Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto med klister på
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 25-09-08 08:29

Hej.
Jeg har nogen gamle billeder, som for ca. 15 år siden var klistret op
på en planche, med alm. gennemsigtig tape, der var foldet så det
fungerede som dobbeltklæbende tape.
Disse billeder har ligget bagside mod forside i en pose siden, og nu
kunne jeg godt tænke mig at scanne et par af motiverne ind på min pc.
Er der en metode til at få dem fra hinanden uden at ødelægge forsiden
af billederne?
Kai

Fra : Max

Dato : 25-09-08 09:11

Hej Kai

> Er der en metode til at få dem fra hinanden uden at ødelægge forsiden
> af billederne?

Prøv at varme dem godt op med en hårtørre inden du prøver
at skille dem ad.

--
Mvh Max

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 25-09-08 14:39

Max skrev den 25-09-2008:
> Hej Kai

> Prøv at varme dem godt op med en hårtørre inden du prøver
> at skille dem ad.

Det prøver jeg, jeg har en del at forsøge med, der ikke er vigtige.
Kai

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-09-08 14:31

"Fister Løgsovs" <None@invalid.za> skrev i meddelelsen
> [...]
> jeg godt tænke mig at scanne et par af motiverne ind på min pc.
> Er der en metode til at få dem fra hinanden uden at ødelægge forsiden af

Læg dem i vand til klisteret er opløst og tør dem så på en glasplade. Jeg
går ud fra at billederne er af den gammeldags slags der er lavet på positiv
fotopapir, ellers går den nok ikke.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 25-09-08 14:39

Steen Jakobsen tastede følgende:
> [...]
> ud fra at billederne er af den gammeldags slags der er lavet på positiv

Så meget ved jeg ikke.
Det er billeder af biler fra ca. 1990, som jeg selv har taget og fået
fremkaldt hos den lokale fotobiks.
Kai

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-09-08 16:01

> Steen Jakobsen tastede følgende:
>
> Så meget ved jeg ikke.
> Det er billeder af biler fra ca. 1990, som jeg selv har taget og fået
> fremkaldt hos den lokale fotobiks.
> Kai

1990, så ville jeg jo tro at det er den slags der kan tåle vand. Har du
nogen du kan undvære til et forsøg?
Dengang vi havde mørkekammer blev billerderne jo både fremkaldt og skyllet i
vædske så den slags billeder kan sagtens tåle at komme i vand igen.

Steen.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-09-08 19:43

Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> Dengang vi havde mørkekammer blev billerderne jo både fremkaldt og
> skyllet i vædske så den slags billeder kan sagtens tåle at komme i vand

Ja, men spørgsmålet er om det er "klisterpapiret" eller emulsionen , der
bliver blødt og "opgiver"

Bo //