingen, men syntes ikke
> rigtigt jeg kommer vidre i mit "selvstudie"

Standard svaret er jo: Tag en tur på biblioteket eller boghandleren og
find et par gode bøger - og om de handler specielt om digital foto er
ikke så vigtigt, da teknikken stort set er den samme på digital og
analog - og de forskelle, der er, kan du få styr via manualen til
kameraet.

Ellers er det jo efterår/vinter - er der ikke noget aftenskole i Skjern,
der tilbyder kurser her i vinter ?

Jan

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 27-09-08 17:08

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
> kameraet.
>
> Ellers er det jo efterår/vinter - er der ikke noget aftenskole i Skjern,

Nåe ja, der er jo en foto-klub i Skjern <http://www.skjernfotoklub.dk/>.
Ifølge deres hjemmeside (under Velkommen) har de fået en del nye
medlemmer og vil holde nogle tema-aftener om grundlæggende foto-teknik
mv. Jeg ved at nogle af medlemmerne laver sportsfotos og andre laver
natur- og portrætfoto, så der er vist flere muligheder.

Der er også <http://www.herningfotoklub.s16.dk/news.php>, men der er
vist næsten lige langt fra Videbæk...

--
Vh Kurt

Fra : EL-Trikker

Dato : 27-09-08 19:05

HEJ

Jeg kikker lidt på det... Herning er faktisk for mig lidt tætter på end
Skjern..

EL-Trikker

Fra :    ab©

Dato : 27-09-08 20:10

> HEJ
>
> Jeg kikker lidt på det... Herning er faktisk for mig lidt tætter på end
> Skjern..

Jeg kender ikke Herning Fotoklub (ud over at det for år tilbage var et af
landets største), men Skjern Fotoklub er meget aktiv, så henvend du dig i
Skjern og få en snak med disse aktive folk

ab©

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 28-09-08 22:01

>teknikken (er) stort set er den samme på digital og analog - og de
>forskelle, der er,
> kan du få styr via manualen til kameraet.

Ovenstående er en floskel man ofte hører her i gruppen. Prøv at undgå
forældede bøger og få fat i en moderne digital foto bog som dækker de nyeste
muligheder. Du bliver nok nødt til at acceptere engelske bøger for at få det
aller nyeste med.

Under oplæringen ville det være ærgerligt at undvære den nyeste viden om
variabel ISO, auto ISO, histogram, hvidbalance, live view, metadata (EXIF),
informationer om crop faktor og valg af objektiver, sensor rensning,
forskellen på kontrast autofokus og fase autofokos, RAW workflow,
filformater (lossy/lossless), digital fremkaldelse, det digitale fotoarkiv,
signal/støj forhold, støjreduktion, highlight tone priority, memory kort
osv.

(Ovenstående er blot et udpluk af de nye muligheder, og jeg har slet nævnt
noget om softwaren som følger med kameraet)

Mvh.
Anja

Fra : Søren Friberg

Dato : 29-09-08 05:42

Anja Dunning-Krüger skrev:

> [...]
> forældede bøger og få fat i en moderne digital foto bog som dækker de
> nyeste muligheder. Du bliver nok nødt til at acceptere engelske bøger

Hørt, men når det kommer til komposition er der noget om flosklen,
bortset fra at det acceptable i dag ikke var acceptabelt tidligere.
Ingen med respekt for sig selv og andre undgår f.eks. mere eller mindre
"skæve" billeder i dag. En tendens der selvfølgelig er hentet fra
stueorglet.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg, http://fotofriberg.dk